3. předsedové těchto výborů
přednesou své návrhy na další
schůzi předsednictva České národní
rady,
- souhlasilo s převzetím záštity
předsednictva ČNR nad atletickým podnikem
Praga academica, a to v disciplíně skok daleký
mužů s tím, že vítězi této
disciplíny věnuje věcnou cenu v hodnotě
1500 Kčs.
Na své 8. schůzi 20. srpna 1992 předsednictvo
České národní rady
- pověřilo výbor ČNR pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
garancí nad přípravou návrhů
kandidátů na udělení Řádu
T.G.Masaryka tak, aby příslušný materiál
byl předsednictvu ČNR předložen do 3.
září 1992,
- zvolilo do stálé komise předsednictva
ČNR pro práci Kanceláře České
národní rady tyto poslance České národní
rady: Emila Jaroše, Jindřicha Němčíka,
Vlastimila Vlčka, Leopolda Zubka, Václava Čundrleho,
Svatomíra Recmana, Vladimíra Šumana, Pavla
Šafaříka, Alfreda Frommera, Jana Bláhu,
Jaroslava Broulíka, Zdeňka Vlčka,
- vzalo na vědomí, že náhradníky
v této komisi jsou poslanci České národní
rady: Ladislav Blažek, Petr Nečas, Martin Syka, Anton
Zim a, Martin Chudoba, Jaroslav Matějka, Kateřina
Lojdová, Pavel Severa, Tomáš Svoboda, Hana
Orgoníková, Petra Buzková, Jan Jegla, Milan
Loukota,
- přerušilo jednání o návrhu
předsednictva ČNR na členy Rady Státního
fondu životního prostředí do příští
schůze předsednictva České národní
rady, která se bude konat v úterý 25. srpna
1992,
- vyhlásilo podle čl. V. zákona České
národní rady č. 23/1992 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství
ve znění pozdějších předpisů
úplné znění zákona České
národní rady č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství,
jak vyplývá ze změn a doplňků
provedených zákonem České národní
rady č. 49/1982 Sb., zákonem České
národní rady č. 425/1990 Sb. a zákonem
České národní rady č. 23/1992
Sb.,
- stanovilo, že odborného semináře
v Ludwigsburgu (SRN) na téma stavební spoření
se zúčastní tito poslanci České
národní rady: Richard Mandelík /RV/, Josef
Holub /RV/, Hana Marvanová /ÚPV/, Josef Ullman /VSRZP/
a náhradník: Tomáš Sojka /HV/,
- pověřilo předsedu České
národní rady, aby sdělil předsedovi
vlády České republiky, že předsednictvo
ČR konstatovalo shodně s usnesením předsednictva
ČNR č. 1010 z 25.6.1992, že mu nepřísluší
stanovovat plat generálnímu prokurátorovi
České republiky,
- schválilo Zásady pro vyřizování
peticí docházejících ČNR a
jejím orgánům. Tyto Zásady jsou závazné
pro všechny orgány České národní
rady a nabývají účinnosti dnem 20.
srpna 1992 (viz příloha usnesení P ČNR
č. 66),
- zvýšilo měsíční
příspěvek na jednoho poslance, člena
politického klubu, na 2 000,- Kčs s platností
od 1. září 1992,
- změnilo své usnesení č. 50
ze 13. srpna 1992 tak, že do návrhu pořadu
3. schůze České národní rady
zařadilo bod
- Postup České národní rady ve věci
řízení Ústavního soudu ČSFR
ohledně nesouladu mezi zákonem ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
a ústavním zákonem č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, s tím,
že bude projednán jako 4. v pořadí,
- změnilo své usnesení č. 50
ze 13. srpna 1992 tak, že z návrhu pořadu 3.
schůze České národní rady vypouští
bod 4. - Rozpočet Pozemkového fondu České
republiky (sněmovní tisk 14),
- souhlasilo s cestou poslanců ČNR
1. Tomáše Ježka - předsedy rozpočtového
výboru
2. Miloslava Výborného - předsedy ústavně
právního výboru do Kanady /Quebecu/ na Mezinárodní
sympozium o demokracii, který se koná v termínu
8.-13. září 1992, s tím, že těmto
poslancům bude hrazena doprava letadlem a kapesné
z rozpočtu ČNR,
- vzalo na vědomí, že náhradníky
pro tuto cestou jsou:
1. Michal Lobkowicz - místopředseda zahraničního
výboru
2. Jaromír Kalus - člen zahraničního
výboru
3. Kateřina Lojdová - členka zahraničního
výboru,
- vzalo na vědomí informaci předsedy
ČNR Milana Uhdeho o jednání s předsedou
SNR Ivanem Gašparovičem ve čtvrtek 20. srpna
1992.
