ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VII. volební období

140 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Pavla Hirše

na ministra práce a sociálních věcí České republiky

Jindřicha Vodičku

ve věci přiznání důchodu těm občanům, kteří pracovali u svých rodičů

Ministr práce a sociálních věcí České republiky Jindřich vodička zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Pavla Hirše dopisem ze dne 13. 11. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady předkládám České národní radě odpověď ministra práce a sociálních věcí České republiky Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Pavla Hirše. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. listopadu 1992

Milan Uhde v. r.

Příloha

Příloha sněm. tisku
č. 140 A

MINISTR PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
ČESKÉ REPUBLIKY

Ing. Jindřich Vodička

V Praze dne 13. listopadu 1992
10/ 26083 /92

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci dodatečného zápočtu doby pracovní činnosti osob samostatně výdělečně činných a spolupracujících osob před rokem 1948 sděluji, že povinné pojištění osob samostatně výdělečně činných a spolupracujících osob bylo zavedeno až zákonem č 99/1948 Sb., o národním pojištění, s účinností od 1. 10. 1948. Dřívějšímu zavedení povinného pojištění se sami živnostníci bránili s poukazem na jiné, pro ně východnější možnosti zabezpečení ve stáří (výměnek, úspory, smluvní pojištění na komerčním základě). Předchozí snahy o právní úpravu této problematiky proto ztroskotaly. Zákon č. 148/1925 Sb. upravoval pouze důchodové pojištění osob samostatně výdělečně činných a nevstoupil nikdy v účinnost. vládní nařízení č. 29/1945 Sb. upravovalo sice jak nemocenské, tak důchodové pojištění, ale vztahovalo se pouze na zemědělské podnikatele a nevstoupilo prakticky rovněž v účinnost.

Likvidace živností a soukromých hospodářství po roce 1948 spolu s diskriminačními opatřeními prováděnými po roce 1948 způsobila, že těmto občanům bylo znemožněno postarat se o své zabezpečení jinou formou a vyvážit tak neexistenci pojištění před 1. 10. 1948.

Podstata problému, na který ve své interpelaci poukazujete, spočívá v řešení otázky, zda má být této skupině občanů zhodnocena pro účely důchodového zabezpečení doba, která podle předpisů platných v době jejího výkonu nepodléhala důchodovému pojištění.

Občané, kteří vykonávali samostatnou výdělečnou činnost nebo byli spolupracujícími osob samostatně výdělečně činných před 1. 10. 1948, tak získali kratší dobu započitatelnou pro účely důchodového zabezpečení a jejich důchody byly nízké. Výši důchodů dříve přiznávaných však negativně ovlivňovaly i další skutečnosti, jako např. odbourání nároků z pensijního nadlepšení, zdanění důchodů, ustanovení omezující zápočet výdělku, pevná a procentní maxima důchodu a zejména statičnost systému, která způsobovala, že jednou přiznaný důchod se po celou dobu pobírání prakticky neměnil.

Uvedený problém je v současnosti dostatečně vyřešen, a to valorizacemi vyplácených důchodů provedenými v letech 1990 až 1992. Cílem těchto úprav bylo vyrovnat úroveň důchodů přiznávaných nyní. Důchody, zejména ty, které byly přiznány před rokem 1975, byly zvýšeny o vyšší částky než důchody nové, např. při valorizaci v roce 1992 činil rozdíl zvýšení až 260, - Kčs měsíčně ve prospěch důchodů dříve přiznaných. Důchody upravené z důvodu jediného zdroje příjmu se v letech 1990 až 1992 zvýšily čtyřikrát, a to z částky 1000, - Kčs měsíčně na částku 1760, - Kčs měsíčně.

Právní úprava spočívající v možnosti dodatečného zápočtu několika roků pracovní činnosti by problém neřešila, pokud by současně nedošlo k podstatným zpětným změnám předpisů platných po 30. 6. 1964, t. j. zejména všech omezujících ustanovení zák. č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení, zák. č. 103/1964 Sb.,, o sociálním zabezpečení družstevních rolníků, vyhl. č. 105/1964 Sb., o důchodovém pojištění jednotlivě hospodařících rolníků a jiných osob samostatně výdělečně činných, zák. č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení a předpisů prováděcích a souvisejících. Změna by si vyžádala přepočet přibližně 1,5 mil. vyplácených důchodů, a to v době, která je přechodným obdobím před přijetím nové právní úpravy sociálního pojištění, s níž se počítá od 1. 1. 1994. Současně by byl zpochybněn způsob valorizace důchodů přijatý v letech 1990 až 1992, protože vyšší zvýšení poskytnuté k důchodům dříve přiznaným by po přepočtu bylo neopodstatněné.

S pozdravem

Vážený pan
dr. ing. Pavel Hirš, CSc.
poslanec české národní rady

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP