Předseda vlády České republiky Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Zdeňka Vorlíčka dopisem ze dne 8. 9. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Václava Klause na interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám k dalšímu
využití odpověď na interpelaci poslance
České národní rady Zdeňka Vorlíčka,
vznesenou na mne na 3. schůzi České národní
rady dne 25. srpna 1992 ve věci formulace zájmů
České republiky před přijetím
konečného řešení současných
státoprávních problémů České
a Slovenské Federativní Republiky.
S projevem úcty
Příloha
Vážený pane poslanče,
na 3. schůzi České národní
rady dne 25. 8. 1992 jste na mne vznesl interpelaci, v níž
požadujete, aby vláda České republiky
před přijetím konečného řešení
současných státoprávních problémů
ČSFR vypracovala studii definující české
národní zájmy a státní zájmy
České republiky. Konstatuji, že tento Váš
požadavek je jen velmi obtížně splnitelným,
a to nejen pro současnou vládu ČR, nýbrž
pro jakoukoliv vládu světa. Státní
zájmy České republiky a české
národní zájmy totiž existují
nezávisle na vůli a představách té
či oné politické reprezentace - jsou prostě
tady a vláda, která je právě u moci,
je může více či méně přesně
vyjadřovat a formulovat, ale představa, že
by je mohla "definovat", patří k oné
ideové výbavě, jejíž součástí
je pověstné "poručíme větru,
dešti".
Přitom zmíněné zájmy neexistují
"an sich", jako nějaký nepsaný,
jednou pro vždy platící kodex zásad,
ale vztahují se vždy k nějaké konkrétní
situaci: na půdě parlamentu lze mluvit například
o tom, zda to či ono politické rozhodnutí
je či není ve státním zájmu
České republiky a v českém národním
zájmu apod. O národních a státních
zájmech jako takových lze však nanejvýše
vést sáhodlouhé, nikdy nekončící
debaty na stránkách novin a časopisů
či v odborných publikacích. Je to problém
pro politology a historiky, ne pro praktické politiky.
Pokud by se snad dostal na půdu parlamentu, vyvolal by
vleklou debatu, jež by se ve svých důsledcích
v mnohém rovnala parlamentní obstrukci. Věřím,
že o to Vám nejde.
V tuto chvíli tedy mohu pouze uvést, jaká
je současná koncepce vlády ČR, pokud
jde o formy dalšího soužití a spolupráce
České republiky a Slovenské republiky, a
o jaké důvody vláda ČR tuto svou koncepci
opírá.
Vláda ČR vychází z toho, že z
důvodů, které zde snad není třeba
opakovat, na místě nynější ČSFR
vzniknou dva samostatné státy, Česká
republika a Slovenská republika. Soustava bilaterálních
smluv mezi těmito dvěma subjekty zajistí,
aby se zachovalo co možná nejvíc pozitiv, jež
s sebou přineslo dosavadní soužití obou
republik ve společném státě. Půjde
především o smluvní úpravu politických
a hospodářských vztahů a dále
o úpravu navazující občansko právní
a sociální problematiky. Budování
zastřešujících (např. konfederativních)
institucí nepovažuje česká vláda
za účelné. S konkrétní podobou
smluvního řešení bude Česká
národní rada pochopitelně včas seznamována,
protože jí smlouvy budou předkládány
k projednání a k případné ratifikaci.
Vláda ČR je přesvědčena, že
toto řešení odpovídá státním
zájmům České republiky a českým
národním zájmům. Samostatná
Česká republika bude už sama o sobě
státem s větší vnitřní
integritou než nynější ČSFR a to
bude přispívat k její vnitřní
stabilitě.
Vnitřní stabilita České republiky
je současně podmínkou pro to, aby se upevnilo
její mezinárodně politické postavení.
Česká republika se musí rychle stát
integrální součástí civilizovaného
Západu, jíž bylo Československo až
do komunistického převratu v roce 1948. Proto je
nutné, aby se zapojila do procesu hospodářské,
politické i vojenské integrace západní
Evropy. Rozhodující politické síly
na Slovensku mají poněkud odlišnou zahraničněpolitickou
koncepci, přetrvávání společného
československého státního útvaru
by si vynutilo takové kompromisy v jeho zahraničněpolitické
orientaci, jež nejsou ani ve státním zájmu
ČR, ani v českém národním zájmu.
A konečně neméně důležité
je hledisko regionální: v současné
době se ve střední a jihovýchodní
Evropě hroutí poslední zbytky evropského
bezpečnostního systému, který byl
ve svých hlavních rysech vytvořen již
po první světové válce. Vzniká
politické vákuum, které poskytuje příležitost
pro nejrůznější násilné
konflikty; válka na území někdejší
Jugoslávie je toho výmluvným příkladem.
Stabilita oblasti, v níž žijeme, je dosažitelná
pouze tehdy, podaří-li se nám vytvořit
pevné, solidní vazby mezi sousedícími
státy, jejichž vztahy byly v minulosti problémové.
V případě následnických států
dnešní ČSFR jde v první řadě
o vztahy k Německu a Maďarsku. Je příznačné,
že zatímco pro Českou republiku jsou problémem
vztahy k Německu, kdežto vztahy k Maďarsku jsou
zcela neutrální a minulostí nezatížené,
v případě Slovenské republiky je to
přesně naopak. I tady znamená oddělení
zjednodušení a zpřehlednění situace.
K sousedícím státům bude pro ČR
do budoucna patřit i SR. Stabilita politické i hospodářské
situace na Slovensku i to, aby se Slovensko v co největší
míře zapojilo do procesu evropské integrace,
patří k základním státním
zájmům ČR a českým národním
zájmům. Je tedy zapotřebí, aby Česká
republika prováděla takovou politiku, která
by Slovensku efektivně pomáhala při řešení
jeho nejvážnějších vnitřních
i vnějších problémů a která
by v případě potřeby dokázala
hrát i zprostředkující roli. K tomu
je ovšem nezbytné, aby Česká republika
byla nezávislým, samostatným, od Slovenské
republiky odděleným státem.
V Praze dne 8. září 1992 | Václav Klaus v. r. |