Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na cleny vlády České republiky na 3.
schůzi České národní rady.
Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
3. I 01 Naléhavá interpelace poslankyně Gerty
Mazalové na vládu České republiky
ve věci pomoci chorvatským sirotkům.
Chtěla bych se obrátit na vládu České
republiky s interpelací, která se týká
našich možností pomoci chorvatským sirotkům,
kteří ztratili rodiče ve válce, dětem
i matkám, které jsou touto krutou válkou
těžce postiženi a které dnes prožívají
ty nejtěžší a nejkrutější
dny svého života.
Vím, že naše vláda pomáhá
nemocnicím v Chorvatsku, posílá léky,
zdravotnický materiál, že ministerstvo zdravotnictví
a ministerstvo vnitra se starají v rámci svých
finančních možností, které však
jsou, jak všichni víme, nevelké.
U nás na Vyškovsku jsme zapojili prostřednictvím
sociální nadace, která má název
"Pomoc v nouzi", všechny ty, kteří
chtěli něco udělat pro dobrou věc;
a mohu říci, že jsem zdaleka nečekala
takové pochopení a hlavně ochotu pomáhat,
jaké se nám nabídly. Můžeme ubytovat
50 - 150 dětí včetně maminek v rekreačním
zařízení, je zde i škola, kde by se
děti mohly učit, protože pobyt by jim byl umožněn
i v zimních měsících, kdyby to bylo
potřeba.
Ochota a dobrá vůle jsou věcí jednou,
finanční možnosti jsou však věcí
druhou.
Byla jsem v Chorvatské republice týden. Využila
jsem tedy volného času, abych promluvila s uprchlíky
dospělými i dětmi. Hovořila jsem se
ženou, která byla vyměněna za srbského
zajatce. Dala jsem si překládat noviny z bojů.
Snad jsem to ani neměla dělat. Lidské utrpení,
které prožívají ti, kteří
válku nezavinili, obyčejní lidé, je
přímo hrůzné.
Vyprávěli mi příhody z takzvaných
internačních táborů, které
jsou ve skutečnosti koncentračními vyhlazovacími
tábory. Některé zprávy jsem slyšela
od těch, kteří byli účastni
přímo, některé byly zase v tisku:
o bití dospělých mužů - civilistů,
a to i starců, které srbští četníci
bijí pět až šest hodin denně, až
jsou stěny od lidské krve, znásilňování
mladých žen a ponižování žen
starých. Četníci jsou za tyto zločiny
placeni v markách.
Přeložili mi článek, kde srbský
strážce tábora se chlubí tím,
kolik ušetří za zbraně a náboje.
Jestliže se zajatci několikrát denně
bijí, nechají se bez vody a jídla v horku,
zemřou sami. Je to velmi levné.
V malé místnosti je zavřeno 35 lidí
pohromadě, bez možnosti vykonávat základní
lidské potřeby, bez větrání.
Do rána jich zbylo živých pouze 15.
Etnické čistky, jak jim Srbové říkají,
jsou prováděny s perfektní hitlerovskou důkladností,
mně to připomnělo strašlivou minulost
vyhlazování méněcenné rasy,
minulost, kterou jsem naštěstí neprožila
a kterou bych nikdy prožít nechtěla.
Mluvila jsem se dvěma sedmiletými chlapci, prvňáčky,
byla to dvojčátka. Aktivnější
z nich byl o hodinu starší. Vyprávěl
mi, jak utíkali s babickou. Maminka je zdravotní
sestra. Odborně mi pravil: je ve válce. Znělo
mi to, jako by říkal - slouží noční.
Tatínek je už osm měsíců v srbském
zajetí.
Některé děti i dospělí byli
ubytováni i v těch nejlepších hotelích,
někteří byli zase téměř
na ulici. Každé dítě bylo vybaveno utečeneckým
průkazem, který muselo mít stále u
sebe. Ředitel hotelu mi řekl, že hodně
hotelových zařízení je tam dost poničeno,
ale nikdy děti nedovolil napomínat. Doslova řekl:
"Víte, ony ztratily dětství. Nikdo jim
už nikdy nemůže nic vrátit, ani vynahradit."
Tehdy jsem si uvědomila, že má pravdu, ale
že všichni slušní lidé musí
pomoci podle svých možností. A my pomáhat
chceme.
V chorvatských městech, která hraničí
se Srbskem, nebo územími, která jsou obsazena
Srby, je neustále neklid, životy lidí jsou
denně ohrožovány a všichni, zejména
děti, trpí a umírají hlady.
Četla jsem otevřený dopis matky, která
v něm prosí všechny slušné lidi,
aby se zasadili o ukončení bojů, o ochranu
lidských práv v této zemi, o ochranu životů
dětí.
Na Československém červeném kříži
mi řekli, že mají mnoho nabídek i od
našich podniků. Všechny nabízejí
své kapacity, ale nemají pochopitelně již
finanční prostředky, světlo, otop
apod.
I když u nás, na Vyškovsku, naši zemědělci
jsou ochotni pomoci i se stravou pro děti, základní
finanční prostředky přesto chybí.
Proto chci požádat členy vlády České
republiky, nejen členy ministerstva zdravotnictví
a ministerstva vnitra, ale všechny, aby se zamysleli nad
tímto problémem a našli cestu, třeba
z rezerv, jak zajistit finanční prostředky
pro ubytování těchto dětí.
V minulém volebním období jsem zde prosila
za naše nemocné děti: Nemusela jsem však
ani prosit. Celá sněmovna mě podpořila,
protože v jedné věci jsme všichni bez
ohledu na stranickou, politickou příslušnost,
zajedno: děti nesmí nikdy trpět za činy
dospělých. Pomozme jim tedy a pamatujme si heslo:
kdo rychle dává, dvakrát dává.
Děti nesmí umírat.
Svou interpelaci proto adresuji všem členům
vlády jako naléhavou a prosím o odpověď
do 14 dnů.
Česká národní rada prohlásila
tuto interpelaci za naléhavou a stanovila lhůtu
14 dnů k odpovědi
3. I 02 Interpelace poslance Zdeňka Vorlíčka
na předsedu vlády ČR Václava Klause
ve věci formulace zájmu České republiky
dříve, než bude přijato konečné
řešení současných státoprávních
problémů ČSFR.
Vážený pane předsedo, vážení
zbývající členové české
vlády, vážení kolegyně a kolegové,
svou interpelací se obracím na předsedu vlády
ČR pana Václava Klause ve věci formulace
zájmu České republiky dříve,
než bude přijato konečné řešení
současných státoprávních problémů
ČSFR.
V nedávno přijatém vládním
prohlášení reaguje česká vláda
na současné diskuse o státoprávních
problémech konstatováním, že "Ta
forma státnosti zakotvená v roce 1968 v zákoně
o československé federaci je nyní fakticky
už minulostí." a dále že, "Úkolem
české vlády bude nově a jednoznačněji
než dříve formulovat bezprostřední
zájmy České republiky, a tedy i to, čemu
si více a více zvykáme říkat
české národní zájmy".
Naprosto souhlasím s tím, že je třeba
definovat české národní zájmy,
zejména velice aktuálně s ohledem na volbu
vhodné formy dalšího soužití a
spolupráce České republiky a Slovenské
republiky, o níž by pak česká strana
měla usilovat. Z tohoto hlediska pozoruji se vzrůstajícím
znepokojením tendenci debatovat o státoprávních
záležitostech a snad i do 30. září
rozhodnout bez toho, že by byl pro Českou republiku
zpracován základ diskuse, za nějž považuji
rozbor českých národních zájmů.
Rozhodnout o novém uspořádání
vztahů mezi Čechy a Slováky, aniž bude
rozbor toho, co jsou české národní
zájmy, existovat a aniž budou čeští
poslanci Federálního shromáždění,
poslanci České národní rady a občané
České republiky s tímto rozborem seznámeni,
by byl projev naprosté politické nezodpovědnosti
rovnající se skoku do tmy. Považuji za neuspokojivé,
že přes poměrně pokročilý
čas je doposud jedinou poslancům a občanům
dostupnou analýzou důsledků případného
důstojného rozdělení ČSFR studie
České a Slovenské konfederace odborových
svazů, a to jen z hledisek ekonomických. Domnívám
se, že studie české vlády definující
české národní zájmy a na základě
toho vyvozující české postoje k potřebám
nových forem soužití ČR a SR je nezbytná,
a to v krátké době. Potřeba vládní
studie je potřebou studie komplexní a fundované,
neboť dosavadní argumentace v českém
politickém životě, pokud se vůbec sporadicky
vyskytuje, vychází nutně oproti vládě
z omezených informačních zdrojů a
navíc záležitost většinou podle
mého mínění vulgarizuje zúžení
jen na aspekty ekonomické.
Ekonomické aspekty jsou uznávané velice důležité.
Mimo jiné i proto, že budou tím prvním,
co na občany jako důsledek případného
rozpadu ČSFR dolehne. Nicméně pojem vlast
by měl zahrnovat v politice i životě občana
mnohem více, než jen "peníze". Je
zde ještě široká paleta aspektů
dalších od aspektů geopolitických až
po otázku národní a kulturní identity.
A to pomíjím dosavadní naprostou necitlivost
vůči historickému odkazu minulých
generací budujících společný
stát Čechů a Slováků a obětujících
tomuto státu v tisících svůj život
na mnoha bojištích v Evropě. Pokládám
za naprosto neudržitelné, aby byla přijímána
Ústava ČR, zejména její přechodná
a závěrečná ustanovení a přijímána
konečná řešení státoprávního
uspořádání ČR a SR bez toho,
že předtím čeští poslanci
Federálního shromáždění,
poslanci ČNR a občané republiky budou seznámeni
s komplexní analýzou české vlády
o českých národních zájmech
ve vztahu k možným formám soužití
a spolupráce ČR a SR.
Postoj slovenské politické reprezentace k českým
návrhům a iniciativám vyvozeným z
této analýzy, je samozřejmě záležitost
další. Táži se proto pana předsedy
vlády, zda byly na úrovni vlád již podniknuty
kroky k naplnění záměrů vládního
prohlášení o spolupráci v zájmu
České republiky a žádám ho, aby
před přijímáním ústavy
ČR a před termínem přijetí
konečného řešení státoprávního
uspořádání ČR obvykle traktovaným
jako 30. září t. r. byla tato studie zveřejněna.
Děkuji předem české vládě
za všechny kroky, které v této důležité
národní a politické záležitosti
podnikají.
3. I 03 Interpelace poslance Vlastislava Kuchaře na ministra
financí ČR Ivana Kočárníka
ve věci restrikce rozpočtu ČR.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, v souladu s § 89 zákona ČNR
č. 35/1989, o jednacím řádu, interpeluji
vládu ČR a ministra financí vlády,
jejího místopředsedu pana Ivana Kočárníka,
v následující věci.
Dne 19. prosince 1991 schválila Česká národní
rada zákon o státním rozpočtu České
republiky na rok 1992, v němž v § 1, odst. 2
vymezila celkovou výši dotací do rozpočtu
okresních úřadů pro krytí rozpočtů
obcí. Na základě jednání s
přednostou Okresního úřadu v Karviné
a starosty měst a obcí okresu Karviná dne
5. 8. t. r. tlumočím jejich námitku proti
krácení této dotace pro první až
devátý měsíc o 12 % z celoročního
objemu. Těchto 12 % představuje v okrese Karviná
částku 172,2 mil. Kčs, což nadále
zhoršuje celkovou finanční situaci v rozpočtu
okresu, který při schválení nepokrýval
všechny potřeby.
Členové zastupitelstev měst a obcí
mají námitky proti této restrikci, jelikož
veřejnost jíž se týká, oprávněně
poukazuje na to, že sdělovací prostředky
hovoří vždy o vyrovnaném rozpočtu
České republiky nebo o jeho přebytku, o restrikcích
na rozpočty měst a obcí se nehovoří.
Žádám proto vládu ČR, konkrétně
ministra financí o odpověď na tyto otázky:
1. Z jakého důvodu dochází k restrikci
rozpočtu ČR na rok 1992 v jeho části
týkající se rozpočtů okresních
úřadů a obcí.
