Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 4. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
4. I 01 Interpelace poslance Pavla Hirše na ministra zdravotnictví
ČR ve věci vládní politiky k úhradě
nákladů, především léků
spojených s léčbou některých
nemocí.
Vážený pane ministře, obracím
se na vás s touto interpelací ve věci vládní
politiky k úhradě nákladů, především
mám na mysli, léků spojených s léčbou
některých nemocí.
Povinnost pacientů hradit některé léky
buď v plné nebo částečné
výši považuji za odůvodněné
pouze v případech, kdy je k dispozici plná
odpovídající náhrada tuzemských
přípravků. Z dřívější
praxe mi je ovšem známo, že např. dependentnímu
diabetikovi je nutné v některých případech
indikovat inzulín zahraniční výroby,
a to z prostého důvodu, že při použití
domácího přípravku vzniká na
tento přípravek alergická reakce.
Dalším příkladem je onemocnění
skleróza multiplex, kde se aplikuje převážně
vitamínová terapie a podle stávajících
předpisů by preparáty hradil nemocny. V pokročilém
stádiu, kdy je spotřeba vyšší,
se lehce může stát, že pacient by byl
nucen vynaložit na léčbu vyšší
částku, než jakou např. činí
jeho invalidní důchod.
Dalším příkladem mohou být např.
žlučníkové či ledvinové
komplikace, nebo astmatická onemocnění.
Původně se uvažovalo o tom, že v takových
případech bude tyto preparáty hradit pojišťovna,
ale tento návrh byl zamítnut. Tito lidé by
byli v podstatě určeni jenom k rychlejšímu
umírání.
Jsem přesvědčen o tom, že pokud chceme
vytvořit skutečně spravedlivou společnost
a jestliže vytváříme novou kvalitu pro
naše občany, pak především musíme
vytvořit co nejvhodnější systém
pro zajištění bezpečnosti a ochrany
jejich zdraví. Je z humánního hlediska nepřípustné,
aby ti, kteří se nezaviněně dostali
do potíží a nemoc je nezaviněná,
nebyli chráněni státem, tj. dobře
promyšleným systémem zdravotního pojištění.
Pokládám znevýhodnění pacientů
při některém onemocnění, které
jsem uvedl na příkladech nejen za nehumánní,
ale také nemorální a odporující
lékařské etice. Jediným, kdo může
s konečnou platností rozhodnout o indikaci toho
či onoho léku, bez ohledu na jeho cenu a výrobce,
může být pouze ošetřující
lékař, neboť pouze on zná stav a potřeby
svého pacienta.
Abych mohl s čistým svědomím předstoupit
před své voliče a zodpovědně
zodpovědět jejich otázky, obracím
se na vás, pane ministře, s následujícími
dotazy:
1.
Jaké důvody vedly vládu k tomu, aby léky
nutné k léčbě některých
onemocnění zařadila do kategorie léků,
které si hradí pacient buď částečně
nebo úplně;
2.
Uvažuje se o urychlené změně dosavadních
nebo vydání upřesňujících
předpisů tak, aby ten, kdo s konečnou platností
rozhodne o plné úhradě použitého
léku pojišťovnou, byl ošetřující
lékař.
4. I 02 Interpelace poslance Václava Trojana na ministra
financí ČR Ivana Kočárníka
ve věci současné ekonomické situace
českého vysokého školství.
Vážený pane ministře, české
vysoké školství se v současné
ekonomické situaci s obtížemi vyrovnává
s udržením svého finančního stavu.
Napjatý rozpočet vysokých škol, navíc
omezovaný regulačními opatřeními,
zřejmě u některých vysokých
škol vyvolá nepříjemnou finanční
situaci ke konci roku. Řešení těchto
problémů navíc vysokým školám
komplikují určité administrativní
příčiny. Jednou z nich je stále přetrvávající
dělení finančních prostředků
na investiční a neinvestiční. Navíc
v letošním roce došlo k přesunu rekonstrukcí
a modernizací do kategorie investičních akcí.
