Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zřizuje se Státní fond tržní
regulace v zemědělství (dále jen "Fond").
Fond je právnickou osobou. Sídlem Fondu je Praha.
/1/Fond
a) vydává seznam produktů rostlinné
a živočišné výroby a výrobků
vzniklých jejich zpracováním, u nichž
uplatňuje tržní regulaci (dále jen "zemědělské
a potravinářské výrobky");
b) provádí nákup, úpravu, zpracování,
skladování, dopravu a prodej zemědělských
a potravinářských výrobků;
c) poskytuje dotace z Fondu při vývozu zemědělských
a potravinářských výrobků;
d) doordinuje objemy a termíny doplňování
zásob zemědělských a potravinářských
výrobků do hmotných rezerv a jejich uvolňování
pro tuzemský trh i pro případný vývoz.
/2/ Nákup zemědělských a potravinářských
výrobků a poskytování dotací
podle odstavce 1 se týká osob se sídlem nebo
bydlištěm v České republice.
/3/ Fond je oprávněn navrhovat příslušným
ústředním orgánům státní
správy
a) výši minimálních (garantovaných)
cen zemědělských a potravinářských
výrobků,
b) změny v seznamu zemědělských a
potravinářských výrobků, u
nichž se uplatňují vývozní a
dovozní licence, objem vývozu a dovozu u těchto
výrobků a časové období, na
které mají být licence vydány.
/4/ Fond je oprávněn zjišťovat u podnikatelů,
kterých se týká tržní regulace
zemědělských a potravinářských
výrobků, nezbytné údaje pro realizaci
této regulace, pokud je nelze zjistit v rámci statistického
zjišťování.
/5/ Fond koordinuje svou činnost s Federálním
fondem tržní regulace zemědělství.
Orgány Fondu jsou Rada Fondu a ředitel Fondu.
Fond zaměstnává odborné pracovníky
jejichž odměňování schvaluje
Rada Fondu.
/1/ Rada Fondu schvaluje
a) seznam zemědělských a potravinářských
výrobků, u nichž se uplatňuje tržní
regulace,
b) zásady užití zemědělských
a potravinářských výrobků nakoupených
Fondem,
c) pravidla pro poskytování dotací z Fondu
v souvislosti s vývozem,
d) návrh rozpočtu Fondu a po schválení
státního rozpočtu na příslušný
rok schvaluje rozpočet Fondu,
e) roční účetní závěrku
Fondu
f) jednací řád Rady Fondu,
g) návrhy činěné Fondem podle §
2 odst. 3 a rozsah údajů zjišťovaných
u podnikatelů podle § 2 odst. 4,
h) další záležitosti, které jinak
patří do pravomoci ředitele Fondu, pokud
si jejich schválení Rada Fondu vyhradí.
/2/ Rada Fondu zveřejňuje opatření
schválená podle § 5 odst. 1 písm. a)
až c) ve věstníku vydávaném ministerstvem
zemědělství České republiky
(dále jen "ministerstvo"). Rada Fondu předkládá
ministerstvu financí České republiky v jím
stanovených termínech návrh rozpočtu
Fondu na příslušný kalendářní
rok, přehled pohledávek a závazků
a roční účetní závěrku
Fondu schválené auditorem.
/1/ Rada Fondu se skládá z předsedy, místopředsedy
a dalších devíti členů, z nichž
jedním je vždy ředitel Fondu.
/2/ Předsedou Rady Fondu je ministr zemědělství
České republiky.
/3/ Místopředsedu a členy Rady Fondu jmenuje a odvolává zpravidla na návrh předsedy Rady Fondu vláda České republiky.
/1/ Jednání Rady Fondu řídí
její předseda a v jeho nepřítomnosti
její místopředseda.
/2/ Rada Fondu je schopná se usnášet, je-li
přítomna nadpoloviční většina
všech jejích členů. K přijetí
usnesení Rady Fondu je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných.
/1/ Ředitel Fondu je statutárním orgánem
Fondu, který
a) provádí opatření schválená
Radou Fondu,
b) činí jménem Fondu další úkony
v mezích tohoto zákona,
c) řídí činnost odborných pracovníků
Fondu.
