(1) Orgány Komory jsou
a) sněm,
b) rada,
c) revizoři účtů,
d) dozorčí komise,
e) disciplinární komise,
f) zkušební komise.
(2) Činnost orgánů Komory upravuje statut
a disciplinární řád.
(3) Komora může zřizovat další
pomocné orgány pověřené zabezpečováním
dílčích úseků činnosti.
(4) Funkce v orgánech komory jsou čestné,
při jejich výkonu přísluší
auditorovi náhrada věcných výdajů
a náhrada za ztrátu času.
(5) Právo volit a být volen do orgánů
komory má auditor. Členem dozorčí
komise nemůže být člen orgánů
uvedených v odstavci 1 písm. b), c), e) a f).
(1) Komora hospodaří se svým majetkem. Zdroji
jejích příjmů jsou, zejména
příspěvky od auditorů a jejich asistentů,
poplatky za účast na zkouškách a za
zápis do seznamu, úhrady za služby, které
komora poskytuje, pokuty uložené jako disciplinární
opatření.
(2) Rozpočet komory musí být vyrovnán.
(3) Účetní závěrku komory ověřují
revizoři účtů a schvaluje sněm
komory.
(1) Fyzické osoby zapsané do seznamu auditorů
podle vyhlášky federálního ministerstva
financí č. 63/1989 Sb., o ověřovatelích
(auditorech) a jejich činnosti, s výjimkou osob
uvedených v § 4 odst. 2 písm. a) tohoto zákona,
se považují do dne založení seznamu auditorů
za osoby zapsané do seznamu auditorů podle tohoto
zákona; uvedené osoby komora zapíše
do seznamu auditorů ke dni jeho založení. Tito
auditoři jsou povinni požádat komoru o přezkoušení
tak, aby je komora mohla přezkoušet nejpozději
do pěti let ode dne zápisu do seznamu auditorů
podle tohoto zákona. Přezkoušení se
provede v rozsahu stanoveném v § 8 odst. 3 tohoto
zákona. Pokud žadatel při přezkoušení
neuspěje anebo není v uvedené lhůtě
přezkoušen, komora jej ze seznamu auditorů
vyškrtne.
(2) Právnické osoby zapsané do seznamu určených
auditorů federálního ministerstva financí
podle vyhlášky federálního ministerstva
financí č. 63/1989 Sb. komora zapíše
do seznamu podle tohoto zákona jen v případě,
že nejde o právnické osoby. uvedené
v § 4 odst. 2 písm. a) tohoto zákona. Komora
vyškrtne ze seznamu auditorů k 1. 1. 1994 právnické
osoby, které nesplní podmínky § 4 odst.
1 písm. c).
(3) Ustanovení § 6 písm. e) a f) a ustanovení
§ 20 písm. e) se do doby nabytí účinnosti
zákona o účetních znalcích
neuplatní. Do této doby se místo toho v případě
podle § 6 vyžaduje pět let praxe v účetnictví.
(4) Při ověřování účetní
závěrky účetních jednotek se
až do vydání podrobnější
úpravy komorou dle § 13 odst. 8 tohoto zákona
postupuje podle ustanovení § 4 až § 8 a
§ 12 vyhlášky federálního ministerstva
financí č. 63/1989 Sb., ověřovatelích
(auditorech) a jejich činnosti.
(5) Ministr financí České republiky jmenuje
přípravný výbor, který ve spolupráci
s Unií auditorů České republiky svolá
ustavující sněm komory do šesti měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona.
Pro území České republiky pozbývá
platnosti vyhláška federálního ministerstva
financí č. 63/1991 Sb., o ověřovatelích
(auditorech) a jejich činnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Návrh zákona ČNR o auditorech a České
komoře auditorů se předkládá
k dalšímu ústavnímu projednání
na základě úkolu založeného v
koncepci dalšího postupu na úseku účetnictví,
rozpočetnictví a kalkulace schválené
usnesením vlády ČSFR č. 782 dne 8.
listopadu 1990. Usnesením vlády ČSFR č.
446 ze dne 11. července 1991 v bodě 2. byl schválen
harmonogram opatření vyplývajících
z "Memoranda rozvojové politiky". V harmonogramu
bylo uloženo vytvořit předpoklady pro zavedení
mezinárodně uznávaných principů
účetnictví a auditorské činnosti.
Auditorská činnost má být podle tohoto
usnesení upravena zákony národních
rad republik. Slovenská národní rada na svém
zasedání dne 29. ledna 1992 schválila vládní
návrh zákona o auditorech a Slovenské komoře
auditorů.
