K Čl. 52
Podle ústavy jsou v legislativním procesu následující
stadia: do Poslanecké sněmovny je předložen
návrh zákona, projednaný návrh zákona
Poslaneckou sněmovnou se postupuje Senátu, po projednání
v Senátu se stává návrh zákona
přijatým zákonem, který se postupuje
prezidentu republiky, předsedovi vlády a předsedovi
Poslanecké sněmovny k podpisu. Zákon se stává
platným vyhlášením. Způsob vyhlášení
stanoví zákon o Sbírce zákonů
České republiky.
K Čl. 53
Poslanecká sněmovna a skupina nejméně
10 poslanců mají právo interpelace. Toto
právo nepřísluší Senátu,
neboť mu vláda není odpovědna. Aby vláda
byla chráněna před otázkami, které
nejsou zásadního charakteru, nemají právo
interpelace jednotliví poslanci.
K Čl. 54
Prezident je volen oběma komorami Parlamentu. Podrobnosti
o způsobu hlasování, zejména zda hlasování
probíhá tajně, řeší jednací
řád Poslanecké sněmovny, neboť
pro jednání společné schůze
obou komor platí jednací řád Poslanecké
sněmovny (Čl. 37 odst. 2).
K Čl. 55 až 57
Navrhnout kandidáta na prezidenta může poslanec
nebo senátor. Musí jít o občana staršího
čtyřiceti let, který je volitelný
do Senátu.
V prvním kole je zvolen ten z kandidátů,
který v obou komorách získá nadpoloviční
většinu hlasů všech poslanců a
senátorů a nejvíc hlasů ze všech
kandidátů.
Nezíská-li žádný z kandidátů
nadpoloviční většinu hlasů všech
poslanců a senátorů, koná se do čtrnácti
dnů nové kolo voleb. Tam postupují ti, kdo
získali nejvíce hlasů v Poslanecké
sněmovně a Senátu. V praxi to asi bude jedna
a táž osoba, ale může se stát,
že v Poslanecké sněmovně nebo v Senátu
bude několik kandidátů s největším
počtem hlasů, protože získají
stejný počet hlasů.
V tomto případě se každému z
těchto kandidátů přičítají
hlasy, které získal v druhé komoře.
Tím bezpochyby dojde k zúžení počtu
kandidátů, neboť je nepravděpodobné,
aby všichni kandidáti získali stejné
počty hlasů v obou komorách. Ti, kdo takto
budou mít nejvíce hlasů, postupují
do druhého kola. V druhém kole stačí
získat nadpoloviční většinu přítomných
poslanců a senátorů. Nevede-li ani tato volba
k cíli, koná se třetí kolo, ve kterém
je zvolen kandidát, který získal nejvyšší
počet hlasů celého Parlamentu. Nebyl-li prezident
zvolen ani ve třetím kole, konají se volby
znovu.
K Čl. 58 až 61
Zvolením, na rozdíl od poslance nebo senátora,
prezidentu republiky ještě nezačíná
funkční období. Funkční období
začíná až složením slibu.
K Čl. 62
Rozhodnutí prezidenta republiky učiněná
v rámci pravomoci podle čl. 62 nepodléhají
kontrasignaci předsedou vlády.
Jedná se o případ jmenování
a odvolání vlády, neboť tento úkon
může prezident učinit sám jen na návrh
předsedy vlády.
Prezident republiky může rozpustit Poslaneckou sněmovnu
jen v ústavou stanovených případech.
Jde buď o vzájemnou krizi vztahu vlády a Poslanecké
sněmovny (Čl. 35 odstavec 1 písmeno a) a
b)), nebo o krizi samotné Poslanecké sněmovny
(Čl. 35 odstavec 1 písmeno c) a d)).
Prezident republiky bez kontrasignace předsedy vlády
pověřuje vládu, jejíž demisi
přijal nebo jíž odvolal, vykonáváním
jejích funkcí až do jmenování
nové vlády. Zde fakticky není, kdo by měl
kontrasignovat, neboť původní vláda
podala demisi nebo je odvolána a nová dosud nebyla
jmenována.
