Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Oldřicha
Vrchy na ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky Karla Dybu. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
5 příloh
Příloha ke sněmovnímu tisku
č. 83
Vážený pane ministře!
Svým dopsem ze dne 12.7.1992 /viz příl.č.
1/ jsem zaslal připomínky ke zdlouhavému
odbavování cestujících na autobusovém
nádraží Praha-Florenc ČSAD a.s. panu
řediteli této organizace.
Jelikož obdobný případ zdlouhavého
odbavování cestujících u pokladem
se projevuje na vlakovém hlavním nádraží
Praha a také připomínky v dopravě
zveřejněné v deníku Lidová
demokracie ze dne 8.8.1992 jsem napsal dopis tehdy dne 8.8.1992
federálnímu ministerstvu dopravy /viz příl.č.
2/. Na základě tohoto dopisu jsem obdržel odpověď
FMD /viz přílč. 3/ dopisem zn. 20 340/92-030
ze dne 28.8.1992 ve kterém ředitel odboru kontroly
pan ing. Vladimír Pavle sděluje, že pořádal
Ústřední ředitelství ČSD,
nábř. Svobody 12 Praha o vyřízení.
Současně jsem obdržel odpověď ředitele
ČSAD a.s. ÚAN Praha-Florenc dopisem zn. I/569/92
ze dne 17.8.1992 /viz příl.č. 4/. Pan ředitel
Kamil Veselý v tomto dopise popisuje, že veškerými
technickými vybaveními AMS disponuje podnik SVT.
Toto však cestující občany nezajímá
neboť zavedením automatizace rezervačního
systemu se zhoršily podmínky v odbavování
cestujících. Také vysvětluje, že
3.7.1992 došlo k závadě a tím výpadku
předprodeje AMS avšak nejen tento den měl za
následek nakupení cestujících, ale
tato situace setrvává každodenně. dále
se zmiňuje, že vyprodané spoje jsou zobrazovány
na monitoru (což každý cestující
ví/ avšak proč není zobrazen spoj linky
65 810 do Prostějova již neuvádí /pouze
uvádí, že se jedná o svéráznost/.
Pan ředitel také poukazuje na špatný
personální stav ÚAN.
Pokud se týká vyřízení žádosti
FMD na Ústředním ředitelství
ČSD Praha, nebyla tato do dnešního dne vyřízena,
rovněž odpověď na stížnost
v deníku LD nebyla akceptována.
Se shora uvedených důvodů Vás pane
ministře žádám:
a/ jaká nápravná opatření budou
učiněna resortem ministerstva pro dopravu k urychlení
odbavování cestujících na území
ČR a v jakém termínu budou realizována.
b/ jaká nápravná opatření budou
učiněna za nedůsledné vyřizování
stížností v termínech a to příslušnými
odpovědnými pracovníky.
c/ v případu stížnosti ČSD hl.nádr.
Praha zaslat odpověď také cestujícímu
panu Ivo Stejskalovi Novoborská č. 374 190 00 Praha
9 - Střížkov.
d/ v případu stížnosti uvedené
v deníku LD zveřejnit Vaše stanovisko.
Přílohy - 4x
V Praze dne 10.10.1992
Oldřich Vrcha v. r
.
Příloha č. 2
Federální ministerstvo dopravy
k rukám pana náměstka
nábřeží L. Svobody 12
110 00 Praha 1 | V Prostějově 8.8.1992 |
Věc: stížnost na způsob řízení,
jednání a chování pracovníků
v rezortu ministerstva dopravy.
Dne 4.8.1992 t.j. v úterý jsem spolu s ostatními
cestujícími čekal v dlouhé řadě
u místenkové pokladny na odbavení na hlavním
nádraží v Praze a to zajištění
místenky na rychlík EX Praha hl.n. - Košice
č.vlaku 123, pravidelný odjezd ve 12.45 hod. z Prahy
hl.n.
Nebyl jsem ani tak překvapen dlouhým čekáním
cca od 11.30 hod. do 12.30 hod., jak tím, že pokladní
zavřel prodejní okénko ve 12.30 hod /bez
předběžného oznámení/
za které vložil tabulku "oběd". Cestující
jej marně prosili, aby asi 12 cestujících
odbavil na zmíněný EX rychlík, avšak
marně.
Proto jsme ihned navštívili dozorčího
přepravy, který kouřil v kuřácké
místnosti, aniž by jevil zájem být na
svém pracovišti a měl zájem vykonávat
svoji práci. Na moji žádost, po předložení
průkazu poslance ČNR sdělil, že musíme
si znovu stoupnout do řady u pokladen, bez ohledu na blížící
se čas odjezdu vlaku. Na dotaz cestujících
proč jako dozorčí přepravy nezajistí
provoz na více pokladnách sdělil " nejsou
lidi ". Cestující měli rovněž
připomínky, že místo kouření
by mohl sám vypomoci u pokladen, k tomu řekl "
na to já nemám kvalifikaci ", samozřejmě
na dotaz, aby sdělil své jméno toto neuvedl.