V současné době činnost auditorů
na území České republiky právně
upravuje vyhláška federálního ministerstva
financí č. 63 z roku 1989, o ověřovatelích
(auditorech) a jejich činnost. Vyhláška se
vztahuje na přezkoušení roční
účetní závěrky a hospodaření
podniku se zahraniční majetkovou účastí.
Podle zákona č. 111/1990 Sb., o státním
podniku se od roku 1990 připouští ověřování
účetní závěrky auditorem. Zákonem
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
a zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
se rozšiřuje povinnost ověření
roční účetní závěrky
na další podnikatelské subjekty. Tuto povinnost
ukládají i právní předpisy
pro oblast peněžnictví a pojišťovnictví.
Postupně se rozšíří dalšími
právními předpisy povinnost mít ověřenu
účetní závěrku i na veřejnoprávní
subjekty (např. rozpočtové organizace).
Ověřování správnosti a věrohodnosti
účetní závěrky podniků
v tržních ekonomikách se považuje za významný
nástroj ochrany soukromého vlastnictví. Nachází
uplatnění i při ověřování
účetní závěrky v subjektech
a institucích veřejně správního
charakteru.
Požadovaný příliv zahraničního
kapitálu a přidružené členství
ČSFR v Evropských společenstvích vyžadují
harmonizaci účetnictví se způsobem
ověřování účetní
závěrky metodami uplatňovanými v zemích
s vyspělou tržní ekonomikou.
Zákon o účetnictví stanovuje povinnost
podnikatelským subjektům zveřejňovat
údaje z účetní závěrky
ověřené auditorem formou výroční
zprávy. Vzhledem k tomu je třeba řešit
postavení a činnost auditorů včetně
jejich kvalifikace. Kvalifikace auditorů musí odpovídat
požadavkům kladeným na tuto nezávislou
účetní profesi v zemích s tržním
hospodářstvím. Současně je
třeba vytvořit i nezávislý orgán,
který bude sdružovat auditory, hájit jejich
zájmy a vytvářet podmínky k jejich
činnosti.
Návrh zákona ČNR o auditorech a České
komoře auditorů byl vypracován na základě
projednaných zásad v Legislativní radě
vlády České republiky dne 3. května
1991. Legislativní rada vlády České
republiky rozhodla návrh zásad postoupit vládě
ČSFR k dalšímu využití při
přípravě zákona Federálního
shromáždění. Důvodem postoupení
návrhu zásad bylo, že upravoval i podmínky
podnikání, což podle č. 24 ústavního
zákona o československé federaci přísluší
Federálnímu shromáždění.
Při zpracování zásad a paragrafovaného
znění zákona bylo přihlíženo
k ustanovením 8. směrnice Rady Evropských
společenství, týkající se schvalování
osob pověřených zákonnou kontrolou
účetních výkazů. Zásady
k zákonu ČNR byly konzultovány se zahraničními
partnery a na zasedání komise OECD za účasti
zástupců členských zemí OECD
a delegáta Rady Evropských společenství.
Jejich připomínky byly při vypracování
paragrafovaného znění vzaty v úvahu.
Ty připomínky, které odpovídají
našim podmínkám byly do příslušných
ustanovení zákona zapracovány.
Navrhovaná právní úprava by měla
od nabytí účinnosti zákona komplexně
upravit postavení a činnost auditorů a podmínky
činnosti České komory auditorů a nahradit
tak vyhlášku federálního ministerstva
financí č. 63/1989 Sb., o ověřovatelích
(auditorech) a jejich činnosti na území České
republiky.
Auditorská činnost upevní ve všech formách
podnikání kázeň a vytvoří
příznivé předpoklady pro plnění
daňových povinností vůči státu.
Ustavení České komory auditorů nebude
mít žádný dopad na státní
rozpočet. Komora bude financovat své potřeby
ze svých příjmů. Rozpočet komory
bude vyrovnán. Přechodně může
být komoře při zahájení činnosti
poskytnuta návratná finanční výpomoc
ze státního rozpočtu.
Zvláštní část
K § 1 - 3
Zákon ČNR o auditorech a České komoře
auditorů v úvodním ustanovení vymezuje
předmět a rozsah právní úpravy.
Zákon nenahrazuje provádění kontrol,
které upravují jiné právní
předpisy jakými jsou např. zákon o
kontrole, zákon o působnosti územních
finančních orgánů.
Auditorem podle tohoto zákona je fyzická osoba,
která je zapsána v seznamu auditorů vedeném
Českou komorou auditorů. Zákon připouští,
aby auditorskou činnost mohly vykonávat i právnické
osoby. Podmínky vzniku právnické osoby pro
účely tohoto zákona upravuje ustanovení
§ 4. Jménem právnické osoby mohou auditorskou
činnost vykonávat pouze auditoři.
Podle tohoto zákona může vykonávat auditorskou
činnost v České republice i osoba, která
je zapsána v seznamu auditorů vedeném oprávněným
orgánem ve Slovenské republice a pokud se tato osoba
zapíše do seznamu vedeném Českou komorou
auditorů.
K § 4 - 5
Zákon připouští, aby auditorskou činnost
vykonávaly na území České republiky
i zahraniční fyzické nebo právnické
osoby, které se zapíší do seznamu auditorů
vedeném komorou. Za zahraniční fyzickou osobu
resp. právnickou osobu se považuje osoba, která
má trvalé bydliště resp. sídlo
mimo území ČSFR, splňuje podmínky
obecně závazných právních přepisů
platných v České republice. Komora upřesní
podmínky k zápisu do seznamu auditorů v návaznosti
na mezinárodně přijaté postupy (směrnice
Evropských společenství) a na základě
vzájemné reciprocity mezi státy.
Podle tohoto zákona mohou vznikat právnické
osoby z auditorů, advokátů, komerčních
právníků, daňových poradců
a zahraničních osob, které splňují
podmínky pro výkon auditorské činnosti
v jiném státě. Podmínkou vzniku právnické
osoby je, aby nejméně 60% podílu právnické
osoby vlastnily auditoři.
Právní úprava neumožňuje vykonávat
auditorskou činnost fyzickým nebo právnickým
osobám, které podnikají ve smyslu obchodního
zákoníku na základě živnostenského
oprávnění. Jedná se o veškeré
hospodářské, obchodní činnosti
a služby, které byly povolovány na základě
zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů včetně podnikání
v zemědělství. Auditorskou činnost
však mohou vykonávat podle tohoto zákona osoby,
které mají živnostenské oprávnění
pro vedení účetnictví nebo ekonomické
a účetní poradenství a jsou případně
zapsány do obchodního rejstříku.
Komora auditorů současně se zápisem
do seznamu auditorů vydá fyzické osobě
dekret, který ji bude opravňovat k výkonu
auditorské činnosti. Pro právnickou osobu
na základě splnění podmínek
vzniku právnické osoby a jejího zápisu
do seznamu vystaví komora licenci.
Zákon umožňuje auditorům, kteří
požádali o zapsání do seznamu auditorů
a které komora nezapsala, podat u soudu návrh na
opravný prostředek. Návrh podá auditor
u soudu podle ustanovení občanského soudního
řádu.
K § 6 - 9
Požadavky a podmínky, které musí fyzická
osoba mající zájem o vykonávání
auditorské činnosti splnit jsou stanoveny v §
10. Při stanovení podmínek a předpokladů
se vychází z obecně uznávaného
vzdělávacího systému v České
republice a z ustanovení 8. směrnice Evropských
společenství, která se týká
schvalování osob pověřených
zákonnou kontrolou účetních výkazů.
Vzdělávací systém bude třeba
doplnit o formu teoretické a praktické přípravy,
která bude navazovat na vysokoškolské studium
a umožní získat kvalifikaci odpovídající
mezinárodním požadavkům (kvalifikace
účetního znalce). Dosažení této
kvalifikace se stane podmínkou pro složení
odborné zkoušky k výkonu auditorské
činnosti po nabytí účinnosti zákona,
který upraví postavení účetního
znalce. Po dosažení kvalifikace účetního
znalce je dále stanovena podmínka absolvování
dvouleté praxe jako asistent auditora v pracovním
poměru u auditora. Do doby nabytí účinnosti
zákona, který upraví postavení účetního
znalce, je stanoven předpoklad pro vykonání
odborné zkoušky a získání usnesení
o úspěšném složení odborné
zkoušky, absolvování vysoké školy
ekonomického nebo právnického směru
popř. vysoké školy technické se zaměřením
na ekonomiku.
Pro výkon auditorské činnosti ve vybraných
odvětvích jako je peněžnictví,
pojišťovnictví a v právních subjektech
veřejně správního charakteru (např.
rozpočtové organizace) se stanovuje povinnost složit
speciální zkoušku. Po úspěšném
složení speciální zkoušky získá
auditor zvláštní osvědčení,
které ho bude opravňovat k výkonu auditorské
činnosti v uvedených právních subjektech.
