Generální prokurátor České
republiky Jiří Šetina zaslal odpověď
na otázku poslance ČNR Jiřího Vyvadila
dopisem ze dne 16. 10. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď generálního prokurátora
České republiky Jiřího Šetiny
na otázku poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Příloha sněm. tisku
č. 78 E
Generální prokuratura ČR I/1 Se 189/92 |
V Praze dne 16. 10. 1992 |
Generální prokuratury České republiky
k interpelaci poslance ČNR JUDr. Jiřího Vyvadila,
přednesené dne 23. 9. 1992 na zasedání
České národní rady
Dne 23. září 1992 na zasedání
ČNR přednesl poslanec JUDr. Jiří Vyvadil
interpelaci, v níž požádal Generální
prokuraturu České republiky o informaci ve věci
řešení problematiky prostituce, a to jak z
hlediska právních předpisů upravujících
živnostenské podnikání, tak i z hlediska
postihu prostituce podle trestněprávních
předpisů.
Pan poslanec se ve svém dotazu dotkl problému, kterému
v současné době věnují hromadné
sdělovací prostředky značnou publicitu,
bohužel poněkud jednostrannou, vycházející
ze špatných premis.
Souhlasím s panem poslancem Vyvadilem, že současná
právní úprava prostituce není řešena.
Nedostatek této úpravy nahrazují obce vyvdáváním
obecně závazných vyhlášek. Z
právního hlediska však s takovým řešením
nelze souhlasit.
Generální prokuratura České republiky
proto již 16. září 1992, poté,
kdy jí krajská prokuratura v Ústí
n. Lab. předložila vyhlášku rady města
Dubí, zaslala předsedovi ČNR legislativní
návrh na zrušení zbývající
části zákona č. 241/1992 Sb. z. a
n., který místní úpravě brání,
a nebyla to první iniciativa prokuratury v této
věci. Předsednictvo ČNR však na návrh
nereagovalo. Je to konečně pochopitelné,
protože Česká národní rada řeší
aktuálnější problémy.
Z pohledu, veřejnosti, který je ovlivněn
jednostrannými informacemi hromadných sdělovacích
prostředků, se však prokuratura nyní
jeví jako orgán, který prostitutkám
nadržuje a práci obecních a městských
zastupitelstev ztěžuje.
Pravý opak je pravdou. Prokuratura vychází
z pojetí prostituce, z něhož vychází
právní úprava, kterou náš stát
převzal ještě z Rakousko-Uherska. Podle tohoto
pojetí byla činnost prostitutek považována
za společensky nežádoucí, živnostensky
jí nebylo dovoleno provozovat a za určitých
podmínek (veřejné pohoršení,
ohrožení pohlavní chorobou) byla trestána.
V roce 1950 byla ustanovení dřívějších
právních předpisů upravujících
trestní postih zrušena.
Protože stále vychází z toho, že
se jedná o činnost nedovolenou, zákonem neupravenou,
není možno na její provozování
bez další právní úpravy vydávat
živnostenské oprávnění a zdaňovat
ji. Podobně jako nevydáváme živnostenský
list zloději a krádeže nezdaňujeme (stejně
tak hazardní hráče apod.).
Jako argument je třeba uvést i to, že zdanění
by ve svých důsledcích znamenalo, že
stát kořistí z prostituce, takže se
dopouští trestného činu kuplířství.
Argumentem pro to, že prostituce je činností
nedovolenou, je právě toto ustanovení v trestním
kodexu. Vždyť pokud by prostituce byla činností
nebo podnikáním jako kterékoliv jiné,
pak by nemohl být za zprostředkování
takového podnikání nikdo trestán pro
trestný čin kuplířství.
Konečně ani nyní nic nebrání
obcím, aby prostitutky postihovaly podle zákona
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Především přichází v úvahu
postih pro přestupek proti veřejnému pořádku
podle § 47 odst. 1 písm. c), jehož se dopouští
každý, kdo vzbudí veřejné pohoršení,
pokud hrubost neslušnosti nebo výtržnictví
nedosáhne již intenzity trestného činu
výtržnictví podle § 202 trestního
zákona.
Prostitutky lze postihovat též pro přestupek
na úseku podnikání podle ustanovení
§ 24 odst. 1 písm. d) zákona o přestupcích,
protože neoprávněně provozují
jinou výdělečnou činnost. Za tento
přestupek lze uložit pokutu až do výše
10 000,- Kčs; jeho objasňování však
patří do povinností orgánů
policie.
Orgánům policie náleží též
prokazovat, zda prostitutky provozují tuto činnost
ve "větším rozsahu", tedy soustavně,
zda je páchána po živnostensku a má
charakter soukromého podnikání. Při
prokázání většího rozsahu
takové činnosti (t. j. většího
počtu akcí), která je nepochybně provozovaná
s cílem získat trvalý zdroj peněžních
příjmů, je dáno důvodné
podezření z trestného činu neoprávněného
podnikání podle § 118 tr. zákona.
Je však třeba uvést, že povinnost zahájit
v takových případech trestní stíhání
náleží orgánům Policie České
republiky, konkrétně vyhledávacím
orgánům nebo vyšetřovatelům policie,
kteří v případě zjištění,
že trestný čin byl spáchán určitou
osobou, zahájí trestní stíhání
a proti podezřelé osobě vznesou obvinění.
Prokuratuře v těchto věcech nepřísluší
ani vyhledávat tuto trestnou činnost, ani zahajovat
u konkrétních osob trestní stíhání,
protože tato povinnost podle zákona náleží
orgánům policie.
Generální prokuratura ČR v současné
době nemá poznatky, zda orgány policie tuto
protiprávní činnost stíhají.
V Praze dne 16. 10. 1992 | Jiří Šetina v.r. |