2. Jde o plošnou restrikci nebo o restrikci s regionálními
rozdíly?
3. V jaké celoroční výši pro
ČR a okres Karviná bude tato restrikce realizována.
3. I 04 Interpelace poslance Jaroslava Šourala na ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petra Piťhu ve věci nesprávného
rozhodnutí ředitele školského úřadu
v Mladé Boleslavi.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, považuji za nutné z tohoto místa
upozornit ministra školství, mládeže a
tělovýchovy, že případ, na který
poukázal kolega Rezáč, není bohužel
zdaleka ojedinělý.
Vzpomínám pouze jeden případ prošlý
tiskem - rozhodnutí ředitele školského
úřadu v Mladé Boleslavi, který svým
dočasným platovým předpisem postihl
30 učitelů, a mohl bych přinést další
příklady toho, že do praxe se vnášejí
politické aspekty, státní úředníci
se chovají svévolně a v rozporu se zákonem.
Chci vás ubezpečit, že je mi lhostejné,
pokud například redaktor Českého deníku
označí parlamentní stranu za zločineckou
organizaci. Nemohu však souhlasit s tím, pokud tento
úhel pohledu se promítá do praxe státních
úředníků.
Proto žádám ministra školství,
mládeže a tělovýchovy, aby mi sdělil,
jaká opatření učinil, popřípadě
učiní, aby napravil důsledky nesprávného
rozhodnutí ředitele školského úřadu
v Mladé Boleslavi a současně ho žádám,
aby mě seznámil s opatřeními, která
by měl přijmout, aby podobným případům
zamezil.
3.P 01 Podnět poslance Jiřího Karase na ministra
financí ČR Ivana Kočárníka
ve věci realizace zákona č. 229/1991 Sb.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, obracím se na pana ministra financí
s následující otázkou či přesněji
řečeno podnětem.
Realizace zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
zákona č. 93/1992 Sb., je velice složitá.
V jednotlivých okresech byla v padesátých
letech v zemědělství rozdílná
situace. Mezi okresy, které drží nechvalný
primát, patří okres Třebíč,
a to v přímé souvislosti s událostmi
v Babicích. Zvlášť iniciativní
funkcionáři tehdejších ONV zejména
v Moravských Budějovicích, ale i místních
národních výborů realizovali propadnutí
majetku soukromých rolníků, jak na základě
rozsudků soudů, tak nálezů trestních
komisí oproti jiným okresům v mnohonásobně
vyšším počtu. Velice často ještě
před vznikem družstev, většinou přímým
prodejem jiným občanům. Proto také
mnoha obcím okresu i samotnému okresnímu
úřadu připadají ze zmíněného
zákona mimo jiné povinnosti poskytovat náhradu
za živý a mrtvý inventář a náhrady
za stavby přidělené fyzickým osobám
podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové
reformě.
Celkový počet případů, kdy
budou obce a Okresní úřad v Třebíči
tyto náhrady poskytovat, se odhaduje na 1000 - 1500. Jelikož
průměrná náhrada u jednoho případu
se pohybuje v rozmezí 300 - 500 tis. Kčs, odhaduje
se celková povinnost obcí a okresního úřadu
na částku přes 300 mil. Kčs, z toho
na obce připadá zhruba 250 mil. Kčs, což
představuje zhruba 60 % rozpočtových výdajů
okresu na letošní rok. Je zřejmé, že
s takovým závazkem, se nemohou ani obce, ani okresní
úřad vyrovnat z vlastních prostředků.
Dosud však není určen zdroj úhrad, ačkoliv
lhůta plnění je do 60 dnů od uplatnění
nároku. Tento zákonný nárok na restituci
náhrady je nutné řešit zcela zásadně,
systematicky a operativně. V opačném případě
bude totiž trvat dosavadní zcela neudržitelný
stav, který má nedozírné škodlivé
následky. Zemědělci, kteří
mají skutečný zájem na rozvoji soukromého
hospodaření, nutně potřebuje prostředky,
které jim ze zákona náleží. Pokud
je však neobdrží, budou muset se soukromým
hospodařením brzy skončit.
3. P 02 Podnět poslankyně Gerty Mazalové
na vládu ČR ve věci bezpečnostní
situace v Praze.
Dovolte mi tedy, abych vystoupila s podnětem k bezpečnosti
v Praze.
Často zde ve sněmovně bylo diskutováno
toto téma, které se týkalo násilí,
korupce, prostituce i dalších přečinů.
V poslední době jsem slyšela o případech
občanské agresivity vůči politikům,
kteří vyjadřují své mínění
bez ohledu na to, zda se to líbí určitým
skupinám v Praze či nikoliv. Slyšela jsem o
případu Sacher, o štvanici uspořádané
na dr. Sládka, o tom, že začínají
represálie a vyhrožování těm,
kteří se odchylují od linie politiky vládní
koalice.
Vždycky jsem si říkala, že se mě
to netýká, že to není tak horké.
Týká se to jenom politiků, jsou to reakce
na jednostranně podávané informace, lidé
jsou však normální, jsou to akce jen několika
asociálů, atd.
Případ národnostní nesnášenlivosti,
nenávisti a zloby jsem však poznala sama při
svém odjezdu z Prahy 12.8. t. r. Svezl mě domů
ředitel Drůbežářského
závodu Bohdalice od nás z Vyškovska a jeho
řidič. podnikovým autem, kteří
byli v Praze služebně. Auto mělo na boku název
jejich moravského závodu a moravskou SPZ. Upozorňuji,
že toto auto bylo podnikové, nemělo žádný
moravský symbol, jako mnohá auta na Moravě
mají, jako má samozřejmě i mé
vlastní auto, tedy znak moravskoslezské orlice.
Bylo to běžné starší služební
auto.
Na ulici Pařížská před hotelem
Intercontinental jsme pomalu - byla dopravní špička
- přejížděli z jednoho pruhu do druhého.
Za námi se přiřítilo auto s pražskou
pozn. značkou AER 88 000 BMW, tzv. "bavorák",
který řídil mladý, elegantní,
dobře oblečený spíše chlapec
než muž s hezkou blondýnkou přes sklo
ukazoval různými vulgárními posunky,
že jsme ho předjeli, co jsme atd. posunčina
je někdy velice výrazná, protože ji
ovládají, pokud vím, řidiči
nejen v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, na
Slovensku, ale vlastně na celém světě,
takže jsme tomu nevěnovali více pozornost.
Řidic však, zřejmě neuspokojen svým
projevem, nás předjel takovým způsobem,
že přinutil zastavit nejen nás, ale i vozidla
v obou postranních pruzích, vystoupil, vlastně
se vyřítil ze svého luxusního vozítka
- a začal na nás doslova řvát. To,
že nás nazýval Jezeďáckými
krávami z Moravy, rudými.... - toto nemohu bohužel
opakovat -, mne osobně dalšími květnatými
a přinejmenším hrubými výrazy,
to bych pominula. Domníval se zřejmě, že
Prahu přijel zahnojit opět další moravsky
předseda se svou účetní nebo dojičkou.
Navíc si povšimnul, že si zapisuji jeho číslo
a hrubě mi sdělil, ať se s tím jdu vycpat,
že na něho ještě nemám.
V každém městě se vyskytují lidé
hrubšího zrna, oplývající sice
většinou majetkem movitým, ale, jak se říká,
co jim Pán Bůh požehnal na statcích,
toho jim ubral na duchu.
Co mě však zarazilo, byla nenávistná
slova, která doslova plival na moravského řidiče
se slinami z úst. Byl totiž přímo nasoukán
do řidičova okénka, které bylo v horku
otevřené.
Že se nestydíte jezdit v tomhle, stejně jste
si na to auto nakradli, já na ně musel dřít
kolik let. Byl to velice mladý muž, takže musel
na svůj bourák zřejmě skutečně
dřít aspoň od 12 let, jestli to ovšem
nebyl buď vekslák, nebo příbuzný
nějakého vysokého činitele.
Chápala bych i jeho rozhořčení nad
tím, že si dovolil nadřazeného Pražáka
předjet starou a ještě navíc moravskou
herkou křupan z venkova, ať už byl odkudkoli.
Kdyby ovšem nebylo těch posledních vět,
ze kterých jsem slyšela varovný signál.
