Místopředseda vlády a ministr financí
České republiky Ivan Kočárník
zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Václava Trojana dopisem ze dne 16. 10. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď místopředsedy vlády
a ministra financí České republiky Ivana
Kočárníka na interpelaci poslance Václava
Trojana. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha: 2 listy
Příloha ke sněmovnímu tisku
č. 78
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY a ministr financí Ing. Ivan Kočárník, CSc. |
V Praze dne 16. října 1992
Čj. 113/56 456/92
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci, týkající
se oblasti výdajů na investice vysokých škol,
bych rád uvedl řadu skutečností, které
podle mého názoru mohou přispět k
vyjasnění celé problematiky.
Při sestavování státního rozpočtu
na rok 1992 bylo v kapitole ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy stanoveno vyšší
tempo růstu výdajů pro běžnou
investiční činnost než v ostatních
rozpočtových kapitolách (více než
25%), neboť odvětví školství je
mezi prioritami finanční politiky. Základnou
pro výpočet objemu těchto výdajů
byly ukazatele schváleného rozpočtu na rok
1991 upravené o resortem prokázané vlivy
metodických a organizačních změn.
Následné rozdělování rozpočtových
prostředků na jednotlivé organizace včetně
vysokých škol, resp. volba kriterií a priorit
spadá jednoznačně do kompetence ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky.
Rozsah investičních výdajů v rozpočtové
kapitole je do jisté míry ovlivněn i schopností
příslušného resortu zpracovat v době
přípravy státního rozpočtu
kvalitní a průkazné podklady pro jeho sestavení,
čehož důkazem je i schválený
rozpočet resortu školství. Nevyjasněná
koncepce investiční politiky samotného resortu
v průběhu sestavování rozpočtu,
neprůhledné delimitace a organizační
změny se pak nutně projevují v průběhu
roku ve vytváření tlaku na úpravu
závazných ukazatelů státního
rozpočtu.
Požadavek na převod prostředků z neinvestičního
okruhu do investic z titulu metodických změn byl
řešen na úrovni ministrů Špačka
a Vopěnky v červnu tohoto roku. Z výsledků
jednání obou ministrů vyplynulo, že
převod prostředků nesmí otevřít
problémy v neinvestiční sféře
2. pololetí roku 1992, které by vyústily
ve zvýšení nároků na státní
rozpočet (např. výdaje na mzdy, restituce,
zvýšené nájemné, ceny energií).
Převod měl být proveden bilanční
metodou u nesporných titulů rozestavěných
staveb, které bylo možné financovat podle platné
metodiky v roce 1991 i z neinvestičních prostředků.
vzhledem k tomu, že již v této době byly
avizovány možnosti uplatnění dalšího
požadavku resortu na neinvestiční prostředky
(následně potvrzeno dopisem ministra Piťhy
ze dne 14. 8. 1992), přistoupilo ministerstvo financ České
republiky ke komisionálnímu prověření
požadavků ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky a doporučilo
maximálně únosný převod prostředků
pro rok 1992 ve výši 450 mil. Kčs, který
byl proveden dopisem čj. 141/46 380/1992 ze dne 28.7. 1992.
V rámci tohoto objemu byly zohledněny i veškeré
akce vysokých škol, které bylo možné
zařadit do oblasti metodických změn(cca55staveb).
Ostatní akce vysokých škol měly charakter
nově zahajovaných staveb cca v rozsahu 500 mil.
Kčs rozpočtových nákladů, a
proto žádost o jejich převod z neinvestiční
sféry byla naprosto neopodstatněná. Mimo
to zohlednění takto neregulovaného zahajování
investičních akcí rozpočtové
sféry by znamenalo zvýšenou akceleraci rozpočtových
výdajů v příštích letech,
včetně výrazného nárůstu
rozestavěných staveb s vysokým stupněm
vázání prostředků státního
rozpočtu. Pro ilustraci bych rád uvedl, že
mezi navrhovanými akcemi nebyly výjimkou i stavby
nad 50 mil. Kčs.
Vzhledem k tomu, že výše uvedeným dopisem
ze dne 28. 7. 1992 byl vymezen ministerstvem financí České
republiky celkový rozsah finančních prostředků
a v rámci uvedené částky byl vytvořen
i omezený prostor pro řešení naléhavých
akcí menšího rozsahu, mělo ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
možnost zohlednit i některé další
potřeby vysokých škol.
Dále bych rád reagoval, vážený
pane poslanče, na otázku účelového
vázání prostředků na investice
ve vztahu k organizacím napojeným svými výdaji
na prostředky státního rozpočtu, neboť
toto vázání má nejen podle mého
názoru, ale i zkušeností zemí s vyspělou
ekonomikou, své opodstatnění. Tento přístup
vychází ze samotné podstaty, charakteru a
průběhu procesu investování.
Investice v daném fiskálním roce předurčují
úroveň vázání rozpočtových
výdajů i rozsah rozestavěnosti v následujících
obdobích (především při zvýšené
frekvenci nového zahajování staveb), mají
zcela odlišnou dynamiku čerpání oproti
běžným provozním výdajům,
vytvářejí majetkovou podstatu organizací
atd. To jsou jedny ze základních atributů,
které v případě neregulování
investičního procesu v rozpočtové
sféře mohou způsobit prudkou akceleraci výdajů
státního rozpočtu, zároveň
se snížením jejich racionálního
využití. Ve svých důsledcích
by tento proces s ohledem na značně omezené
zdroje státního rozpočtu vyvolával
rizika inflačních tendencí.
Závěrem bych doporučil, aby ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky iniciovalo přechod vysokých
škol z rozpočtových do příspěvkových
organizací, neboť tato forma hospodaření
umožňuje příslušným organizacím
větší prostor pro samostatné rozhodování
i v oblasti investování.
S pozdravem
Ivan Kočárník v.r.