ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VII. volební období

96

Společná zpráva

výborů České národní rady k návrhu ústavně právního výboru České národní rady na vydání ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky (tisk 88)

Ústavně právní výbor ČNR, výbor ČNR pro právní ochranu a bezpečnost, výbor ČNR petiční, pro lidská práva a národnosti, rozpočtový výbor ČNR, hospodářský výbor ČNR, zemědělský výbor ČNR, výbor ČNR pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, výbor ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví, výbor ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a zahraniční výbor ČNR projednaly na svých schůzích v listopadu 1992 návrh ústavně právního výboru ČNR na vydání ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky (tisk 88).

Výbor ČNR petiční, pro lidská práva a národnosti s předloženým návrhem ústavního zákona vyslovil nesouhlas a nedoporučuje sněmovně jeho přijetí.

Zemědělský výbor ČNR k předloženému návrhu ústavního zákona nepřijal usnesení.

Ústavně právní výbor ČNR, výbor ČNR pro právní ochranu a bezpečnost, rozpočtový výbor ČNR, hospodářský výbor ČNR, výbor ČNR pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, výbor ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví, výbor ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a zahraniční výbor ČNR doporučují České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým návrhem ústavního zákona v tomto znění:

"Ústavní zákon

České národní rady

ze dne ...... listopadu 1992,

kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

Zřizuje se Soud ochrany ústavnosti České republiky (dále jen "Soud ochrany ústavnosti").

Čl. 2

Soud ochrany ústavnosti vykonává ústavní soudnictví tím, že rozhoduje

a) o souladu zákonů České národní rady a zákonných opatření předsednictva České národní rady s ústavními zákony České republiky,

b) o souladu zákonů České národní rady a zákonných opatření předsednictva České národní rady s mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách, kterými je Česká republika vázána,

c) o souladu nařízení vlády České republiky, obecně závazných právních předpisů ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České republiky s ústavními a jinými zákony České republiky,

d) o ústavních stížnostech proti opatřením, pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné moci, jestliže stěžovatel tvrdí, že jimi byly porušeny jeho základní práva a svobody zaručené ústavním zákonem České republiky nebo mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách, kterými je Česká republika vázána.

Čl. 3

(1) Soud ochrany ústavnosti se skládá ze šesti soudců.

(2) Soudce Soudu ochrany ústavnosti volí Česká národní rada.

(3) Za soudce Soudu ochrany ústavnosti může být navržen a zvolen bezúhonný občan, který je volitelný do České národní rady, dosáhl věku čtyřiceti let, má vysokoškolské právnické vzdělání a je nejméně deset let činný v právnickém povolání. Návrhy mohou být podávány poslanci nebo orgány České národní rady.

(4) Předsedu a místopředsedu Soudu ochrany ústavnosti jmenuje předsednictvo České národní rady ze soudců Soudu ochrany ústavnosti.

Čl. 4

(1) Soudci Soudu ochrany ústavnosti skládají do rukou předsedy České národní rady tento slib: "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost přirozených práv člověka a práv občana, řídit se ústavními zákony České republiky a rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení, nezávisle a nestranně."

(2) Složením slibu se ujímá soudce Soudu ochrany ústavnosti své funkce. Odmítne-li soudce Soudu ochrany ústavnosti složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na něho, jako by nebyl zvolen.

(3) Výkon funkce soudce Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky, poslance Federálního shromáždění, poslance České národní rady, člena vlády České a Slovenské Federativní Republiky, člena vlády České republiky nebo funkcionáře politické strany či politického hnutí je překážkou složení slibu soudce Soudu ochrany ústavnosti.

Čl. 5

Soud ochrany ústavnosti rozhoduje v plénu, které je usnášeníschopné, jsou-li přítomni alespoň čtyři soudci.

Čl. 6

Sídlem Soudu ochrany ústavnosti je Brno.

Čl. 7

Pro organizaci Soudu ochrany ústavnosti, pro řízení před ním, pro jeho nálezy a pro právní postavení a osobní poměry soudců platí přiměřeně ustanovení ústavního zákona č. 91 /1991 Sb., o Ústavním soudu České a Slovenské Federativní Republiky, zákona č. 491 /1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním, jakož i organizační a jednací rád Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

Čl. 8

Činnost Soudu ochrany ústavnosti a mandát soudců Soudu ochrany ústavnosti zaniká dnem složení slibu soudců Ústavního soudu České republiky.

Čl. 9

Náklady na činnost Soudu ochrany ústavnosti se hradí ze státního rozpočtu České republiky.

Čl. 10

Soud ochrany ústavnosti je příslušný pro další řízení ve věcech zahájených u Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky v případech, že věc náleží do jeho působnosti podle čl. 2.

Čl. 11

(1) Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení s výjimkou čl. 2 písm. b) a písm. d) a čl. 10, které nabývají účinnosti dnem zániku Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

(2) Tento zákon pozbývá platnosti dnem, kterým činnost Soudu ochrany ústavnosti zanikne."

V Praze dne 13. listopadu 1992
JUDr. Miloslav Výborný v. r.
JUDr. Anna Röschová v. r.
předseda ústavně právního
zpravodajka ústavně právního
výboru ČNR
výboru ČNR
Ing. Vladimír Šuman v. r.
předseda výboru ČNR pro právní
ochranu a bezpečnost
Ing. Josef Pavela v. r.
Ing. Jiří Drápela v. r.
předseda výboru ČNR petičního,
zpravodaj výboru ČNR petičního,
pro lidská práva a národnosti
pro lidská práva a národnosti
Ing. Tomáš Ježek, CSc. v. r.
Ing. Miloš Skočovský, CSc. v. r.
předseda rozpočtového
zpravodaj rozpočtového
výboru ČNR
výboru ČNR
Ing. Vladimír BUDINSKÝ v. r.
Ing. Ludvík Motyčka v. r.
předseda hospodářského
zpravodaj hospodářského
výboru ČNR
výboru ČNR
MVDr. Jan Černý v. r.
Ing. Vojtěch Čechák v. r.
předseda zemědělského
zpravodaj zemědělského
výboru ČNR
výboru ČNR
Ing. Leopold Zubek v. r.
Jan Bláha v. r.
předseda výboru ČNR pro
zpravodaj výboru ČNR pro
veřejnou správu, regionální
veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí
rozvoj a životní prostředí
MUDr. Martin Syka v. r.
PhDr. Andrej Gjurič v. r.
předseda výboru ČNR pro
zpravodaj výboru ČNR pro
sociální politiku a
sociální politiku a
zdravotnictví
zdravotnictví
PhDr. František Kozel v. r.
předseda a zpravodaj výboru ČNR
pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu
RNDr. Jiří Payne v. r.
předseda a zpravodaj zahraničního
výboru ČNR


Připomínky nezařazené do společné zprávy

Připomínka výboru ČNR pro veřejnou zprávu. regionální rozvoj a životní prostředí:

V čl. 2 písm. b) za slova "o souladu" vložit slova "ústavních zákonů České republiky,".

Porada zpravodajů nedoporučuje tuto připomínku akceptovat, neboť byla uplatněna jen v jediném výboru, přičemž navíc přezkoumávání ústavnosti ústavních zákonů odporuje logice navrhovaného zákona.

Připomínka rozpočtového výboru ČNR:

Rozpočtový výbor ČNR upozorňuje, že z hlediska časové návaznosti je žádoucí, aby před nabytím účinnosti ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky, byla přijata recepční norma tykající se zákonů České a Slovenské Federativní Republiky.

Tato připomínka se nedotýká textu navrhovaného ústavního zákona, který rozpočtový výbor ČNR doporučuje přijmout.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP