Přítomni:
Místopředseda ČNR J. Kasal a 182 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
financí l. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr kultury J. Kabát, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr vnitra J. RumI, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička, ministr zahraničních
věcí J. Zieleniec.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, vítám vás všechny
srdečně, vítám vládu České
republiky vedenou premiérem Václavem Klausem, vítám
všechny hosty.
Zahajuji 15. schůzi České národní
rady.
Dnes v poledních hodinách, před ukončením
14. schůze, vám byl rozdán návrh pořadu
15. a 16. schůze ČNR.
Doporučuji, abychom návrh pořadu obou schůzí
schválili najednou s tím, že jej posléze,
podle konkrétní situace, operativně rozdělíme.
Táži se, zda si někdo přeje navrhnout
změnu nebo doplnění pořadu obou schůzí
ČNR. (Nikdo.)
Dávám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s předloženým
návrhem, ať zvedne ruku! 163.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že předložený návrh
byl schválen.
Prvním bodem je
Prosím premiéra vlády České
republiky, pana Václava Klause, aby nám odůvodnil
předložený vládní návrh
ústavního zákona, který jste obdrželi
jako sněmovní tisk 210.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych velmi stručně uvedl
vládní návrh zákona, který
jste obdrželi před několika dny. Vláda
doporučuje naplnění senátu.
Vláda vychází z toho, že naše Ústava
zavedla senát a vláda se domnívá z
mnoha důvodů, že je velmi důležité,
aby senát mohl začít fungovat, to znamená,
aby byl naplněn senátory.
Potřebujeme to z řady důvodů, z důvodů
stability naší politické scény, z důvodů
celé řady dalších aktů, pro které
je senát důležitý, potřebujeme
to v neposlední řadě i pro možnost uskutečnit
v brzké době volbu prezidenta České
republiky v souladu s Ústavou, vámi schválenou
Ústavou České republiky.
Z tohoto hlediska vláda doporučuje naplnit senát,
a sice naplnit no formou transformací poslanců Federálního
shromáždění zvolených v minulých
volbách v České republice.
Všichni dobře víme, že existuje celá
řada variant, jak tuto transformaci uskutečnit,
v jakém počtu apod. Vláda jako exekutiva
nebyla schopna tento složitý oříšek
rozlousknout a nijak netrvá na tom, aby byl ten či
onen ze dvou variantních návrhů, který
vám byl předložen, vámi dnes schválen.
Vláda bude přijímat případné
dílčí alternativy či alternativu jinou.
Ale základní věc - naplnit senát metodou
transformace poslanců je to, co vám vláda
doporučuje a doporučuje vám, abyste pro toto
hlasovali.
Myslím, že je zbytečné, abych se vyjadřoval
k technickým detailům tohoto návrhu. Vláda
respektuje, jak slyší kolem sebe, vůli řady
z vás, aby byl senát naplněn v počtu,
který odpovídá Ústavě České
republiky. I toto vláda bere souhlasně na vědomí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za odůvodnění vládního návrhu
zákona ČNR o ustavení prozatímního
senátu.
Nyní dávám slovo pověřenému
zpravodaji ústavně právního výboru
ČNR panu poslanci Marku Bendovi s tím, aby nám
odůvodnil předloženou zprávu ústavně
právního výboru, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 228.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové.
Zcela stručně odůvodním zprávu
ústavně právního výboru, protože
všichni zřejmě víme o tisku dost, všichni
jsme o něm dostatečně přemýšleli,
všichni víme jak z jednání tady, tak
i z veřejných sdělovacích prostředků,
jak projednávání tohoto tisku probíhalo.
Ústavně právní výbor, který
byl jediným výborem, který tento ústavní
zákon projednával na své schůzi 18.
prosince 1992, doporučil aby Česká národní
rada učinila základem projednávání
vládního návrhu ústavního zákona
o ustavení Prozatímního senátu Parlamentu
tisk 210 ve znění společné zprávy,
kterou vám předkládáme v tisku 228.
Jedná se o variantu 1 vládního návrhu
ústavního zákona o ustavení Prozatímního
senátu Parlamentu, tedy variantu se 174 poslanci - senátory.
Zároveň ústavně právní
výbor doporučil aby sněmovna tento vládní
návrh zákona neschválila. Přesto se
domnívám, že ho projednat musíme. Na
ústavně právním výboru byly
předkládány návrhy, že bychom
tento tisk vůbec projednávat neměli. K mému
velkému překvapení tyto návrhy byly
předkládány dokonce z řad opozice.
Toto bych viděl jako nesmírně nebezpečný
precedenc do budoucna, abychom neprojednali některý
návrh, který byl řádně podán,
protože pak by se většinovým hlasováním
sněmovna mohla vždy rozhodnout, že neprojedná
opoziční návrhy. To bych pokládal
skutečně za nemožné, takže návrh
projednat musíme, a to ve znění společné
zprávy ústavně právního výboru
podle tisku 228.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu zpravodaji ústavně právního výboru
poslanci Marku Bendovi.
Dámy a pánové, v tuto chvíli otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se jako první přihlásil
pan poslanec Marek Benda, ale zároveň se s faktickou
poznámkou přihlásil pan poslanec Kozák.
Uděluji mu proto slovo.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a kolegové!
Přistupujeme k projednávání velice
závažného zákona. Z těchto důvodů
se domnívám, že je vhodné, abychom o
konečném znění tohoto zákona
rozhodli tajným hlasováním, neboť jeho
závažnost je rovna prakticky volbám. Z těchto
důvodů si myslím, že bychom měli
skutečně postupovat tak, jak jsem navrhl.
Zároveň s ohledem na skutečnost, že
si to vyžádá od pracovníků České
národní rady vyřešení jistých
technických problémů, navrhuji, abychom o
tomto procedurálním návrhu hlasovali ihned,
aby pracovníci Kanceláře měli dostatek
času se připravit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozákovi za tento procedurální
návrh. Domnívám se, že mi nezbývá
nic jiného, než mu vyhovět a dát o jeho
návrhu hlasovat.
Pan poslanec Kozák navrhuje, aby hlasování
o souhlasu či nesouhlasu s navrženým zněním
bylo provedeno tajnou formou.
Dámy a pánové, kdo souhlasí s návrhem
poslance Kozáka, ať zvedne ruku. 140.
Kdo je proti? 22.
Konstatuji, že návrh pana poslance Kozáka byl
přijat. Vyzývám pracovníky Kanceláře
České národní rady, aby pro tento
akt připravili vše nezbytné.
Nyní prosím, aby se slova ujal poslanec Marek Benda
a vás ostatní žádám, abyste se
do rozpravy hlásili pokud možno písemně.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane předsedo, vážená
vládo, dámy a pánové, dovolím
si uvést nejprve technickou poznámku, a to, zda
by mohl být rozdán pozměňovací
návrh, který je pro rozdání připraven.
Potom si dovolím vám ho přečíst.
K tomu, aby zákon mohl projit, je potřebných
120 hlasů. Na základě jednání,
která tady od pondělí probíhají,
se domnívám, že varianta s převedením
všech 174 poslanců Federálního shromáždění
do Prozatímního senátu České
republiky je zcela neprůchodná, nemá šanci,
aby získala potřebných 120 hlasů,
a proto i po dohodě s řadou dalších
poslanců a poslaneckých klubů si dovolím
předložit návrh, který by poněkud
odlišně od vládního návrhu zákona
měl řešit naplnění senátu
81 poslanci vybranými z Federálního shromáždění.
Návrh by zněl takto: Dosavadní články
3 a 6 společné zprávy, tak jak ji máte
předloženu, se vypouštějí a vkládají
se nové články 3 až 7 ve znění:
článek 3: Senátory Prozatímního
senátu Parlamentu se stávají poslanci Federálního
shromáždění zvolení v České
republice a vykonávající svůj mandát
poslance k 31. 12. 1992, určení podle pravidel stanovených
tímto ústavním zákonem.
článek 4:
(odst. 1) Prozatímní senát Parlamentu má
81 senátorů.
(odst. 2) Politická strana, politické hnutí
nebo jejich koalice, která získala v České
republice mandáty do Federálního shromáždění
(dále jen "politická strana") získá
tolik mandátů do Prozatímního senátu
Parlamentu, kolik činí podíl počtu
získaných mandátů politické
strany ve Federálním shromáždění
k celkovému počtu mandátů za Českou
republiku ve Federálním shromáždění,
násobený počtem senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu. U takto zjištěného
podílu se k desetinným místům nepřihlíží.
(odst. 3) Je-li součet počtu mandátů
získanýchpolitickými stranami nižší
než počet senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu, získají zbylé mandáty
postupně ty politické strany, které vykazují
nejvyšší zbytek dělení podle odst.
2.
(odst. 4) Do tří dnů ode dne účinnosti
tohoto ústavního zákona oznámí
politická strana předsedovi Poslanecké sněmovny
jméno, příjmení a adresu trvalého
bydliště zmocněnce politické strany
oprávněného jednat za politickou stranu ve
věci mandátu senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu.
(odst. 5) Počet mandátů, který jednotlivé
politické strany podle odst. 2 a 3 získaly, oznámí
předseda Poslanecké sněmovny zmocněncům
podle odstavce 4 do 6 dnů ode dne účinnosti
tohoto ústavního zákona.
(odst. 6) Zmocněnec podle odstavce 4 písemně
oznámí předsedovi Poslanecké sněmovny
jména, příjmení a adresy trvalého
bydliště poslanců Federálního
shromáždění podle čl. 3, kteří
se stávají senátory Prozatímního
senátu Parlamentu. Počet těchto poslanců
se musí shodovat s počtem mandátů,
které politická strana získala. K písemnému
oznámení, které nevyhovuje stanoveným
podmínkám, se nepřihlíží.
Písemné prohlášení je nutno doručit
předsedovi Poslanecké sněmovny do 15 dnů
od převzetí oznámení o počtu
mandátů podle odst. 4. Nevyužije-li politická
strana oprávnění podle tohoto odstavce, její
mandáty se rozdělí poměrně
ostatním politickým stranám.
článek 5: Uprázdní-li se v Prozatímním
senátu Parlamentu mandát, nastupuje náhradník
téže politické strany z poslanců Federálního
shromáždění podle čl. 3, který
nezískal mandát v Prozatímním senátu
Parlamentu. Přitom se postupuje podle čl. 4 odst.
6 přiměřeně.
článek 6: Mandát senátorů Prozatímního
senátu Parlamentu vzniká dnem následujícím
po dni, kdy bylo písemné oznámení
podle čl. 4 odst. 6 doručeno předsedovi Poslanecké
sněmovny.
článek 7: Předseda Poslanecké sněmovny
svolá první zasedání Prozatímního
senátu Parlamentu tak, aby se sešlo do třiceti
dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního
zákona.
Následující články by se přečíslovaly
na 8 až 10.
Upozorňuji vás na to, že v tisku, který
jsem vám nechal rozdat, jsou dvě drobné chyby
a jedno upřesnění, aby nevznikly pochybnosti,
a to v odst. 2, čl. 4, kde se ve třetím řádku
vkládá mezi slova "počtu mandátů"
- "počtu získaných mandátů".
Na to jsem byl upozorněn, aby nevznikly pochybnosti. Dále
jsou dvě drobné chybičky písařské
v článcích 5 a 6, kde - jak už jste
mnozí zaregistrovali - je vždycky "čl.
4 odst. 6". My jsme tam vkládali dodatečně
jeden odstavec a už jsme to nepromítli.
Tolik pozměňující návrh, který
by snad měl směřovat k tomu, aby tento zákon
byl touto sněmovnou potřebnou většinou
průchozí a který zároveň plní
všechny ty funkce, které chceme splnit, to znamená
naplňuje Prozatímní senát, tak jak
nám to ukládá Ústava, a zároveň
uchovává politické složení z
voleb do Federálního shromáždění.
Já doufám, že ho podpoříte. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bendovi. Do rozpravy se dále přihlásil
pan poslanec Skočovský, kterému uděluji
slovo.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, v rámci decentralizace
zákonodárné moci, v rámci prostorových
a personálních možností navrhuji, aby
v tisku 228 v článku 2 byl doplněn za odst.
1 odstavec 2 "Sídlem Prozatímního senátu
je Brno." Odstavec 2 se přečísluje na
odst. 3.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Skočovskému. Dále se přihlásil
opět pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Omlouvám se, ale dovolím
si provést ještě jedno upřesnění,
na které mě upozornil pan ministr spravedlnosti.
A to, že by se do odstavce 6 čl. 4 text, který
máte před sebou, na závěr doplnil
o středník a text by pokračoval větou
"postupuje se přiměřeně podle
odstavců 2 a 3". Aby bylo zcela zřejmé,
co znamená to poměrně ostatním politickým
stranám. Čili postupuje se podle odst. 2 a 3. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za toto upřesnění. Táži se, kdo
se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Mašek,
připraví se pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, nebudu hovořit k meritu
věci, k tomu jsem se vyjádřil několikrát.
Chci vás jenom upozornit, že před několika
minutami jste vložili nálož do základů
nového státu. Hlasovat tajně o zákonech
- o ústavních zákonech to je pak možné
i tajným shromážděním.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Maškovi a prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Čestmír Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážené
dámy a pánové, vy, kteří jste
v této sněmovně byli v minulém volebním
období, si doufám pamatujete, o čem jsem
často hovořil. To, o čem budu mluvit, říkám
za sebe a je to mé vidění světa. Jako
červená nit se táhne českým
životem a politikou nedůslednost a neochota nést
následky svých činů. Za komunistů
jsme svá svědomí utěšovali starostí
o blaho svých dětí. Šlo ale jen o naše
bezpečí a klid. Dva roky jsme poslouchali krásné
řeči z nejpomazanějších úst
o morálce, etice a smíření. Byla to
prázdná slova, mé oči viděly
něco jiného.
Minulá i současná vláda neučinily
důslednější pokus o spravedlnost. Malí
lotři i velké kreatury prošli bez trestu. Byl
to příklad všem, a jak pozoruji, i nám.
Horizont našeho zření se zúžil
na náš osobní, stavovský či partajní
zájem. A i v tomto smyslu, jak se domnívám,
nedohlížíme velkých dálav. Zájem
naší země a smysl reformy se začíná
vytrácet v pozadí. Smutně konstatuji paralely
naší historie. Eduard Beneš po Mnichovu rezignoval
a odjel do Ameriky. Benešova vláda v únoru
1948 rezignovala. Dubčekova vláda se nechala v srpnu
1968 odvézt do Moskvy a A. Dubček podepsal. Pithartova
vláda nepřevzala na jaře 1990 důsledně
moc.
My máme dát základ českému
státu a pořádáme podivné hrátky
o svá křesla. Ti, kteří podle svého
postavení převzali největší odpovědnost,
by měli dohlížet dále. Nevidím,
že by tomu bylo tak.
Upozorňuji vás, lidé v této zemi byli
nesčetněkrát zklamáni a podvedeni.
Mají oči, uši i rozum, a dívají
se na nás. Naše křesla jsou vratká.
Pozitivní změna v naší zemi nenastane
jednoduše ekonomií, nastane jedině příkladem.
Já budu hlasovat jedině podle svého svědomí.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hofhanzlovi a vzhledem k tomu, že se dále
do rozpravy již nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Prosím nyní aby se slova ujal pan premiér
V. Klaus, aby pronesl závěrečnou zprávu
za navrhovatele této předlohy.
Předseda vlády České republiky
Václav Klaus: Vážená Česká
národní rado, chci říci, že jsem
pozorně sledoval pozměňovací návrhy,
které byly předloženy, a v souvislosti s tím,
co jsem řekl v úvodu, že vláda opravdu
netrvá na svých dvou variantách, které
vám předložila a za vládu mohu říci,
že souhlasíme s oběma těmi pozměňovacími
návrhy.
To znamená jak s obšírným návrhem,
který nám byl předán panem poslancem
Bendou, tak i s myšlenkou přenést Senát
do Brna, což myslím, že by mohlo být symbolickým
výrazem naší vlády velmi pozitivního
vztahu k tomuto městu a k zemi moravské. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu premiérovi V. Klausovi a nyní prosím
o slovo zpravodaje Marka Bendu.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
moje funkce nebude tak těžká, protože
zde zazněly pouze dva pozměňovací
návrhy v rozpravě. První pozměňovací
návrh jsem přednesl já, který jsem
pak postupně doplňoval, takže myslím,
že o něm můžeme hlasovat i s tím
jedním doplněním, které jsem později
řekl. Ptám se, zda je nutné, abych pozměňovací
návrh, který jsem přednesl, ještě
jednou přednesl.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, já vám v této chvíli
vstoupím do vaší řeči a dám
slovo panu poslanci Kužílkovi, který se přihlásil
s faktickou poznámkou.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já jsem nyní trochu zaskočen tím,
že jsme právě teď dostali velmi závažný
pozměňovací návrh, který stanoví
právní skutečnosti velmi zvláštní
a domnívám se, že je dobrým zvykem před
hlasováním o takových pozměňovacích
návrzích přerušit naše jednání
na jednání klubů. Zdůvodňuji
to tím, že například tento pozměňovací
návrh znamená, že pokud některá
ze stran nevstoupí do tohoto senátu, tak se mandáty
přerozdělí a výsledek se již
zcela odliší od voleb a pak je to zdrojem velké
nestability. Nechci to uvést jako rozpravu, říkám
to technicky. Prosil bych, jestli je možné přerušit,
aby se mohly poradit kluby, jak se k této nové věci
postavit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
chápu to jako procedurální návrh,
který směřuje k tomu, abychom schůzi
přerušili, a myslím, že takový
kompromis, na kterém bychom se mohli shodnout, je 15 minut.
Prosím pana poslance Kužílka, aby mně
věnoval pozornost v této chvíli. Souhlasí
s 15 minutami?
Takže se táži sněmovny, zda souhlasí.
Kdo souhlasí s tím, aby projednávání
bylo přerušeno na 15 minut? 117.
Kdo je proti? 3 poslanci jsou proti.
Tento návrh byl přijat.
Dámy a pánové, prosím ještě
o chvilku strpení, protože hlasování
bude tajné, prosím ověřovatele ČNR,
paní poslankyni Martu Hubovou, Evu Matouškovou, Josefa
Effenbergera, Alfréda Frommera, Roberta Koláře,
Ludvíka Motyčku, Ladislava Rymeše, Tomáše
Svobodu, Oldřicha Vrchu a Eduarda Zemana, aby se ujali
své funkce spojené s tajným hlasováním,
protože je třeba také připravit hlasovací
řád.
My ostatní se sejdeme ve 20.55 hod.
Schůze přerušena ve 20.45 hod.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, doba,
kterou jsme si určili pro jednání poslaneckých
klubů uplynula. Chci vás informovat, že se
připravuje a vyhotovuje hlasovací řád,
který bude k dispozici v průběhu 1/4 hodiny
až 20 minut. Mezi tím je na nás, abychom se
vypořádali s pozměňovacími
návrhy, které v rozpravě zazněly.
Prosím pana poslance Marka Bendu, prosím ještě
jednou všechny, aby zaujali svá místa, pana
poslance Bendu poprosím o to, aby splnil své zpravodajské
úkoly.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane předsedo, vážená
vládo, dámy a pánové, já bych
se ujal opět svého úkolu, který byl
přerušen po počátečním
slovu. Jak jsem řekl, máme pouze dva pozměňovací
návrhy, z nichž první je návrh, který
jsem předložil já a který máte
všichni rozdaný na stole, s dvěma - třemi
technickými změnami. To je vložení slova
"získaných" a přečíslování
odstavce 5 na odstavec 6 v článcích 5 a 6
a s doplněním, které jsem pak ještě
přednesl v rozpravě, do odstavce 6. článku
4. postupuje se přiměřeně podle odstavců
2 a 3. (Předsedající: Prosím o klid
a prosím ještě jednou všechny, aby se
posadili.) Já se ptám, zda je tady požadavek,
abych znovu přečetl celé znění
pozměňovacího návrhu? (Z pléna:
Ne.) Zdá se, že tomu tak není, jestliže
takový požadavek není, poprosím pana
předsedajícího, aby o tomto návrhu
dal hlasovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Marka Bendy, ať
zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? 35 poslanců vyjádřilo svůj
nesouhlas.
Přesto konstatuji, že návrh poslance Marka
Bendy byl přijat.
Poslanec Marek Benda: Druhý návrh, který
zazněl v rozpravě, byl návrh pana poslance
Skočovského, který navrhuje do článku
2 společné zprávy, tak jak ji máme
před sebou, vložit nový druhý odstavec,
dosavadní odstavec 3 by se přečísloval
- odstavec druhý by zněl: "Sídlem Prozatímního
senátu je Brno".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Skočovského,
ať zvedne ruku. 117 poslanců vyjádřilo
svůj souhlas.
Kdo je proti? 6.
Takže i tento návrh byl přijat a sídlem
Prozatímního senátu bude Brno.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Předpokládám,
pane poslanče, že tím vaše zpravodajské
povinnosti pro tuto chvíli vypršely, takže vám
děkuji.
A nyní, dámy a pánové, vzhledem k
tomu, že Kancelář nebyla dosud s to vyhotovit
materiály, poprosil bych pana dr. Jaroše, který
už před začátkem schůze mě
požádal, zdali bych mu dal v intermezzu případně
slovo.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, vážený pane
premiére, vážená vládo, kolegyně
a kolegové, chápu, že jsme v určité
tenzi a chtěl bych vaši pozornost proto obrátit
trochu jiným směrem. Cestou výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví se na nás obracejí
nejrůznější zdravotnická zařízení,
hlavně zdravotnická zařízení,
a některé nadace a žádají nás
o určitý příspěvek na jejich
konta k zakoupení nejrůznějších
zdravotnických přístrojů, případně
o příspěvek na provoz některých
zdravotnických zařízení.
Chtěl bych využít této chvíle
a požádat vás, kteří máte
zájem o přispění na tato konta, obraťte
se na mne, mám u sebe případné složenky
i tyto žádosti, budete si moci vybrat, komu budete
chtít přispět a kolik. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jarošovi. Zeptal bych se pracovnic Kanceláře,
zda rozdávají hlasovací řád.
Není tomu tak.
Vzhledem k pozdní hodině a vzhledem k tomu, že
jsme v situaci, kdy je třeba využít každé
chvilky, dovolil bych si přednést procedurální
návrh, abychom pro tuto chvíli přerušili
projednávání tohoto bodu a přistoupili
k projednávání bodu následujícího.
Chci upozornit, že k hlasování může
dojít nejdříve za 30 - 40 minut, takže
je to dost dlouhá doba na to, aby stálo za to toho
využít. Pan poslanec Černý.
Poslanec Jan Černý: Myslím, že
bychom další bod měli vzít až po
hlasování o tomto ústavním zákoně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře,
respektuji právo navrhovatele a svůj návrh
beru zpět.
Takže, dámy a pánové, vzhledem k tomu,
že v tuto chvíli nelze než vyčkat, dokud
Kancelář ČNR nepřipraví hlasovací
řád, vyhlašuji přestávku na deset
minut. (Přerušeno na 10 minut.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Připomínám,
že vše je připraveno. Prosím pana poslance
Koláře jako poslance skupiny ověřovatelů,
aby se ujal slova a seznámil nás s návrhem
řádu pro tajné hlasování při
schvalování ústavního zákona
ČNR. Ostatní dámy a pány bych prosil,
aby zaujali svá místa ve sněmovních
lavicích.