Ministr státní kontroly České republiky
Igor Němec zaslal odpověď na interpelaci poslance
ČNR Jozefa Wagnera dopisem ze dne 17. 11. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra státní
kontroly České republiky Igora Němce na interpelaci
poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR STÁTNÍ KONTROLY ČESKÉ REPUBLIKY |
V Praze dne 17. listopadu 1992 K č. j.: 864/1992-SM Přílohy: 6 |
Vážený pane poslanče,
ve své interpelaci jste mě požádal,
abych zodpověděl několik otázek, týkajících
se činnosti ministerstva státní kontroly
České republiky v souvislosti s privatizací.
Pokusím se tedy o stručné shrnutí
rozsáhlé a mnohotvárné činnosti,
kterou ministerstvo v této oblasti za 17 měsíců,
co je řídím, uskutečnilo:
Činnost MSK jako vrcholného orgánu státní
kontroly v ČR probíhá se zaměřením
především na kontrolu státní
finanční politiky a procesu transformace ekonomiky.
Předmětem kontrolní působnosti se
v posledních dvou letech staly i nové oblasti, vyplívající
z převodu kompetencí z federace do republikové
úrovně. V průběhu roku 1991 provedlo
MSK ČR 35 tématických kontrolních
akcí. Vycházelo z plánu kontrolních
akcí, který byl dále rozšiřován
na základě iniciativy zákonodárného
sboru a vlády, dále z řady závažných
stížností, oznámení a petic od
občanů a organizací.
Vlastní kontrolní činnost ovlivňovala
zejména společenská potřeba objasnění
řadu jevů provázejících transformaci
a činností směřujících
k nápravě minulých křivd, včetně
předávání majetku bývalých
KSČ a SSM.
ad exemplární případ
V příloze č. 1 tohoto sdělení
je několik případů z poslední
doby, které uvádějí konkrétní
podniky, charakteristiku kontrolní akce a její výsledky.
Zela zvláštním případem v procesu
privatizace je majetek bývalých KSČ a SSM,
navracený na základě zákonů
č. 496 a 497. Příkladem ilustrujícím
tuto specifickou problematiku je Česká typografie,
v příloze č. 2 uvádím informaci
o prověrce hospodářsko-právních
aspektů tohoto podniku.
ad kontrola velké privatizace
Je nutno předeslat, že proces kontrolní činnosti
pokrčuje tak, jak se vyvíjí proces transformace
ekonomiky. V roce 1991 byla dokončena kontrola malé
privatizace, na základě usnesení 24. schůze
ČNR ze dne 8. 11. 1991 provedlo MSK v 1. pololetí
1992 kontrolu velké privatizace. Výsledná
zpráva z této prověrky byla projednána
vládou ČR, která k ní přijala
usnesení č. 355 ze dne 13. 5. 1992, v němž
uložila úkoly ministru pro správu nár.
majetku a jeho privatizaci a ministrům zakladatelských
resortů. Cílem těchto úkolů
byla náprava nedostatků. Zpráva z prověrky
byla dne 13. 5. 1992 zaslána předsedkyni ČNR
p. JUDr. Burešové. Přikládám
souhrnnou informaci o této prověrce tak, jak byla
nabídnuta sdělovacím prostředkům,
příloha č. 3, s možností prohlédnout
si na MSK příslušné protokoly.
V současné době je ukončována
prověrka uplatňování zákona
ČNR č. 171/91 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku. Po projednání bude zpráva zaslána
k využití poslancům ČNR. Pro první
pololetí 1993 je připravována prověrka
dodržování vybraných ustanovení
zákona č. 92/91 Sb.
Ministerstvo státní kontroly se zabývá
problematikou privatizace v těchto, ale i širších
souvislostech, především pak dotacemi ze státního
rozpočtu v průmyslu, dotacemi na programy privatizace
v agrárně potravinářském komplexu,
problematikou negativního působení nově
se tvořících soukromých společností
s vedoucími pracovníky ze státních
podniků.
