Ministr vnitra České republiky Jan Ruml zaslal odpověď
na interpelaci skupiny poslanců ČNR dopisem ze dne
24. listopadu 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Jana Rumla na interpelaci skupiny poslanců ČNR.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Ministr vnitra ČR Jan RUML |
V Praze dne 20. 11. 1992
Č.j. :KM - 116/92 - ČNR
Vážená paní poslankyně, vážený
pane poslanče,
na základě interpelace skupiny poslanců ČNR
ze dne 21. října 1992 ve věci policejního
zákroku na 102. Velké pardubické Vám
podávám následující vysvětlení
k otázkám v interpelaci obsaženým:
ad 1)
Za kvalitu opatření k zajištění
klidného průběhu dostihu Velká pardubická
jsou primárně odpovědny pořádající
organizace. Vzhledem k tomu, že v roce 1991 došlo k
narušení veřejného pořádku
skupinami osob před dostihem a v letošním roce
byly zjišťovány signály, z jejichž
obsahu vyplývalo, že určité skupiny
osob se pokusí narušit veřejný pořádek
v areálu závodiště s možným
rizikem ohrožení života, zdraví a majetku,
byla přijata řada organizačních opatření.
Na základě těchto zjištění
vydal ředitel PČR Správy Východočeského
kraje rozkaz č. 41 ze dne 5. 10. 1992 k zjištění
klidu a veřejného pořádku při
konání 102. Velké pardubické. Byl
ustanoven řídící štáb,
kterému velel pplk. JUDr. František KUBÁT,
velitel vnější služby PČR Správy
Východočeského kraje. Současně
byl zpracován "Plán organizačního
opatření", kterým byl stanoven počet
nasazených sil a prostředků. součástí
tohoto plánu byl "Plán úkolů
a rozdělení hlídek", který obsahoval
pokyny pro jednotlivá stanoviště s instruktáží.
Tento postup je běžný a obvyklý při
nasazení většího počtu sil a
prostředků k tomu, aby policie mohla zabránit
narušení klidu a veřejného pořádku.
ad.2)
S ohledem na bezpečnostní situaci, získané
poznatky a zkušenosti z minulých let byla celá
akce připravována s časovým předstihem.
Do akce bylo zařazeno 350 policistů pořádkové,
dopravní a kriminální služby. Určitou
zvláštností bylo využití 8 policistů
a koní Oddílu jízdní policie Správy
PČR hl.m. Prahy. Samostatně zde byli začleněni
i policisté FMV a v neposlední řadě
i soukromá bezpečnostní služba VIDOCQ
v síle zhruba 55 mužů. Jednotka FMV rychlého
nasazení nebyla nasazena. Uvedené síly a
prostředky policie zakročovaly pod jednotným
velením. Pořadatelská služba byla zjišťována
agenturou CENTURY Praha.
ad 3)
Zákrok policie při dostizích 102. Velké
pardubické je hodnocen jako oprávněný
ve smyslu zák. ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii
ČR, a to nejen ze strany vedení policie, ale i okresní
prokuraturou v Pardubicích a radou města Pardubic.
Současně je však třeba otevřeně
přiznat, že ze strany některých policistů
došlo k určitým excesům, jež v
konečné fázi negativně ovlivnily celkový
náhled na zákrok policie. Zejména mám
na mysli taktiku velení a přiměřenost
postupu některých policistů. Nedostatky,
které se projevily v průběhu zákroku,
v žádném případě ovšem
nemohou zpochybnit jeho oprávněnost.
Porušení zákona ze strany jednotlivých
policistů včetně řídícího
zásahu je předmětem vyšetřování
inspekce MV ČR, která zahájila trestní
stíhání pro trestný čin zneužívání
pravomoci veřejného činitele ve smyslu ustanovení
§ 158/1a tr. zákona.
Na druhou stranu považuji za nutné upozornit na fakt,
že v souvislosti s demonstrací na pardubickém
závodišti, která vybočila z mezí
zákona, bylo zahájeno trestní stíhání
pro trestný čin výtržnictví podle
§ 202 tr. zákona, kterého se dopustilo blíže
nezjištěné množství osob v době
před a po startu dostihového závodu.