V zoufalství, že rychlík odjíždí,
doslova se mnou doběhlo 5 cestujících na
nástupiště, kde jsem intervenoval u průvodčího
vlaku, aby proti zaplacení zajistil naše odbavení,
neboť cestující měli návaznost
přestupu, odpověděl, že si máme
místenky zajišťovat měsíc dopředu
/to snad není možné v našem případě/.
Dále jmenovaný žádá Vaše
stanovisko jako k cestujícímu.
Další obdobný případ se stal
na autobusovém nádraží ČSAD Praha
- Florenc. Dopisem ze dne 12.7.1992 jsem žádal přímo
pana ředitele o vyjádření v odbavování
prodeje jízdenek, avšak také marně čekám
na odpověď.
Jiný případ: " Je možno tolerovat
falešné informace " je nazvaný článek
v deníku Lidová demokracie ze soboty 8.8.1992 na
straně 3 pod zn. /rm/ t.j. mylné informace cestujícím
na Brněnském nádraží.
Jelikož se jedná o několik závažných
případů ve službách pro cestující,
žádám Vás tímto zdvořile
Vážený pane náměstku, aby jste
shora uvedené nedostatky nechal prověřit
a vyvodil taková nápravná opatření
k zamezení dalších.
V tisku je zapotřebí reagovat na připomínku
uvedenou v LD, ale také i ostatní připomínky
je nutno zveřejnit, neboť cestující
jsou ke shora uvedeným faktům znepokojeni.
S pozdravem
poslanec ČNR | |
Oldřich Vrcha | |
Domamyslická 128 | |
798 01 | Prostějov 9 |
Ce:
1x cestující
pan
Ivo Stejskal
Novoborská č. 374
190 00 Praha 9 - Střížkov
Příloha č. 3
FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO DOPRAVY
Vážený pan |
Oldřich Vrcha |
Domamyslická 128 |
798 01 Prostějov 9 |
VÁŠ DOPIS ZNAČKY/ZE DNE | NAŠE ZNAČKA | VYŘIZUJE/LINKA | V PRAZE DNE |
Čj.: 20 340/92-030 | 28.8.1992 |
VĚC
Potvrzujeme příjem Vašeho podání
ze dne 8.8.1992 a sdělujeme Vám, že jsme o
jeho vyřízení pořádali Ústřední
ředitelství ČSD, Nábř. L.Svobody
12, 110 15 Praha 1.
Zprávu o výsledku šetření Vám podá uvedená organizace
DÁLNOPIS Č. 121096 | TELEFON |
ČSAD | Příloha č. 4 |
Pan Oldřich Vrcha | |
Domamyslická 128 | |
798 01 Prostějov 9 |
VÁŠ DOPIS ZNAČKY/ZE DNE | NAŠE ZNAČKA I/569/92 | VYŘIZUJE/LINKA | V PRAZE DNE 17.8.1992 |
VĚC
Vážený pane poslanče.
Obdrželi jsme Váš dopis kritizující
služby poskytované předprodejní kanceláří
automatizovaného místenkového systému
(AMS) na aut. nádraží Praha Florenc. Z Vaší
zmíňky není zřejmé, jaké
organizace zabezpečující hromadný
nákup místenek s jízdenkou máte na
mysli. Proto můžeme pouze sdělit, že na
základě smluvních ujednání
je možné pro cestovní kanceláře,
ale i další subjekty, hromadný nákup
zabezpečit. Samozřejmě za poplatek, nikoliv
na počkání, ale bez čekání
ve frontě. Bohužel naší dosavadní
nabídky je využíváno velmi málo.
Zdá se naprosto logické předpokládat
po zvýšení cen jízdného zlepšení
služeb. Rozpadem podniků ČSAD s krajskou působností
na drobné právní a ekonomické subjekty,
se naše organizace dostala do specifické situace.
Nikdy nezajišťovala vlastní přepravní
činnost. Vždy i nadále zabezpečuje služby
pro dopravce a cestující veřejnost v objektech
autobusových stanovišť na území
Prahy. v daném stavu by bylo pro nás a koneckonců
i pro cestující vhodnější, abychom
nebyli zahrnováni pod firmu ČSAD.
V námi docílovaných tržbách se
zvýšení cen jízdného nemůže
projevit. Z minulosti uzavřených smluv v rámci
již neexistujícího podniku ČSAD KNV
Praha, které jsou pro nás dosud právně
zavazující, tvoří tržbu naší
organizace pouze část ceny místenky. Tato
cena nebyla k 1.7.1992 upravována. Pozůstatkem je
i komplikovanost smluvních vztahů mezi dopravci,
podnikem služeb výpočetní techniky (SVT)
a naší organizací.
Veškerým technickým a programovým vybavením
AMS disponuje právě podnik SVT. Ten si je samozřejmě
svého svým způsobem monopolního postavení
dobře vědom.
