Účelem tohoto zákona je zřízení
Státní pokladny České republiky (dále
jen "Státní pokladna") a vymezení
jejího postavení, funkcí a činností.
Státní pokladna se zřizuje jako orgán
státní správy řízený
ministerstvem financí České republiky: má
povahu rozpočtové organizace. Je právnickou
osobou.
V čele státní pokladny je ředitel,
kterého jmenuje a odvolává ministr financí
České republiky.
Státní pokladna má sídlo v Praze.
Odůvodnění
Zásada jednoznačně stanoví zřízení
Státní pokladny a určuje její základní
začlenění v soustavě finančních
orgánů státní správy podřízených
ministerstvu financí České republiky. Podle
§ 4 zákona České národní
rady č. 2/1969 Sb. o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
je ministerstvo financí České republiky ústředním
orgánem státní správy mimo jiné
i pro Státní pokladnu České republiky.
Z toho vyplývá, že se nejedná o zřízení
nového ústředního orgánu státní
správy a proto není nutné provádět
změnu výše uvedeného zákona.
a) provádí se státními finančními
prostředky návratné krátkodobé
a dlouhodobé operace majetkového a úvěrového
charakteru.
Činnost Státní pokladny bude respektovat
jednotné záměry rozpočtové
a finanční politiky měnově regulační
hlediska.
Státní rozpočet se bude nadále zabývat
výhradně přímým a nenávratným
financováním zejména s časovým
omezením rozpočtového roku;
Odůvodnění
Realizací této funkce dojde k oddělení
financování prostřednictvím Státní
pokladny od financování ze státního
rozpočtu.
Tímto rozlišením přestanou existovat
dosavadní přesuny mezi finančními
rezervami z minulých let a rozpočtovým hospodařením
běžného roku. Oddělení obou systémů
povede k racionálnějšímu a přehlednějšímu
využití státních finančních
prostředků. Prostřednictvím Státní
pokladny stát napomáhá rozvoji finančního
trhu.
Oddělení jednotlivých forem financování
zvýší transparentnost tvorby a hodnocení
státního rozpočtu i jeho kontroly zákonodárným
orgánem, a to zejména v kapitole Všeobecná
pokladní správa.
b) je správcem státních finančních
aktiv, tj. prostředků vytvořených
z výsledků rozpočtového hospodaření
minulých let a dalších finančních
operací České republiky a z výsledků
hospodaření Státní pokladny. Státní
finanční aktiva může Státní
pokladna použít, jde-li o
- prostředky vytvořené z výsledků
hospodaření minulých let, jen se souhlasem
České národní rady
- prostředky vytvořené z dalších
operací České republiky, jen se souhlasem
vlády České republiky
- prostředky vytvořené z výsledků
vlastního hospodaření Státní
pokladny, jen k operativním účelům
ve prospěch finančního hospodaření
České republiky.
Odůvodnění
Funkce Státní pokladny jako jediného správce
veškerých aktiv vyplývá z nutnosti přesného
vymezení a efektivního hospodaření
se státními prostředky. Definice zásady
vychází z § 18, odst. 1 zákona ČNR
č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech
republiky. Zároveň zásada udává
přesnou dispozici k použití těchto prostředků
obdobně jako je tomu v § 18, odst. 5 cit. zákona
s tím, že počítá i s použitím
prostředků z vlastního hospodaření
Státní pokladny.
c) je správcem státních finančních
pasív, které vznikly jako závazky České
republiky z minulých let anebo vznikly v případech
stanovených zákonem České národní
rady.
Odůvodnění
Obdobně jako definice zásady o státních
aktivech je zásada definující státní
finanční pasíva zpřesněním
citace § 18, odst. 1, zákona ČNR č.
576/1990 Sb. Uplatnění zásady 3b) a 3c) se
přiměřeně promítne do rozpočtových
pravidel České republiky.
d) vykonává správu, řízení,
rozpočtování a úvěrové
operace rozpočtové kapitoly "Státní
dluh" České republiky. Tato kapitola je součástí
státního rozpočtu a je spolu s ním
schvalována Českou národní radou;
Odůvodnění
Zásada stanoví, že Státní pokladna
bude vykonávat veškerou správu a řízení
prostřednictvím rozpočtové kapitoly
Státní dluh. Jde o výkon státní
správy v dluhové oblasti hospodaření
státu.
Státní pokladna prostřednictvím rozpočtové
kapitoly Státní dluh zabezpečuje výdaje
na úhradu úroků a jistin státního
dluhu splatných v běžném roce, výdaje
na úhradu nákladů spojených s upisováním
a správou státního dluhu.
Státní pokladna bude provádět úvěrové
operace na peněžním a kapitálovém
trhu. Výkon těchto operací se označuje
pojmem řízení, aby se tato činnost
odlišila od správy. Pojem "řízení"
je ekvivalentem anglického pojmu management.
e) provádí potřebné operace na finančních
trzích ve prospěch finančního hospodaření
České republiky;
Odůvodnění
Výkon funkce správce státních aktiv,
státních pasív a výkon správy
kapitoly Státní dluh zakládá pro Státní
pokladnu nutnost vstupovat na finanční trh a realizovat
tam operace vedoucí k regulování pozice státního
majetku na trhu. To zahrnuje zejména zhodnocování
státních finančních aktiv, efektivní
regulací státního dluhu, krytí účelového
zadlužení státu a dočasných schodků
státního rozpočtu.
Operace Státní pokladny vytváří
vedle operací státní rozpočtu samostatný
okruh státních finančních operací,
které budou realizovány na finančním
trhu. Operace budou mít tudíž výhradně
návratný charakter.
Operace na finančním trhu bude Státní
pokladna realizovat vhodným využitím těch
nástrojů, které zabezpečí minimalizaci
nákladů na krytí státního dluhu
a efektivní regulaci pozice státu na finančním
trhu.
f) v případech, kdy majetková účast
státu v obchodních společnostech je založena
na základě rozhodnutí vlády České
republiky
- je správcem podílů na zisku odpovídajících
podílům majetkové účasti státu
v těchto společnostech, popř. se podílí
na ztrátě těchto společností,
- podílí se na rozhodování v těchto
společnostech prostřednictvím svých
pracovníků, které vysílá do
orgánů těchto společností;
Odůvodnění
Zásada určuje jednoznačně jediný
orgán, který bude kvalifikovaně spravovat
vkládané účasti České
republiky do obchodních společností. Příjmy
z těchto majetkových účastí
budou příjmy Státní pokladny a naopak
Státní pokladna uhradí příslušné
podíly na případné ztrátě
těchto společností. Zásada zabezpečuje
kontrolu finanční návratnosti vložených
majetkových účastí z rozhodnutí
vlády do obchodních společností zpět
do finančního hospodaření České
republiky.
g) provádí ostatní návratné
a dlouhodobé operace státního rozpočtu
podle potřeb České republiky.
Státní pokladna poskytuje státní záruky,
státní půjčky, úrokové
bonifikace a využívá ostatní finanční
nástroje až do výše kreditních
zůstatků příslušných účtů
státních aktiv, případně do
výše prostředků stanovených zákonem
o státním rozpočtu České republiky
pro kapitolu Státní dluh;
Odůvodnění
Státní pokladna je zmocněna k provádění
veškerých operací uvedených v zásadě
g) z důvodů pružného operativního
financování akcí z rozhodnutí vlády,
zejména v případech rychle se měnících
podmínek finančního trhu a v případech,
kdy hrozí nebezpečí z prodlení při
nepružnosti závazných administrativních
postupů, např. při úhradě do
zahraničí, které by mohly poškodit pověst
České republiky. Možnost operativního
řízení finančních prostředků
bude mít významný finanční
přínos pro hospodaření České
republiky. Prostor pro operativní řízení
bude každoročně vymezen zákonem ČNR
o státním rozpočtu ČR a jakékoli
požadavky nad rámec tohoto zákona bude třeba
provést výhradně zákonnou úpravou
rozpočtového zákona. České
národní radě bude vždy včas a
vyčerpávajícím způsobem předložena
zpráva o těchto výše uvedených
prováděných finančních transakcích.