Dále agentura CENTURY, provozovatel dostihového
závodiště Pardubice v sezóně
1992, učinila u okresní prokuratury Pardubice trestní
oznámení na členy blíže neurčené
organizované skupiny pachatelů, kteří
násilně vnikli na dostihovou dráhu po zahájení
závodu, pro trestné činy obecného
ohrožení podle § 179 odst. 1 a 2 písm.
a) a c) tr. zákona a výtržnictví podle
§ 202 odst. 1 a 2 tr. zákona. Zároveň
vyzvala prokuraturu k pověření příčinné
souvislosti mezi násilným vniknutím na dostihovou
dráhu a zraněním koní a jezdců
po pádech i dalšími vzniklými škodami
a požádala o případné rozšíření
trestního oznámení o trestné činy
ublížení na zdraví podle § 224
odst. 1 tr. zákona a poškození cizí
věci podle § 257 odst. 1a 3 tr. zákona.
ad 4)
Prováděným šetřením Inspekce
MV ČR se dosud nepotvrdilo zabavení videokazety
kameramanovi WDR Marinu Lettmayerovi. K zabavení videokazety
nebyl Lettmayer dosud vyslechnut vzhledem k jeho pobytu mimo území
ČSFR. Ve věci je prováděno šetření
k zákroku policie vůči akreditovanému
novináři.
ad 5)
Vyhodnocení bezpečnostních opatření
Policie ČR k zajištění klidu a veřejného
pořádku, jakož i samotný zákrok,
který byl uskutečněn, zpracovává
vždy velitel bezpečnostního opatření
a předkládá ho ke schválení
nadřízenému funkcionáři, který
odpovídá za objektivní vyhodnocení.
Vyhodnocení bezpečnostního opatření
k zajištění pořádku na Velké
pardubické Steeplechase, která se uskutečnila
dne 11. 10. 1992 v Pardubicích, zpracoval pplk. JUDr. František
KUBÁT a schválil ředitel Správy PČR
Východočeského kraje pplk. JUDr. Jaroslav
SVĚDÍK.
Ze strany policejního ředitelství ČR
bylo na základě některých poznatků
o nedostatcích v průběhu zásahu provedeno
vlastní šetření, na jehož základě
byli rozkazem policejního ředitele ve věcech
personálních zproštěni podle §
27 odst. 1 zák. č. 186/92 Sb. výkonu služby
ředitel a zástupce ředitele Správy
Policie ČR Východočeského kraje s
odůvodněním, že porušili služební
povinnost zvlášť závažným
způsobem tím, že nepřijali potřebná
opatření k objektivnímu objasnění
zákroku při Velké pardubické. Dále
byl zproštěn výkonu služby velitel vnější
služby Správy PČR Východočeského
kraje, vzhledem k důvodnému podezření,
že v době kdy řídil bezpečnostní
opatření k zajištění pořádku
v průběhu Velké pardubické porušil
služební povinnost vyplývající
ze zákona č. 283/91 Sb.
ad 6)
Dosud shromážděné materiály byly
předány mé Inspekci k dalšímu
postupu ve smyslu tr. řádu. S negativními
jevy, které byly zjištěny v činnosti
policie, byli dne 26. 10. 1992 seznámeni velitelé
vnější služby a vedoucí oddělení
pořádkové služby ze správ PČR
krajů a hl. m. Prahy. Aby se zamezilo opakování
podobných excesů, byli nebo budou opětovně
proškoleni všichni podřízení policisté
vnější služby v otázkách
povinností a oprávnění příslušníků
policie vyplývajících ze zákona.
ad 7)
Velké pardubické jsem se zúčastnil
jako host spolu s dalšími vládními činiteli.
Považuji za nezbyté zdůraznit, že jako
ministru vnitra ČR mi nepřísluší
zasahovat do plnění úkolů policie,
neboť tuto činnost řídí policejní
ředitelství ČR a na jednotlivých stupních
řízení odpovědní funkcionáři
policie.