S ohledem na to, že nastalo i radikální snížení
částek rozpočtovaných na investice
v tomto roce, je ohroženo financování již
dříve zahájených rekonstrukcí
a modernizací, případně proplácení
dodávek dříve řádně
objednaných.
Tuto situaci je podle metodiky ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky možno řešit převodem neinvestičních
finančních prostředků na investiční.
K tomuto přesunu je však nutný souhlas ministerstva
financí České republiky o nějž
v červnu t. r. ministerstvo školství požádalo.
Do dnešního dne nebyla tato záležitost
ministerstvem financí ČR vyřízena.
Absence souhlasu ministerstva financí České
republiky vážně ohrožuje zabezpečení
provozu a činnosti některých vysokých
škol, a proto vás žádám, vážený
pane ministře, o vyjádření k těmto
otázkám:
1.
Proč předmětný převod, za jehož
uskutečnění odpovídá ing. Flekal,
náměstek ředitele odboru 11 ministerstva
financí ČR, nebyl dosud realizován?
2.
Jaká opatření ministerstvo financí
ČR přijme, aby nedocházelo k situacím,
kdy kategorizace rozpočtových prostředků
na investiční a neinvestiční způsobuje
vážné komplikace při finančních
zajišťování provozu vysokých škol
v České republice?
4. I 03 Interpelace poslance Vladimíra Procházky
na místopředsedu vlády a ministra zemědělství
ČR Josefa Luxe ve věci svízelné situace
v zemědělském výzkumu.
Vážený pane místopředsedo, obracím
se na vás ve věci svízelné situace
v zemědělském výzkumu.
Zemědělská věda se u nás formovala
od roku 1924, kdy byla založena Československá
akademie zemědělská. Ta navazovala na bohaté
tradice zemědělského školství
a byla značně podporována zemědělskými
průkopníky, především odborníky,
a různými hospodářskými společnostmi.
Významné osobnosti navázaly v tehdejší
době zahraniční spolupráci v mnoha
směrech.
Od roku 1950 se postupně formovala síť specializovaných
výzkumných ústavů, někdy až
do nežádoucích rozměrů. V posledních
letech byl vytvářen ekonomický tlak na omezení
některých nevýzkumných aktivit, omezení
vlastního výzkumu a režimních nákladů.
Výsledky výzkumných ústavů
byly značně rozdílné, ale řada
z nich vytvořila značné hodnoty, které
je nutno v současné době přinejmenším
zachovat a využít pro další období.
Na zemědělské poslance jsou vznášeny
různé dotazy, ale hlavně předkládány
žádosti o pomoc při řešení
privatizace různých ústavů, např.
Výzkumného ústavu technických plodin
a luskovin Šumperk, Výzkumného ústavu
obilnářského Kroměříž,
Výzkumného ústavu Hrušovany u Brna a
dalších. Aby se neřešily jednotlivé
případy samostatně, nesystematicky, je nutné
určit při jejich další činnosti
směry a rozvoj zemědělského výzkumu.
Ty musí vycházet z potřeb českého
zemědělství v návaznosti na světový
trend v zemědělství. Východiskem se
musí stát nově zpracovávaný
agrární program vlády ČR. Vzhledem
k hluboké krizi a bezvýchodnosti, v níž
se výzkum nachází, je třeba zásadní
rozhodnutí ze strany ministerstva zemědělství
ČR.
Z výše uvedených důvodů podávám
tedy interpelaci na ministra zemědělství
ČR a vznáším tyto požadavky:
- přehodnotit privatizace specializovaných výzkumných
ústavů
- vypracovat koncepci vědní agrární
politiky při souběžném vymezení
kompetencí ČAZV na tvorbě a realizaci vědní
politiky
- v rámci této koncepce vymezit roli a poslání
stávajících ústavů
- spolehlivě zabezpečit úchovu genových
zdrojů rostlin a zvířat
- cíleně organizovat mezinárodní spolupráci
v agrárním výzkumu a umožnit vstup do
této spolupráce.
Zároveň požaduji odpověď na tyto
otázky a podání zprávy o těchto
záměrech:
1. Záměr privatizace výzkumu a jejích
očekávaných důsledků.
