ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VII. volební období

143 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně ČNR Hany Orgoníkové

na předsedu vlády České republiky Václava Klause

ve věci privatizace podniků, které jsou přímo svázány

s každodenním chodem městských aglomerací

předseda vlády České republiky Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslankyně ČNR Hany Orgoníkové dopisem ze dne 1. prosince 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď předsedy vlády České republiky Václav Klause na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 11. prosince 1992

Milan Uhde v. r.

Příloha

Příloha ke sněmovnímu tisku 143 A

PŘEDSEDA VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY

V Praze dne 27. listopadu 1992
Čj. 21729/92/KPV

Vážená paní poslankyně,

na 5. schůzi České národní rady jste na mne vznesla interpelaci, v níž upozorňujete na některé problémy spojené s realizací druhé vlny privatizace podniků bytového hospodářství a dalších organizací, jejichž zakladateli nebo zřizovateli jsou obce. Nebezpečí spatřujete v tom, že by provedení privatizace majetku spravovaného těmto organizacemi ohrozilo dodávky tepelné energie dalších služeb nezbytných pro každodenní chod městských aglomerací. Jako jedinou možnou formu řešení doporučujete přechod majetku těchto organizací do vlastnictví obcí.

K Vaší interpelaci, vydané též jako sněmovní tisk č. 143, sděluji:

Domnívám se, že Vámi navrhované řešení není jedinou formou, jak v dalším procesu privatizace zajistit co nejlepší funkci tohoto majetku. Je třeba rozlišovat charakter a určení tohoto majetku, který je značně rozdílný. Majetek státu, k němuž mají dosud právo hospodaření podniky zakládané obcemi a organizace zřizované obcemi, zahrnuje věci, které nepřešly do vlastnictví obcí podle zákona ČNR č. 172/1991 Sb., nebyly privatizovány podle zákona č. 427/1990 Sb. ani nebyly předmětem restituce nebo likvidace. Přitom je třeba mít na zřeteli, že naprosto převážná část tohoto majetku byla pořízena ze státních prostředků.

U podniků bytového hospodářství jsou to především domy, z jejichž podlahové plochy připadá méně než dvě třetiny na byty a dále zdroje a rozvody tepla včetně příslušných pozemků. U těch tak zvaných neobytných domů zpravidla převažují nebytové prostory, vhodné pro komerční využití a zde nelze dojít k jednoznačnému závěru, že by měly být bez dalšího převáděny do vlastnictví obcí.

Naopak u mnoha takových objektů bude účelné a žádoucí, aby v rámci privatizačního projektu přešly do vlastnictví fyzických nebo právnických osob, které jsou s to zajistit řádnou údržbu a modernizaci mnohdy zanedbaných objektů a jejich řádné fungování v tržní ekonomice. Naproti tomu u objektů, které slouží dodávce, popřípadě výrobě tepla, jehož konečným spotřebitelem jsou nájemci obecných bytů, nebude zpravidla vhodná forma přímého prodeje, ale bude třeba posoudit možnost převodu do vlastnictví obce s tím, že by správa a provoz příslušných zařízení byla obstarávána buď její vlastní rozpočtovou nebo příspěvkovou organizací nebo např. akciovou společností, nebo´t řízení tepelného hospodářství přímo orgány obce není účelné Vždy však bude zapotřebí, aby byl zpracován privatizační projekt a po projednání s příslušnou obcí byl schválen ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR.

Pokud jde o majetek, který je dosud spravován organizacemi technických služeb a drobnými provozovnami, transformace tohoto majetku je prováděna v souladu s postupem dohodnutým mezi ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR a ministerstvem financí ČR. Majetek je rozlišován na tu část, která by měla být převedena na obce, jde zejména o skládky, místní komunikace, veřejnou zeleň, veřejné osvětlení a majetek, který slouží k poskytování dalších veřejně prospěšných služeb. Další část tohoto majetku, která veřejně prospěšným službám neslouží a může být předmětem podnikání, např. ubytovny, rekreační a sportovní zařízení apod., má být v rámci privatizačního projektu řešena tak, aby došlo k jeho nejúčelnějšímu využití. Podotýkám, že z dosavadního průběhu zpracování privatizačních projektů mi nejsou známy závažnější problémy a rozpory mezi stanoviskem obcí a ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR.

Ministerstvo hospodářství ČR převzalo od 1. 11. 1992 dosavadní kompetence ministerstva vnitra ČR v oblasti bytového hospodářství a městského hospodářství, navázalo pracovní kontakt s ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR při řešení otázek privatizace majetku v těchto oblastech.

Mezi příslušnými ministerstvy bylo dohodnuto, že případná rozporná stanoviska, zejména důvody nesouhlasu obcí nebo okresních úřadů s navrženým způsobem privatizace budou vždy s mini projednány s cílem zvolit takovou metodu, která v daném případě zajistí co nejúčelnější způsob využití majetku při respektování potřeb zajištění služeb.

S pozdravem

Vážená paní
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně České národní rady
Pecháčkova 577
582 22 Přibyslav

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP