Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Důchody starobní, invalidní, částečné
invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí
přiznané před 1. lednem 1993 se na základě
§ 9 a 10 zákona č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, zvyšují od (splátky
důchodu splatné po 28. únoru 1993) o 10%
měsíční výše důchodu,
která občanu náleží ke dni, od
něhož se důchod zvyšuje.
Důchody starobní, invalidní, částečné
invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí
přiznané od 1. ledna 1993 do 31. prosince 1993 se
na základě § 9 a 10 zákona č.
46/1991 Sb., o zvyšování důchodů,
zvyšují ode dne přiznání o 22%
měsíční výše důchodu,
na kterou vznikl občanu nárok podle zákona
o sociálním zabezpečení [zákon
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
ve znění zákona č. 110/1990 Sb., zákona
č. 180/1990 Sb., zákona č. 1/1991 Sb., zákona
č. 46/1991 Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona
České národní rady č. 482/1991
Sb., zákona č. 578/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 582/1991 Sb. a zákona
č. 235/1992 Sb.] nebo jiných předpisů
o sociálním zabezpečení [nařízení
vlády ČSSR č. 118/1988 Sb., o mimořádném
poskytování starobního důchodu, ve
znění nařízení vlády
ČSSR č. 116/1989 Sb., zákona č. 306/1991
Sb., zákona č. 578/1991 Sb. a zákona č.
235/1992 Sb. Nařízení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky č. 557/1990
Sb., o mimořádném poskytování
starobního důchodu některým horníkům,
ve znění zákona č. 578/1991 Sb.]
ke dni přiznání důchodu.
(1) Výše vdoveckého důchodu činí
podle § 48a zákona o sociálním zabezpečení
[zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č. 110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991
Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 482/1991 Sb., zákona
č. 578/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb. a zákona č. 235/1992
Sb.] od 1. března 1993 750 Kčs měsíčně.
(2) Vdovecké důchody vyplácené ke
dni 1. března 1993 se upraví podle odstavce 1 od
splátky důchodu splatné po 28. únoru
1993.
(1) Zvýšení důchodu náleží
i nad nejvyšší výměry důchodu
nebo úhrnu důchodů a nad nejvyšší
výměry stanovené pro souběh důchodu
nebo úhrnu důchodů a zvýšení
důchodu pro bezmocnost; výše důchodu
nebo úhrnu důchodů včetně zvýšení
důchodu pro bezmocnost nesmí však po zvýšení
podle tohoto zákona přesáhnout částku
4200 Kčs měsíčně.
(2) Pro zvýšení důchodů podle
§ 1 a 2 platí obdobně ustanovení §
2 odst. 4, § 5 odst. 1 a 3, § 6, 7 a 8 zákona
č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů.
(3) Vdovské a sirotčí důchody se podle
§ 1 a 2 nezvyšují, jestliže byly vyměřeny
z důchodů zvýšených podle tohoto
zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Obecná část:
Ústavním zákonem ze dne 8. října
1992, kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
ústavních zákonů, a některé
další ústavní zákony, byly kompetence
ve věcech důchodového zabezpečení
přeneseny z federace na republiky, s výjimkou důchodového
zabezpečení zaměstnanců v orgánech
České a Slovenské Federativní Republiky
a v jimi řízených organizacích.
Od přijetí nového zákona o sociálním
zabezpečení došlo již pětkrát
ke zvýšení vyplácených důchodů.
V letech 1988 a 1990 byly zvýšeny pouze důchody
přiznané před 1. říjnem 1988.
Cílem těchto zvýšení bylo postupně
vyrovnávat rozdíly mezi úrovní důchodů
přiznaných v různých obdobích,
a proto byly výrazněji zvyšovány starší,
dříve přiznané důchody. V říjnu
1988 bylo zvýšení stanoveno pevnou částkou
diferencovanou podle období přiznání
důchodu v rozmezí 40 - 140 Kčs měsíčně.
Obdobné diferenciace bylo použito v říjnu
1990, kdy byly důchody zvýšeny o 4 - 10%. Od
července 1990 náležel důchodcům
i státní vyrovnávací příspěvek
ve výši 140 Kčs měsíčně.
Zákonem č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, byl poprvé v našem systému
důchodového zabezpečení zakotven způsob
pravidelného zvyšování důchodů
v závislosti na růstu životních nákladů
a průměrných nominálních mezd.
V souladu s tímto zákonem byly důchody zvýšeny
již třikrát. V březnu 1991 bylo zvýšení
diferencováno podle období přiznání
důchodu v rozmezí 8 - 11% výše vypláceného
důchodu, přičemž byla stanovena i minimální
výše zvýšení (u starobních
důchodů 190 Kčs). V červenci 1991
byly důchody zvýšeny o jednotnou pevnou částku,
která pro starobní důchody činila
110 Kčs měsíčně. Zvýšení
v roce 1991 se již týkala všech důchodů,
tedy i důchodů nově přiznávaných.
Naposled byly důchody zvýšeny od splátky
důchodu splatné v červnu 1992, a to opět
diferencovaně podle období přiznání
důchodu v rozmezí 30 - 290 Kčs. Kromě
těchto zvýšení důchodu byl od
května 1991 zvýšen důchodcům
státní vyrovnávací příspěvek
na 220 Kčs měsíčně.
Podle zákona č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, musí být důchody neprodleně
zvýšeny, činí-li od předchozího
zvýšení růst životních nákladů
alespoň 10% nebo růst průměrné
mzdy alespoň 5%. Prognóza vývoje těchto
rozhodujících ukazatelů signalizuje, že
podmínky pro zvýšení důchodů
budou na počátku roku 1993 naplněny. Růst
nominálních mezd by měl v roce 1992 sledovat
růst životních nákladů, který
podle propočtů bude činit minimálně
12% proti prosinci roku 1991. Dynamika růstu nominální
mzdy však v I. pololetí tohoto roku přesáhla
20% ve srovnání se stejným obdobím
roku 1991. Zhruba stejnou dynamiku lze předpokládat
ve III. čtvrtletí a určitý pokles
ve IV. čtvrtletí. Reálně lze tedy
očekávat, že ve srovnání s rokem
1991 vzroste nominální mzda v roce 1992 o 18 - 20%.
Dále je třeba přihlédnout ke skutečnosti,
že od posledního zvýšení důchodů
v červnu t. r. vzrostou do konce roku životní
náklady obyvatelstva o cca 9 - 9,5% a v lednu 1993 se dále
zvýší o 4 - 5 bodů v souvislosti se
zavedením nové daňové soustavy a deregulací
cen pevných paliv. Proti své úrovni z června
1992 tak budou vyšší cca o 13,5 - 14%. I při
dosavadním mírném růstu životních
nákladů v roce 1992 dosáhnou tedy, jak index
růstu životních nákladů, tak
i index růstu nominálních mezd, hodnot, které
podle zákona o zvýšení důchodů
vyžadují neprodlené zvýšení
důchodů.
Navrhuje se proto zvýšit od splátky důchodu
splatné po 28. únoru 1993 vyplácené
důchody o 10% a zároveň zvýšit
maximum pro úhrn důchodu a zvýšení
důchodu z 3800 Kčs na 4200 Kčs měsíčně.
Dále se navrhuje zvýšit důchody přiznané
v roce 1993 o 22% výše důchodu, náležejícího
podle zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, a to vzhledem k nutnosti zachovat srovnatelnou
úroveň mezi důchody přiznanými
v roce 1993 a důchody přiznanými v předchozích
letech.
Zvýšit se navrhuje též vdovecký
důchod, dávku, která je poskytována
vdovcům pečujícím aspoň o jedno
nezaopatřené dítě, v jednotné
výši 650 Kčs měsíčně,
a to na částku 750 Kčs měsíčně.
Návrh zákona je v souladu s právem Evropských
společenství.
Ekonomický dopad:
Výdaje na zvýšení důchodů
vyplácených Českou správou sociálního
zabezpečení budou v roce 1993 činit 5,5 mld
Kčs; o dalších 0,5 mld Kčs vzrostou
výdaje na důchody v důsledku zvýšení
nově přiznávaných důchodů.
Zvýšení výdajů na důchody
ozbrojených sborů v České republice
by činilo dalších cca 270 mil. Kčs (180
mil. Kčs u federálního ministerstva dopravy,
80 mil. Kčs u ministerstev vnitra a 10 mil. Kčs
u ministerstva spravedlnosti).
Realizace úprav důchodů si dále vyžádá
mimořádné zvýšení provozních
výdajů České správy sociálního
zabezpečení o částku 32,3 mil. Kčs,
z toho připadá na materiální výdaje
3,6 mil. Kčs (výdaje na tiskopisy, tabelační
papír, provozní materiál a elektrickou energii),
výdaje na služby a výdaje nevýrobní
povahy 26 mil. Kčs (výdaje na poplatky spojů
a poštovné) a mzdové prostředky 2,7
mil. Kčs.
Se zvýšením výdajů na důchodové
zabezpečení bylo již počítáno
při stanovení sazeb pojistného na sociální
pojištění, které budou zaměstnanci,
zaměstnavatelé a osoby samostatně výdělečně
činné v příštím roce odvádět
do státního rozpočtu.
Zvláštní část
K § 1:
Okruh důchodů, které budou podle tohoto ustanovení
zvýšeny, zahrnuje obdobně jako u předchozích
zvýšení všechny důchody, kromě
důchodu manželky a sociálního důchodu.
Tyto důchody nemají vazbu na růst mezd ani
na odpracovanou dobu zaměstnání. V nové
koncepci důchodového pojištění
se s jejich existencí již dále neuvažuje.
Předpokládá se, že jejich účel
lépe nahradí dávky systému sociální
pomoci. Z obdobných důvodů se nyní
nenavrhuje ani úprava zvýšení důchodu
pro bezmocnost.
Vyrovnaná úroveň celého souboru vyplácených
důchodů umožňuje již jednotný
přístup k dalšímu zvyšování,
bez nutnosti diferencovat jej podle období přiznání
důchodu. Zvýšení vyplácených
důchodů v červenci 1991 a v červnu
1992 akcentovala především potřebu přizpůsobit
důchody růstu životních nákladů
a zmírnit nežádoucí rozdíly mezi
úrovní důchodů přiznaných
v různých obdobích, a proto byly důchody
zvyšovány o částky, jejichž výše
nezávisela na výši důchodu. Zvýšení
důchodů by však mělo respektovat také
vlivy mzdového vývoje, i když tempo růstu
mezd je delší dobu nižší než
tempo růstu životních nákladů.
Proto je pro zvýšení důchodů
v roce 1993 navrhováno procentní zvýšení,
které již odráží vliv růstu
mezd a přispívá k denivelizaci důchodů.
Počet procent zvýšení je navržen
podle očekávaného růstu životních
nákladů ve II. pololetí 1992 a na počátku
roku 1993.
K § 2:
S účinností od 1. ledna 1993 musí
být rovněž stanoveno zvýšení
důchodů pro všechny důchody přiznané
v roce 1993. Pro výpočet důchodu se započítává
pět výdělkově nejlepších
let z období posledních deseti let před odchodem
do důchodu. Proto se ve výši důchodu
nemůže vůbec projevit mzdový nárůst,
k němuž došlo v roce odchodu do důchodu
a jen jednou pětinou se může projevit nárůst
z roku předcházejícího. Rychlý
růst výdělků v roce 1991 se tedy nemohl
promítnout do důchodů v tomto roce přiznávaných,
a proto bylo v roce 1991 poprvé přistoupeno ke zvyšování
důchodů již od jejich přiznání.
Pro důchody přiznané v roce 1992 bylo rovněž
nezbytné stanovit takové zvýšení,
které by v průměru minimalizovalo rozdíly
mezi důchody z roku 1991 a 1992. Podle zákona č.
116/1992 Sb., o zvýšení důchodů
v roce 1992, činilo toto zvýšení pro
starobní důchody 290 Kčs měsíčně.
Obdobně jako v roce 1992 je potřebné i pro
rok 1993 zabezpečit, aby úroveň důchodů
přiznaných v roce 1993 odpovídala úrovni
důchodů přiznaných v minulých
letech. Je proto třeba přihlédnout k tomu,
že růst průměrných mezd vede
k růstu průměrných započitatelných
výdělků u nově přiznávaných
důchodů a dále ke zvýšením,
která náleží k vypláceným
důchodům. Důsledkem těchto zvýšení
a navrhovaného 10% zvýšení vyplácených
důchodů pro rok 1993 je, že výše
těchto důchodů je cca o 20 - 24% vyšší
než výše důchodů, které
budou přiznávány v průběhu
roku 1993. Aby nedocházelo k výrazné diferenciaci
mezi novými a vyplácenými důchody
těch, kteří dosahovali srovnatelné
mzdové úrovně, navrhuje se zvyšovat
tyto důchody o 22% částky důchodu
stanoveného podle zákona č. 100/1988 Sb.
K § 3:
Výše vyplácených i nově přiznávaných
vdoveckých důchodů se zvyšuje ze 650
Kčs na 750 Kčs, t.j. o 15%. Zvýšení
těchto důchodů je vyšší,
neboť nebyly zvyšovány při posledním
zvýšení v červnu 1992 a jejich výše
platí beze změny od srpna 1991. V novém systému
sociálního pojištění se přitom
předpokládá, že vdovecké důchody
budou postaveny na úroveň důchodů
vdovských.
K § 4:
Tak jako při minulých úpravách se
navrhuje omezit zvýšení pouze u těch
důchodů, které by přesáhly
maximální hranici důchodů.
Dosud platné nejvyšší výměry
důchodu byly stanoveny v roce 1988, kdy došlo k jejich
značnému zvýšení. Toto výrazné
zvýšení mělo za cíl umožnit
větší denivelizaci důchodů a
při předpokládaném mírném
tempu růstu mezd mělo vyhovovat po dlouhou dobu.
K denivelizačnímu charakteru opatření
u nově přiznávaných důchodů
však nebylo přijato adekvátní opatření
u vyplácených důchodů, což bylo
příčinou značné kritiky.
Při zvyšování důchodů
v letech 1990, 1991 a 1992 bylo stanoveno, že důchod
včetně zvýšení nesmí překročit
maximální hranici důchodů 3800 Kčs.
Tímto opatřením bylo dosaženo, že
i důchody přiznané před 30. 9. 1988
mohly postupně dosáhnout této maximální
hranice a dostat se tak na roveň maximálních
důchodů přiznaných po 1. 10. 1988.
Pro další zvýšení je však
již nezbytné zvýšit i maximální
hranici důchodů.
V současné době je vypláceno více
než 30 000 důchodů ve výši 3800
Kčs, t.j. cca 2% starobních a invalidních
důchodů. Převážná většina
těchto důchodů (63%) jsou důchody
přiznané po roce 1988, tedy podle nového
zákona. Jedná se především o
důchody pracovníků I. a II. pracovní
kategorie, t.j. horníků, letců a pracovníků
těžkých provozů a dále o důchody
účastníků odboje, nebo rehabilitovaných,
např. podle zákona č. 119/1990 Sb. a těch
občanů, kteří po vzniku nároku
na důchod dále pracovali bez pobírání
důchodu.
Setrvávání na hranici 3800 Kčs vede
ke stále větší nivelizaci důchodů.
Přestávají vyhovovat ostatní maxima
v konstrukci výpočtu důchodu; nevyhovuje
ani současná redukce průměrného
měsíčního výdělku pro
výpočet důchodu. V roce 1993 by však
nebylo účelné měnit podstatně
konstrukci výpočtu důchodu, neboť tento
rok je přechodným obdobím před přijetím
nové právní úpravy sociálního
pojištění, s níž se počítá
od 1. 1. 1994. Změna konstrukce výpočtu důchodu
by byla tak závažným zásahem do platné
právní úpravy, že by si vyžádala
přepracování prakticky celého zákona
o sociálním zabezpečení a i náročné
administrativně technické zabezpečení
této časově omezené úpravy.
Navrhuje se proto ponechat maximální výměry
důchodů platné pro nově přiznávané
důchody beze změny, ale umožnit, aby zvýšení
náleželo i nad nynější nejvyšší
výměry s tím, že úhrn zvýšení
a důchodu nesmí překročit částku
4200 Kčs. Dosavadní absolutní maximum výše
důchodu 3800 Kčs měsíčně
se tak zvyšuje o 400 Kčs, t.j. 10,5%. Při zvýšení
vyplácených důchodů o 10% bude tedy
zvýšení náležet ke všem vypláceným
důchodům v plné výši. U důchodů
přiznaných v roce 1993 bude zvýšení
sníženo pouze u nejvyšších důchodů,
u nichž by bez tohoto omezujícího ustanovení
mohlo dosáhnout až 836 Kčs (22% z částky
3800 Kčs). Takto velká diferenciace ve výši
zvýšení by byla nepřiměřená
k současné celkové diferenciaci výše
důchodů. Spolu se státním vyrovnávacím
příspěvkem bude tedy maximální
možný příjem nepracujícího
důchodce činit 4420 Kčs, t.j. zhruba o 10%
více než čistý příjem
pracujícího s průměrnou mzdou.
Zpracovatel: | JUDr. Jiřina Voňková, CSc. |
náměstkyně ministra práce | |
a sociálních věcí České republiky |
Tabulka č. 1
Přehled o úpravách důchodů
od roku 1969
Tabulka č. 2
Vývoj příjmu pracujících a
příjmu důchodců
Graf č. 1
Průměrná výše důchodu
podle roku přiznání
Graf č. 2
Porovnání rozložení výši
důchodu starobních důchodců před
a po zvýšení v roce 1992
Grafy č. 3
Porovnání důchodů přiznaných
v letech 1990 - 93
3a - doba zaměstnání 42 let
3b - doba zaměstnání 37 let
3c - doba zaměstnání 32 let
Tabulka č. 1a
Hranice
Zvýšení | JZ - j JZ - dv JZ - j JZ - dv |
500 850 500 850 |
550 900 50 50 | 600 1100 50 200 | 780 1330 180 230 | 880 1500 100 170 | 950 1600 70 100 | 1000 1700 50 100 | |
K přiznání důchodu | |||||||||
před 1957 | 45-100 | 120 | 60-200 | 30 | 30-40 | 70 | |||
1957-65 | 45-100 | 100-200 | 30 | 30-40 | 70 | ||||
1966-67 | 45-100 | 70-200 | 30 | 30-40 | 70 | ||||
1968 | 45-100 | 60-200 | 30 | 30-40 | 70 | ||||
1969 | 60-200 | 30 | 30-40 | 70 | |||||
1970 | 50-200 | 30 | 30-40 | 70 | |||||
1971 | 50-200 | 30 | 30-40 | ||||||
1972-73 | 40-200 | 30 | 30-40 | ||||||
1974-75 | 30-200 | 30 | 30-40 | ||||||
1976 | 30 | 30-40 | |||||||
1977 | 30 | 30-40 | |||||||
1978 | 30 | 30-40 | |||||||
1979 | 30 | 30-40 | |||||||
1980 | 30 | 30-40 | |||||||
1981 | 30 | 30-40 | |||||||
1982 | 30 | 30-40 | |||||||
1983 | 30 | 30-40 | |||||||
1984 | 30 | 30-40 | |||||||
1985 | 30 | 30-40 | |||||||
1986-88 | 30 | 30-40 | |||||||
1989 | |||||||||
1990 | |||||||||
1991 | |||||||||
1992 | |||||||||
Poznámky | I. +180 II. +80 | I. +280 II. +230 |
Tabulka č. 1b
Hranice
Zvýšení | JZ - j JZ - dv JZ - j JZ - dv |
1000 1700 | 1000 1700 |
1200 2000 200 300 | 1440 2400 240 400 | 1440 2400 | 1580 2620 140 220 | 1760 2920 180 300 |
K přiznání důchodu | SVP - 1 | SVP - 2 | ||||||
