Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Jana Kryčera
na místopředsedu vlády a ministra financí
České republiky Ivana Kočárníka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 2 listy
Příloha ke sněmovnímu tisku
č. 76
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve věci finanční
dotace Městskému úřadu ve Šlapanicích
na okrese Brno - venkov.
Finanční problémy města Šlapanic
v roce 1992 byly již projednány na ministerstvu vnitra
ČR, jehož pracovníci se měli osobně
možnost přesvědčit, o tom, že finanční
situace Městského úřadu Šlapanice
je výjimečně tíživá a
vyžaduje alespoň částečné
řešení.
A/ Z8konem o bocích se Šlapanice staly pověřeným
městem regionu 23 obcí se všemi s tím
souvisejícími povinnostmi. v minulosti nikdy město
nevlastnilo žádnou radnici ani vlastní budovu
pro účely obecního úřadu. Až
do r. 1945 obecní úřad byl umístěn
v jedné třídě obecné školy,
za protektorátu ve dvou. V r. 1945 získalo město
konfiskací německého majetku soukromou obytnou
budobu pensionovaného C K lékaře, který
již tuto budovu dlouho opřed tím vůbec
neudržoval a neudržovala se ani po r. 1945. Jde o objekt,
postavení v ro. 1875. v důsledku havarijního
stavu a poté, kdy se provoz v této budově
stal neúnosný pro úkoly pověřeného
města, musil MÚ tyto prostory vyklidit a najmout
za vysoké nájemné prostory náhradní
/400 000,- Kčs ročně/.
Skutečný stav budovy zcela bez sociálního
zařízení je znám pí. Dr. Hrazdilové,
které si budovu prohlédla při nedávné
kontrole Vašeho ministerstva. Podle jejího mínění
se jedná o jednu ze tří nejhorších
budov MÚ v ČR. Za této situace musil MÚ
přistoupit k rozšíření a rekonstrukci,
která s příslušným vybavením
bude vyžadovat 13 000 000,- Kčs finančních
nákladů. v roce 1992 jest prostavit 6 000 000,-
Kčs, avšak z rozpočtu OÚ mohla pro tento
účel být uvolněna jen částka
975 000,- Kčs. Zbytek byl předpokládán
z výnosů městské skládky, jejíž
schvalovací řízení orgány státní
správy a v důsledku protestů veřejnosti
zadržela o celý rok, takže rozpočtově
je nepokryto cca 5 000 000,- Kčs. Vzhledem k tomu, že
budova bude sloužit celému regionu k výkonu
přenesené státní správy, prosím
o finanční výpomoc ve výši 5
000 000,- Kčs pro r. 1992. Pokud by město mělo
stavět tuto budovu z vlastních zdrojů, pak
by se vlastně celá částka proplatila
za nájem.
B/ Na sanaci budovy ZŠ na Masarykově nám.,
která probíhá již třetí
rok, poskytl OÚ Brno - venkov ze svého rozpočtu
částku 4 600 000,- Kčs s účelovým
označením sanace.
Rozpočtové náklady na r. 1992, kdy se počítá
také s úplným dokončením jsou
podle rozpočtu 6 500 000,- Kčs. nezajištěna
pro r. 1992 je tedy částka cca 2 000 000,- Kčs
pro sanace. vnitřní vybavení (lavice, nábytek,
techniku kinosálu) v hodnotě cca 2 000 000,- Kčs
má možnost MÚ uhradit z vlastních zdrojů
a nepožaduje v tomto případě výpomoc.
C/ Budova ZŠ na Riegerové ulice - postavena v 18.
století nebyla za posledních 40 roků vůbec
udržována a přešla neplánovaně
do havarijního stavu tk rychle, že musela být
během vyučování okamžitě
vyklizena a učí se v pronajaté soukromé
budově za vysoké nájemné / obytný
dům / . Náklady na sanaci a opravy jsou pro rok
1992 harmonogramem stanoveny na 6 000 000,- Kčs. OÚ
mohl na tuto stavbu uvolint z rozpočtu je 2 000 000,- Kčs.
Pro r. 1992 zůstávají nevykryty 4 000 000,-
Kčs. Příslušné hospodářské
smlouvy nebyly podepsány nezodpovědně, poněvadž
dotace pro e. 1991 činily 11 000 000,- a nemohlo být
předpokládáno, že v r. 1992 dojde k
tak značnému snížení.
D/ Na základě zákona o majetku obcí
vrátil s.p. OPOS Tišnov městu historický
majetek - budovu, která dříve městu
patřila, samozdřejmě v desolátním
stavu, avšak část budovy, která nebyla
historickým majetkem města a bez níž
budovu historickou nelze používat v odhadní
ceně 400 000,- Kčs musí město zaplatit
aniž se s tím v plánu mohlo počítat.
E/ V září 1992 zahájí správa
a údržba státních silnic ve městě
přestavbu mostu přes místní tok, náhradu
za starý, vyřazený z provozu, který
je dnes jediným, který ve městě místní
tok překlenuje.
Náklad 7 000 000,- Kčs uhradí tento investor
ze svých zdroj, avšak k dosažení potřebných
prostorových parametrů je nutno zbourat soukromou
budovu, kterou uhradit investou údajně nemůže.
Město muselo zakoupit náhradní objekt stejného
rozsahu za 1 600 000,- Kčs a další potřebná
přestavba si vyžádá min. 300 000,- Kčs,
t.j. celkem 1 900 000,- Kčs, ani tuto částku
město v rozpočtu nemá.
F/ Na základě restitučních zákonů
je město povinno uhradit oprávněným
osobám k dnešnímu dni částku
1 805 889,05 Kčs. Další restituční
nároky jsou v jednání a jejich výše
může být stanovena až po uzavřeném
jednání. je třeba připomenout, že
město nemá jediný stavební pozemek
či budovu, aby mohlo jednat o náhradě naturální.
Mimo to, město vydalo dvě budovy mateřských
škol oprávněným osobám, aniž
by uplatnilo 10 letý nájem, poněvadž
na něj nemá finanční zdroje.
Neuvádím zde jiné potíže, plynoucí
z rozpočtu a společné všem obcím,
jako desolátní stav městských komunikací,
kanalizace, nesvítící VO a jiné činnosti,
které se pro nedostatek finančních zdrojů
nemohou provozovat.
Věřím, že zvážíte
shora uvedené skutečnosti a v rámci možností
Vaše ministerstvo poskytne městu Šlapanice mimořádnou
finanční dotaci.
V Brně dne 6. 10. 1992 | Jan Kryčer v. r. |