Vláda
I. schvaluje návrh zásad nového systému
odměňování státních
funkcionářů;
II. ukládá místopředsedovi
vlády a ministru financí a ministru práce
a sociálních věcí upravit návrh
zásad podle námětů a připomínek
vzešlých z jednání vlády;
III. pověřuje předsedu vlády
předložit návrh zásad nového
systému odměňování státních
funkcionářů podle bodu I a II tohoto usnesení
předsedovi České národní rady.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a
ministr financí,
ministr práce a sociálních věcí
Hlavním cílem navrhovaného systému
odměňování státních
funkcionářů České republiky
je sjednocení roztříštěné
právní úpravy platových poměrů
vedoucích státních činitelů
zákonem České národní rady
a stanovení přiměřených příjmových
relací.
I. Základní principy
1. Nový systém odměňování
se vztahuje na poslance České národní
rady, členy vlády České republiky,
generálního prokurátora České
republiky, prezidenta, viceprezidenta, členy rady a zaměstnance
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky a Kanceláře České
národní rady.
2. Plat poslanců České národní
rady, členů vlády České republiky,
generálního prokurátora České
republiky, prezidenta, viceprezidenta a členů rady
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky (státní funkcionáři)
tvoří funkční plat a další
plat.
3. Plat zaměstnanců Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
a Kanceláře České národní
rady se řídí zvláštními
předpisy, které upravují platové poměry
zaměstnanců orgánů státní
správy.
II. Funkční plat
1. Státnímu funkcionáři přísluší
za výkon funkce funkční plat ve výši
stanovené zákonem.
2. Funkční plat je splatný pozadu za měsíční
období.
3. V době, kdy státní funkcionář
nevykonává svoji funkci pro nemoc, náleží
mu funkční plat, nejdéle však po dobu
šesti měsíců. Po tuto dobu mu nenáleží
dávky nemocenského pojištění
nahrazující plat. Ženě, která
nevykonává svoji státní funkci z důvodu
mateřství, náleží funkční
plat, nejdéle však po dobu šesti měsíců.
Po tuto dobu jí nenáleží peněžitá
pomoc v mateřství.
4. Funkční plat náleží státnímu
funkcionáři ještě šest měsíců
po ukončení výkonu funkce s výjimkou
případů, kdy je mu stanoven plat podle tohoto
zákona v jiné státní funkci.
5. Funkční plat poslance České národní
rady se krátí za neomluvenou neúčast
na jednání České národní
rady nebo jejích orgánů, do nichž byl
zvolen.
6. Funkční plat státních funkcionářů
činí v roce 1993 Kčs měsíčně:
Česká národní rada | |||||
předseda | 16 000 | 23 000 | |||
místopředseda, který jako první zastupuje předsedu |
12 000 | 17 000 | |||
místopředseda | 11 000 | 15 000 | |||
předseda výboru | 9 000 | 12 000 | |||
místopředseda výboru | 8 000 | 10 500 | |||
tajemník výboru | 7 500 | 10 000 | |||
člen předsednictva | 8 000 | 10 500 | |||
poslanec | 7 000 | 9 500 |
Generální prokurátor České republiky | 22 000 | ||||
Vláda České republiky | |||||
předseda | 28 000 | ||||
místopředseda | 25 000 | ||||
ministr | 22 000 | ||||
Nejvyšší kontrolní úřad České republiky | Neschválené zákonné opatření | ||||
prezident | 18 000 | ||||
viceprezident | 15 000 | ||||
člen prezidiální rady | 12 000 |
7. Výše funkčního platu státních
funkcionářů v roce 1994 a dalších
se upravuje zákonem o státním rozpočtu
České republiky.
III. Další plat
1. Výše dalšího platu v každém
pololetí kalendářního roku se rovná
měsíčnímu funkčnímu
platu státního funkcionáře.
2. Další plat za první pololetí kalendářního
roku je splatný spolu s funkčním platem za
měsíc červen a za druhé pololetí
spolu s funkčním platem za měsíc listopad.
3. Nárok na další plat vzniká po třech
měsících skutečného výkonu
funkce státního funkcionáře v jednotlivých
pololetích roku. Vznikne-li nárok v druhém
pololetí roku až v prosinci, je další
plat splatný spolu s funkčním platem za tento
měsíc.