Prezident republiky jmenuje šest soudců Ústavního
soudu (Čl. 83 odstavec 2). Důvodem je snaha minimalizovat
promítání politických vlivů
do tohoto jmenování.
Právo milosti náleží prezidentu republiky
jako jeho osobní právo, na rozdíl od amnestie,
která podléhá kontrasignaci předsedy
vlády.
To, že prezident republiky má právo vrátit
Parlamentu přijatý zákon, znamená,
že vláda nebude hrát dominující
roli nad Parlamentem, jak by tomu bylo, kdyby mohla vracet zákony
se stejnými důsledky jako prezident republiky. Její
role je limitována tím, že má, na rozdíl
od prezidenta republiky, právo zákonodárné
iniciativy a může ovlivnit rychlost projednávání
zákona podle Čl. 35 odstavec 1 písmeno b).
Mezi osobní práva prezidenta republiky náleží
například právo podepisovat zákony
a jmenovat vysokoškolské profesory.
K Čl. 63
Rozhodnutí v další působnosti prezidenta
republiky vyžadují ke své platnosti spolupodpisu
předsedy vlády. Nejde jen o taxativně vymezená
oprávnění, ale i o výkon pravomocí,
které nejsou výslovně v ústavě
uvedeny, jestliže tak stanoví zákon. Výslovně
je stanoveno, že za tato rozhodnutí nese odpovědnost
předseda vlády.
K Čl. 64
Nově nemá prezident republiky právo předsedat
schůzi vlády a nelze ho do schůze komory,
výboru nebo komise předvolat.
K Čl. 65
Prezident republiky není odpovědný ze své
funkce a na rozdíl od poslanců nebo senátorů
nemůže být postižen za přestupek.
Může být stíhán jen pro velezradu,
jejíž skutková podstata není trestním
zákonem vymezena, jelikož jde především
o politická rozhodnutí. Jinak by se totiž musel
aplikovat nejen trestní zákon, ale i trestní
řád. Takové řízení by
muselo probíhat před soudem a nemohlo by příslušet
Poslanecké sněmovně právo podat žalobu.
Ani ztráta prezidentského úřadu jako
trest v trestním zákoně se nevyskytuje.
Z povahy věci vyplývá, že lze takto
stíhat jen prezidenta republiky. Není možné
takové řízení zahájit, jakmile
prezident republiky se vzdá svého úřadu
nebo jestliže skončí jeho funkční
období, ale nic nebrání v tom, aby řízení
před Ústavním soudem proběhlo nebo
pokračovalo po té, co skončí funkční
období prezidenta, byla-li žaloba Poslanecké
sněmovny podána za trvání funkčního
období.
Na rozdíl od poslanců a senátorů je
trestní stíhání pro trestné
činy spáchané po dobu výkonu funkce
prezidenta republiky navždy vyloučeno.
K Čl. 66
Toto ustanovení upravuje přenesení některých
pravomocí prezidenta republiky na předsedu vlády
a předsedu Poslanecké sněmovny. Předsedovi
Poslanecké sněmovny náležejí
pravomoci, které podle jejich povahy nemůže
vykonávat předseda vlády.
K přenesení působností je zapotřebí
nejen skutečnost, že prezident republiky nemůže
svůj úřad vykonávat ze závažných
důvodů, ale též usnesení Poslanecké
sněmovny. Toto rozhodnutí Poslanecké sněmovny
je podle Čl. 85 písm. i) přezkoumatelné
Ústavním soudem. Tím je prezident republiky
chráněn proti nesprávnému rozhodnutí
Poslanecké sněmovny. Ta je rozhodnutím Ústavního
soudu vázána.
K Čl. 67 až 70
Vláda je jmenována prezidentem republiky na návrh
jejího předsedy. Jen v případě,
že ani podruhé nově jmenovaná vláda
nezíská v Poslanecké sněmovně
důvěru, jmenuje prezident republiky předsedu
vlády na návrh předsedy Poslanecké
sněmovny. Tím se má docílit, aby předseda
vlády byl člověk, který má
důvěru většiny Poslanecké sněmovny.
Na návrh předsedy vlády jmenuje prezident
republiky její ostatní členy.
