předseda vlády České republiky Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslankyně
ČNR Hany Orgoníkové dopisem ze dne 1. prosince
1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Václav Klause na interpelaci poslankyně
Hany Orgoníkové. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Příloha ke sněmovnímu tisku 143 A
PŘEDSEDA VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 27. listopadu 1992
Čj. 21729/92/KPV
Vážená paní poslankyně,
na 5. schůzi České národní
rady jste na mne vznesla interpelaci, v níž upozorňujete
na některé problémy spojené s realizací
druhé vlny privatizace podniků bytového hospodářství
a dalších organizací, jejichž zakladateli
nebo zřizovateli jsou obce. Nebezpečí spatřujete
v tom, že by provedení privatizace majetku spravovaného
těmto organizacemi ohrozilo dodávky tepelné
energie dalších služeb nezbytných pro
každodenní chod městských aglomerací.
Jako jedinou možnou formu řešení doporučujete
přechod majetku těchto organizací do vlastnictví
obcí.
K Vaší interpelaci, vydané též
jako sněmovní tisk č. 143, sděluji:
Domnívám se, že Vámi navrhované
řešení není jedinou formou, jak v dalším
procesu privatizace zajistit co nejlepší funkci tohoto
majetku. Je třeba rozlišovat charakter a určení
tohoto majetku, který je značně rozdílný.
Majetek státu, k němuž mají dosud právo
hospodaření podniky zakládané obcemi
a organizace zřizované obcemi, zahrnuje věci,
které nepřešly do vlastnictví obcí
podle zákona ČNR č. 172/1991 Sb., nebyly
privatizovány podle zákona č. 427/1990 Sb.
ani nebyly předmětem restituce nebo likvidace. Přitom
je třeba mít na zřeteli, že naprosto
převážná část tohoto majetku
byla pořízena ze státních prostředků.
U podniků bytového hospodářství
jsou to především domy, z jejichž podlahové
plochy připadá méně než dvě
třetiny na byty a dále zdroje a rozvody tepla včetně
příslušných pozemků. U těch
tak zvaných neobytných domů zpravidla převažují
nebytové prostory, vhodné pro komerční
využití a zde nelze dojít k jednoznačnému
závěru, že by měly být bez dalšího
převáděny do vlastnictví obcí.
Naopak u mnoha takových objektů bude účelné
a žádoucí, aby v rámci privatizačního
projektu přešly do vlastnictví fyzických
nebo právnických osob, které jsou s to zajistit
řádnou údržbu a modernizaci mnohdy zanedbaných
objektů a jejich řádné fungování
v tržní ekonomice. Naproti tomu u objektů,
které slouží dodávce, popřípadě
výrobě tepla, jehož konečným
spotřebitelem jsou nájemci obecných bytů,
nebude zpravidla vhodná forma přímého
prodeje, ale bude třeba posoudit možnost převodu
do vlastnictví obce s tím, že by správa
a provoz příslušných zařízení
byla obstarávána buď její vlastní
rozpočtovou nebo příspěvkovou organizací
nebo např. akciovou společností, nebo´t
řízení tepelného hospodářství
přímo orgány obce není účelné
Vždy však bude zapotřebí, aby byl zpracován
privatizační projekt a po projednání
s příslušnou obcí byl schválen
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR.
Pokud jde o majetek, který je dosud spravován organizacemi
technických služeb a drobnými provozovnami,
transformace tohoto majetku je prováděna v souladu
s postupem dohodnutým mezi ministerstvem pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR a
ministerstvem financí ČR. Majetek je rozlišován
na tu část, která by měla být
převedena na obce, jde zejména o skládky,
místní komunikace, veřejnou zeleň,
veřejné osvětlení a majetek, který
slouží k poskytování dalších
veřejně prospěšných služeb.
Další část tohoto majetku, která
veřejně prospěšným službám
neslouží a může být předmětem
podnikání, např. ubytovny, rekreační
a sportovní zařízení apod., má
být v rámci privatizačního projektu
řešena tak, aby došlo k jeho nejúčelnějšímu
využití. Podotýkám, že z dosavadního
průběhu zpracování privatizačních
projektů mi nejsou známy závažnější
problémy a rozpory mezi stanoviskem obcí a ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR.
Ministerstvo hospodářství ČR převzalo
od 1. 11. 1992 dosavadní kompetence ministerstva vnitra
ČR v oblasti bytového hospodářství
a městského hospodářství, navázalo
pracovní kontakt s ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR při řešení
otázek privatizace majetku v těchto oblastech.
Mezi příslušnými ministerstvy bylo dohodnuto,
že případná rozporná stanoviska,
zejména důvody nesouhlasu obcí nebo okresních
úřadů s navrženým způsobem
privatizace budou vždy s mini projednány s cílem
zvolit takovou metodu, která v daném případě
zajistí co nejúčelnější
způsob využití majetku při respektování
potřeb zajištění služeb.
S pozdravem
Vážená paní
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně České národní rady
Pecháčkova 577
582 22 Přibyslav