Zákonem je dáno komoře oprávnění
jmenovat členy zkušební komise, před
kterou bude uchazeč o získání usnesení
pro výkon činnosti auditora prokazovat teoretické
znalosti z vypsaných oborů a schopnosti jejich uplatnění
v praxi.
Základní rozsah odborné zkoušky a její
formu upravuje ustanovení § 8 odst. 2. Rozsah a obory
pro speciální zkoušku určí komora
podle vybraných odvětví. Komora je oprávněna
výčet oborů rozšířit v
souladu se směrnicí č. 8 Evropských
společenství.
K § 10 - 11
Komora je oprávněna pozastavit auditorovi výkon
auditorské činnosti, jestliže bylo proti němu
zahájeno řízení o omezení nebo
zbavení jeho způsobilosti k právním
úkonům, byla proti němu podána žaloba
pro trestný čin a nebo jestliže neuzavřel
smlouvu o pojišťění odpovědnosti
za škodu.
Pozastavení výkonu auditorské činnosti
trvá po dobu do ukončení pravomocného
řízení, uzavření pojistné
smlouvy a do doby uvedené v rozhodnutí, kdy auditorovi
bylo uloženo pozastavení výkonu činnosti
jako disciplinární opatření.
Komora vyškrtne ze seznamu každou fyzickou osobu, jestliže
nastane některý z případů uvedených
v jednotlivých ustanoveních § 13. Pravomoc
komory k vyškrtnutí ze seznamu se vztahuje i na právnické
osoby, které jsou v likvidaci nebo závažným
způsobem porušily závazné právní
předpisy týkající se auditorské
činnosti.
Dále je komora podle zákona oprávněna
vyškrtnout ze seznamu fyzickou nebo právnickou osobu,
která neprováděla auditorskou činnost
po dobu tří let po sobě následujících.
K § 12 - 13
Ustanovení § 12 jsou klíčová
ve vztahu k zaměření činnosti auditora.
Auditorská činnost je vysoce odbornou činností
s nároky kladenými na znalost obecně závazných
právních předpisů, především
na znalost účetnictví. Osoby, které
tuto činnost vykonávají a budou vykonávat,
musí ji vykonávat nezávisle, samostatně
a svědomitě. Kromě dodržování
obecně závazných právních předpisů,
ke kterým se řadí i opatření
vydávaná v oblasti účetnictví,
jsou auditoři povinni při své činnosti
dodržovat statut komory a všechny řády,
která komora vydá a které upravují
jejich činnost.
Činnost auditora spočívá v ověřování
údajů vykázaných v účetní
závěrce a uvedených ve výroční
zprávě účetních jednotek. Zvláštními
předpisy je stanovena povinnost mít účetní
závěrku ověřenou auditorem a zveřejňovat
z ní údaje ve výroční zprávě.
Zvláštní předpisy, které tuto
povinnost stanovují jsou obchodní zákoník,
zákon o účetnictví, zákon o
bankách, zákon o pojišťovnách.
Ověřování údajů v účetní
závěrce a výroční zprávě,
v zahajovací rozvaze má prokázat, zda údaje
věrně zobrazují stav majetku a závazků,
finanční situaci a výsledek hospodaření
účetní jednotky. Ověřování
se vztahuje i na zahajovací rozvahu, na závažné
hospodářské operace účetní
jednotky a změny obchodního jmění.
Ověřování údajů z vybraných
oblastí může auditor provádět
v průběhu roku.
Výsledkem ověřování údajů
účetní závěrky je písemná
zpráva. Na základě zprávy z ověřování
účetní závěrky zpracuje auditor
písemné stanovisko, ve kterém uvede výrok
a předá jej se zprávou statutárním
orgánům účetní jednotky. Výrokem
auditor vyjádří svůj názor
na sestavení účetní závěrky
z hlediska dodržení účetních
postupů v účetním období, které
ověřoval a názor, zda údaje účetní
závěrky uveřejněné ve výroční
zprávě odrážejí reálnou
finanční a majetkovou situaci účetní
jednotky. Výrok auditora je také zásadním
vyjádřením, které je zveřejněno
ve výroční zprávě účetní
jednotky a podle kterého budou obchodní partneři,
akcionáři, banky i státní orgány
posuzovat další možnosti spolupráce a
financování účetní jednotky.
Zákon stanovuje povinné náležitosti
písemného stanoviska. Podrobnosti postupu při
ověřování údajů účetní
závěrky a výroční zprávy,
závažných hospodářských
operací a změn v tržním ocenění
obchodního jmění, způsobu zpracování
výsledků ověřování a
jejich projednání se statutárními
orgány účetní jednotky stanoví
komora příslušnými řády.
Při zpracování zprávy o ověření
konsolidované účetní závěrky
postupuje auditor podle řádů stanovených
komorou.
V případě pochybnosti o některých
údajích popř. poskytnutých informacích
účetní jednotkou má auditor právo
si vyžádat přístup k informacím,
které o ní vede banka nebo její obchodní
partneři. Kromě prověření veškerých
informací nezbytných ke zpracování
zprávy má auditor právo být přítomen
inventarizaci majetku a závazků účetní
jednotky popřípadě si vyžádat
inventarizaci v oblasti, ve které zjistil nedostatky.
O průběhu své činnosti u účetní
jednotky během roku je auditor povinen vést dokumentaci.
Z dokumentace musí být zřejmé všechny
významné skutečnosti, které zjistil
v průběhu ověřování.
Dokumentace je součástí spisu, který
dále obsahuje zprávu. roční závěrku,
výroční zprávu účetní
jednotky a další náležitosti, které
stanoví komora. Do spisu auditora má právo
nahlížet komora a soud.
K § 14 - 17
Právní úpravou je zakotvena i povinnost mlčenlivosti,
kterou jsou vázáni auditoři. Účelem
je ochrana informací, se kterými se auditor setkal
při výkonu své činnosti. Zachování
mlčenlivosti je nezbytným předpokladem pro
důvěru účetní jednotky v auditora.
Tato povinnost je vztažena i na asistentky auditora a další
pracovníky, které auditor zaměstnává
a pracovníky komory.
Povinnost uzavřít smlouvu o pojišťění
odpovědnosti za škodu před zahájením
činnosti je stanovena auditorovi pro ty případy,
kdy způsobí účetní jednotce
škodu. Tuto povinnost má auditor i vůči
svým asistentům a pracovníkům, které
zaměstnává na základě pracovního
poměru. Délka povinného pojišťění
se vztahuje na celou dobu, po kterou auditor činnost vykonává
nebo po kterou zaměstnává pracovníky.
Auditor vykonává svou činnost na základě
smlouvy s účetní jednotkou. Zákon
stanovuje horní hranici doby, na kterou auditor uzavírá
smlouvu s účetní jednotkou. Po uplynutí
smluvené doby může auditor uzavřít
novou smlouvu.
Svou činnost auditor vykonává za úplatu
na základě uzavřené smlouvy s odpovědným
zástupcem účetní jednotky. Právní
úprava nepřipouští, aby úplata
měla formu věcného plnění nebo
byla stanovena přímým podílem na ukazatelích
výsledků činnosti účetní
jednotky.
Zákon nepřipouští, aby auditorskou činnost
u účetních jednotek, u kterých ověřuje
údaje konsolidované účetní
závěrky, vykonávala osoba, která je
k ní ve vlastnickém, spoluvlastnickém nebo
členském vztahu, pokud jí z těchto
vztahů plyne jakýkoliv majetkový prospěch.
Zákon nepřipouští vykonávat auditorskou
činnost také osobám, které jsou členy
správních rad, dozorčích rad nebo
jsou jmenování jako revizoři účtů.
K § 19 - 22
Činnost asistenta auditora může vykonávat
pouze fyzická osoba, která splňuje podmínky
k zapsání do seznamu asistentů auditorů.
Právní úprava připouští,
aby asistent auditora vykonával jednotlivé úkony
auditorské činnosti, kterými ho auditor pověří.
Asistent auditora nemá podle zákona oprávnění
k podepsání zprávy. Odpovědnost za
její obsah nese auditor. Sankční charakter
má § 19, který stanovuje podmínky pro
vyškrtnutí asistenta auditora ze seznamu.
K § 23 - 26
V případě, že auditor poruší
nějakým způsobem své povinnosti vyplývající
z obecně závazných právních
předpisů musí být proti auditorovi
zahájeno disciplinární řízení.
Podle charakteru a stupně provinění se auditorovi
uloží některý stupeň disciplinárního
opatření podle § 23.
K zahájení disciplinárního řízení
s auditorem dává podnět dozorčí
komise komory do tří měsíců
ode dne, kdy se předseda dozorčí komise dozvěděl
o porušení právních předpisů,
které se vztahují k činnosti auditora. V
souladu s obecně stanovenou promlčecí dobou,
zákon ukládá předsedovi dozorčí
komise zahájit disciplinární řízení
s auditorem, nejpozději však do čtyř
let ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění
došlo. Disciplinární provinění
řeší disciplinární komise komory
podle disciplinárního řádu.
Auditor, kterému bylo uloženo disciplinární
komisí disciplinární opatření,
má právo se proti tomuto opatření
odvolat k představenstvu komory. Představenstvo
komory přezkoumá rozhodnutí disciplinární
komise a potvrdí nebo zruší rozhodnutí
komise.
V případě, kdy disciplinární
komise uloží auditorovi jako disciplinární
opatření pokutu, pozastavení činnosti
nebo vyškrtnutí ze seznamu a rada komory rozhodnutí
disciplinární komise potvrdí, má auditor
právo požádat o přezkoumání
rozhodnutí soud. Přezkoumání rozhodnutí
soudem se řídí ustanoveními občanského
soudního řádu.
K § 27 - 30
K zabezpečení rozvoje nezávislé auditorské
profese a na obhajobu a prosazování zájmů
auditorů se zákonem zřizuje Česká
komora auditorů. Komora je právnickou osobou a samosprávnou
nezávislou organizací, která sdružuje
všechny auditory a asistenty auditorů. Zdroji příjmů
se stanou příspěvky od auditorů a
asistentů auditorů, úhrady poplatků
za účast na zkouškách, úhrady
za služby poskytované auditorům a asistentům
auditorů, výnos pokut z uloženého disciplinárního
opatření. Hospodaření komory a její
účetní závěrku budou ověřovat
revizoři účtů, které zvolí
sněm. Schválení ověřené
účetní závěrky podléhá
sněmu.
Komora pro rozvoj nezávislé auditorské profese
zaměří svou činnost na zabezpečení
systematické teoretické a praktické přípravy
k dosažení kvalifikace účetního
znalce a na zvyšování vzdělanosti organizováním
kursů, seminářů, přednášek,
školení.
Činnost komory nebude zastupitelná v oblasti zpracování
a vydávání řádů upravujících
auditorskou činnost, povede seznamy auditorů, asistentů
auditorů. Komora je podle zákona oprávněna
vydávat dekrety fyzickým osobám a licence
právnickým osobám k výkonu činnosti
auditora na základě zápisů do seznamu
auditorů. Zákonem je také komora oprávněna
stanovit podmínky pro zapsání právnických
osob do seznamu auditorů z hlediska účasti
zahraničních právnických nebo fyzických
osob při výkonu činnosti auditora.
Zákonem jsou stanoveny orgány komory. Kromě
stanovených orgánů může komora
zřizovat další pomocné orgány,
které budou zabezpečovat odborné dílčí
úseky její činnost.
K § 31
Přechodná a zmocňovací ustanovení
zákona stanovují podmínky pro přechodné
období, t. j. období, ve kterém se činnost
auditorů i požadavky na jejich kvalifikaci a odbornost
budou řídit tímto zákonem a přechodnými
ustanoveními uvedenými v odstavci 1 a 3. Předpokládá
se, že první absolventi s kvalifikací účetní
znalec budou vstupovat do praxe v roce 1989. Z tohoto důvodu
bude až do roku 1997 uplatněno znění
odstavce 3.
Fyzické a právnické osoby zapsané
do seznamu určených auditorů federálního
ministerstva financí podle vyhlášky č.
63/1989 Sb. za předpokladu, že nesplní podmínky
stanovené v § 4 odst. 2 se podle tohoto zákona
nezapíší do seznamu auditorů vedeném
komorou k 1. 1. 1993. Do konce roku 1993 musí splnit právnické
osoby podmínky pro jejich vznik podle § 9 odst. 1
písm. c).
Ministr financí České republiky bude jmenovat
přípravný výbor, který svolá
sněm auditorů pro ustavení České
komory auditorů. Do šesti měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona
by měla komora zahájit činnost a plnit všechny
funkce, které jí ukládá tento zákon.
K § 32 -33
Po nabytí účinnosti zákona České
národní rady o auditorech a České
komoře auditorů pozbude platnosti vyhláška
federálního ministerstva financí č.
63/1989 Sb., o ověřovatelích (auditorech
a jejich činnosti na území České
republiky.
Předpokládá se, že zákon vstoupí
v platnost dnem vyhlášení.