Vláda může žádat Poslaneckou sněmovnu
o vyslovení důvěry, kdykoliv to uzná
za vhodné. Tuto otázku může spojit i
s žádostí, aby se Poslanecká sněmovna
do tří měsíců usnesla o vládním
návrhu zákona (Čl. 35 odstavec 1).
K Čl. 71
Podobně jako u poslanců nebo senátorů
je vymezení činnosti, jejíž povaha odporuje
výkonu funkce člena vlády, svěřeno
zákonu.
K Čl. 72 až 75
K posílení stability vlády má přispět
i skutečnost, že návrh na vyslovení
nedůvěry vládě musí podat písemně
nejméně padesát poslanců. Jednací
řád může stanovit další
podmínky, jako že se může o takovém
návrhu hlasovat až po uplynutí lhůty
několika dnů.
V Čl. 73 odstavec 2 jsou vymezeny případy,
kdy je vláda povinna podat demisi. V těchto případech
je také prezident republiky povinen ji přijmout.
Nepodá-li vláda demisi v těchto případech,
prezident republiky je povinen ji odvolat.
K Čl. 76 a 77
Tato dvě ustanovení upravují fungování
vlády ve sboru. Vymezují postavení předsedy
a ostatních členů vlády. Podrobnosti
budou stanoveny v jednacím řádu vlády.
K Čl. 78
Toto ustanovení upravuje obecné zmocnění
vlády vydávat nařízení, aniž
by k tomu bylo třeba výslovné zmocnění
v zákoně, k jehož provedení se nařízení
vlády vydává.
K Čl. 79
Ministerstva a jiné správní úřady
nelze zřídit jinak než zákonem. Jen
zákonem lze stanovit jejich působnost. Na rozdíl
od vlády ministerstva a jiné správní
úřady mohou vydávat právní
předpisy, jen jsou-li k tomu výslovně zmocněny
příslušným zákonem. Právní
předpis nižší právní síly
nesmí překročit rámec zákonného
zmocnění.
K Čl. 80 a 81
Soudní moc vykonávají nezávislé
soudy prostřednictvím nezávislých
soudců. Soudce se řídí jen zákony
a proti jeho vůli ho nelze odvolat ani přeložit
k jinému soudu.
Neslučitelnost funkce soudce s jinými funkcemi je
mnohem šířeji pojata, než u člena
vlády, poslance či senátora. Vztahuje se
na jakoukoli funkci ve veřejné správě.
Ohledně neslučitelnosti některých
činností s výkonem funkce soudce se taktéž
odkazuje na úpravu, kterou provede zákon.
Obě ustanovení platí pro všechny soudce
Ústavního a ostatních soudů.
K Čl. 82 až 84
Ústavní soud je soudním orgánem ochrany
ústavnosti, přičemž účinky
jeho rozhodnutí jsou pro všechny subjekty práva
závazné a nezavazují jen zúčastněné
strany.
K Čl. 85
Toto ustanovení taxativně vymezuje, co patří
do působnosti Ústavního soudu. Zásadní
změnou je právo Ústavního soudu svým
rozhodnutím zrušit zákon nebo jeho ustanovení,
jestliže je v rozporu s ústavou, a právo zrušit
jiný právní předpis nebo jeho ustanovení,
je-li v rozporu se zákonem. Změna spočívá
v tom, že podle dosavadní ústavní úpravy
Ústavní soud mohl vyslovit nález, že
existuje nesoulad mezi zákonem a ústavou nebo jinými
právními předpisy a zákony. Poté
bylo na zákonodárném sboru, aby ve lhůtě
šesti měsíců ode dne vyslovení
nálezu uvedl dotčený právní
předpis do souladu s ústavou, jinak napadený
právní předpis uplynutím lhůty
pozbyl platnosti.
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
se mohou orgány samosprávy domáhat ochrany
svých práv ústavní stížností
u Ústavního soudu.
Mezi významné nové pravomoci Ústavního
soudu patří právo rozhodovat o opatřeních
nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního
soudu, které je pro Českou republiku závazné,
a pokud je nelze provést jinak. Tímto ustanovením
je dána pravomoc Ústavního soudu rozhodnout
v konkrétním případě, kdy je
provedení výkonu rozhodnutí požadováno
po orgánu, který jej nemůže provést.