/2/ Ředitele Fondu jmenuje a odvolává na
návrh předsedy Rady Fondu vláda České
republiky.
/1/ Finančními zdroji Fondu jsou:
a) dotace ze státního rozpočtu České
republiky účelově určené pro
tržní regulaci zemědělských a
potravinářských výrobků, uvolňované
na návrh Fondu,
b) prostředky ze státního rozpočtu
České republiky na krytí správních
výdajů Fondu;tyto prostředky budou vedeny
odděleně na zvláštním účtu,
c) tržby z obchodní činnosti fondu
d) vyrovnávací dávky při dovozu [Vyhláška
Federálního ministerstva financí č.
38/1992 Sb. o vyrovnávacích dávkách
při dovozu]
e) smluvně dohodnuté příspěvky
od podnikatelů, kterých se týká tržní
regulace zemědělských a potravinářských
výrobků,
f) úvěry, úroky z vkladů a půjček,
penále, pojistná plnění, popřípadě
další příjmy.
/2/ Prostředky Fondu mohou být použity na:
a) nákup zemědělských a potravinářských
výrobků a úhradu nákladů s
tím spojených,
b) úhradu nákladů vznikajících
při dopravě, úpravě, zpracování,
skladování a prodeji zemědělských
a potravinářských výrobků v
tuzemsku, popřípadě i v zahraničí
a na úhradu nákladů s tím spojených,
c) dotace poskytované v souvislosti s vývozem zemědělských
a potravinářských výrobků,
d) splátky přijatých úvěrů
a úhrady úroků z úvěru,
e) správní výdaje Fondu.
/3/ Neoprávněně použité nebo
zadržené prostředky Fondu jsou podnikatelé,
kterým byly tyto prostředky poskytnuty, povinni
odvést v poskytnuté výši Fondu včetně
penále [§ 30 zákona ČNR č.
576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění pozdějších
změn a doplňků.].
/4/ Zůstatek prostředků Fondu podle §
9 odst 1 písm. a) koncem roku nepropadá a převádí
se do následujícího kalendářního
roku.
Podnikatelé, kterých se týká tržní
regulace zemědělských a potravinářských
výrobků, jsou povinni bezúplatně poskytovat
Fondu informace nezbytné pro realizaci tržní
regulace.
/1/ Členové Rady Fondu, ředitel Fondu a odborní
pracovníci Fondu nesmějí zneužívat
informace související s činností Fondu
a vykonávat podnikatelskou činnosti, jež se
týká předmětu činnosti Fondu.
Nesmějí být zároveň členy
představenstva, prokuristy nebo osobami oprávněnými
podle zápisu v obchodním rejstříku
jednat jménem obchodní společnosti nebo družstva,
které jsou napojeny na tržní regulaci se zemědělskými
a potravinářskými výrobky.
/2/ V případě porušení povinností
uvedených v odstavci 1 může vláda odvolat
místopředsedu a členy Rady Fondu.
/3/ Fond je oprávněn požadovat, aby osoba,
která porušila povinnosti uvedené v odstavci
1, vydala prospěch, který tímto jednáním
získala, anebo převedla tomu odpovídající
práva na Fond. Tím není dotčeno právo
na náhradu škody.
Podrobnosti o organizačním uspořádání,
hospodaření a činnosti Fondu upravuje statut
Fondu, který po projednání v Radě
Fondu předloží její předseda
ke schválení vládě České
republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Objektivní faktory ovlivňující prvovýrobu
a odbyt zemědělských a potravinářských
výrobků vedly v zemích s tržním
hospodářstvím a vyspělým zemědělstvím
k přijetí samostatného zákona k regulaci
trhu s těmito výrobky. Pravidla regulace tohoto
trhu nejsou součástí rámcového
pojetí obecných obchodních podmínek.
Regulace trhu s vybranými zemědělskými
a potravinářskými výrobky je přímým
nebo nepřímým zásahem do práv
podnikatelů a jejich chování. Proto musí
být odpovídajícím zákonným
způsobem vymezena.