4. Poslanci České národní rady, který
se bez řádné omluvy neúčastnil
jednání České národní
rady nebo jejích orgánů, do nichž byl
zvolen, další plat v příslušném
pololetí nepřísluší.
IV. Účinnost
Účinnost nové právní úpravy
platových poměrů státních funkcionářů
se stanoví dnem 1. ledna 1993.
I. Obecná část
Působnost České národní rady
stanovit platy za činnost v orgánech České
republiky není v současném právním
řádu jednoznačně vymezena. Lze ji
odvodit pouze z obecného předpokladu, podle kterého
určuje podmínky výkonu funkce, tedy i platové
poměry orgán, který volí, jmenuje
nebo ustanovuje činitele do funkce.
Povinnost stanovit plat zákonem (v jeho mezích)
vyplývá z čl. 28 Listiny základních
práv a svobod pouze pro zaměstnance. Pro určení
odměny za výkon veřejné funkce, s
výjimkou zákonné úpravy platových
poměrů soudců, forma právní
úpravy stanovena není. Proto je současná
úprava nejednotná jak po formální,
tak po obsahové stránce.
Z hlediska právní jistoty je účelné
upravit platové poměry při výkonu
veřejné funkce jednotným zákonem.
Tím se rovněž dosáhne srovnatelnosti
příjmů jednotlivých kategorií
státních funkcionářů.
II. Zvláštní část
K zásadě I/1
Zatímco platové poměry poslanců České
národní rady jsou upraveny zákonem, platové
poměry členů vlády upravuje její
usnesení. Vychází se přitom z ustanovení
§ 124 zákoníku práce, podle kterého
pracovníkovi, který je dlouhodobě uvolněn
pro výkon veřejné funkce, poskytne organizace,
pro kterou je uvolněn, přiměřenou
odměnu, která se posuzuje jako mzda. Tento postup
by však mohl vést k nejasnostem v případech,
kdy funkci ministra vykonává občan, který
v době svého jmenování není
v pracovním poměru. Proto bude účelné
upravit napříště platové poměry
členů vlády rovněž zákonem,
a to i z toho důvodu, že zákon o prokuratuře
odkazuje u příjmu generálního prokurátora
na příjem ministrů. S ohledem na postaveni
generálního prokurátora není vhodné,
aby výše jeho platu byla závislá na
rozhodnutí vlády České republiky.
Platové poměry funkcionářů
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky nejsou upraveny, neboť Česká
národní rada neschválila zákonné
opatření k jejich úpravě.
Do doby nové koncepce státní správy
se nedoporučuje upravovat novým zákonem platové
poměry vedoucích ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
čele není ministr. Současný stav,
podle něhož určuje v rámci daném
zákonem č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích
a orgánech, a nařízením vlády
České republiky č.253/1992 Sb., o platových
poměrech zaměstnanců orgánů
státní správy, některých dalších
orgánů a obcí, výši platu těmto
vedoucím, kteří jsou v pracovním poměru
vláda České republiky, je z hlediska jejich
právního postavení postačující.
Rovněž se doporučuje ponechat samostatnému
zákonu úpravu platových poměrů
soudců.
K zásadě I/2
Tato zásada vyjadřuje předpokládanou
strukturu platu státního funkcionáře.
Jednotlivé složky jsou specifikovány v dalších
zásadách.
K zásadě I/3
Z důvodu nezávislého postavení Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
na vládě nelze upravit platové poměry
jeho zaměstnanců nařízením
vlády České republiky. Protože však
náročnost činnosti těchto zaměstnanců
je srovnatelná s činnosti zaměstnanců
ústředních orgánů státní
správy (např. ministerstva státní
kontroly), jejichž platové poměry upravuje
vláda České republiky svým nařízením,
navrhuje se, aby zákon zaručil shodné platové
podmínky zaměstnanců Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
odkazem na předpisy, které upravují platové
poměry zaměstnanců orgánů státní
správy. Shodný postup se navrhuje i pro zaměstnance
Kanceláře České národní
rady, jejichž platové poměry nejsou upraveny
žádným obecně závazným
právním předpisem. Podle zákona č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, ve znění pozdějších
předpisů, schvaluje platový řád
pro tyto zaměstnance předsednictvo České
národní rady.