Ústavní soud rozhoduje o ústavnosti mezinárodní
smlouvy před ratifikací prezidentem republiky.
K Čl. 87 a 88
Vykonatelná rozhodnutí jsou závazná
pro všechny orgány i osoby. Rozumí se tím
fyzické a právnické osoby i státní
orgány.
Vykonatelnost nastává vyhlášením.
Ústava umožňuje, aby Ústavní
soud rozhodl, že jeho rozhodnutí je předběžně
vykonatelné, tedy dříve než bude vyhlášeno,
nebo naopak vykonatelnost svého rozhodnutí odložil
až na dobu po jeho vyhlášení.
K Čl. 89
Podstatou článku je nárok každého,
aby se mohl dovolávat ochrany svých práv
u soudu. Jen nezávislý a nestranný soud může
v trestním řízení rozhodnout o vině
a trestu za trestné činy, které jsou předmětem
obžaloby.
K Čl. 90
Toto ustanovení zakládá soustavu soudů.
Soustavu soudů tvoří jeden Nejvyšší
soud a dále více vrchních, krajských
nebo okresních soudů.
K Čl. 91
Ústava konstituuje Nejvyšší soud jako
vrcholný orgán soudnictví České
republiky, samozřejmě s výjimkou věcí,
které náležejí do pravomoci Ústavního
soudu. Příslušnost vrchních, krajských
a okresních soudů k projednávání
a rozhodování věcí v trestním
a občanském soudním řízení
stanoví zákon.
K Čl. 92 až 94
Soudce je jmenován do funkce prezidentem republiky bez
časového omezení, je vázán
jenom zákonem a oproti dosavadní ústavní
úpravě je oprávněn posoudit soulad
jiného právního předpisu se zákonem.
Jeho rozhodnutí však zavazuje pouze zúčastněné
strany v daném případě, jen jde-li
o rozhodnutí o osobní stavu, je závazné
pro každého.
Soudce nemůže posoudit také ústavnost
zákona. V případě, že jde o rozpor
zákona s ústavou, je povinen řízení
přerušit a předložit věc Ústavnímu
soudu. V řízení pokračuje, jakmile
Ústavní soud rozhodne.
K Čl. 95
Toto ustanovení zakotvuje rovnost účastníků
řízení.
Rozsudky se vždy vyhlašují veřejně.
To neznamená, že by účastníci
měli povinnost dostavit se k vyhlášení
rozsudku. Je to jejich právo. Toto právo přísluší
komukoli jinému. Každý může vyslechnout
vyhlášení rozsudku, a to i v případě,
že ve věci nebylo nařízeno jednání.
Jde o formu kontroly soudů ze strany veřejnosti.
K Čl. 96
Podle tohoto ustanovení končí úloha
prokuratury v trestním řízení a na
její místo nastupuje státní zastupitelství,
které plní i další úkoly, stanoví-li
tak zákon. Ústava neřeší, zda
státní zastupitelství má být
nezávislé nebo podřízené ministerstvu
spravedlnosti.
K Čl. 97
Ústava zakotvuje existenci nezávislého Nejvyššího
kontrolního úřadu a vymezuje jeho základní
poslání.
K Čl. 98
Ústava zakotvuje existenci České národní
banky a vymezuje její základní poslání.
K Čl. 99
Česká republika je jednotným státem,
člení se však na územní samosprávné
celky, kterými jsou obce a vyšší územní
samosprávné celky. Jejich počet nebo velikost
nejsou dány. Ústava umožňuje volbu názvu
vyššího územního samosprávného
celku. Může jít o kraj, region nebo zemi.
K Čl. 100 až 105
Obec a vyšší územní samosprávný
celek jsou samostatně spravována zastupitelstvem.
Jde o volený orgán, který je chráněn
proti zásahům státní moci. Lze mu
svěřit výkon státní správy,
jen stanoví-li to zákon. Zastupitelstvo může
vydávat obecně závazné vyhlášky
platné na daném území.
Pokud se týká označení vyššího
územního samosprávného celku, je tato
otázka zcela v působnosti zastupitelstva.
K Čl. 106 a 107
Ustanovením Čl. 105 se řeší problém
první volby senátorů.