Na činnost státní pokladny se nevztahují
obecné předpisy o státním majetku
České republiky a obecné předpisy
o správním řízení.
Odůvodnění
S ohledem na specifickou činnost Státní pokladny
je účelem zásady vyloučit možnou
kolizi s jinými pracovními předpisy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Odůvodnění
Návrh tohoto zákona bude připraven tak, aby
ke dni jeho účinnosti byl v souladu s příslušnými
předpisy a navazoval na ně. K těmto právním
předpisům patří zejména:
rozpočtová pravidla republiky, zákon ČNR
č. 1/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 530/1990 Sb., o
dluhopisech, zákon č. 22/1992 Sb., o Státní
bance československé a zákon o státním
majetku ČR.
Obecné ekonomické zdůvodnění
návrhu "Zásad zákona České
národní rady o Státní pokladně
České republiky
1. Postavení a vývoj Státní pokladny
Po první světové válce byla nařízením
ministerstva financí č. 65 Sb. z. a n. z roku 1919
ustavena Ústřední státní pokladna
Československé republiky, která obstarávala
úkoly bývalé Ústřední
státní pokladny ve Vídni. Kromě toho
bylo zřízeno Ředitelství státního
dluhu. Oba tyto úřadu (rozpočtové
organizace) byly samostatnými právními subjekty
a podléhaly přímo ministerstvu financí
Československé republiky.
Ústřední státní pokladna prováděla
pokladní službu pro státní rozpočet
prostřednictvím poštovní spořitelny,
byla platebnou veškerých ministerstev a ústředních
úřadů a pokladnou státního
dluhu. Ředitelství státního dluhu
spravovalo veškerý zahraniční a vnitřní
státní dluh (státní dluhopisy, pokladniční
poukázky a jiné dluhové nástroje).
Praktické operace spojené s financováním
schodku státního rozpočtu (průběžného
i celkového), umořování včetně
splácení úroků ze státního
dluhu provádělo ministerstvo financí.
Ústřední státní pokladna a
Ředitelství státního dluhu jako instituce
byly zákonem č. 198 Sb. v roce 1950 zrušeny.
2. Nutnost zřízení státní
pokladny
Zrušením Ústřední státní
pokladny a Ředitelství státního dluhu
došlo: ke slučování příjmů
a výdajů běžného a kapitálového
rozpočtu, jedinou možností jak financovat deficit
státního rozpočtu a státní
dluh se stal úvěr SBČS, vytvořil se
institut státních finančních aktiv
a pasiv, který se využíval jako mimorozpočtový
zdroj na krytí případných schodků
státního rozpočtu. Důsledkem bylo
automatické financování deficitu rozpočtu
a státního dluhu bankovním úvěrem,
zkreslování výsledků rozpočtového
hospodaření v daném roce.
Z transformace čs. ekonomiky na tržní systém
vyplývá nutnost transparentnosti výsledků
hospodaření státního rozpočtu
v daném roce a celkové finanční situace
státu. Přechod na tržní systém
vyžaduje, aby i stát používal k financování
svých závazků co nejefektivnější
způsoby. K tomu účelu je nezbytné
zřídit institut Státní pokladny a
institut rozpočtové kapitoly Státní
dluh.
Účelem zřízení Státní
pokladny je zejména:
- přenesení operativního rozhodování
v odborně specializovaných věcech, které
je s činností Státní pokladny spojeno
z ústředního orgánu na jemu podřízený
orgán a umožnění kvalifikovaného
a pružného výkonu této činnosti,
- volba takových dluhových nástrojů
financování deficitu státního rozpočtu
a státního dluhu, aby se minimalizovaly náklady
dluhové obsluhy,
- správa státních finančních
aktiv a pasív a jejich převedení z formy
úvěrového vztahu do dluhových nástrojů
standardně používaných,
- průběžná analýza běžných
příjmů a výdajů státního
rozpočtu včetně hledání způsobů
jejich zrovnoměrnění,
- správa majetkových účastí
státu v obchodních společnostech, které
budou založeny na základě rozhodnutí
vlády České republiky,
- poskytování státních záruk,
státních půjček a úrokových
bonifikací.