K zajištění regulace trhu s vybranými
zemědělskými a potravinářskými
výrobky v České republice se navrhuje zákonem
zřídit Státní fond tržní
regulace v zemědělství (dále jen "Fond")
jako samostatnou právnickou osobu se sídlem v Praze.
Jeho činnost bude financována ze zdrojů státního
rozpočtu České republiky ale i z jiných
zdrojů, které bude Fond získávat.
Fond bude zabezpečovat regulaci trhu s vybranými
zemědělskými a potravinářskými
výrobky především dvěma základními
formami, a to intervenčními nákupy zemědělských
výrobků za minimální (garantované)
ceny nebo poskytováním vývozních dotací
a subvencí. Základním předpokladem
přitom je, že zemědělské výrobky,
příp. suroviny, z nichž byly tyto výrobky
vyrobeny, byly od zemědělských prvovýrobců
nakoupeny za minimální (garantované) ceny.
Regulace trhu s vybranými zemědělskými
a potravinářskými výrobky je v současné
době zabezpečována jednotně v celé
ČSFR Federálním fondem tržní
regulace v zemědělství. Ve Slovenské
republice byl dne 18. 6. 1991 schválen Slovenskou národní
radou zákon č. 270/1991 Sb., o Štátnom
fonde trhovej regulácie Slovenskej republiky v poĺnohospodárstve.
V České republice není zatím ze zákona
obdobný fond ustaven. Přitom zmíněný
federální zákon se zřízením
republikových Fondů počítá.
V souvislosti s tím a na základě podnětu
ke zrušení Federálního fondu tržní
regulace v zemědělství k 30. 9. 1992 se předkládá
k projednání tento návrh zákona České
národní rady.
Zvláštní část
K § 1
Vymezuje se název organizace, která bude provádět
tržní regulaci v zemědělství
České republiky s tím, že se navrhuje
vznik právnické osoby ze zákona a určuje
se její sídlo
K § 2
Vymezuje se předmět činnosti Fondu. Komplexní
pojetí regulace trhu s produkty rostlinné a živočišné
výroby včetně výrobků vzniklých
jejich zpracováním vyžaduje, aby Fond prováděl
nákup, úpravu, zpracování, skladování,
dopravu a prodej těchto výrobků. Fondu se
ukládá zjišťování tržních
informací. Tím bude Fond plnit významnou
úlohu informačního zdroje.
Pro přechodné období bude Fond koordinovat
svoji činnost s radou Federálního fondu tržní
regulace v zemědělství.
Zásadním opatřením k regulaci trhu
jsou intervenční nákupy a subvenční
vývozy realizované za předpokladu, že
zemědělské výrobky byly nakoupeny
od prvovýrobců za minimální (garantované)
ceny.
Řešení výkyvů v nabídce
a poptávce po zemědělských a potravinářských
výrobcích v České republice vyžaduje
uplatnění aktivní proexportní politiky
k podpoře odbytu tuzemské nadprodukce spojené
se zesílenou ochranou vnitřního trhu.
Předmět činnosti a struktura Fondu je obdobná
jako u organizací, které jsou ze zákona zřízeny
v zemích Evropského společenství.
Je naprosto nezbytné, aby Fond vznikal v odpovídající
podobě a mohl se bez dalších novelizací
napojit na agrární trh Evropského společenství.
K § 3, 4, 5, 6 a 7
Zákonem se stanoví, že Fond bude mít
dva orgány, a to Radu Fondu jako orgán, který
schvaluje opatření nezbytná k regulaci trhu
a ředitele Fondu, který je statutárním
orgánem Fondu, má výkonné funkce a
zabezpečuje vlastní regulaci trhu v souladu se zákonem
o Fondu, statutem Fondu a v souladu s usneseními Rady Fondu.