Co se týká průběžných
informací o kontrolní činnosti ve vztahu
k privatizaci, předávaných ČNR, sděluji,
že MSK předalo ČNR zprávu o své
činnosti v r. 1991 jako součást zprávy
k státnímu závěrečnému
účtu, od ledna 1992 vydáváme bulletin
pro poslance s dvouměsíční periodicitou,
v němž jsou především informace
o kontrolní činnosti (poslední číslo
přikládám), po volbách v červnu
1992 jsem dopisem jednotlivým předsedům výborů
ŇR nabídli pravidelné oboustranné
kontakty s řediteli odborů MSK s charakteristikou
specifik práce jednotlivých odborů. V řadě
případů se na nás obracejí
individuálně.
ad právo ministra žádat nápravu
Právo ministra žádat nápravu v souvislosti
s privatizačními projekty nevyplývá
ze zákona č. 552/91 Sb., ale ze statutu člena
vlády. Ministr státní kontroly byl členem
Hospodářské rady, nyní zasedá
v poradách ekonomických ministrů, na základě
usnesení vlády č. 510/92 a 562/92 se účastní
připomínkového řízení
projednávání a schvalování
privatizačních projektů, spolu se svým
náměstkem byl jmenován do privatizační
komise, která řeší spory souvisejícími
se způsobem privatizace.
ad neoprávněné nakládáni
s majetkem
K uvedené problematice je nutné uvést, že
MSK požaduje zjednání nápravy ve smyslu
zákona č. 552/91 Sb., o státní kontrole,
v případě, že došlo k porušení
příslušných ustanovení právních
předpisů. Stanovení některých
zásad a priorit pro věcné posuzování
a schvalování privatizačních projektů
včetně stanovení pravidel postupu v případech,
kdy není žádný z projektů vhodný
ke schválení, je uvedeno v usnesení vlády
č. 519/92 ve znění pozdějších
předpisů.
Na základě platných právních
předpisů se kupní cena odvozuje z účetní
hodnoty majetku podniku. V případě, že
se jedná o prodej zahraniční osobě,
je nutné určit cenu na základě odborného
odhadu tržní hodnoty.
Závěrem bych chtěl konstatovat, že se
MSK podílí v oblasti legislativy na připomínkovém
řízení k návrhům zákonů
(v roce 1991 celkem 156 návrhů) a při této
činnosti využívá poznatků z kontrolní
činnosti. Zjištění v rámci kontrol
dodržování zákona č. 92/91 Sb.
vedla k návrhu usnesení o schválení
způsobu udělování výjimek z
ustanovení § 45 odst. 1 zákona č. 92/91
Sb. Cílem návrhu je zabránit převodu
majetku státu za ceny nižší než stanovené
odhadem soudního znalce. MSK rovněž vypracovalo
návrh novely zákona č. 92/91 ve znění
zákona 92/92 Sb., který byl zaslán ministru
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
s cílem řešit problematiku komplexně.
Nedílnou součástí činnosti
MSK a současně jakýmsi indikátorem
celkového stavu společnosti je oblast podání
(stížnosti, oznámení, petice), které
řešíme v rámci kompetence ministerstva
a platných právních norem a pravidelně
vyhodnocujeme. Poznatky z šetření podnětů
občanů i institucí se využívají
i v plošných prověrkách, jak tomu bylo
také při kontrolách privatizace. Uvedenou
problematiku mohou přiblížit přílohy
č. 4 a 5.
V souladu s mezinárodními dohodami není MSK
orgánem represe. podstata kontroly v demokratických
státech tkví především v prevenci.
Kontinuální činnost MSK v období transformace
ekonomiky je nutnou zpětnou vazbou, informující
o tendencích vývoje a zasahující všude
tam, kde nejsou dodržovány zákony. Příloha
č. 6 dokumentuje některé číselné
výsledky kontrolní činnosti.
vážený pane poslanče, doufám,
že jsem zodpověděl Vaše otázky
v dostatečné míře.
S pozdravem
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec ČNR
Praha