na vydání zákona České národní
rady o sankcích za nedodržení obecně
závazných právních předpisů
při transformaci zemědělství v družstvech
a nápravě majetkových křivd v oblasti
úpravy vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, zvláště
pak zákonů č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, zák. č.
42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech, ve znění pozdějších
změn a doplňků, dále jen "Sankční
zákon".
Tento zákon upravuje sankce za nedodržení obecně
závazných právních předpisů
při transformaci zemědělství v družstvech
a nápravě majetkových křivd v oblasti
úpravy vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, zvláště
pak zákonů č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, zák. č.
42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech, ve znění pozdějších
změn a doplňků.
Za přestupek podle tohoto zákona se použije
zaviněné jednání, které v neprospěch
oprávněné osoby [§ 4 zák.
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
změn a doplňků, § 4 zák. č.
42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech, ve znění pozdějších
změn a doplňků.]:
a) porušuje nebo ohrožuje plnění ustanovení
obecně závazných právních předpisů
ve smyslu § 1 tohoto zákona,
b) způsobí úmyslně majetkovou újmu
oprávněným osobám [§ 4 zák.
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
změn a doplňků, § 4 zák. č.
42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech, ve znění pozdějších
změn a doplňků. ]v souvislosti s vydáním
majetku při restitucích v zemědělství
nebo při transformaci družstev.
Přestupky podle tohoto zákona projednávají
pozemkové úřady.
(1) Za přestupek podle § 2 tohoto zákona lze
uložit tyto sankce:
a) napomenutí,
b) pokutu až do výši 50.000,- Kčs,
c) propadnutí věci.
(2) Sankci lze uložit samostatné nebo s jinou sankcí;
napomenutí nelze uložit samostatné nebo s jinou
sankcí; napomenutí nelze uložit spolu s pokutou.
(3) Od sankce lze upustit, jestliže k nápravě
postačí projednání.
(4) Při opakovaném přestupku se sankce ukládá
vždy s výjimkou napomenutí.
(5) Výnosy z pokut jsou příjmem Pozemkového
fondu a budou použity k úhradě nákladů
spojených s jeho činností podle ustanovení
§ 1 tohoto zákona.
(6) Nedojde-li současně s rozhodnutím o propadnutí
věci k rozhodnutí o vydání propadlé
věci oprávněné, zůstávají
lhůty oprávněných osob pro uplatnění
práv ve smyslu obecně závazných právních
předpisů podle § 1 tohoto zákona zachovány.
(1) Při řízení o přestupcích
podle tohoto zákona se postupuje přiměřeně
podle zákona č. 200/1191 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších změn
a doplňků, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(2) Proti rozhodnutí o přestupcích podle
tohoto zákona nelze podat odvolání
(1) Přestupek je promlčen, jestliže uplynuly
tři roky od doby, kdy uplynula lhůta ke splnění
povinností podle § 1 tohoto zákona ve prospěch
oprávněné osoby.
(1) Povinné osoby [§ 5 zák. č. 229/1191
Sb., ve znění pozdějších změn
a doplňků, § 11 zák. č. 42/1992
Sb., ve znění pozdějších změn
a doplňků. ]které vznikly podle obecně
závazných právních předpisů
ve smyslu § 1 tohoto zákona a které nemají
vyrovnány nároky ani uzavřeny dohody ve smyslu
téhož ustanovení, jsou povinny do 60 dnů
od účinnosti tohoto zákona složit na
zvláštní účet Pozemkového
fondu kauci ve výši 100 % uplatněných
a dosud nevyrovnaných oprávněných
nároků, není-li obecně závaznými
předpisy stanoveno jinak [§ 13 odst. 3 zák.
č. 42/1992 Sb., ve znění pozdějších
změn a doplňků].
(2) Pozemkový fond vrátí povinné osobě
kauci nebo její část do 60 dnů ode
dne, kdy se dozvěděl o tom, že byl nárok
oprávněné osoby zčásti nebo
zcela vyrovnán, a to poměrně k výši
jejich uspokojených nároků.
Důvodová zpráva
Návrh tohoto zákona je třeba začlenit
do celého komplexu právních předpisů,
upravujících restituci zemědělského
majetku a jeho privatizaci. Přesto, že tato oblast
byla legislativně podrobena řadě upřesňujících
upraváv, narozdíl od jiných restitučních
zákonů, restituce v této oblasti probíhají
daleko pomaleji a narážejí na daleko větší
odpor, než tomu bylo například u uplatňování
nároků ze zákona č. 403/1990 Sb.,
a zákona č. 87/1991 Sb.
Zpomalování transformace zemědělského
majetku, pomalé vyrovnávání restitučních
nároků oprávněných osob a tím
opožděné ekonomické reformy v zemědělství.
Schválení tohoto návrhu zákona jistě
neumožní postihnout sankcemi veškerá protiprávní
jednání, která se v této oblasti velmni
výrazně a často projevují jen proto,
že nejsou v zákoně postižitelná.
Znamenalo by to však závažný průlom
do nepsaných a stále zřetelných závazků
mezi oprávněnými osobami a některými
představiteli státní správy, kteří
svoji pasivitu odůvodňují právě
nedostatky dosavadní právní úpravy,
o jejichž odstranění návrh tohoto zákona
usiluje.
Schválením návrhu tohoto zákona se
předejde i mnoha soudním projednáváním
těch restitučních nároků, jejichž
oprávněnost je nesporná, nicměně
z časového hlediska zvýhodňuje povinné
osoby tak, že i za předpokladu jejich povinnosti uhradit
soudní náklady jsou pro ně tyto finanční
prostředky zanedbatelné.
K § 1: toto ustanovení vymezuje okruh právních
opředpisů, jejichž porušení je
s ohledem na dosah jejich významu nutné postihovat
sankcemi.
K § 2: Znění tohoto ustanovení specificky
definuje přestupek ve smyslu tohoto návrhu v návaznosti
na aplikaci zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zároveň se zde rozlišuje z hlediska zavinění
nedbalost a úmysl pro jednodušší kvalifikaci
za jednání, které je za přestupek
označeno
K § 3: Pozemkové úřady jsou orgánem
státní správy, který je plně
kompetentní k činnostem dotčených
tímto návrhem zákona
K § 4: Návrh vychází z dikce přestupkového
zákona, přičemž zcela logicky vypouští
sankci zákazu činnosti a při opakovaném
přestupku v souladu se svým zamýšleným
uplatněním neumožňuje opakovaně
ukládat nejmírnější sankci.
Jestliže se postup podle tohoto zákona řídí
příslušnými ustanoveními zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, propadá
při uložení sankce propadnutí věci
tato věc státu. Navrhované znění
zabraňuje případnému zpochybnění
nároku oprávněné osoby v případě
změny v osobě povinné, kterou se v takovém
případě stane stát.
K § 5: Ve vztahu k oprávněným osobám
postupuje pozemkový úřad při svém
rozhodování v podstatě jako soud prvního
stupně. Jestliže např. neschválí
dohodu o vydání věci, nemůže
se oprávněná osoba proti takovému
rozhodnutí odvolat řádným opravným
prostředkem. Odporovalo by to smyslu tohoto zákona,
kdyby povinné osoby byly vůči oprávněným
jakoliv zvýhodněny.
K § 6: Podle přestupkového zákona dochází
k promlčení přestupku po uplynutí
jednoho roku od jeho spáchání. Je proto nutné
brát v tomto zákoně ohled na dobu platnosti
dotčených zákonů a termíny
v nich určené.
K § 7: Toto ustanovení umožňuje formou
kauce postihnout všechny nově vznikající
subjekty bez rozlišení způsobu jejich přeměny.
Kauce není myšlena jako další sankce,
ale jako záloha na vyrovnání oprávněných
nároků restituentů.
Navrhovaný způsob nakládání se složenou kaucí je proto nezbytný. Kauce je pouze zárukou, která musí být vrácena v případě splněných zákonných povinností. Z uvedených důvodů se složení kauce nevyžaduje v souvisliosti s aplikací ustanovení § 13 odst. 3 transformačního zákona.
J. Černý v. r. | K. Mach v. r. | J. Litomiský v. r. |
V. Tlustý v. .r | Č. Hofhanzl v.r . |