Ústavně právní výbor ČNR,
výbor ČNR pro právní ochranu a bezpečnost,
výbor ČNR petiční, pro lidská
práva a národnosti, rozpočtový výbor
ČNR, hospodářský výbor ČNR,
zemědělský výbor ČNR, výbor
ČNR pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí, výbor
ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví,
výbor ČNR pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu a zahraniční
výbor ČNR projednaly na svých schůzích
v listopadu 1992 návrh ústavně právního
výboru ČNR na vydání ústavního
zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud
ochrany ústavnosti České republiky (tisk
88).
Výbor ČNR petiční, pro lidská
práva a národnosti s předloženým
návrhem ústavního zákona vyslovil
nesouhlas a nedoporučuje sněmovně jeho přijetí.
Zemědělský výbor ČNR k předloženému
návrhu ústavního zákona nepřijal
usnesení.
Ústavně právní výbor ČNR,
výbor ČNR pro právní ochranu a bezpečnost,
rozpočtový výbor ČNR, hospodářský
výbor ČNR, výbor ČNR pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí, výbor ČNR pro sociální
politiku a zdravotnictví, výbor ČNR pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
a zahraniční výbor ČNR doporučují
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s předloženým návrhem ústavního
zákona v tomto znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
ústavním zákoně:
Zřizuje se Soud ochrany ústavnosti České
republiky (dále jen "Soud ochrany ústavnosti").
Soud ochrany ústavnosti vykonává ústavní
soudnictví tím, že rozhoduje
a) o souladu zákonů České národní
rady a zákonných opatření předsednictva
České národní rady s ústavními
zákony České republiky,
b) o souladu zákonů České národní
rady a zákonných opatření předsednictva
České národní rady s mezinárodními
smlouvami o lidských právech a základních
svobodách, kterými je Česká republika
vázána,
c) o souladu nařízení vlády České
republiky, obecně závazných právních
předpisů ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy České
republiky s ústavními a jinými zákony
České republiky,
d) o ústavních stížnostech proti opatřením,
pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům
orgánů veřejné moci, jestliže
stěžovatel tvrdí, že jimi byly porušeny
jeho základní práva a svobody zaručené
ústavním zákonem České republiky
nebo mezinárodními smlouvami o lidských právech
a základních svobodách, kterými je
Česká republika vázána.
(1) Soud ochrany ústavnosti se skládá ze
šesti soudců.
(2) Soudce Soudu ochrany ústavnosti volí Česká
národní rada.
(3) Za soudce Soudu ochrany ústavnosti může
být navržen a zvolen bezúhonný občan,
který je volitelný do České národní
rady, dosáhl věku čtyřiceti let, má
vysokoškolské právnické vzdělání
a je nejméně deset let činný v právnickém
povolání. Návrhy mohou být podávány
poslanci nebo orgány České národní
rady.
(4) Předsedu a místopředsedu Soudu ochrany
ústavnosti jmenuje předsednictvo České
národní rady ze soudců Soudu ochrany ústavnosti.
(1) Soudci Soudu ochrany ústavnosti skládají
do rukou předsedy České národní
rady tento slib: "Slibuji na svou čest a svědomí,
že budu chránit neporušitelnost přirozených
práv člověka a práv občana,
řídit se ústavními zákony České
republiky a rozhodovat podle svého nejlepšího
přesvědčení, nezávisle a nestranně."
(2) Složením slibu se ujímá soudce Soudu
ochrany ústavnosti své funkce. Odmítne-li
soudce Soudu ochrany ústavnosti složit slib nebo složí-li
slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl zvolen.
(3) Výkon funkce soudce Ústavního soudu České
a Slovenské Federativní Republiky, poslance Federálního
shromáždění, poslance České
národní rady, člena vlády České
a Slovenské Federativní Republiky, člena
vlády České republiky nebo funkcionáře
politické strany či politického hnutí
je překážkou složení slibu soudce
Soudu ochrany ústavnosti.
Soud ochrany ústavnosti rozhoduje v plénu, které
je usnášeníschopné, jsou-li přítomni
alespoň čtyři soudci.
Sídlem Soudu ochrany ústavnosti je Brno.
Pro organizaci Soudu ochrany ústavnosti, pro řízení
před ním, pro jeho nálezy a pro právní
postavení a osobní poměry soudců platí
přiměřeně ustanovení ústavního
zákona č. 91 /1991 Sb., o Ústavním
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky, zákona č. 491 /1991 Sb., o organizaci
Ústavního soudu České a Slovenské
Federativní Republiky a o řízení před
ním, jakož i organizační a jednací
rád Ústavního soudu České a
Slovenské Federativní Republiky.
Činnost Soudu ochrany ústavnosti a mandát
soudců Soudu ochrany ústavnosti zaniká dnem
složení slibu soudců Ústavního
soudu České republiky.
Náklady na činnost Soudu ochrany ústavnosti
se hradí ze státního rozpočtu České
republiky.
Soud ochrany ústavnosti je příslušný
pro další řízení ve věcech
zahájených u Ústavního soudu České
a Slovenské Federativní Republiky v případech,
že věc náleží do jeho působnosti
podle čl. 2.
(1) Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení s výjimkou
čl. 2 písm. b) a písm. d) a čl. 10,
které nabývají účinnosti dnem
zániku Ústavního soudu České
a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Tento zákon pozbývá platnosti dnem, kterým
činnost Soudu ochrany ústavnosti zanikne."
Připomínka výboru ČNR pro veřejnou
zprávu. regionální rozvoj a životní
prostředí:
V čl. 2 písm. b) za slova "o souladu"
vložit slova "ústavních zákonů
České republiky,".
Porada zpravodajů nedoporučuje tuto připomínku
akceptovat, neboť byla uplatněna jen v jediném
výboru, přičemž navíc přezkoumávání
ústavnosti ústavních zákonů
odporuje logice navrhovaného zákona.
Připomínka rozpočtového výboru
ČNR:
Rozpočtový výbor ČNR upozorňuje,
že z hlediska časové návaznosti je žádoucí,
aby před nabytím účinnosti ústavního
zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud
ochrany ústavnosti České republiky, byla
přijata recepční norma tykající
se zákonů České a Slovenské
Federativní Republiky.
Tato připomínka se nedotýká textu
navrhovaného ústavního zákona, který
rozpočtový výbor ČNR doporučuje
přijmout.