K zásadám II/1 a II/2
Zásady vyjadřují princip odměny za
práci obdobně jako u zaměstnanců v
pracovním poměru.
K zásadě II/3
Návrh přejímá úpravu obsaženou
v § 10 odst. 2 a 3 zákona České národní
rady č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách
výdajů poslanců České národní
rady, ve znění zákona České
národní rady č. 267/1991 Sb.
K zásadě II/4
Zásada vychází z § 1 zákona č.
371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů
poslanců České národní rady,
a z usnesení vlády České republiky
č. 324/1992, o úpravě platů a dalších
požitků členů vlády České
republiky.
K zásadě II/5
Krácení poslaneckého platu při neomluvené
neúčasti poslance na zasedání České
národní rady a jejích orgánů
stanoví zákon č. 371/1990 Sb. Návrh
předpokládá zachování tohoto
mechanismu.
K zásadě II/6
Současná úprava platových poměrů
státních funkcionářů není
z hlediska utváření jejich celkových
příjmů jednotná. Dosavadní
rozdílný přistup se navrhuje sjednotit a
stanovit funkční plat pevnou částkou
odstupňovanou podle náročnosti výkonu
funkce, která byla dosud u některých funkcionářů
vyjádřena funkčním příplatkem.
Výchozí základnou pro nové stanovení
úrovně a vzájemných relaci funkčních
platů státních funkcionářů
je současná zákonná úprava,
podle které je příjem generálního
prokurátora postaven na roveň příjmu
ministra. Této úrovni by měl odpovídat
i příjem předsedy Nejvyššího
soudu.
S přihlédnutím k navrhovanému zrušení
možnosti poskytovat ministrům odměny a ke schválené
úrovni platů náměstků ministrů
(náměstků generálního prokurátora)
se navrhuje upravit výši základního
funkčního platu ministra z dosavadních 19
000 Kčs na 22 000 Kčs. Při použití
současného ocenění vyšší
náročnosti výkonu funkce místopředsedy
a předsedy vlády, které v absolutní
částce činí 3 000 Kčs, se navrhuje
upravit funkční plat místopředsedy
vlády na 25 000 Kčs a předsedy vlády
na 28 000 Kčs.
Návrh funkčních platů poslanců
v alternativě I respektuje nutnost obnovit jejich přiměřenou
úroveň ve vztahu k platům státních
zaměstnanců, které byly upraveny k 1. květnu
1992 a zvýšily se proti roku 1990, kdy byly stanoveny
platy poslancům, o cca 40 až 50%. Větším
zvýšením funkčních platů
poslanců se současně sleduje i zlepšení
jejich relaci k funkčním platům členů
vlády. V alternativě II je toto zlepšení
méně výrazné. Obě alternativy
zachovávají v podstatě dosavadní diferenciaci
úrovně funkčních platů funkcionářů
České národní rady vyjádřenou
v absolutních částkách.
Zákonem upravené postavení, pravomoc a odpovědnost
člena prezidiální rady Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
odůvodňuje, aby jeho plat byl stanoven ve shodné
výši jako plat soudce Nejvyššího
soudu, t. j. 12 000 Kčs. Plat viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
by při vyjádření jeho postavení
činil 15 000 Kčs a plat prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu 18 000 Kčs. Zákonné
opatření předsednictva České
národní rady č. 346/1992 Sb., kterým
byly státním funkcionářům stanoveny
platy ve výši 21 000 Kčs, 18 000 Kčs
a 16 000 Kčs, Česká národní
rada na své druhé schůzi konané dne
13. července 1992 neschválila. Proto jsou od srpna
t. r. těmto funkcionářům vypláceny
platy zálohově.
K zásadě II/7
V souvislosti s předpokládaným zvyšováním
životních nákladů se navrhuje, aby současně
se schvalováním státního rozpočtu
se upravovala výše funkčních platů
státních funkcionářů. Touto
úpravou se zabráni i případnému
zaostáváni funkčních platů
za vývojem mezd zaměstnanců v České
republice.