Dne 3.7.1992 došlo v důsledku programové závady
k výpadku předprodeje AMS v době od 6.00
hod. do 8.00 hod. Ten je sice s podnikem SVT řešen
na základě existující smlouvy. Leč
dne 3.7.92 tento, naší organizací nezaviněný
výpadek, měl za následek nakupení
cestujících, které se pak nepříznivě
projevovalo v průběhu celého dne.
Z informace vámi podané nám však není
zřejmý důvod Vašeho čekání
u předprodejní kanceláře. veškeré
vyprodané spoje jsou zobrazovány aktuálně
na monitoru zavěšeném v odbavovací hale.
Z něho bylo již v 15.30 hod. možné zjistit,
které spoje jsou vyprodány v daný okamžik.
Poněkud svérázná situace je s posilovým
spojem linky 65810 do Prostějova. Z platného jízdního
řádu vyplývá, že spoj 8 linky
65810 od 1.7. do 30.8.1992 není v provozu. Podnik ČSAD
Prostějov se však rozhodl i v tomto období
spoj provozovat. Změna omezení provozu spoje však
údajně nebyla Správou pro dopravu MHPR ČR
schválena. Proto podnik ČSAD Prostějov zvolil
řešení posilovat v daném období
spoj 6 s odjezdem v 16.00 hod. Druhý vůz však
nebyl provozovatelem spoje přes naše naléhání
do předprodeje AMS zařazen. Nezle proto vyloučit,
že ačkoliv bude spoj v 16.00 hod. do Prostějova
uveden mezi vyprodanými spoji, není v druhém
autobuse obsazeno ani jedno sedadlo. To se bohužel cestující
nedozví. Na tuto možnou nepříjemnost
jsme podnik ČSAD Prostějov při jednání
o daném problému upozornili.
Na nedobrý stav v předprodejní kanceláři
aut. nádraží Praha Florenc má nepřízniví
vliv i stav personálního obsazení. Ke dni
30.6.1992 náhle a nepředpokládaně
odešly z tohoto pracoviště dvě pracovnice.
Od začátku prázdnin je na tomto úseku
denně evidováno 4 až 5 nemocných, co
ž je pro toto období roku naprosto neobvyklý
stav.
Konkrétně dne 9.7.1992 bylo nutno pracoviště
předprodeje posílit dvěma pracovníky
z jiných pracovišť. Ti práci na počítači
ovládají, ale nemohou dosahovat výkonů
rutině pracujících pokladních. Tato
skutečnost sehrála pravděpodobně svou
roli při vaší návštěvě
dne 9.7.1992. Zapracování dalších pracovníků
předpokládá nejméně jednoměsíční
zácvik, který se však v přetíženém
provozu jeví jako nesnadno realizovatelný. Respektive
je možno jej zajisti pouze na úkor rychlosti odbavení
jednotlivých zákazníků. To by, jak
sám uznáte, nepředpokládaný
personální stav tohoto pracoviště vůbec
neřešilo.
Máme vysledováno a lze to podpořit i evidencí
z počítače, že jednotlivé pracovnice
odbaví za jednu hodinu 60 až 90 zákazníků.
Stav, kdy zástup čekajících u jednotlivých
kas převyšuje 30 osob, je zcela ojedinělý
a svým způsobem vyjímečný.
Běžné odbavení i v prázdninových
měsících je prováděno nejdéle
po 20ti až 30ti minutovém čekání.
v ostatních měsících je zabezpečováno
odbavení do 5 minut, obvykle však bez čekání.
Je nám velice líto, že jste získal zkušenost
právě ve dnech pro nás kritických.
Z ekonomického hlediska není zatím uskutečnitelné
zvýšit počet pracovníků předprodeje
místenek s jízdenko pouze pro řešení
krátkodobých sezónních náporů.
Vedlo by to k trvalému nárůstu mzdových
nákladů, které by nebylo možno krýt
odpovídající tržbou. Sezónní
výpomoc brigádníků bohužel u
takto specifického pracoviště nepřipadá
v úvahu. pro již zmíněnou délku
potřebnou pro zapracování, pro nezbytnou
znalost přepravních a tarifních podmínek
i v důsledku potřeby důvěry k pracovníkovi,
zacházejícímu s tak značným
objemem peněžních prostředků.
V nově vznikajících ekonomický vztazích
předpokládáme vyšší zainteresování
dopravců na úrovni služeb poskytovaných
cestující veřejnosti. Pro tyto dosud neexistující
smluvní vztahy v současné době připravujeme
podklady. Toto řešení nám umožní
zkvalitnění služeb nejen v této oblasti.
Hlavním rizikem uvedeného záměru je
možná platební neschopnost dopravců.
Věříme, že se nám podařilo
vyčerpávajícím způsobem objasnit
Vaše oprávněné připomínky.
Děkujeme za spolupráci
ředitel podniku | Kamil Veselý |