Policejní ředitel ČR mne předběžně
informoval o připravovaných opatřeních
k zabezpečení klidu a veřejného pořádku
v průběhu závodu. Bezprostředně
po zahájení šetření zásahu
Inspekcí MV ČR a policejním ředitelstvím
jsem si vyhradil možnost seznamovat se průběžně
s veškerými spisovými materiály k této
věci.
ad 8)
Příslušníci policie ČR (pořádkové
a dopravní služby) byli vybaveni identifikačními
čísly podle nařízení MV ČR
č. 20/1990. V rámci bezpečnostního
opatření byli nasazeni policisté kriminální
služby a oddíl Jízdní policie Správy
hl. m. Prahy, kteří na sobě měli reflexní
vesty modré a zelené barvy s nápisem "Policie",
na které se identifikační čísla
nezavěšují (v těchto případech
se příslušnost k policii prokazuje služebním
průkazem, odznakem služby kriminální
policie nebo ústním prohlášením
- "Policie" - jak je stanoveno v § 10 zákona
o Policii ČR).
Identifikačními čísly skutečně
nebyli vybaveni policisté zásahových jednotek
PČR, kteří byli připraveni k provedení
služebního zákroku pod jednotným velením
v případě narušení průběhu
závodu. Tito policisté byli oblečení
v khaki oděvu vzor 85 s označením hodnosti.
Vzhledem k tomu, že tento oděv je zařazen do
výstroje policisty, i tito policisté identifikační
čísla měli mít. Označen byl
ovšem pouze velitel opatření a velitelé
úseku ze služby pořádkové policie.
Pokud vyjde prováděným šetřením
najevo, že některý z policistů pořádkové
a dopravní policie svévolně přidělené
identifikační číslo odepnul, bude
vůči němu přijato adekvátní
opatření. Obdobné opatření
bude přijato vůči tomu, kdo zavinil, že
policisté zásahových jednotek identifikační
čísla neměli.
ad 9)
Článek ze 17. 10. 1992 psal tiskový mluvčí
až poté, kdy z analýzy, provedené oddělením
Public Relations MV ČR vyplynulo, že o Velké
pardubické bylo napsáno 51 článků,
z toho 35 velmi kritických. Text byl směřován
k objasnění některých nesmyslných
tvrzení ze strany tisku. Komentář byl sepsán
s mým souhlasem a byl zaměřen na ochranu
zájmů MV ČR, což je základní
povinností mluvčího MV ČR. Text byl
podepsán jménem s uvedením funkce tiskového
mluvčího. Redakce Českého deníku
však na 3. straně zásadně neuvádí
funkční zařazení pisatele. Z uvedených
skutečností plyne, že pan Ventura nepracoval
mimo rámec svých funkčních povinností.
ad 10)
Události kolem letošní Velké pardubické
mně daly řadu námětů k hlubšímu
zamyšlení nad současným stavem policie,
včetně jejího řízení
a kontrolních orgánů, i nad stavem mé
Inspekce.
Uvědomil jsem si, že ani naprostý nedostatek
času, vyplývající z přípravy
převodu působnosti Federálního ministerstva
vnitra pod Ministerstvo vnitra ČR, mne nezbavuje odpovědnosti
za každodenní práci policie. Zásah při
Velké pardubické jasně ukázal, že
v policii ještě zdaleka není všechno v
pořádku a že nové vedení Ministerstva
vnitra ČR má před sebou nejen úlohy
systémové povahy, ale konkrétní zápas
s konkrétními lidmi, kteří nepochopili,
že policie je pouze služba občanům a nic
více.
Vážená paní poslankyně, vážený
pane poslanče, vzhledem k tomu, že orgány činné
v trestním řízení nadále celou
záležitost vyšetřují, budu Vás
průběžně informovat o výsledcích.
Po skončení vyšetřování
Vám předložím závěrečnou
zprávu.
S pozdravem
Rozdělovník:
- PhDr. Miroslav Řezníček
- Jozef Wagner
-.Mgr. Eduard Zeman
- Doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc.
- JUDr. Zbyšek Stodůlka
- Ing. Jiří Macháček
- PhDr. Václav Grulich
- Prof. Ing. František Trnka, CSc.
- PhDr. Marta Hubová
- Eva Fischerová