před 1957 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1957-65 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1966-67 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1968 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1969 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1970 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1971 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1972-73 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1974-75 | 140 | 140 | 10% | 11% min 190 | 80 | 110 | 290 | |
1976 | 130 | 140 | 7% | 11% min 190 | 80 | 110 | 240 | |
1977 | 120 | 140 | 7% | 11% min 190 | 80 | 110 | 240 | |
1978 | 110 | 140 | 7% | 11% min 190 | 80 | 110 | 240 | |
1979 | 100 | 140 | 6% | 10% min 190 | 80 | 110 | 240 | |
1980 | 90 | 140 | 6% | 10% min 190 | 80 | 110 | 200 | |
1981 | 80 | 140 | 6% | 10% min 190 | 80 | 110 | 200 | |
1982 | 70 | 140 | 5% | 10% min 190 | 80 | 110 | 200 | |
1983 | 60 | 140 | 5% | 10% min 190 | 80 | 110 | 170 | |
1984 | 50 | 140 | 5% | 10% min 190 | 80 | 110 | 170 | |
1985 | 40 | 140 | 4% | 10% min 190 | 80 | 110 | 170 | |
1986-88 | 40 | 140 | 4% | 9% min 190 | 80 | 110 | 140 | |
1989 | 140 | 8% min 190 | 80 | 110 | 70 | |||
1990 | 140 | 8% min 190 | 80 | 110 | 50 | |||
1991 | 140 | 8% min 190 | 80 | 110 | 30 | |||
1992 | 140 | 80 | 290 | |||||
Poznámky | I. k +80 II. k +40 |
Tabulka č. 2
V roce | 1) | ||||
1988 | 3 070 | ||||
1989 | 3 138 | 2,2 | 2,2 | ||
1990 | 3 254 | 3,7 | 6,0 | 3,7 | |
1991 | 3 790 | 16,5 | 23,5 | 20,8 | 16,5 |
1992 | 4 434 | 17,0 | 44,4 | 41,3 | 36,3 |
1993 | 4 966 | 12,0 | 61,8 | 58,3 | 52,6 |
1) průměrná hrubá mzda pracujících
V roce | 2) | ||||
1988 | 2 432 | ||||
1989 | 2 483 | 2,1 | 2,1 | ||
1990 | 2 565 | 3,3 | 5,5 | 3,3 | |
1991 | 2 950 | 15,0 | 21,3 | 18,8 | 15,0 |
1992 | 3 415 | 15,8 | 40,4 | 37,5 | 33,2 |
2) průměrná čistá mzda pracujících
V roce | 3) | ||||
1988 | 2 432 | ||||
1989 | 2 483 | 2,1 | 2,1 | ||
1990 | 2 705 | 8,9 | 11,2 | 8,9 | |
1991 | 3 090 | 14,2 | 27,1 | 24,4 | 14,2 |
1992 | 3 415 | 10,5 | 40,4 | 37,5 | 26,3 |
3) průměrná čistá mzda pracujících
včetně SVP
V roce | 4) | ||||
1988 | 1 600 | ||||
1989 | 1 639 | 2,4 | 2,4 | ||
1990 | 1 763 | 7,6 | 10,2 | 7,6 | |
1991 | 2 108 | 19,6 | 31,8 | 28,6 | 19,6 |
1992 | 2 280 | 8,2 | 42,5 | 39,1 | 29,3 |
4) průměrný vyplácený starobní
důchod
V roce | 5) | ||||
1988 | 1 600 | ||||
1989 | 1 639 | 2,4 | 2,4 | ||
1990 | 1 903 | 16,1 | 18,9 | 16,1 | |
1991 | 2 328 | 22,3 | 45,5 | 42,0 | 22,3 |
1992 | 2 500 | 7,4 | 56,3 | 52,5 | 31,4 |
5) průměrný vyplácený starobní
důchod včetně SVP
V roce | ||
Zpracovatel: | JUDr. Jiřina Voňková, CSc. |
náměstkyně ministra práce | |
a sociálních věcí České republiky |