2. záměr vyňatých osmi centrálních
ústavů z privatizace
3. záměr specializovaných ústavů
takzvaného výrobkového zaměření
4. záměr dalšího systému řízení
zemědělské vědy v oblasti zemědělství
a toho, jaká bude role ministerstva zemědělství
ČR
5. záměr vazby na agrární program
vlády ČR
6. vazbu vědy na vysoké školy zemědělské
- předpokládám, že způsob financování
vědy na vysokých školách zemědělských
nebude řešen samotným trhem vědy, a
proto je nutno to určitým způsobem financovat
7. záměr k další existenci Akademie
zemědělských věd ČR.
4. I 04 Interpelace poslance Vladimíra Procházky
na ministra pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR Jiřího Skalického
ve věci privatizačního projektu na Šlechtitelskou
stanici v Kralicích na Hané.
Vážený pane ministře, postup a způsob
privatizace a zejména zbytečné průtahy
v jednání o jednotlivých privatizačních
projektech jsou neustále zdrojem nespokojenosti a předmětem
řady stížností, směřujících
jak k předsedovi ČNR, tak jejímu hospodářskému
výboru, ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a ke Komisi pro privatizaci v ČNR.
Osobně jsem dohodl s vámi, že jednotlivé
případy budou urychleně řešeny
kontrolním oddělením ministerstva.
Stížnosti pokračují a já sám
bych se chtěl podrobněji v této interpelaci
zabývat jedním z konkrétních případů.
V lednu letošního roku podával pan Karel Skácel
konkurenční privatizační projekt na
Šlechtitelskou stanici v Kralicích na Hané
- jeden ze závodů Morstar, Moravský šlechtitelský
ústav v Kroměříži. Na šlechtitelskou
stanici byly podány celkem tři projekty, jeden hlavní
a dva konkurenční. Tyto projekty byly několikrát
aktualizovány ve smyslu požadavků regionálního
odboru ministerstva zemědělství v Olomouci.
Projekt, o kterém hovořím, prošel schvalovacím
řízením s kladným doporučením
v komisi regionu ministerstva zemědělství
v Olomouci, mezi resortní komisi ministerstva zemědělství
v Praze a u okresní privatizační komise v
Prostějově. Koncem července byl projekt doporučen
jako přímý prodej na ministerstvu pro správu
národního majetku a jeho privatizaci. Jeho další
osud nezná ani sám předkladatel, který
se snaží marně dopátrat, zda bylo konečné
rozhodnutí ve vládní komisi pozastaveno či
zda byl projekt vůbec do vlády předložen.
Jedná se o odkoupení objektu pro zemědělskou
výrobu a pokusnictví ve finančním
objemu cca 18 - 22 mil Kčs. Vyřešení
případu je velmi naléhavé, protože
předkladatel objektu nemůže v současné
době uzavřít s vlastníky půdy
nájemní smlouvy, což mu situaci velmi komplikuje,
protože provoz zaměřený na zemědělkou
prvovýrobu ztrácí bez odpovídajícího
vybavení půdním fondem zcela význam.
Časové prodlevy také umožňují,
že autoři nedoporučených projektů,
kterými jsou lidé přímo ovlivňující
chod šlechtitelské stanice, a to vedoucí, ekonomka
a manželka vedoucího, využívají
všech možností ke zhoršení současného
stavu, což se projevuje likvidací půdního
vybavení, úplnou likvidací živočišné
výroby - prodejem pod skutečnou cenu, prodejem strojů
a zařízení za velmi nízké ceny,
pronájmem části stájí a dílen
na opravu automobilů a klempířství,
na výrobu dřevěných paleb, plastů
atd.
Hovořím o jednom případě a
samozřejmě mi na jeho vyřešení
záleží. Ale není to hlavním důvodem
mé interpelace. Tím je, že tento případ
je velmi signifikantní z hlediska celkové sumy obdobných
případů.