Příloha Zprávy o činnosti
P ČNR (tisk 16)
Komise se usnesla na těchto základních tezích,
které předkládá vládní
komisi pro přípravu Ústavy České
republiky
1. Komise se v současné době soustředí
na přípravu Ústavy českého
státu s plnou mezinárodně právní
subjektivitou. Tím však komise nechce předjímat
řešení státoprávního uspořádání
ČSFR. Komise konstatuje, že varianta Ústavy
České republiky v rámci federace je zpracována
a dále na této variantě pracovat by bylo
účelné až po vyřešení
státoprávního uspořádání
ČSFR.
2. Komise doporučuje, aby podle nové Ústavy
byl stát územně členěn na několik
přirozených vyšších samosprávných
celků s rozsáhlou decentralizací státní
správy.
3. V zájmu kontinuity československého a
českého státu by měla nová
Ústava vycházet z těch principů, z
nichž vycházela ústavní listina Československé
republiky z 29. 2. 1920, které se osvědčily.
4. Komise navrhuje převzít do nové
Ústavy platnou Listinu práv a svobod s přihlédnutím
k návrhu ČNR a bude případně
jednat o změnách, které rozšíří
práva občanů.
5. Komise doporučuje zřídit funkci
prezidenta České republiky a zachovat tradiční
parlamentní systém.
6. Komise dále doporučuje, aby parlament
České republiky byl složen ze dvou komor s
odlišným postavením, volených na různá
volební období.
7. Komise doporučuje zřízení
nezávislé kontrolní instituce.
8. Komise doporučuje v nové Ústavě
zajistit důsledné oddělení všech
tří mocí (soudní, zákonodárné
a výkonné).
9. Komise doporučuje při stanovení
pravomocí prezidenta vycházet z postavení
dle ústavní listiny Československé
republiky z 29. 2. 1920 a uvážit posílení
funkce premiéra.
10. Komise doporučuje do Ústavy promítnout
přesné rozlišení veřejného
a soukromého práva.
11. Komise doporučuje v soudní moci vycházet
ze současného systému soudnictví a
zvážit možnost zvláštního
systému správního soudnictví.
12. Komise doporučuje umožnit obnovu institutu
státního návladnictví a vyšetřujících
soudců.
13. Komise žádá vládní
komisi pro přípravu Ústavy, aby ve středu
22. 7. 1992 dopoledne dodala zpracované výstupy
komisi předsednictva ČNR.
Praha 16. 7. 1992
Na zasedání komise předsednictva ČNR
pro přípravu Ústavy České republiky
konaném dne 31. 7. 1992 se vyslovili zástupci poslaneckých
klubů k ideovému návrhu ústavy České
republiky předloženému předsedou vlády
České republiky.
A. Komise předsednictva ČNR pro přípravu
Ústavy České republiky ke svým základním
tezím připojuje ještě tato stanoviska:
1. Soudní moc
- komise se shodla v názoru, že není vhodné,
aby soudce Ústavního soudu jmenovala vláda,
- komise se shodla v názoru, že Ústavní
soud nemá řešit kompetenční spory
mezi orgány republiky, tyto spory má řešit
Nejvyšší správní soud,
- komise se shodla v názoru, že funkční
období soudců Ústavního soudu by mělo
být delší než funkční období
prezidenta a poslanců.
2. Prezident
- komise se shodla v názoru, že prezident má
být volen oběma komorami parlamentu na jejich společné
schůzi,
- komise se shodla v názoru, že Ústava by měla
taxativně vymezovat výčet kompetencí
prezidenta a že mezi pravomoci prezidenta by mělo
patřit právo suspenzivního veta,
- komise se shodla v názoru, že prezident není
ústavně odpovědný z výkonu
své funkce. Za jeho projevy a úkony související
s výkonem jeho funkce je odpovědná vláda,
s výjimkou případů, kdy ústava
stanoví, že kontrasignace předsedy vlády
nebo člena vlády není třeba,
- komise se shodla v názoru, že kandidát na
funkci prezidenta může být zvolen nejvýše
dvakrát ve volebních obdobích bezprostředně
po sobě následujících.
3. Vláda
- komise nesouhlasí s tím, aby v Ústavě
byla zakotvena možnost jmenování úřednické
vlády,
- komise doporučuje blíže v Ústavě
specifikovat případy, kdy se prezidentovi nepodaří
jmenovat vládu, která by získala podporu
parlamentu
B. Komise rozhodla přerušit své jednání
a pokračovat dne 5. 8. 1992 v 10,00 hod.
Na zasedání komise předsednictva ČNR
pro přípravu Ústavy České republiky
konaném dne 5. 8. 1992 bylo přijato toto usnesení:
A. Komise předsednictva ČNR pro přípravu
Ústavy České republiky připojuje ke
svým základním tezím ještě
tato stanoviska:
1. Vláda
- předsedu vlády a na jeho návrh ostatní
členy vlády jmenuje prezident,
- prezident odvolává členy vlády jen
na návrh předsedy vlády,
- nedůvěru vládě může
sněmovna vyslovit jako celku a ne jejím jednotlivým
členům,
- vláda a její jednotliví členové
podávají demisi do rukou prezidenta,
- jestliže zákonodárný sbor vysloví
vládě nedůvěru nebo jí odmítne
vyslovit důvěru, je tato vláda povinna podat
demisi a prezident je povinen ji přijmout,
- počet ministerstev a jejich působnost upravuje
zákon,
- prezident na návrh předsedy vlády stanoví,
který z členů vlády řídí
jednotlivá ministerstva,
- místopředsedu vlády jmenuje prezident na
návrh předsedy vlády,
- funkce člena vlády je neslučitelná
s činnostmi, které by mohly vést ke střetu
zájmů,
2. Územně správní uspořádání
- tento bod byl přerušen a bude pokračovat
na příštím jednání
B. Komise rozhodla přerušit své jednání
a pokračovat dne 6. 8. 1992 v 9,00 hod.
Na zasedání komise předsednictva ČNR
pro přípravu Ústavy České republiky
konaném dne 6. 8. 1992 bylo přijato toto usnesení:
A. Komise předsednictva ČNR pro přípravu
Ústavy České republiky připojuje ke
svým základním tezím ještě
toto stanovisko:
Stát územně členěný
na samosprávné země se zákonodárnou
iniciativou (bez zákonodárné pravomoci)
B. Jednání komise pokračuje dne 12. 8. 1992
v 15,00 hod. a další jednání následuje
dne 13. 8. 1992 v 9,00 hod.
Na zasedání komise předsednictva ČNR
pro přípravu Ústavy České republiky
konaném dne 12. 8. 1992 bylo přijato toto usnesení:
A. Komise předsednictva ČNR pro přípravu
Ústavy České republiky připojuje ke
svým základním tezím ještě
toto stanovisko:
Členové orgánu územní samosprávy
jsou voleni na základě obecného, rovného
a přímého volebního práva tajným
hlasováním
B. Jednání komise pokračuje dne 13. 8. 1992
v 9,00 hod.
Na zasedání komise předsednictva ČNR
pro přípravu Ústavy České republiky
konaném dne 1 8. 8. 1992 bylo přijato toto usnesení:
Komise předsednictva ČNR pro přípravu
Ústavy České republiky doplňuje bod
6 svého usnesení č. 1 ze dne 16. 7. 1992
o tyto další teze:
- členové parlamentu jsou voleni na základě
přímého a rovného volebního
práva tajným hlasováním,
- v ústavě bude zakotven volební systém,
- členové poslanecké sněmovny budou
voleni podle zásady poměrného systému,
- senát bude volen podle zásad odlišného
systému než poslanecká sněmovna,
- druhá komora parlamentu - senát - bude volena
podle zásady většinového systému,
- poslanecká sněmovna má mít 200 členů,
- senát má mít 99 nebo 100 členů,
- všechny členy senátu nevolit najednou, ale
v zájmu kontinuity po částech,
- funkční období poslanecké sněmovny
je 4 - 5 let,
- funkční období senátu je 6 - 8 let,
- aktivní volební právo do zákonodárného
sboru bude od 18 let,
- pasivní volební právo do poslanecké
sněmovny bude od 21 let,
- pasivní volební právo do senátu
bude od 40 let,
- vláda je politicky odpovědna výhradně
poslanecké sněmovně,
- senát má právo zákonodárné
iniciativy,
- senát má právo projednávat a připomínkovat,
popřípadě odmítnout návrh zákona
schváleny poslaneckou sněmovnou ve stanovených
lhůtách,
- v případě pozměňovacího
návrhu či odmítnutí zákona
v senátu má právo konečného
rozhodnutí poslanecká sněmovna,
- rozpočet a státní závěrečný
účet projednává jen poslanecká
sněmovna,
- v ústavě bude zakotvena možnost rozpuštění
pouze poslanecké sněmovny, nikoliv senátu.