Důvodová zpráva

Obecná část:

Účelem navrhovaného zákona je zřídit ozbrojený sbor s názvem Vězeňská služba, který by převzal úlohu dosavadního Sboru nápravné výchovy České republiky, a vytvořit základní legislativní předpoklady pro modernizaci vězeňské správy.

Postavení Sboru nápravné výchovy je dosud upraveno zákonem č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody ve znění pozdějších předpisů, zejména ve znění novel č. 173/1968 Sb. a č. 179/1990 Sb. Zákon o výkonu trestu odnětí svobody, který patří do působnosti federace (čl. 37 odst. 2 úst. zák. o čs. federaci), zahrnuje do předmětu úpravy nejen vlastní výkon trestu a postavení odsouzených, ale také otázky zajišťování výkonu trestu resp. i vazby orgány vězeňské správy, jejíž výkon patří v plném rozsahu do působnosti republik. Vydání navrhovaného zákona předpokládá, že dojde k přenesení těchto otázek do zákonodárné působnosti republik. K tomu byl již předložen federální vládě příslušný návrh.

Navrhovaný zákon sleduje cíl, aby ve vězeňské správě a její činnosti byly výrazně omezeny vojenské prvky, kterými se vyznačuje dosavadní Sbor nápravné výchovy, a aby výkon služby ve vězeňské správě nabýval stále více civilní charakter. Na tom je postavena navrhovaná úprava Vězeňské služby jako nově koncipovaného ozbrojeného sboru pro oblast vězeňství. V souladu s poznatky o úpravě a činnosti vězeňských institucí ve vyspělých evropských státech se vedle úkolů ostrahy a zajišťování bezpečnosti, které náležejí výhradně vězeňské stráži, klade stále větší důraz na poslání vězeňské služby zaměřené na odbornou, zejména penitenciární činnost. Zákon stanoví hlavní úkoly Vězeňské služby, zásady její organizace a řízení a podrobněji vymezuje oprávnění Vězeňské služby k zásahům do základních práv a svobod osob ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby. Zejména v tomto ohledu se odstraňuje dosavadní mezera v právní úpravě, která byla naprosto nedostatečná. Při zpracovávání zákona, především v otázkách povinností a oprávnění příslušníků Vězeňské služby se uplatnila obdobná úprava jako v zákoně ČNR o Policii České republiky.

Ekonomický dopad navrhovaného zákona se projeví pouze v důsledku rozšíření úkolů Vězeňské služby o nové úkoly justiční stráže. K jejich zajištění po personální stránce bude třeba rozšířit počet příslušníků Vězeňské služby asi o 500 příslušníků s potřebnou výstrojí, výzbrojí a technikou, což bude v konečné etapě představovat roční náklady 35 mil. Kčs na mzdové prostředky a 2,5 mil. Kčs na ostatní výdaje.

Zvláštní část:

K § 1:

Vězeňská služba je konstituována jako ozbrojený sbor zejména s ohledem na specifické požadavky na výkon služby a kázeň jejích příslušníků, které vyplývají z povahy úkolů, jež Vězeňská služba plní.

K § 2:

V tomto ustanovení jsou stanoveny hlavní úkoly Vězeňské služby, které charakterizují její mnohostrannou působnost. Zcela nově se zde stanoví úkol zajišťovat také pořádek a bezpečnost v soudních budovách a v jiných místech činnosti soudů a správy justice.

K § 3:

Vězeňská služba se člení na dvě základní součásti s rozdílným posláním - správní službu a vězeňskou stráž. Činnost správní služby je orientována na odborné činnosti, zatímco vězeňská stráž bude plnit úkoly střežení a ostrahy. Část příslušníků vězeňské stráže bude plnit úkoly justiční stráže.

K § 4:

V tomto ustanovení jsou vyjádřeny základní principy organizace a řízení Vězeňské služby. Ministr spravedlnosti jako představitel ústředního orgánu státní správy pro vězeňství řídí Vězeňskou službu prostřednictvím zvláštní složky ministerstva spravedlnosti, což přispěje k postupnému posilování řídících vazeb mezi ministerstvem a jednotlivými ústavy pro výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby a k prohloubení kontroly na tomto citlivém úseku. Podrobnosti organizační a řídící struktury Vězeňské služby upraví organizační řád, který vydává ministr spravedlnosti.

K § 5:

V tomto ustanovení se vymezují základní povinnosti příslušníka Vězeňské služby, které vyjadřují zvýšené nároky a specifické požadavky na plnění jeho úkolů.

K § 6:

Zde se stanoví obecné zásady chování a jednání příslušníků Vězeňské služby s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby. Jsou zde uvedeny také povinnosti příslušníků Vězeňské služby týkající se způsobu a podmínek provádění služebních zákroků a služebních úkonů. Zatímco se služebním úkonem rozumí jakákoliv činnost, k níž je příslušník Vězeňské služby na základě zákona povinen nebo oprávněn, služebním zákrokem je jen takový úkon, kterým příslušník Vězeňské služby aktivně zasahuje proti určité osobě s cílem zabránit jí v určitém jednání. V těchto případech je třeba přímo v zákoně vymezit jeho povinnosti před vlastním provedením zákroku.