K zásadě III/1 až III/3
Výkon státní funkce je spojen s mimořádnou
neuropsychickou zátěží vyplývající
z vysoké odpovědnosti za výsledky práce,
neomezené pracovní doby bez záruky přestávek
v práci a nepřetržitého odpočinku
v týdnu a dalších ztěžujících
vlivů, které souvisí se společenským
významem zastávané funkce. Dlouhodobé
působení této zátěže (alespoň
tříměsíční v průběhu
pololetí) vyžaduje odpovídající
relaxaci. Proto se navrhuje kompenzovat dalším platem
zvýšené náklady spojené s obnovou
tvůrčích sil.
K zásadě III/4
Zásada sleduje stejný cíl jako zásada
II/5. Odejmutí nároku na další plat
se navrhuje ve shodných případech, které
odůvodňují snížení funkčního
platu.
III. Ekonomický dopad návrhu a další
postup
Realizace návrhu zásad vyžaduje zvýšení
mzdových prostředků, které se hradí
ze státního rozpočtu. Celková částka
tohoto zvýšení proti roku 1991 představuje
13 356 tis. Kčs ročně (alt. I) nebo 10 598
tis. Kčs ročně (alt. II).
Na úpravu platů členů vlády
České republiky je třeba vyčlenit
v celoročním vyjádření částku
o 786 tis. Kčs vyšší než v roce 1991.
Část těchto prostředků však
již je hrazena ze státního rozpočtu
na rok 1992, protože na základě usnesení
vlády České republiky č. 324/1992
byly s účinností od 1. května 1992
základní funkční platy členů
vlády zvýšeny o 8 až 9 tis. Kčs
měsíčně proti roku 1991.
Platová úprava pro generálního prokurátora
České republiky si vyžádá zvýšení
ročního objemu mzdových prostředků
o 130 tis. Kčs proti roku 1991. I v tomto případě
je část prostředků již hrazena
ze státního rozpočtu na rok 1992, protože
o příjmu generálního prokurátora
České republiky platí ustanovení o
příjmech ministrů (§ 50 odst. 2 zákona
č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění
pozdějších předpisů).
Zvýšení mzdových prostředků
z důvodu úpravy platů poslanců České
národní rady představuje 12 440 tis. Kčs
ročně (alt. I) nebo 9.682 tis. Kčs ročně
(alt. II). Na platy poslanců České národní
rady se v současné době podle zákona
č. 371/1990 Sb. vynakládá částka
17 982 tis. Kčs ročně.
Výdaje spojené s navrhovanou úpravou platů
vedoucích činitelů Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
jsou plně kryty státním rozpočtem.
Uplatnění nařízení vlády
České republiky č. 253/1992 Sb., o platových
poměrech zaměstnanců orgánů
státní správy, některých dalších
orgánů a obcí, pro pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
a Kanceláře České národní
rady si nevyžádá posílení mzdových
prostředků.
Podle schválených zásad nového systému
odměňování státních
funkcionářů bude připraven návrh
zákona České národní rady.
V zákonu budou vedle platových poměrů
upraveny i další náležitosti spojené
s výkonem státních funkcí (náhrady
věcných výdajů, diety, používání
služebního vozidla, zřízení a
používání účastnické
telefonní stanice apod.) tak, aby právní
úprava nároků státních činitelů
byla komplexní a zachovala po věcné stránce
u dalších náležitostí dosavadní
stav.
Česká národní rada požádala
usnesením ze dne 13. července 1992 vládu
České republiky, aby do 30. září
1992 předložila návrh komplexní úpravy
platových poměrů těch činitelů,
u nichž je v působnosti České národní
rady stanovit plat zákonem. Na základě tohoto
požadavku je vypracován návrh zásad
nového systému odměňování
státních funkcionářů.
Návrh obsahuje zásady právní úpravy
platových poměrů vedoucích státních
činitelů. Nedotýká se dalších
náležitostí souvisejících s výkonem
těchto funkcí (náhrady věcných
výdajů, diety, používání
služebního vozidla, zřízení a
používání účastnické
telefonní stanice apod.) Při poskytování
těchto náležitostí se předpokládá
zachovat dosavadní stav.