Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Bezpečnostní informační
služba České republiky (dále jen "Bezpečnostní
informační služba") jako ozbrojený
bezpečnostní sbor.
(2) Bezpečnostní informační služba
je státním orgánem České republiky,
který plní úkoly ve věcech bezpečnosti
státu a jeho ústavního zřízení
v rozsahu vymezeném tímto zákonem.
(3) Bezpečnostní informační služba
se ve své činnosti řídí ústavními
zákony, zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy
vydávanými ústředními orgány
státní správy.
(4) Bezpečnostní informační služba
je rozpočtovou organizací se samostatným
vztahem ke státnímu rozpočtu České
republiky. [Zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice.]
(5) Práva a svobody občanů lze prostředky
Bezpečnostní informační služby
omezit jen v rozsahu a způsobem stanoveným tímto
zákonem.
Tento zákon upravuje
a) postavení a činnost Bezpečnostní
informační služby a jejích příslušníků,
b) služební poměr příslušníků
Bezpečnostní informační služby
(dále jen "příslušníci").
(1) Úprava služebního poměru v tomto
zákonu uvedená se vztahuje na příslušníky,
kteří jsou ve služebním poměru
k Bezpečnostní informační službě.
(2) Jménem Bezpečnostní informační
služby činí právní úkony
ve věcech služebního poměru ředitel
Bezpečnostní informační služby
(dále jen "ředitel") a v rozsahu jím
stanoveném též vedoucí organizačních
útvarů Bezpečnostní informační
služby (dále jen "služební orgány").
(1) Bezpečnostní informační služby
získává, soustřeďuje a vyhodnocuje
informace
a) o činnosti cizích zpravodajských služeb,
b) týkající se organizovaného terorismu,
c) důležité pro ochranu ústavního
zřízení,
d) o činnosti proti bezpečnosti státu,
e) důležité pro ochranu významných
ekonomických zájmů státu.
(2) Bezpečnostní informační služba
spolupůsobí při ochraně státního
tajemství.
(3) Bezpečnostní informační služba
v oboru své působnosti plní další
úkoly, pokud tak stanoví mezinárodní
smlouva, jíž je Česká republika vázána
a pokud tak určí vláda České
republiky.
Bezpeční informační služba ve
své působnosti
a) se podílí na tvorbě bezpečnostní
politiky státu,
b) analyzuje stav bezpečnostní a zpravodajské
situace ve státě a na základě analýz
zpracovává návrhy koncepcí činností
ve zpravodajské práci,
c) navrhuje vládě České republiky
opatření a zásadní úkoly vedoucí
k upevňování bezpečnosti státu
a k řešení rozhodujících otázek
této bezpečnosti.
(1) Bezpečnostní informační služba
předává
a) písemně prostřednictvím ředitele
zprávy z oboru své působnosti vládě
České republiky k nimž byla úkolována,
nebo které ředitel považuje pro ni za významné,
b) příslušným státním
orgánům nezbytné informace, které
tyto orgány potřebují k zamezení protiústavní
a protiprávní činnosti.
(2) Ředitel předkládá České
národní radě jednou ročně zprávu
o činnosti Bezpečnostní informační
služby současně s návrhem rozpočtu
Bezpečnostní informační služby.
Zpráva je rozdělena na část veřejnou
a tajnou, přičemž veřejná část
je projednávána na schůzi České
národní rady a tajná část pouze
ve výboru příslušném ve věcech
bezpečnosti. Návrh rozpočtu se dělí
na část tajnou, projednávanou na neveřejném
jednání České národní
rady, a přísně tajnou, projednávanou
pouze ve výboru příslušném ve
věcech bezpečnosti.
(1) Předsednictvo České národní
rady jmenuje ředitele na návrh vlády České
republiky a odvolává ho na návrh vlády
České republiky nebo České národní
rady.
(2) Ředitel jmenuje a odvolává náměstka.
(3) Ředitel je z výkonu své funkce odpovědný
České národní radě.