Nevadilo mi ani to, že urážel mne, ale sprosté
a vulgární urážení moravského
národa a moravské národnosti, která
tady je, která žije v tomto státě, ať
se to komukoli líbí, nebo ne, to je podle mne neodpustitelné.
Slova, jako "naposledy vám říkám,
nelezte nám sem a táhněte, nebo příště,
až sem přitáhnete, tak vás postřílíme"
jsou skutečně varovným signálem toho,
že se něco děje, něco špatného,
zvráceného. Já věřím,
že takové vzorky některých zfanatizovaných
Pražanů by to skutečně byly schopny
učinit.
Přednáším to zde nikoli proto, abych
si postěžovala na to, že byl někdo hrubý
a vulgární ke mně. Pracovala jsem léta
ve zdravotnictví a jsem odolná proti všem lidským
vlastnostem. Chci upozornit nejen sněmovnu, vládu,
ale hlavně veřejnost na to, co se mezi námi
děje, a to stále častěji. Nedopusťme,
aby česká či slovenská státnost
nebo národnostní třenice v nás zahubily
smysl pro slušnost, etiku, cest a ohleduplnost. Heslo "kdo
nejde s námi, jde proti nám" tady znělo
40 let a jak je vidět, zní úspěšně
i nadále. Kdo nesouhlasí s mým názorem,
nemusí byt proto nutně mým nepřítelem.
Jestli se budou v lidech tohoto zatím společného
státu rozdmychávat politické vášně
a třenice, dopadne to tak, že Moravané a Slezané
nebudou sice chodit do parlamentu v národních krojích,
jak si to kdysi přál ironicky jeden můj kolega
z ODS, ale skutečně v přestrojení.
Z parlamentu budou prchat rozvášněným
davem a pokud si na auta nenalepí značky modrých
ptáků, mohou o ně i přijít.
Já ale moravský symbol své země nikdy
nesundám.
Nedávno mě zde jeden z mladých kolegů
z ODS přesvědčoval o své moravské
čistokrevnosti. Neodpověděla jsem mu, já
nejsem čistokrevná Moravanka. Mé dvě
dcery se narodily v Čechách v Ústí
nad Labem, třetí je ve Slezsku. Proto znám
tak dobře tuto lokalitu. Pan kolega se spletl. Čistokrevnost
se cení možná u chrtů, nebo u koní,
moravanství, to musí být v srdci, buď
tam je nebo není. Já je v srdci mám, stejně
jako Češi mají v srdci své češství,
ale narozdíl od nich je nikomu nechci nutit.
Musím se připojit k tomu, co zde bylo několikrát
řečeno, že v Praze není bezpečno.
Je mi smutno při vzpomínce na moravského
řidiče, chlapa jako horu, který doma lehce
vybílí hospodu a který by dotyčného
mladíka mohl pohybem jednoho prstu své mohutné
ruky poslat na dlouhodobou pracovní neschopnost. Neudělal
nic. Seděl překvapeně za volantem a mlčel.
Mlčel dlouho, pak mi řekl: jezdím do Prahy
už 25 let, ale toto slyším poprvé. To
je konec. Zbytek cesty nepromluvil. Určitě však
mluvil doma na Moravě. O tom, jak budeme žít
nadále ve společném unitárním
státě se svými bratry Čechy, protože
bratry si nevybíráme, vybírat si můžeme
pouze přátele. Jak spravedlivě nám
bude Praha rozdělovat rozpočet, jak budeme dobře
pracovat, aby mohli lépe žít. Raději
bych hovořila o tom, jak bychom chtěli žít
v takovém státě, kde platí práva
pro všechny stejně. Nejen pro Čechy a Slováky,
ale i pro Moravany a Slezany. Společně nikoli s
bratry, těch už máme za 40 let dost, ale s
rovnocennými přáteli.
Tento podnět dávám proto, abychom pochopili,
že v budoucím státě musí mít
Moravskoslezská země stejná práva,
jaká mají Čechy, a že se obyvatelé
této země mají právo vyjádřit
v referendu k tomu, v jakém státě a s jakým
státoprávním uspořádáním
chtějí žít.