Generální prokurátor České
republiky Jiří Šetina zaslal odpověď
na podnět poslance ČNR Jiřího Šolera
dopisem ze dne 16. 10. 1992.
Podle § 91 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď generálního prokurátora
České republiky Jiřího Šetiny
na podnět poslance Jiřího Šolera. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Příloha ke sněmovnímu tisku
č. 78 D
Generální prokuratura ČR I/1 Se 189/92 | V Praze dne 16. 10. 1992 |
Generální prokuratury České republiky
k interpelaci poslance ČNR RNDr. Jiřího ŠOLERA,
CSc., přednesené dne 23. 9. 1992 na zasedání
České národní rady.
Dne 23. září 1992 na zasedání
ČNR přednesl poslance RNDr. Jiří ŠOLER,
CSc., interpelaci, v níž požádal Generální
prokuraturu České republiky o informaci o postupu
prokuratury ve věci jeho trestního oznámení
proti neznámému pachateli, podaného u obvodní
prokuratury pro Prahu 5 ve věci genocidy obyvatel městské
části Praha - Zbraslav, s odkazem na článek
II písm. c) mezinárodní Úmluvy o zabránění
a trestání zločinů genocidia, uzavřenou
dne 8. 12. 1948, která je přílohou k vyhlášce
ministra zahraničních věcí ČSR
č. 32/1955 Sb.
Podání pana poslance bylo dne 21. 2. 1992 obvodní
prokuraturou pro Prahu 5 postoupeno k dalšímu opatření
městské prokuratuře v Praze. Zde byl pan
Dr. Jiří ŠOLER dne 3. 3. 1992 vyzván,
aby se na městskou prokuraturu v Praze dostavil k podání
vysvětlení svého podání. Dne
10. 3. 1992 byl JUDr. Václavem Nečadou, prokurátorem
městské prokuratury v Praze, vypracován záznam
o vysvětlení této věci. Pan poslanec
Jiří ŠOLER v něm uvedl, že jako
člen místního zastupitelstva ve Zbraslavi
poukazuje na letité problémy na úseku zdravotnictví
v obci. Obracel se na jednotlivé orgány a organizace,
avšak k žádné nápravě nedošlo,
Magistrát hl. m. Prahy se prý těmito problémy
nezabývá. Přestože bylo oznamovateli
prokurátorem vysvětleno, že pro trestní
postih musí být naplněna skutková
podstata trestného činu, předpokládající
prokázání konkretního zavinění,
a že se v jeho případě o záležitost
trestní nejedná, pan poslance poukázal na
porušení různých zákonů,
konkretně pak na vyhlášku ministra zdravotnictví
č. 32/1955 Sb., jíž byla vyhlášena
Úmluva o zabránění a trestání
zločinu genocidia. Úmyslné jednání
zodpovědných činitelů spatřoval
v tom, že přes opakovaná upozornění
na trvající nedostatky ve zdravotnictví,
problémy nevyřešili. Jednalo se mu zejména
o Magistrát hl. m. Prahy, který problém ignoruje
a zanedbává své povinnosti.
K upozornění prokurátora, že se jedná
o problematiku spadající do působnosti resortu
zdravotnictví, neboť do pravomoci orgánů
prokuratury nespadá zajišťování
lékařské péče a řešení
organizace zdravotnictví, pan poslanec uvedl, že se
na ministerstvo zdravotnictví již obrace, avšak
bezúspěšně. Proto se domnívá,
že by prokuratura měla nějaké opatření
učinit. Zde už hovořil výslovně
o opatření na úseku všeobecného
dozoru, nikoliv o postihu pro trestný čin genocidia.
Bylo mu proto sděleno, že věc bude předána
obvodní prokuratuře pro netrestní věci
v Praze a znovu mu bylo vysvětleno, že prokurátor
není oprávněn ukládat úkoly
státním či jiným orgánům
nebo jejich činnost nahrazovat. Jeho úkolem je v
podstatě porušení zákona těmto
orgánům signalizovat.
Zjistil jsem, že podání Dr. Jiřího
ŠOLERA, označené jako trestní oznámení,bylo
obvodní prokuraturou pro netrestní věci v
Praze dne 31. 3. 1992 postoupeno ministerstvu zdravotnictví
ČR, jako ústřednímu orgánu
státní správy věcně příslušnému
k řešení této problematiky.
Podle § 259 tr. zákona se trestného činu
genocidia dopustí ten, kdo v úmyslu zničit
úplně nebo částečně
některou národní, etnickou, rasovou nebo
náboženskou skupinu
a) uvede příslušníky takové skupiny
do takových životních podmínek, které
mají přivodit jejich úplné nebo částečné
fyzické zničení,
b) provede opatření směřující
k tomu, aby se v takové skupině bránilo rození
dětí,
c) násilně převádí děti
z jedné takové skupiny do druhé,
d) způsobí příslušníkovi
takové skupiny těžkou újmu nebo smrt,
nebo se na takovém činu účastní.
Shodně je skutková podstata trestného činu
genocidia definována i v úmluvě, na níž
pan poslanec odkazuje. Genocidium je zde zločinem podle
mezinárodního práva a úmluva proto
upravuje vztahy zúčastněných zemí
navzájem i jejich vztah k Organizaci spojených národů
při trestním stíhání této
trestné činnosti.
Ze všech skutečností, které pan poslanec
ve svém podání uvedl, vyplývá,
že jednání, jehož trestného postihu
se domáhá, nenaplňuje zákonné
znaky skutkové podstaty trestného činu genocidia
ani jiného trestného činu upraveného
trestním zákonem či jinými trestněprávími
normami. Vztahování vyhlášky č.
32/1955 Sb. na nedostatky, na které bylo v podání
poukazováno, je zřejmě hlubokým nedorozuměním.
Pokud se pak pan poslanec dovolává trestní
odpovědnosti institucí, je třeba poukázat
na to, že takový druh trestní odpovědnosti
náš trestní zákon nezná.
Skutečnosti, uváděné v oznámení
pana poslance, jsou problematikou, jejíž řešení
spadá do působnosti nikoliv orgánů
prokuratury, ale příslušných rezortních
orgánů sátní správy, v tomto
konkretním případě do působnosti
ministerstva zdravotnictví České republiky.
V Praze dne 16. 10. 1992 | Jiří Šetina v.r. |