(4) Vláda České republiky prostřednictvím
svého předsedy ukládá písemně
Bezpečnostní informační služba
úkoly v rozsahu její působnosti.
(5) Vláda České republiky schvaluje na návrh
ředitele statut Bezpečnostní informační
služby.
(1) Kontrolu činnosti Bezpečnostní informační
služby vykonává Česká národní
rada, která k tomuto účelu zřizuje
zvláštní kontrolní orgán (dále
jen "kontrolní orgán") při výboru
příslušném ve věcech bezpečnosti.
(2) Kontrolní orgán se skládá z pěti
členů. Členem kontrolního orgánu
může být pouze poslanec České
národní rady, který je členem výboru
příslušného ve věcech bezpečnosti.
(3) Pokud zákon nestanoví jinak, vztahuje se na
jednání kontrolního orgánu a na práva
a povinnosti jeho členů přiměřeně
zvláštní předpis. [Zákon č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady ve znění pozdějších
předpisů.]
(1) Členové kontrolního orgánu mohou
vstupovat v doprovodu ředitele nebo jím pověřeného
příslušníka do objektů Bezpečnostní
informační služby.
(2) Ředitel předkládá kontrolnímu
orgánu
a) statut Bezpečnostní informační
služby,
b) písemná zadání úkolů
uložených vládou české republiky
podle § 7 odst. 4,
c) podklady potřebné ke kontrole plnění
rozpočtu Bezpečnostní informační
služby,
d) předpisy, které upravují
1. zaměření, organizaci a početní stavy Bezpečnostní informační služby,
2. vztahy nadřízenosti a podřízenosti a výkon služby,
3. používání zpravodajských prostředků,
4. druhy a způsob evidence osob,
5. vztahy součinnosti a spolupráce s dalšími
bezpečnostními složkami.
(3) Ředitel předkládá kontrolnímu
orgánu na jeho požádání
a) zprávu o činnosti Bezpečnostní
informační služby podle § 6 odst. 1 a
§ 7 odst. 4,
b) zprávu o použití zpravodajských prostředků,
a to pouze ve věcech a případech, ve kterých
Bezpečnostní informační služba
svou činnost již ukončila,
c) souhrnnou informaci obsahující zaměření
a počet případů a věcí,
v nichž je Bezpečnostní informační
služba činná, v informaci odliší
případy a věci podle jednotlivých
písmen uvedených v § 4 odst. 1.
(4) Kontrolní orgán není oprávněn
zasahovat do personálních pravomocí vedoucích
pracovníků Bezpečnostní informační
služby a nahrazovat jejich řídící
činnost.
(1) Má - li kontrolní orgán za to, že
činnost Bezpečnostní informační
služby nezákonně zkracuje nebo ruší
práva a svobody občanů, je oprávněn
požadovat od ředitele potřebné vysvětlení.
(2) Každé porušení zákona příslušníky
Bezpečnostní informační služby,
které kontrolní orgán zjistí při
své činnosti, je povinen to oznámit řediteli
a generálnímu prokurátorovi České
republiky.
(3) Kontrolní orgán je oprávněn řediteli
nařídit, aby ukončil činnost, která
přesahuje působnost Bezpečnostní informační
služby vymezenou ustanovením § 4 anebo která
je nezákonná, je oprávněn mu nařídit,
aby všechny údaje vedené v evidencích
Bezpečnostní informační služby
vymezenou ustanovením § 4 nebo které byly získány
neoprávněně nebo které jsou nepravdivé,
uložil tak, aby k nim nikdo, s výjimkou soudu, neměl
přístup.
(4) Pokud ředitel nesouhlasí s postupem kontrolního
orgánu podle odstavce 3, má právo vyžádat
si konečné rozhodnutí výboru příslušného
ve věcech bezpečnosti.
(1) Úkoly Bezpečnostní informační
služby plní příslušníci,
kteří jsou k Bezpečnostní informační
službě ve služebním poměru.
(2) Příslušníci jsou povinni při
plnění úkolů dbát cti, vážnosti
a důstojnosti osob i své vlastní, jakož
i toho, aby osobám v souvislosti s jejich činností
nevznikla škoda nebo jiná újma zřejmě
nepřiměřená charakteru služebního
úkolu.
(3) Příslušníci jsou oprávněni
v případě, pokud se domnívají,
že jim nařízená činnost přesahuje
působnost Bezpečnostní informační
služby vymezenou ustanovením § 4, nebo je nezákonná,
obrátit se na kontrolní orgán.
(1) Příslušníci podléhají
pravomoci vojenských soudů a ustanovením
o trestných činech vojenských.
(2) Trestné činy příslušníků
vyšetřují vyšetřovatelé
inspekce Bezpečnostní informační služby
(dále jen "vyšetřovatelé"),
které jmenuje a odvolává ředitel.
(3) Vyšetřovatelé jsou ve věcech, které
vyšetřují, vázáni pouze ústavou,
zákony a ostatním obecně závaznými
právními předpisy a v rozsahu stanoveném
trestním řádem, též pokyny prokurátora.
Příslušníci prokazují svou příslušnost
k Bezpečnostní informační službě
služebním průkazem s evidenčním
číslem a ústním prohlášením:
"Bezpečnostní informační služba".
(1) Příslušník je oprávněn
nosit zbraň a použít ji v mezích tohoto
zákona, aby
a) v případě nutné obrany odvrátil
bezprostředně hrozící nebo trvající
útok vedený proti jeho osobě nebo útok
na život nebo zdraví jiné osoby
b) nelze-li jinak odvrátit nebezpečný útok,
který ohrožuje chráněný objekt,
uzavřený střežený prostor nebo
chráněnou osobu po předchozí marné
výzvě, aby bylo od útoku upuštěno.
(2) Při použití zbraně je příslušník
povinen dbát nutné opatrnosti, aby zejména
neohrozil život jiných osob a co nejvíce šetřil
život osoby, proti níž použití zbraně
směřuje.
(1) V oboru své působnosti (§ 4) je Bezpečnostní
informační služba oprávněna používat
zpravodajských prostředků, jimiž jsou:
a) zpravodajská technika,
b) osoby jednající ve prospěch Bezpečnostní informační služby,
c) krycí doklady,
d) sledování.
(2) Bezpečnostní informační služba
je povinna zabezpečit obranu zpravodajských prostředků
uvedených v odstavci 1 písm. a), a d) před
vyzrazením, zneužitím, poškozením
nebo zničením a ochranu osob uvedených v
odstavci 1 písm. b) před vyzrazením nebo
před způsobením újmy na cti, životě
nebo zdraví.
(1) Pro účely tohoto zákona se zpravodajskou
technikou rozumí zejména elektronické, fototechnické,
chemické, fyzikálně chemické radiotechnické,
optické, mechanické a jiné technické
prostředky a zařízení nebo jejich
soubory, používané utajovaným způsobem
při
a) vyhledávání, otevírání
a zkoumání dopravovaných zásilek a
provádění jejich vyhodnocení za využití
kriminalistických metod,
b) odposlouchávání a zaznamenávání
telekomunikačního a radiokomunikačního
provozu,
c) pořizování obrazových, zvukových
nebo jiných záznamů v případě,
že jsou užívány způsobem, kterým
je zasahováno do ústavních práv občana.
(2) vztahy mezi Bezpečnostní informační
službou a jinými orgány nebo organizacemi,
vyplývající z činností uskutečňovaných
podle odst. 1, budou upraveny zvláštními dohodami.
(1) Zpravodajskou techniku může Bezpečnostní
informační služba v oboru své působnosti
podle § 4 použít jen na základě
předchozího písemného povolení
k použití zpravodajské techniky (dále
jen "povolení") vydaného prokurátorem
a pouze v případech, kdy odhalování
a dokumentování činnosti, pro něž
má být použita, je jiným způsobem
neúčinné nebo podstatně ztíženo.
(2) Použití zpravodajské techniky smí
omezit nedotknutelnost obydlí, listovní tajemství
a tajemství dopravovaných zpráv jen v nezbytně
nutné míře.
Žádost o povolení se prokurátorovi předkládá
písemně a musí obsahovat zejména:
a) druh zpravodajské techniky, která má být
použita, místo jejího použití,
navrhovaná doba trvání jejího použití,
údaje o osobě, ke které má být
zpravodajská technika použita, pokud je její
totožnost známa, a číslo telefonní
stanice, pokud z ní má být pořizován
zvukový záznam,
b) informaci o předchozím ne)činném
nebo podstatně sníženém odhalování
a dokumentování činnosti, pro níž
je použití zpravodajské techniky vyžadováno,
c) důvody k použití zpravodajské techniky.
(1) povolení vydávají generální
prokurátor České republiky, nebo prokurátoři
jím určení.
(2) V povolení musí být výslovně
uvedeno odůvodnění, druh zpravodajské
techniky, která může být použita,
místo použití, doba trvání jejího
použití, údaje o osobě, ke které
může být zpravodajské techniky použito,
pokud je její totožnost známa, a číslo
telefonní stanice, pokud z ní může být
pořizován zvukový záznam.
(3) Prokurátor stanoví dobu trvání
použití zpravodajské techniky nejdéle
na dobu šesti měsíců, tuto dobu může
na základě nové žádosti prodloužit,
pokaždé však nejvýše o dalších
šest měsíců. V takovém případě
platí obdobně § 17 a 18 a ustanovení
odstavců 1 a 2.
(4) Pokud se povolení týká ústavního
činitele, musí být o jeho vydání
bezodkladně informován předseda kontrolního
orgánu.
(1) Prokurátor, který vydal povolení, sleduje,
zda důvody pro použití zpravodajské
techniky trvají. Zjistí-li, že důvody
pro jejich použití pominuly, povolení odejme.
(2) O ukončení používání
zpravodajské techniky informuje Bezpečnostní
informační služba prokurátora, který
povolení vydal.
(3) Informace získané použitím zpravodajské
techniky podle tohoto zákona mohou být využity
v souladu s § 25 až 27.
Ředitel stanoví bližší podrobnosti
používání zpravodajské techniky.
(1) Osobu jednající ve prospěch Bezpečnostní
informační služby se pro účely
tohoto zákona rozumí fyzická osoba, která
dobrovolně, utajeným způsobem poskytuje služby
Bezpečnostní informační službě
při plnění úkolů v její
působnosti (§ 4).
(2) Ředitel upraví bližší podrobnosti
poskytování služeb osobami jednajícími
ve prospěch Bezpečnostní informační
služby.
(3) Na osobu uvedenou v odstavci + se vztahuje ustanovení
§ 31 tohoto zákona.
(1) Pro účely tohoto zákona se krycími
doklady rozumění listiny a předměty
sloužící k utajení skutečné
totožnosti příslušníka Bezpečnostní
informační služby, který plní
úkoly v oboru její působnosti. Krycími
doklady nesmějí být průkazy poslanců
zákonodárných sborů a služební
průkazy soudců a prokurátorů.
(2) Krycí doklady vydává Bezpečnostní
informační služba jen na základě
rozhodnutí ředitele.
(3) Bezpečnostní informační služba
vede evidenci krycích dokladů, a to i těch,
které v oboru své působnosti používají
příslušníci ozbrojených bezpečnostních
sborů a bezpečnostní služby v působnosti
České republiky, pokud tyto sbory a služby
jsou k používání krycích dokladů
oprávněny zákonem.
(4) Ozbrojené bezpečnostní sbory a služby
uvedené v odst. 3 jsou povinny Bezpečnostní
informační službě poskytnout veškeré
doklady a informace o vydávaných krycích
dokladech.
(5) Ředitel stanoví bližší podrobnosti
pro vydávání a používání
krycích dokladů.
(6) Ředitel stanoví bližší podrobnosti
vedení evidence krycích dokladů.
(1) O použití sledování Bezpečnostní
informační službou k plnění úkolů
v oboru její působnosti (§ 4) rozhoduje ředitel
anebo jím pověřeným příslušník
Bezpečnostní informační služby.
(2) Ředitel upraví způsob sledování
a jeho evidenci.
(1) V oboru své činnosti je Bezpečnostní
informační služba oprávněna uchovávat
a využívat údaje o osobách ve svých
evidencích, jestliže
a) existují podložená podezření
ze snah nebo činností uvedených v §
4,
b) je to potřebné ke zjištění
a zhodnocení snah nebo činností uvedených
v § 4.
(2) Údaje o chování nezletilých mladších
15 let nesmějí být vkládány
do evidencí. Údaje o chování nezletilých
starších 15 let musejí být po dvou letech
od vložení přezkoumány a nejpozději
po pěti letech uloženy tak, aby k nim nikdo jiný
než soud neměl přístup, ledaže
by po dovršení zletilosti těchto osob k nim
získala Bezpečnostní informační
služba v oboru své působnosti (§ 4) další
poznatky.
Pro každou evidenci ředitel stanoví
a) označení evidence,
b) účel evidence,
c) oprávnění přístupu
d) protokolování.
Bezpečností informační služba
je povinna zabezpečit ochranu údajů obsažených
v evidencích osob před vyzrazením, zneužitím,
poškozením a nebo zničením.
Bezpečnostní informační služba
při plnění svých úkolů
spolupracuje zejména s Policií České
republiky a orgány státní správy České
republiky.
(1) Bezpečnostní informační služba
je oprávněna pří plnění
svých úkolů požadovat od státních
orgánů účinnou pomoc a informace související
se zabezpečením a plněním jejich úkolů
v oboru její působnosti.
(2) Státní orgány České republiky
jsou povinny požadovanou pomoc a informace poskytnout.
(1) Došlo-li u kohokoli k poškození zdraví
nebo k jeho smrti v souvislosti s pomocí, kterou poskytl
Bezpečnostní informační službě
nebo jejím příslušníkům
na jejich žádost nebo s jejich vědomím,
uhradí škodu tím vzniklou stát obdobně
podle předpisů o odškodňování
pracovních úrazů pracovníků.
Vláda České republiky může nařízením
stanovit, ve kterých případech a v jakém
rozsahu
a) náleží tomu, kdo poskytl pomoc, vedle nároků
na náhradu škody podle pracovněprávních
předpisů i jednorázové mimořádné
odškodnění,
b) se zvyšuje jednorázové odškodnění
náležející podle pracovněprávních
předpisů pozůstalým potom, kdo poskytl
pomoc, a kdy lze takové odškodnění přiznat
osobám, které byly na toho, kdo poskytl pomoc, odkázány
výživou.
(2) Každému, kdo poskytl pomoc uvedenou v odstavci
1, stát nahradí též škodu na věcech,
která mu vznikla v souvislosti s poskytnutím pomoci.
Přitom se hradí skutečná škoda,
a to uvedením v předešlý stav, není-li
to dobře možné nebo účelné,
hradí se v penězích. Poškozenému
však může být přiznána úhrada
nákladů spojených s pořízením
nové věci náhradou za věc poškozenou.
(3) Stát uhradí i škodu způsobenou osobou
uvedenou v odstavci 2 jinému v souvislosti s pomocí
poskytnutou Bezpečnostní informační
službě nebo jejím příslušníkům.
(4) Vláda České republiky stanoví
nařízením, ve kterých případech
stát přizná náhradu i jiné
škody nebo újmy, které vznikly osobě
jednající ve prospěch Bezpečnostní
informační služby podle § 22.
(5) Právo státu na náhradu škody vůči
tomu, kdo za ni poškozenému odpovídá
podle občanského zákoníku, není
předchozími ustanoveními dotčeno.
(6) Odpovědnost za škodu způsobenou nesprávným
předním postupem příslušníka
upravuje zvláštní předpis. [Zákon
č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
postupem.]
(7) Náhradu škody podle odstavců 1 až
4 a 6 poskytuje v zastoupení státu Bezpečnostní
informační služba.