Z uvedených důvodů tedy podávám
tuto interpelaci a požaduji, aby byly urychleně řešeny
všechny podobné případy, které
jsou předmětem stížností, neboť
z uvedeného je zřejmé, jakým způsobem
se dají hodnoty určené k privatizaci snižovat
a ničit, za druhé, aby byla urychleně dořešena
neudržitelná situace související se
šlechtitelskou stanicí v Kralicích na Hané.
4. I 05 Interpelace poslance Alfréda Frommera na ministra
zahraničních vztahů ČR Jozefa Zieleniece
ve věci interpretace některých výrazů,
týkajících se budoucího vývoje
vztahů České republiky a Spolkové
republiky Německo
Vážený pane ministře, v nedávné
době proběhly ve sdělovacích prostředcích
zprávy o některých vašich výrocích,
týkajících se budoucího vývoje
vztahů České republiky a Spolkové
republiky Německo. Některé tiskoviny tyto
výroky interpretovaly tak, že by v budoucnu mělo
dojít - či mohlo dojít - ke vzniku užšího
svazku, v němž by se integrita České
republiky pravděpodobně ztrácela. Jestliže
jste něco podobného vyslovil, musím nezbytně
dospět k závěru, že došlo z vaší
strany k nepřípustnému excesu a k něčemu,
co by si ministr české vlády neměl
dovolit. Z uvedených důvodů vás zdvořile
žádám, aby byly v zákonné lhůtě
zodpovězeny tyto otázky: 1. Jaké jsou záměry
ministerstva vámi řízeného ve vývoji
vzájemných vztahů mezi naší republikou
a Spolkovou republikou Německo, a to zejména v případě
očekávaného rozdělení Československé
Federativní Republiky na dva samostatné státy.
2. Jaké výroky jsou podkladem pro zprávy,
které proběhly ve sdělovacích prostředcích,
jaký byl jejich obsah a v jaké souvislosti byly
vyřčeny.
4. P 01 Podnět poslance Jiřího Šolera
na generálního prokurátora ČR Jiřího
Šetinu ve věci trestního oznámení
proti neznámému pachateli.
Vážený pane prokurátore, na základě
§ 92 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu ČNR žádám o informaci
o postupu prokuratury ve věci mého trestního
oznámení proti neznámému pachateli,
viz přiložená kopie, ze dne 22. ledna 1992,
podaného obvodní prokuratuře v Praze 5, ve
věci genocidy obyvatel městské části
Praha - Zbraslav, v souhlasu s čl. II odst. c) zákona
32/1955 Sb., tj. mezinárodní úmluvy o zabránění
a potrestání zločinů genocidia uzavřená
dne 8. prosince 1948. Obvodní prokuratura mi dopisem z
21. února 1992, pod zn. 509/92 - 3 sděluje, že
moje oznámení o podezření ze spáchání
trestného činu, podle § 259 trestního
zákona postupuje městské prokuratuře
v Praze k další realizaci. Odtud jsem byl dopisem
z 3. března 1992 pozván na osobní jednání
na 10. března 1992, kde mi soudruh doktor Václav
Nečada vysvětlil, jak řešil obdobné
případy v době komunistické totality,
a jak se situace změnila nyní, za totality postkomunistické.
Nakonec mi laskavě naznačil, že v obou obdobích
lidi rovnou nevěšeli, a že jsem se svým
podáním ničeho tak strašného
nedopustil. Podle čl. IV. citovaného zákona
podléhají sice fyzické osoby trestu bez ohledu
na to, jedná-li se o ústavní odpovědné
činitele, veřejné úředníky,
nebo osoby soukromé, ale zákon má patrně
na mysli, osoby páchající genocidium, ne
postižené, nebo stěžovatele.
Vzhledem k tomu, že podle zákona č. 53/1974
Sb., patří genocidium do kategorie nepromlčitelných
zločinů proti lidskosti, očekával
bych, že prokuratura bude celé záležitosti
věnovat více pozornosti, a že ve věci
dojde k určitému vývoji, viníci budou
odsouzeni a potrestání a zejména dojde ke
zlepšení celkové situace. Ve skutečnosti
se v té věci neděje nic, zřejmě
je nutno řešit spíše těžké
zločiny, jako je urážka hlavy státu,
zatímco zločiny proti lidskosti jsou nevýznamnou
prkotinou. Proto očekávám vaši zprávu
co nejdříve. Patřím též
mezi lidi postižené stavem zdravotnictví na
Zbraslavi, a proto občas podléhám pocitu,
že moje pozornost těmto otázkám je zejména
výrazem mých osobních problémů.
Potom moje iniciativa ve směru nápravy současného
stavu slábne. Bezprostředně podnětem
k napsání tohoto mého podání
je obvinění občany na veřejném
plenárním zasedání jednání
místního zastupitelstva Praha - Zbraslav, že
my, zvolení zástupce, pro nápravu věci
nic neděláme. Ujistil jsem je sice svou snahou o
nápravu u různých ústavních
institucí, u prokuratury, dokonce u Rady Evropy, ale bohužel,
nějaké výsledky vidět nejsou. Jako
soukromník nebo člen místní o zastupitelstva
jsem vyčerpal, jak vyžaduje například
výbor pro lidská práva Rady Evropy, téměř
všechny prostředky národního práva.
Jako poslanec České národní rady mám
přinejmenším ještě možnost
tohoto podání. Po 50 letech vlády jedné
strany každý z nás očekával procitnutí
spojené s vítězstvím pravdy a lásky
nad lží a nenávistí. Bohužel, místo
očekávaného ráje, alespoň z
morálního hlediska, nastala opět tvrdá
realita, místo politiky politikaření a místo
morálky království podnikavců a veksláků.
Tvrdé probuzení pro mnohé z nás nastalo,
když během svobodných voleb v červnu
1990 jsme viděli tří ústavní
činitele a ovčácké atamany pod ochranou
hlavy státu protahovat všemi televizními kanály
bezbranného člověka, právě
bojujícího po infarktu se smrtí na resuscitačním
oddělení jedné pražské nemocnice.
Takový útok na momentálně bezbranného
člověka je aspoň z morálního
hlediska zločinem proti lidskosti a to nezávisle
na povaze a oprávněnosti vznesených obvinění.
Ve společnosti, kde podobní lidé jsou slaveni
a stavěni na nejvyšší ústavní
posty, je asi něco prohnilého, přinejmenším
morálka. Za takové situace jiní činitelé
těžko nahlédnou, že pokud nechají
utahovat opasky celou společnost s tím, že
v budoucnu se taková investice vrátí, je
to možná pochopitelné. Pokud nechají
utahovat opasky pouze ty dole, zatímco ti nahoře
si začnou rozdělovat národní majetek,
je to odsouzeníhodné. Ovšem, pokud utáhnou
opasky nemocným lidem a přivodějí
zmrzačení nebo smrt, jedná se o genocidu.
A právě prokuratuře přísluší
trestat příslušné zločiny. Situace
na Zbraslavy započala po jejím připojení
ku Praze v roce 1974, kdy správa zdravotní péče
zůstala na rozdíl od politické moci okresu
Praha - západ. Situace byla horší než
v okolních obcích, kde politická moc a správa
zdravotnictví byly jednotné, výrazně
se za 15 let zhoršila i díky likvidaci zbraslavské
nemocnice. Po třech letech postkomunistické totality
nám obvodní hygienická stanice Praha - západ
znárodnila zbylá zařízení,
takže snaha místního zastupitelstva o zlepšení
situace, například výhodného zájmu
pro privátní lékaře, je nemožná.
Ne nadarmo, jsem před rokem u příležitosti
50 výročí otevření gheta v
Terezíně připomněl tehdejší
hlavě státu, že situace u nás občas
připomíná poměry ve městě,
které vůdce věnoval židovskému
národu. Podobné velikány ovšem podobné
problémy těch dole neinteresují. Jako ukázku
vítězství dobra a lásky uvedu scénu,
kterou mi během jednání místního
zastupitelstva po mém volání o nápravě
situace: Tři ovčáčtí atamani
a dva zástupci místní medicíny na
mně křičeli takovým způsobem,
že jsem si připadal jako ve známé reportáži
z Petschkova paláce, bývalého národního
hrdiny. Ne, nezastrašili. Po takových momentech mám
vždy jinak vzácné pochopení pro Izraelity,
kteří dokázali ještě mnoho let
po válce pátrat po Eichmannovi, aby ho nakonec odsoudili.