K § 7:

Jedná se o obecnou povinnost příslušníků Vězeňské služby zakročit v uvedených případech, a to přímo ze zákona, aniž by bylo nutné vyčkávat dalšího rozkazu nebo pokynu nadřízeného. Účelem ustanovení je uložit povinnost každému příslušníkovi Vězeňské služby ve službě zakročit, (tedy aktivně zasáhnout k obnovení klidu a pořádku, a ne provést jakýkoliv služební úkon, např. jen administrativní povahy), i když to nepatří ke služebním povinnostem vyplývajícím z jeho funkce. Jde-li o příslušníka zařazeného k vězeňské stráži, má tuto povinnost i v době, kdy je mimo službu.

K § 8:

Upravuje se otázka, v jakém oděvu vykonávají službu příslušníci Vězeňské služby, a to v souvislosti se zvýrazněním jejího civilního charakteru, jak se o tom mluví v obecné části. Zároveň se řeší otázka prokazování příslušnosti k Vězeňské službě.

K § 9:

V podstatě se zde přebírá dosavadní právní úprava.

K § 10:

Jde o nový prostředek k odhalování trestných činů a přestupků osob ve výkonu trestu odnětí svobody a osob ve výkonu vazby nebo k dopadení osob prchajících z výkonu trestu odnětí svobody nebo z výkonu vazby.

K § 11:

V tomto ustanovení se zakládá právo příslušníka Vězeňské služby přesvědčit se, zda osoba, jejíž totožnost se zjišťuje, nemá u sebe zbraň. Dále se zde upravuje postup v případě, že kontrolovaná osoba odmítá nebo nemůže prokázat svou totožnost.

K § 12:

Jde o jedno z nejdůležitějších oprávnění příslušníka Vězeňské služby, které dosud nebylo zákonem upraveno a které je nezbytnou podmínkou k zajišťování pořádku a bezpečnosti v ústavech pro výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby.

K § 13:

Možnost odnětí věci za stanovených podmínek je nutným důsledkem prohlídek prováděných podle předchozího ustanovení.

K § 14:

Také v tomto ustanovení stanovená oprávnění nebyla dosud zákonem upravena, ačkoliv se jedná o nezbytné prostředky k ochraně pořádku a bezpečnosti, zejména v ústavech pro výkon trestu odnětí svobody nebo pro výkon vazby.

K § 15:

V podstatě se přebírá dosavadní úprava, která se zpřesňuje zavedením pojmu "prostory nesloužící k bydlení", použitým v novele trestního řádu č. 558/1991 Sb.

K § 16:

Jde o zcela nové oprávnění, které může Vězeňské službě poskytnout nezbytný prostředek k účinnému plnění jejích úkolů při předcházení a odhalování trestné činnosti osob ve výkonu trestu odnětí svobody nebo ve výkonu vazby.

K § 17:

V tomto ustanovení jsou uvedena pouze zvláštní oprávnění při plnění úkolů justiční stráže. Kromě těchto oprávnění mají příslušníci Vězeňské služby, kteří plní úkoly justiční stráže, též další oprávnění podle jiných ustanovení tohoto zákona za podmínek v nich uvedených. Zejména se mohou přesvědčit, zda osoba, jejíž totožnost zjišťují, nemá u sebe zbraň, předvést ji k provedení potřebných úkonů za účelem zjištění totožnosti nebo použít donucovacích prostředků či střelné zbraně.

K § 18:

Donucovací prostředky jsou vymezeny s menšími modifikacemi vyplývajícími ze zvláštních podmínek činnosti Vězeňské služby stejně jako v zákoně ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky. Sleduje se zásada, že použití donucovacího prostředku má být přiměřené účelu prováděného služebního zákroku.

K § 19:

Ustanovení o použití střelné zbraně bylo přizpůsobeno specifickým podmínkám při plnění úkolů Vězeňské služby. V úpravě se zejména dbá, aby střelné zbraně bylo použito jen v těch případech, kdy je to adekvátní k významu hodnot, které jsou ohroženy.

K § 20 a 21:

Omezení v použití donucovacích prostředků a střelné zbraně a povinnosti po jejich použití jsou upraveny obdobně jako v zákoně ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.

K § 22:

V podstatě se přebírá dosavadní právní úprava.

K § 23:

Úprava povinnosti poskytnout pomoc příslušníkům Vězeňské služby navazuje na dosavadní úpravu a přizpůsobuje ji úpravě provedené v zákoně ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.

K § 24:

Služební poměr příslušníků Sboru nápravné výchovy byl upraven zákonem ČNR č. 186/1992 Sb. o služebním poměru příslušníků Policie České republiky schváleným dne 19. března 1992. Tento zákon se bude vztahovat i na příslušníky Vězeňské služby, dokud nebude vydán zvláštní zákon upravující jejich služební poměr.

K § 25:

Vzhledem k vytvoření správy Vězeňské služby jako zvláštní složky ministerstva spravedlnosti, ale i z jiných důvodů je třeba zmocnit ministra spravedlnosti k zařazování příslušníků Vězeňské služby k výkonu služby v ministerstvu.

K § 26:

Vězeňská služba jako ozbrojený sbor je významným nástrojem státní moci a je proto třeba, aby o jejím početním stavu rozhodovala vláda České republiky.

K § 27:

Vězeňská služba je právním nástupcem Sboru nápravné výchovy České republiky, který se zrušuje. Pravomoc zrušit dosavadní SNV ČR se odvozuje z předpokládaného přenesení legislativní působnosti federace na tomto úseku do legislativní působnosti republik.

V Praze dne 29. července 1992

Předseda vlády České republiky

Doc. ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Ministr spravedlnosti České republiky

JUDr. Jiří Novák, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP