Místopředseda vlády a ministr zemědělství
České republiky Josef Lux zaslal odpověď
na interpelaci poslanců ČNR Hany Orgoníkové
a Františka Trnky dopisem ze dne 24. listopadu 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď místopředsedy vlády
a ministra zemědělství České
republiky Josefa Luxe na interpelaci poslanců Hany Orgoníkové
a Františka Trnky. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Místopředseda vlády a ministr zemědělství České republiky Ing. Josef Lux |
V Praze dne 15. listopadu 1992
Č.j.: 5022/92-111
Vážená paní poslankyně, vážený
pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci řešení
problémů, které přináší
praxe při uplatňování zákonů
podle kterých se restituuje zemědělský
majetek, sděluji:
K dotazu č. 1:
Zákon č. 243/1992 Sb., ve znění zákona
č. 441/1992 Sb., byl vydán na základě
zmocnění § 7 odst. 2 zákona č.
229/1991 Sb., ve znění zákona č. 93/1992
Sb. Citovaným ustanovením byla Česká
národní rada zmocněna, aby zákonem
upravila restituci majetku československých občanů
trvale žijících na území České
republiky, kteří ztratili majetek podle dekretů
prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. a č. 108/1945
Sb., a to za podmínek v tomto ustanovení uvedených.
K tomu nezbývá než konstatovat, že na
základě dekretu prezidenta republiky č. 12/1945
Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, byl
zde uvedený majetek konfiskován s okamžitou
platností, tj. dnem 21. června 1945, jímž
nabyl tento dekret účinnosti.
Rovněž na základě dekretu prezidenta
republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy, se zde uvedený
majetek konfiskoval pro Československu republiku dnem vyhlášení
dekretu, tedy dnem 25. října 1945.
V obou dekretech se připouštěly pro osoby německé
a maďarské národnosti výjimky z konfiskace,
a to ve smyslu § 1 odst. 2 dekretu č. 12/45 Sb. a
§ 1 odst 2. dekretu č. 108/45 Sb. O tom, zda byly
v těchto případech splněny podmínky
k připuštění výjimky, resp. podmínky
pro konfiskaci, byly příslušné rozhodnout
zde uvedené orgány - okresní a zemský
národní výbor. Rozhodnutí těchto
orgánů však měla nikoli konstitutivní,
ale deklaratorní charakter. Oznamovalo se jimi, zda k odnětí
majetku došlo, nebo zda byly splněny podmínky
pro jeho vynětí z konfiskace. Rozhodnutím
proto nedocházelo k odnětí majetku, neboť
to již nastalo nebo nenastalo na základě uvedených
dekretů.
Předpoklad, že vlastnické právo zde
nepřešlo na stát konfiskací, ale až
zápisem do pozemkových knih, spočívá
v mylné interpretaci tzv. intabulačního principu
vyplývajícího z §§ 431 a násl.
občanského zákoníka z roku 1811 a
z §4 knihovního zák. č.95/1871.
Tento princip platil bez výhrad pouze pro smluvní
převod vlastnického práva k nemovitostem
zapsaným ve veřejných knihách, nikoli
však pro jiné způsoby nabývání
vlastnictví k nemovitostem. Zápisy v pozemkových
knihách o převodu konfiskovaného nemovitého
majetku na československý stát mají
proto pouze deklaratorní charakter. Nezakládá
se jimi vlastnické právo státu k tomuto majetku,
jen se jimi uvádí v patrnost změna vlastnictví,
která nastala konfiskačními dekrety.
Ke konfiskaci majetku podle dekretů prezidenta republiky
č. 12 a č. 108 z roku 1945 tedy došlo těmito
dekrety ke dni jejich účinnosti a nikoli jinou právní
skutečností. Má-li být takto zkonfiskovaný
majetek vydán oprávněným osobám
podle zákona ČNR č.243/1992 Sb., půjde
proto vždy o majetek, který přešel na
stát před 25. únorem 1948.
K uvedené problematice připomínám,
že důvodová zpráva k zákonu č.
243/1992 Sb., není obecně závazným
právním předpisem a při aplikaci zákona
k ní nelze přihlížet.
K dotazu č. 2:
Dovoluji si připomenout, že zákon č.