Rada Fondu bude schvalovat zásadní opatření
k regulaci trhu se zemědělskými a potravinářskými
výrobky v České republice. Bude schvalovat
seznamy zemědělských a potravinářských
výrobků, u nichž e uplatňuje tržní
regulace, zásady užití zemědělských
a potravinářských výrobků nakoupených
Fondem, pravidla pro poskytování dotací z
Fondu v souvislosti s vývozem. Schvaluje návrh rozpočtu
Fondu, roční účetní závěrku
Fondu, jednací řád Rady Fndu, návrhy
činěné Fondem podle § 2 odst. 3 a rozsah
údajů zjišťovaných u podnikatelů
podle § 2 odst. 4. Dále schvaluje další
záležitosti, pokud si jejich schválení
Rada Fondu vyhradí.
Povinností Rady Fondu je zveřejňovat opatření
schválená podle § 5 odst. 1 písm. a)
až c) ve věstníku vydávaném ministerstvem.
Rada Fondu je místem pro dosahování dohody
mezi zástupci státu, výrobců, zpracovatel
a spotřebitelů o postupu regulace a ochraně
agrárního trhu v České republice v
souladu s přijatými zásadami státní
hospodářské agrární politiky.
Členy Rady Fondu jmenuje vláda České
republiky.
Fond bude zaměstnávat odborné pracovníky.
K § 9
Zákon vymezuje zásady hospodaření
Fondu. Zdrojem Fondu pro regulaci trhu se zemědělskými
a potravinářskými výrobky jsou prostředky
jednak určené ze státního rozpočtu
a dále další finanční zdroje
Fondu získané z tržeb z prodeje výrobků,
vyrovnávací dávky a výhledově
i smluvně dohodnuté příspěvky
od účastníků trhu a jiné příjmy.
Současně se umožňuje přijímat
úvěry od tuzemských i zahraničních
bank.
Použití prostředků Fondu je taxativně
vymezeno a současně jsou navrženým zákonem
stanoveny sankce za neoprávněné použití
nebo zadržení prostředků Fondu.
S ohledem na schéma regulačních zásahů
Fondu v průběhu hospodářského
roku a poměrné obtížnou projekci jejich
intenzity, zůstatek prostředků účelově
vyčleněných Fondu ze státního
rozpočtu na konci roku nepropadá a převádí
se do dalšího kalendářního roku.
Neoprávněné použití nebo zadržení
prostředků Fondu je penalizováno a příslušná
částka se Fondu vrací. Fond zajišťuje
odpovídajícím způsobem účetnictví
a zpracování účetní závěrky,
kterou ověřuje auditor.
K § 10
Pro rozhodování Rady Fondu je nezbytné zajištění
potřebných tržních informací.
Specifičnost trhu se zemědělskými
a potravinářskými výrobky a nutnost
realizovat rychlá a účinná regulační
opatření bude vyžadovat získávání
informací, zejména o vývoji tržních
nákupních i spotřebitelských cen v
krátkých časových intervalech, o vývoji
a regionálním průřezu nabídky
a spotřebitelské poptávky, o vývoji
a současné úrovni cen na světových
trzích, apod.
Zákonem se proto stanoví, že podnikatelé,
kteří jsou napojeni na tržní regulaci
se zemědělskými a potravinářskými
výrobky bezúplatně poskytují Fondu
nezbytné tržní informace.
K § 11
S ohledem na možný střet zájmů
a s ohledem na postavení Fondu jako regulační
instituce se zákonem stanoví omezení v další
činnosti členů Rady, ředitele Fondu
a odborných pracovníků Fondu.
K § 12
Statut Fondu podrobně vymezující organizační
uspořádání, hospodaření
a činnost Fondu bude předložen předsedou
Rady Fondu po nabytí účinnosti zákona
a po projednání v Radě Fondu ke schválení
vládě České republiky.
K § 13
Termín účinnosti zákona se navrhuje
dnem vyhlášení. Vzhledem k tomu, že v
návaznosti na rozhodnutí Rady Federálního
fondu tržní regulace v zemědělství
bude nezbytné započít s tržní
regulací na území České republiky
již v období počátku října
1992, a proto je nutné urychlit legislativní proces
k tomuto zákonu.
V Praze 8. září 1992
předseda vlády
České republiky
místopředseda vlády
a ministr zemědělství
České republiky
zpracoval: