na vydání zákona ČNR, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze, ve znění zákona
České národní rady č. 439/1991
Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění
zákona České národní rady č.
439/1991 Sb. se mění a doplňuje takto:
1. Dosavadní text § 2 se označuje jako odstavec
1 a doplňuje se novými odstavci 2 a 3, které
včetně poznámky č. 1) znějí:
"(2) Území hlavního města Prahy
se člení na městské části.
Jednotlivými městskými částmi
se rozumějí
a) území, ve kterých působil ke dni
23. listopadu 1990 městský národní
výrob,
b) území, ve kterých působil ke dni
23. listopadu 1990 obvodní národní výbor,
s výjimkou území uvedených pod písm.
a),
c) území ve kterých byla podle tohoto zákona
zřízena nová městská část.
(3) Území městské části
musí spadat do jednoho obvodu. [§2 zákona
č.36/1990 Sb., o územním členění
státu.]"
2. Poznámky č. 2) a 3) k § 3 odst. 1 a 2 znějí:
"2) § 3 odst. 2 zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č ../1992 Sb.)
3) § 1 odst. 1 zákona ČNR č.
367/1990 Sb."
3. § 4 zní:
(1) Zřídit nebo zrušit městskou část
je oprávněno zastupitelstvo na základě
místního referenda konaného na dotčeném
území.
(2) Rozhodnutí zastupitelstva o zřízení
nebo zrušení městské části
musí obsahovat vypořádání práv
a závazků, a jde-li o řízení
městské části, také její
název.
(3) Ostatní změny území městských
částí se provádějí dohodou
dotčených městských částí.".
4. V § 6 odst.1 se vypouští písmeno b)
a písmeno c) se označuje jako písmeno b).
5. V § 8 odst. 1 se vypouštějí písmena
b) a g) a písmena c), d), e) a f) se označují
jako písmena b), c), d) a e).
6. V § 8 odst. 1 písm. e) zní:
"e) ukládá úkoly příslušnému
útvaru Policie České republiky při
zabezpečování místních záležitostí
veřejného pořádku na svém území,
pokud není schopna je zajistit vlastními silami
a prostředky; úkoly útvaru Policie České
republiky může ukládat jen prostřednictvím
příslušného vrchního inspektora.".
7. V§ 8 odst. 2 písm. c) a v § 10 se slovo "organizace"
nahrazuje slovy "právnické osoby".
8. § 13 zní:
(1) Hlavní město Praha vykonává v
přenesené působnosti8) státní
správu v rozsahu stanoveném zvláštními
zákony a dále státní správu
svěřenou zvláštními zákony
obcím, pověřeným obecním úřadům
a okresním úřadům, pokud z těchto
zákonů nevyplývá jinak.
(2) Městské části vykonávají
v přenesené působnosti8) státní
správu v rozsahu stanoveném zvláštními
zákony.".
9. § 14 odst. 1 písm. a), včetně nové
poznámky č. 80) zní:
"a) vykonával Národní výbor hlavního
Města Prahy a odborná organizace jím řízená,8a)
8a) § 142 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon)."
10. Poznámka č. 10) k § 16 a 17 zní:
"10) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku
č. 513/1991 Sb."
11. §18 se vypouští.
12. V § 19 odst. 1 se čárka za slovy "§
15" nahrazuje spojkou "a" a vypouštějí
se slova "a § 18". Současně se v
poznámce č. 11) za slova "§ 51" připojují
slova "a § 51a".
13. Poznámka č.12) odst. 4 zní:
"12) § 44 až 51a a § 56 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb."
14. V § 20 odst. 4 zní:
"(4) Statut vydává zastupitelstvo obecně
závaznou vyhláškou."
15. V § 24 odst. 2, včetně nové poznámky
č. 14a) zní:
"(2) Zastupitelstvo kromě pravomocí svěřených
obecnímu zastupitelstvu
a) schvaluje Statut a jeho změny (§ 20),
b) rozhoduje o zřízení a zrušení
městské části (§ 4 odst. 1),
c) uděluje souhlas ke sloučení obce s hlavním
městem Prahou (§ 3 odst. 1),
d) vyjadřuje se k odloučení městské
části od hlavního města Prahy (§
3 odst. 2),
e) uděluje souhlas k jiným územním
změnám hlavního města Prahy (§
3 odst. 3),
f) vyjadřuje se k návrhu na udělení
historického znaku a praporu městské části
(§ 5).".
14a) § 36 a 36a zákona ČNR č.
367/1990 Sb."
16. V § 24 se vypouští odstavec 3.
17. V § 25 se vypouštějí odstavce 1 a
3 a zrušuje se označení odstavce 2.
18. V § 26 se vypouštějí odstavce 1 a
4 a dosavadní odstavce 2 a 3 se označují
jako odstavce 1 a 2.
19. V § 28 odst. 1 a 2 a v § 29 odst. 1 se číslovka
"10" nahrazuje číslovkou "30".
20. V § 31 písm. a) zní:
"a) ve věcech podle § 15, 16 a 17."
21. V § 33 se vypouštějí slova "na
úseku přenesené působnosti.".
22. V § 34 se slova "občanů, organizací
a státních orgánů" nahrazují
slovy "fyzických a právnických osob".
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem 1. července 1992.
Obecná část:
Přijetím novely zákona o obcích, aniž
by zároveň byla přijata novela zákona
o hl. m. Praze, vznikl právní stav, kdy některá
ustanovení zákona o hl. m. Praze jsou v přímém
rozporu s obdobnými ustanoveními zákona o
obcích. Jiná ustanovení zákona o hl.
m. Praze již neodpovídají obdobným ustanovením
zákona o obcích formulačně a používanou
právní terminologií.
Kromě toho zde existuje několik ustanovení
zákona o hl. m. Praze, která v praxi činí
neustále problémy a znemožňující
řádné fungování státní
správy v hl. m. Praze. Zejména jde o to, že
v hl. m. Praze neexistuje v obecné rovině orgán
vykonávající státní správu
svěřenou zvláštními zákony
okresním úřadům.
Ze všech těchto důvodů je nezbytné
přijmout navrhovanou novelu zákona o hl.m. Praze,
a to ve formě zákonného opatření
předsednictva ČNR tak, aby nabyla účinnosti
současně s účinností již
přijaté novely zákona o obcích.
Zvláštní část:
K čl. I bod 1. (§ 2):
Novelizací ízákona o obcích bylo vypuštěno
vymezení území městských částí
hl. m. Prahy z § 3 zákona o obcích. Proto je
nezbytné toto vymezení provést v zákoně
o hl. m. Praze a zároveň je upřesnit a přizpůsobit
novému vývoji od 23. 11. 1990.
K čl. I bod 3. (§ 4):
Dosavadní znění § 4 neumožňuje
již existující městskou část
zrušit. Přitom v budoucnu mohou určité
integrační tendence vznikat a právní
úprava by jim neměla bránit. Proto se navrhuje
umožnit na základě místního referenda
městskou část i zrušit.
K čl. I bod 4. (§ 6):
Úprava odpovídá obdobné úpravě
§ 7 zákona o obcích provedené jeho novelizací.
K čl. I bod 5. (§ 8):
Zaujímání stanovisek k záměrům
jiných orgánů a organizací a udělování
souhlasu k umístění provozovny bylo v §
14 a 15 zákona o obcích vypuštěno. Proto
je nezbytné tyto působnosti vypustit i v zákoně
o hl. m. Praze.
K čl. I bod 6. (§ 8):
Jde o přizpůsobení novým názvům
bezpečnostních složek a jejich orgánů,
obdobně jako v novelizovaném znění
§ 46 zákona o obcích.
K čl. I bod 7. (§ 8 a 10):
Jde o přizpůsobení nové právní
terminologii.
K čl. I bod 8. (§ 13):
Tímto ustanovením se přizpůsobuje
právní úprava výkonu státní
správy v hl. m. Praze právní úpravě
výkonu státní správy ve městech
Brno, Ostrava a Plzeň. V těchto městech se
podle novelizovaného znění zákona
ČNR č. 425/1990 Sb. okresní úřady
nezřizují a jejich působnost vykonávají
magistráty těchto měst (§ 1 a §
5 odst. 4 citovaného zákona). Navrhovaná
úprava pro hl. m. Prahu je v zásadě obdobná
s určitými odlišnostmi vyplývajícími
z jiného rozsahu recepce působnosti bývalých
národních výborů (§ 14 zákona
o hl. m. Praze).
navrhuje se, aby veškerou státní správu
svěřenou zvláštními zákony
okresním úřadům vykonávalo
ze zákona hl. m. Praha. To samozřejmě nevylučuje,
aby Statutem hl. m. Prahy byl tento výkon státní
správy přenesen na městské části,
pokud to zastupitelstvo hl. m. Prahy bude pokládat za účelné
a racionální.
K čl. I bod 9. (§ 14):
Působnost Útvaru hlavního architekta jako
odborné organizace zřízené NVP podle
názoru ÚHA i orgánů prokuratury nepřešla
na základě dosavadního znění
§ 14 zákona o hl. m. Praze na hlavní město
Prahu. Tuto působnost nelze tak ani přenést
Statutem hl. m. Prahy na městské části.
Proto se navrhuje doplnit § 14 tak, aby bylo jednoznačné,
že působnost ÚHA na hl. m. Prahu přešla.
Pak by bylo možné tuto působnost přenést
Statutem hl. m. Prahy na městské části,
což by výrazně přispělo k racionalizaci
výkonu státní správy na úseku
územního rozhodování.
K čl. I bod 11., 12. a 20 (§ 18, 19 a 31):
Vzhledem k tomu, že bylo vypuštěno udělování
souhlasu k umístění provozovny, je nutno
vypustit i ustanovení, která umožňovala
sankcionovat umístění provozovny bez souhlasu
a která upravovala příslušný
procesní postup. Navrhované úpravy odpovídají
obdobným úpravám provedeným v §
49 a 64 zákona o obcích.
K čl. I bod 12. (§ 19):
Zákon o hl. m. Praze sám neupravuje postup při
ukládání pokut, ale pouze odkazuje na příslušné
ustanovení zákona o obcích. Protože
v zákoně o obcích došlo k významnému
doplnění (ukládání pokut může
obecní rada svěřit příslušnému
odboru obecního úřadu), je nezbytné
odkázat v zákoně o hl. m. Praze i na toto
nové ustanovení zákona o obcích.
K čl. I bod 14. (§ 20):
Tímto ustanovením se odstraňují pochybnosti
o právní formě Statutu hl. m. Prahy a přizpůsobuje
se úprava Statutu hl. m. Prahy úpravě ve
statutárních městech (§ 25 zákona
o obcích v novelizovaném znění).
Zároveň se vypouští nutnost souhlasu
vlády České republiky k vydání
určité části Statutu hl. m. Prahy,
která znamenala nárůst administrativní
agendy pro vládu a ústřední orgány
státní správy ČR, jakož i neúměrné
prodlužování procedury schvalování
Statutu hl. m. Prahy. Ani novelizované znění
§ 25 zákona o obcích k obdobným aktům
statutátních měst souhlas vlády nevyžaduje.
K čl. I bod 15. (§ 24):
Stanovení počtu pracovníků obecního
úřadu a jmenování tajemníka
obecného úřadu bylo novelou zákona
o obcích zařazeno do působnosti obecní
rady (§ 45 písm. g) a h) zákona o obcích).
Proto není možné, aby pouze v hl. m. Praze
o těchto záležitostech rozhodovalo zastupitelstvo.
Stanovením počtu členů rady zastupitelstva
a jejich volba pak přísluší zastupitelstvu
subsidiárně podle § 36 odst. 1 písm.
g) zákona o obcích v novelizovaném znění
ve spojení s § 23 zákona o hl. m. Praze. Z
těchto důvodů byla z dosavadního znění
§ 24 odst 2 vypuštěna písmena c), d),
e) a f).
K čl. I bod 16. (§ 24):
Možnost zastupitelstva vyhradit si rozhodování
o dalších věcech samostatné působnosti
byla z § 36 zákona o obcích novelou vypuštěna.
Proto je nezbytné ji vypustiti i ze zákona o hl.
m. Praze.
K čl. I bod 17. (§ 25):
Ustanovení § 44 odst. 1, § 47, 48 a 50 zákona
o obcích se ve spojení s § 23 zákona
o hl. m. Praze vztahují subsidiárně i na
radu zastupitelstva hl. m. Prahy. Proto jsou odstavce 1 a 3 v
§ 25 nadbytečné, navíc současné
znění odstavce 1 se dostává do rozporu
s § 44 odst. 1 zákona o obcích v novelizovaném
znění (rada již nevykonává státní
správu).
K čl. I bod 18. (§ 26):
Ustanovení § 58 odst. 1 poslední věta
a odst. 3 písm. b) se ve spojení s § 23 zákona
o hl. m. Praze vztahují subsidiárně i na
magistrátní úřad. Proto jsou odstavce
1 a 4 v § 26 nadbytečné, navíc současné
znění odstavce 1 se dostává do rozporu
s § 44 odst. 1 a § 58 odst. 3 písm. b) zákona
o obcích v novelizovaném znění (rada
již nevykonává státní správu).
K čl. I bod 19. (§ 28 a 29):
Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou
v § 62 odst. 1 a 2 zákona o obcích.
K čl. I bod 21. (§ 33):
Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou
v § 66 zákona o obcích.
K čl. I bod 22. (§ 34):
Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou
v § 9 zákona o obcích.
K čl. II:
Vzhledem k poměrně velkému rozsahu předložené
novelizace se navrhuje obdobně jako u zákona o obcích
vyhlásit úplné znění zákona
o hl. městě Praze.
K čl. III:
Účinnost novely zákona o hlavním městě
Praze se navrhuje shodně s účinností
již schválené novely zákona o obcích.
V Praze dne 23. října 1992
V. Dobal v. r. I. Janů v. r. |
J. Ježek v. r. J. Litomiský v. r. |