/1/ Zřizuje se Tisková kancelář České
republiky (dále jen "tisková kancelář")
se sídlem v Praze.
/2/ Tisková kancelář je veřejnou právnickou
osobou, která nakládá s vlastním majetkem
jehož základem je majetek převedený
z Československé tiskové kanceláře
[§ 4 zákona č. 136/1191 Sb., Zákon
o rozdělení působnosti mez Českou
a Slovenskou Federatívní Republikou a Českou
republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků.]. Tisková
kancelář vlastními úkony nabývá
práv a zavazuje se. Tisková kancelář
se zapisuje do obchodního rejstříku.
/3/ Stát neodpovídá za závazky tiskové
kanceláře a tisková kancelář
neodpovídá za závazky státu.
/¨1/ Tisková kancelář poskytuje službu
veřejnosti šířením slovního
a obrazového zpravodajství z České
republiky a zahraničí.
/2/ Jejím posláním je poskytnou objektívní, všestranné a vyvážené informace pro svobodné vytváření názorů.
/1/ Tisková kancelář poskytuje za úplatu
slovní a obrazové zpravodajství ostatním
hromadným sdělovacím prostředkům
i jiným právnickým a fyzickým osobám.
/2/ Tisková kancelář zřizuje síť,
odboček, zpravodajů a spolupracovníků
v České republice a v zahraničí.
/3/ Tisková kancelář je oprávněna
vykonávat za podmínek stanovených právními
předpisy podnikatelskou činnost, která nesmí
ohrozit její poslání. Tisková kancelář
nesmí provozovat rozhlasové a televizní vysílání
ani nesmí mít majetkovou účast [§
6 a 61 Obchodního zákoníku č. 513/1991
Sb. ]na obchodním jmění fyzické
nebo právnické osoby, která je provozuje.
/1/ Orgánem,jímž se uplatňuje právo
veřejnosti na kontrolu tiskové kanceláře
je Rada tiskové kanceláře (dále jen"Rada").
Rada má pět členů. Členy rady
volí a odvolává Česká národní
rada.
/2/ Členové Rady jsou voleni na funkční
období pěti let, a to i opětovně.
v takovém případě však ne na
více než na dvě po sobě jdoucí
funkční období. Na místa uprázdněná
uplynutím funkčního období jsou voleni
noví členové na období pěti
let, na místa uprázdněná z jiného
důvodu jsou voleni noví členové na
dobu zbyvající do konce funkčního
období toho člena, jehož místo se uprázdnilo.
/3/ Rada je ze své činnosti odpovědná
České národní radě.
/4/ Členství v Radě je veřejnou funkcí
[§ 124 odst. 1 zákoníku práce].
V souvislosti s jejím výkonem přísluší
členům Rady odměna, jejíž výši
určí svým usnesením Česká
národní rada.
/5/ Rada volí se svého středu předsedu
a odvolává ho.
/1/ Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí poslance, předsedy nebo místopředsedy
vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků.
/2/ Člen Rady nesmí mít funkce v politických
stranách nebo v politických hnutích ani nesmí
působit v jejich prospěch při výkonu
své funkce v Radě; dále nesmí být
členem orgánů společnosti, které
provozují hromadné sdělovací prostředky,
ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly
být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly
nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost
a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo
osoby jemu blízké [§ 116 Občanského
zákoníku č, 40/1964 ve znění
pozdějších předpisů. ]nesmějí
mít žádný finanční zájem
na provozování hromadných sdělovacích
prostředků daný vlastnictvím či
pracovně právním vztahem.
/1/ Členství v Radě zaniká:
a) uplynutím funkčního období,
b) odstoupením z funkce,
c) odvoláním z funkce,
d) zbavením nebo omezením způsobilosti k
právním úkonům,
e) úmrtím.
/2/ Česká národní rada člena
Rady z funkce odvolává:
a) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené
v § 5 toho zákona,
b) byl-li pravomnocně odsouzen pro úmyslný
trestný čin,
c) nevykonává-li řádně po dobu
více než šesti měsíců svou
funkci.
/3/ Česká národní rada může
odvolat Radu, neplní -li Rada opakovaně své
povinnosti podle § 8 odst. 1 písm. a), b) a c), §
8 odst 2 tohoto zákona, a nebo konstatuje-li Česká
národní rada v průběhu šesti
měsíců svými usneseními opakovaně,
že tisková kancelář neplní své
poslání podle § 2 tohoto zákona.
/1/ Činnost Rady se řídí jednacím
řadem, který Rada přijme do třiceti
dnů od začátku funkčního období.
/2/ Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
/1/ Do působnosti Rady náleží:
a) jmenovat a odvolávat generálního ředitele
(dále jen "ředitel"),
b) schvalovat rozpočet a závěrečný
účet tiskové kanceláře,
c) schvalovat na návrh ředitele statut tiskové
kanceláře,
d) rozhodovat o stížnostech týkajících
se ředitele.
/2/ rada předkládá České národní
radě výroční zprávu o činnosti
a hospodaření tiskové kanceláře.
Rada hospodaří podle vlastního rozpočtu.
/3/ Náklady na činnost Rady a odměny jejich
členů se hradí z prostředků
tiskové kanceláře.
/1/ Statutárním orgánem tiskové kanceláře je ředitel.
Při jeho jmenování a odvolání
se použije § 5 tohoto zákona obdobně.
Ředitel nemůže být členem Rady.
Ze své činnosti je odpovědný Radě
a má právo se zúčastňovat jejího
zasedání.
/2/ Ředitel je jmenován Radou na funkční
období šesti let.
/3/ Ředitel může být Radou odvolán
tajným hlasováním před uplynutím
funkčního období, vysloví-li se pro
jeho odvolání alespoň čtyři
členové Rady. Odvolání vstoupí
v platnost jmenováním nového ředitele.