229/1991 Sb., ve znění zákona č. 93/1992
Sb. (tzv."zákon o půdě"), je předpisem
vydaným v působnosti federace. Jeho návrh
zpracovalo a ke schválení Federálnímu
shromáždění jej předkládalo
Federální ministerstvo hospodářství.
Ministerstvu zemědělství ČR výklad
tohoto zákona nepřísluší.
K věci tedy jen obecně uvádím, že
zákony o pozemkových reformách z období
od roku 1920 do roku 1948 jako přídělce označovaly
osoby, které nabyly vlastnictví k nemovitému
majetku přídělem. Ani výše citovaný
zákon o půdě neužívá termín
"přídělce", ale hovoří
o oprávněných osobách, které
získaly nemovitost do vlastnictví přídělem
od státu.
Pokud jde o ustanovení § 14 odst. 6 uvedeného
zákona o půdě, vztahuje se pouze k nemovitostem
uvedeným v § 14 odst. 1 tohoto zákona a náhrada
do výše uhrazené přídělové
ceny se poskytuje pouze v případech, kdy oprávněné
osobě vznikl nárok na náhradu za obytné
budovy, hospodářské budovy a jiné
stavby, které podle tohoto zákona nelze vydat, nebo
které zanikly nebo byly převedeny na osobu, která
není povinna je vydat, a dále za pozemek, který
se podle tohoto zákona nevydává a za který
nebyl poskytnut jiný pozemek.
K dotazu č. 3:
Z ustanovení § 20 odst. 2 zákona o půdě
vyplývá, že osobou povinnou k náhradě
živého a mrtvého inventáře, jakož
i zásob, je právnická osoba, která
tyto věci převzala. Údaj v evidenci nemovitostí
o uživateli pozemků osoby oprávněné
k náhradě podle výše citovaného
ustanovení tedy není podstatný pro určení
povinné osoby, neboť je třeba především
zjišťovat, kdo předmětné věci
převzal, příp. zjišťovat právního
nástupce této právnické osoby. Pro
takové zjištění je možné
opatřit si doklady, pokud je oprávněná
osoba nemá sama k dispozici, např. u orgánu,
který o odnětí věcí rozhodovat,
u příslušného státního
okresního archivu, u archivu ministerstva zemědělství
ČR, v obchodním (dříve podnikovém)
rejstříku, apod.
S ohledem na zákonem o půdě stanovenou lhůtu
k uplatnění nároku na náhradu živého
a mrtvého inventáře a zásob - 31.
12. 1992 - by měla oprávněná osoba
z opatrnosti uplatnit svůj nárok u všech právnických
osob, které v jejím případě
jako osoby povinné přicházejí v úvahu.
K bodu č. 4:
Zákon č. 243/1992 Sb., ve znění zák.
č. 441/1992 Sb., je zákonem, kterým se upravují
některé otázky související
se zákonem o půdě. ani jeden z uvedených
předpisů nezná pojem "vojenské
prostory".
§ 11 odst. 3 zákona o půdě stanoví
mimo jiné, že pokud podle zvláštních
předpisů došlo po přechodu nebo převodu
do vlastnictví státu nebo jiné právnické
osoby k omezení užívání pozemku
tím, že pozemek nebo jeho část je určen
pro obranu státu, je na vůli oprávněné
osoby, zda bude požadovat vydání původního
pozemku nebo převod jiného pozemku ve vlastnictví
státu.
Vzhledem k tomu, že § 12 zák. č. 243/1992
Sb., ve znění zákona č. 441/1992 Sb.,
stanoví, že nároky osob oprávněných
podle tohoto zákona upravuje zvláštní
předpis, pokud tento zákon nestanoví jinak
a v poznámce č. 5 pod čarou k tomuto ustanovení
je uveden zákon o půdě, bude při posuzování
restitučních nároků oprávněných
osob k pozemkům určeným pro obranu státu
postupováno v souladu s § 11 odst. 3 zákona
o půdě.
Závěrem si dovoluji, vážená paní
poslankyně a vážený pane poslanče,
poznamenat, že Vámi připomínané
problémy jistě znamenají značné
prodlužování při vyřizování
restitučních nároků oprávněných
osob, ale pokud budou tyto nároky řádně,
v souladu s výše citovanými zákony uplatněny,
není důvod předpokládat, že nebudou
vyřízeny.
S pozdravem
Vážená paní
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně ČNR za LSU
Vážený pan
prof. ing. František Trnka
poslanec ČNR za LSU