V poslední době se naše společnost často
klaní německým sousedům. I já
k nim občas vzhlížím, s obdivem. Můj
obdiv ovšem nevyvolává zlaté tele německé
marky, ani zázraky jejich ekonomiky. Jako člověk
ekologického zaměření obdivuji zejména,
jak si Němci s pomocí spojenců zametli před
vlastním prahem.
Domnívám se, že naše společnost
potřebuje podobnou očistu, jako provedli Němci
v Norimberku. Soudil bych nejméně z morálního
aspektu zločiny obou totalit, jak té komunistické,
tak té současné postkomunistické.
Na lavici obžalovaných bych vedle sebe posadil odpovědné
činitele obou režimů. Symbolicky vyjádřeno
- Havla vedle Jakeše. Potom se snad podaří
postupný návrat morálních etických
hodnot, které jsou předpokladem jakéhokoli
dalšího pokroku. A právě zde vidím
hlavní úkoly prokuratury. Zůstat u důsledného
posouzení minulosti a současnosti může
nám opozičním poslancům být
zárukou, že nedopadneme jako naše kolegyně
Milada Horáková. V očekávání
vašich dalších zpráv o osudu mého
podání vám děkuji za trpělivost
při čtení mých utraistických
představ. Přikládám kopii trestního
oznámení.
4. P 02 Podnět poslance Jiřího Karase na
předsedu vlády ČR Václava Klause ve
věci uceleného řešení havárií
a katastrof v České republice
Ve světě i u nás dochází stále
k většímu počtu havárií
a je nutné přistoupit k rychlejšímu
řešení v souladu s potřebami u nás
i v sousedních státech. Dosavadní způsob
řešení směřoval přes sekretáře
Rady obrany okresu, útvary obrany, anebo do sfér
Civilní obrany. Přesto, že tyto instituce mají
k této problematice nejblíže, charakter jejich
práce je přeci jen odlišný, neboť
jsou zaměřeny a vyčleněny na obranu
a mimořádné situace. Jejich částečné
uvolnění není stálým řešením,
nehledě na to, že i veřejnost cítí
stále větší potřebu profesionálního
řešení, od ekologických havárií
až po katastrofy, které často jsou řešeny
Záchrannou službou, požárníky s
minimálním vybavením a se zastaralou technikou,
na kterou stále finanční prostředky
nejsou a hledají se.
Situace je již neúnosná. Jediným řešení
je vytvoření uceleného komplexního
záchranného systému pro řešení
katastrof v České republice.
Táži se v souvislosti s tímto pana předsedy
vlády, jak hodlá vláda ČR tuto situaci
řešit.
4. O 01 Otázka poslankyně Anny Váchalové
na předsedu vlády ČR Václava Klause
a ministra práce a sociálních věcí
ČR Jindřicha Vodičku ve věci dalšího
působení Charty na pomoc invalidním občanům.
Československo podepsalo v roce 1982 souhlas se závěry
Charty na pomoc invalidním občanům, vyhlášené
v roce 1981 Organizací spojených národů.
Tato charta je u nás obecně známá
jako charta na osmdesátá léta. Jedním
z jejích základních cílů bylo
zajistit, aby každá země měla ve své
vládě kancelář či výše
postaveného činitele, který by byl přímo
odpovědný hlavě státu nebo vládě
a který by řídil přípravu národních
plánů v oblasti komplexní problematiky zdravotně
postižených a zdravotně ohrožené
populace a koordinoval realizaci těchto plánů.
V České republice došlo k realizaci tohoto
úkolu až v roce 1991 ustanovením vládního
výboru pro zdravotně postižené občany.
Na schůzi výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví dne 16. 9. 1992 jsme se od ministra práce
a sociálních věcí dozvěděli,
že tento vládní výbor bude společně
s dalšími vládními výbory zrušen.
Chtěla bych vědět, kdo nadále ve smyslu
výše uvedené charty bude řešit
problémy zdravotně postižených, které
jsou téměř vždy meziresortní,
např. v dopravě, bydlení, školství,
sociální oblasti, zdravotnictví apod.
4. O 02 Otázka poslance Jozefa Wagnera na vládu
ČR ve věci reakce mezinárodní veřejnosti
a případných důsledků pro Českou
republiku, nebude-li k 31. 12. 1992 přijata ústava
ČR a dojde-li k tomuto datu k rozpadu České
a Slovenské federativní republiky.
Má vláda ČR představu o tom, jaká
bude reakce mezinárodní veřejnosti a jaké
budou případné důsledky pro Českou
republiku, nebude-li k 31. 12. 1992 přijata ústava
ČR a dojde-li k tomuto datu k rozpadu České
a Slovenské Federativní Republiky. Potud otázka.
Považuji za podstatné nejen pro vládu ČR
zmínit některé vysvětlující
okolnosti, ale zejména pro vás, kolegyně
a kolegové. Tato otázka totiž se zdá
býti po vývoji posledních měsíců
velmi relevantní a kdokoli z nás by jí mohl
doplnit mnoha dalšími otázkami.
Jednou z otázek, která se přímo sama
nabízí, je otázka - a tu opět formuluji
ve smyslu § 90 zákona o Jednacím řádu,
- zda-li se vláda nedomnívá, že by bylo
možné v přijetí ústavy České
republiky postupovat malými kroky, a to tak, že by
byly přijímány postupně některé
hlavy ústavy. Potud opět otázka.
Mám na mysli především tu hlavu ústavy
České republiky, která by měla hovořit
o úřadu prezidenta České republiky
a mám na mysli též navazující
zákon ČNR o volbě prezidenta ČR. Domnívám
se, že za dané situace je téměř
jisté, pro někoho jen pravděpodobné,
že Česká a Slovenská Federativní
Republika nebude mít prezidenta. Dojde-li k rozpadu federace,
ať jakýmkoliv způsobem, domnívám
se, že by pro mezinárodní postavení
České republiky, pak svrchovaného státu,
bylo nanejvýš výhodné, kdyby měla
obsazený úřad prezidenta České
republiky, a to odhlédnouc od osobnosti, která by
byla do tohoto úřadu zvolena. Samozřejmě,
přihlédneme-li i k významu případné
významné osobnosti, pak by se mezinárodní
postavení České republiky do značné
míry mohlo zlepšit. V době tak kontroverzní
bych považoval za potřebné, aby vláda
České republiky na tuto otázku odpověděla
a vyjádřila se v této souvislosti i k alternativním
možnostem způsobu volby prezidenta ČR. Je zde
totiž opět otázka, do jaké míry
by nám všem, ústavním činitelům
ČR, prospělo, kdyby volba prezidenta ČR byla
provedena takovým způsobem, aby dala naprostou legitimitu
hlavě státu. Ta naprostá legitimita za zmíněné
situace, kdy Česká republika nebude již součástí
ČSFR, ale bude svrchovaným samostatným státem,
za této situace je možno očekávat řadu
námětů vedoucích k popření
legitimity dosavadních ústavních činitelů
zvolených za jiného ústavního stavu.
Domnívám se proto bez ohledu na to, který
právní názor zvítězí,
že by bylo nadmíru užitečné dohodnout
se na tom, aby volba prezidenta České republiky
byla provedena co nejdříve a aby byla provedena
jako přímá volba obyvatelstvem.
Samozřejmě nemohu očekávat od vlády
ČR na tyto otázky okamžitou odpověď
a ani ji neočekávám, ale byl bych rád,
aniž bych žádal sněmovnu o zkrácenou
lhůtu třiceti dnů, aby vláda ČR
vzala i tyto otázky jako významné otázky
života českého státu a odpověděla
v době co nejkratší.
Aniž bych vyčkal odpovědi, považuji za
potřebné sdělit vám, kolegyně
a kolegové, že za předpokladu, že nebude
zde předložen v dohledné době vládní
návrh ústavního zákona o úřadu
prezidenta České republiky a současně
zákona o volbě prezidenta České republiky,
uvažuji o tom, že tento návrh předložím
s kýmkoliv z vás, kdo se ke spolupráci připojí,
jako iniciativní poslanecké návrhy sněmovny.
4. O 03 Otázka poslance Jiřího Vyvadila na
ministra vnitra ČR Jana Rumla, generálního
prokurátora ČR Jiřího Šetinu
a ministra financí ČR Ivana Kočárníka
ve věci řešení problému prostituce.
Chtěl bych trochu uvolnit atmosféru, která
tu je - myslím, že je to možné - a chtěl
bych hovořit o problému, který může
vyvolat úsměvy, může vyvolat pohoršení,
může vyvolat ledacos. Ten dotaz - není to interpelace
- se týká pana ministra vnitra, týká
se pana generálního prokurátora ČR
a i pana ministra financí ČR.
Problém, o kterém chci hovořit, je problém,
který nepochybně musí být upraven
komplexní právní normou. Je to problém
prostituce.
Toto řemeslo nebo - chcete-li - služba existovalo
zřejmě vždy, co lidstvo bylo lidstvem a nepřichází
v úvahu, že by tato společnost nemohla nějakým
způsobem tuto službu odstranit. Socialistická
společnost to řešila tím, že ji
prostě ignorovala. Nepochybně i toto je součást
našeho života.
Musím říci, že s určitou radostí
vítám, že obecní zastupitelstva v současné
době vydávají vyhlášky a řeší
tuto situaci tím, že ony dámy vykazují
na okraj měst. Je to řešení, ovšem
samozřejmě jenom částečné.
Na druhé straně, když se dívám
na televizní obrazovku a tam redaktoři posmutněle
konstatují, že nejsou na to zákony, že
nelze to upravit, že s tím nic nelze dělat,
pak musím říci, že to není pravda.
Především je třeba říci,
že když taková dáma-profesionálka
řekne na televizní obrazovce, že vydělává
za den 70 marek, což - nejsem finančník - je
přibližně 7000 Kčs, pak při několikaměsíční
činnosti nepochybně jde o příjem -
nemusí ta čísla hrát -, který
přesahuje určitou obvyklou hranici.
Chtěl bych konstatovat, že podle § 25 živnostenského
zákoníku - jak říkají autoři
Dědič a Kříž - nepochybně
lze zařadit prostituci, je-li provozována opakovaně,
mezi tak zvané volné živnosti. To je nejen
můj názor, je to také názor oficiálních
autorů zákona, což je vedoucí katedry
obchodního práva VŠE.
Jestliže tato výdělečná činnost
není přihlášena živnostenskému
zákonu nepochybně jde o neoprávněné
podnikání. A teď jde o rozsah - buď jde
o přestupek nebo jde o trestný čin.
Já samozřejmě jsem dalek toho domnívat
se, že trestní represe může vyřešit
problémy. Ale na druhé straně mám
za to, že všude tam, kde existují zákony,
musejí dopadat.
Chtěl bych konstatovat, že trestní zákon
říká... "Kdo neoprávněně
ve větším rozsahu poskytuje služby nebo
provozuje výrobní nebo jiné výdělečné
podnikání, bude potrestán odnětím
svobody až na jeden rok, nebo peněžitým
trestem." A potom jsou ještě přísnější
sankce.
Chtěl bych položit otázku na pana ministra
vnitra, jaké v jeho resortu jsou činěny kroky
ke zjišťování této trestné
činnosti, na pana generálního prokurátora,
zda jsou zahájena trestní stíhání,
ale zejména - a to pokládám za nejdůležitější
- na pana ministra financí zda a v jakém rozsahu
postupuje vůči těmto daňovým
únikům jeho ministerstvo a jak je zkoumá.