/1/ Finančními zdroji tiskové kanceláře
jsou příjmy z úplatného poskytování
svých služeb, vyplývajících z
hlavního předmětu činnosti a dále
příjmy z další podnikatelské
činnosti.
/2/ Tisková kancelář může dostat
účelovou dotaci ze státního rozpočtu
České republiky, která však nemůže
být poskytnuta na krytí ztráty z hospodaření.
/1/ tisková kancelář používá
zkratku ČTK.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
Československou tiskovou kanceláří
České republiky dle zákona č. 310/1991
Sb., o Československé tiskové kanceláři,
tisková kancelář dle tohoto zákona.
Do doby jmenování ředitele řídí
tiskovou kancelář prozatímní ředitel,
kterého volí Česká národní
rada.
/1/ Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 15. listopadu 1992.
/2/ Tento zákon pozbývá účinnosti
dnem převodu majetkových a jiných práv
tiskové kanceláře na jiný právní
subjekt postupem podle zvláštního zákona.
Petr Koháček, v.r.
poslanec České národní rady
Hana Marvanová, v.r.
poslankyně České národní rady
Ondřej Zemina, v.r.
poslanec České národní rady
Kateřina Lojdová, v.r.
poslankyně České národní rady
Vladimír Koronthály, v.r.
poslanec České národní rady
Pavel Šafařík, v.r.
poslanec České národní rady
Důvodová zpráva
Obecná část
Předložení zákona o tiskové kanceláři
České republiky vyplývá ze zákona
Federálního shromáždění
č. 310/1991 Sb., o Československé tiskové
kanceláři (§ 3 odst. 3). Slovenská národní
rada svůj zákon přijala pod číslem
81/1992 Sb. jako Zákon Slovenské národní
rady o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii
Slovenské republiky. Podle tzv. malého kompetenčního
zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou
ve věcech tisku a jiných informačních
prostředků (§ 4) se pro majetkovou a právní
delimitaci předpokládá existence tiskové
kanceláře České republiky pro delimitace
tiskové kanceláře České republiky
pro účely delimitace majetku a činností.
Z tohoto důvodu se předkládá tento
zákon České národní radě.
Dalším důvodem je snaha České
republiky odstátnit hromadné sdělovací
prostředky a učinit je nezávislé na
výkonné moci. Proto se předpokládá
Tisková kancelář České republiky
jako veřejno-právní instituce, jejíž
činnost řídí příslušná
Rada tiskové kanceláře. Přitom se
předpokládá, že tato tisková
agentura by byla privatizována. Délka tohoto přechodného
období je předpokládána řádově
cca 12 24 měsíců a je ohraničena nikoliv
časovými údaji, ale skutečnostmi vyplývajícími
z privatizačního procesu.
Zákon dále upravuje činnost, poslání,
řídí orgány, zkratku a financování
Tiskové kanceláře České republiky.
Zvláštní část:
K § 1:
Po provedené delimitaci majetku Československé
tiskové kanceláře na Tiskovou kancelář
Slovenské republiky bude část majetku Československé
tiskové kanceláře umístěna
na území České reoubliky dalikmitována
na nově vznikající Tiskovou kancelář
České republiky. Obsahem dělení mezi
Československou tiskovou kanceláří,
Tiskovou kanceláří České republika
a Tiskovou kanceláří Slovenské republiky
zůstane majetek sítě zahraničních
zpravodajů ve výši cca 6 mil.Kčs. Po
této delimitace nebudou existovat vzájemné
pohledávky státu a tiskových kanceláří.
K § 3:
Tisková kancelář České republiky
poskytuje své služby veřejnosti za úplatu,
dříve zařazovaná ustanovení
o povinnosti zveřejňovat stanoviska státních
a ústředních orgánů České
republiky se nevyslovují, předpokládá
se automatický zájem informační agentury
o závažná vládní a státní
stanoviska. Tyto orgány budou mít vždy možnost
zveřejnění za úplatu (§ 3 odst.
1) Zákaz provozu rozhlasového a televizního
vysílání vychází z koncepce
jediné veřejno-právní televize, jediného
veřejno-právního rozhlasu a jediné
veřejno-právní tiskové agentury, jež
nebudou navzájem ignorovat do svých práv
a povinností.
K §§ 4 - 8:
Institut rady, její složení, vznik a činnost je analogický zákonům České národní rady č. 483/1991 Sb., o České televizi a zák. č. 484/1191 Sb., o Českém rozhlase.
Nezbytná veřejná kontroly je vykonávána
skrze Radu tiskové kanceláře.
K § 9:
do působnosti ředitele (mimo práva a povinnosti
zmíněné v zákoně) bude i povinnost
vypracovat Statut a organizační řád
Tiskové kanceláře České republiky,
podléhající schválení Radou.
Jest otázka, zda má být toto přímo
součástí zákona.
K § 10:
Pro překlenutí nezbytně nutné doby,
po kterou se předpokládají důsledky
čtyřicetileté devastace a technicko - organizačníhoi
zabedbání Československé tiskové
kanceláře, se jeví vhodné pro účely
zajištění úplné informovanosti
státních orgánů České
republiky (ministerstvo zahraničí, ministerstvo
vnitra, Bezbečnostní informační služba)
dotovat určité účelově vázané
činnosti Tiskové kanceláře České
republiky ze státního rozpočtu České
republiky (např. zahraničních zpravoidajství,
archiv a pod.)
K § 11:
Jedná se o zachování kontinuity značky
a renomé tiskové agentury se starou tradicí
a současnou relativně dobrou pověstí
v zahraničí.
K § 12:
Zajišťuje souvislosti a kontinuitu na příslušné
předcházející a související
normy (viz obecná část).