Přítomni:
Předseda ČNR M. Uhde, místopředsedové
ČNR J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 183 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr hospodářství K. Dyba, ministr kultury
J. Kabát, ministr zdravotnictví P. Lom, ministr
státní kontroly I. Němec, ministr spravedlnosti
J. Novák, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy P. Piťha, ministr vnitra J. Ruml,
ministr práce a sociálních věcí
J. Vodička, ministr mezinárodních vztahů
J. Zieleniec, generální prokurátor J. Šetina.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, milí hosté. V zastoupení předsedy
České národní rady si dovoluji zahájit
5. schůzi České národní rady
a všechny vás na ní srdečně vítám.
Zvláště si dovoluji přivítat
všechny členy vlády České republiky
v čele s jejím předsedou panem Václavem
Klausem.
Návrh pořadu 5. schůze jste obdrželi
prostřednictvím poslaneckých klubů
a ještě dnes vám byl rozdán na lavice.
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je přítomno 133 poslanců. Pokud se někdo
z vás zapomněl podepsat, učiňte tak
o nejbližší přestávce, za což
vám předem děkuji.
Dříve než budeme jednat o případných
změnách návrhu pořadu, konstatuji,
že společné zprávy ke všem návrhům
zákonů obdrželi poslanci v souladu s naším
jednacím řádem nejpozději 24 hod.
před zahájením této schůze.
Dále vám chci sdělit návrh poslaneckého
grémia. Politické grémium doporučuje,
abychom po třetím bodu navrženého pořadu
5. schůze vyhlásili třicetiminutovou přestávku
v níž tento orgán hodlá zaujmout stanovisko
k návrhu na volbu členů Prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky, vzhledem k tomu, že se prezident
pan doktor Husar omluvil z účasti na 5. schůzi
České národní rady z důvodů
konání zahraniční cesty.
Současně se chce politické grémium
poradit, zda navržený pořad 5. schůze
nerozšíří o další bod, týkající
se činnosti orgánů České národní
rady.
Nyní se táži, zda si někdo z vás
přeje navrhnout změnu nebo doplnění
pořadu 5. schůze České národní
rady nebo způsob projednávání jednotlivých
bodů pořadu.
Hlásí se pan poslanec Křížek.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážená vládo,
kolegyně a kolegové, navrhuji rozšíření
předloženého programu schůze o další
bod pod pořadovým číslem 11., kterým
by mělo být projednání přijetí
usnesení České národní rady
k projednání zemědělského programu
vlády České republiky na listopadové
schůzi České národní rady.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu poslanci Křížkovi. Prosím o další
připomínky. (Nikdo se nehlásil.) Není-li
tomu tak, děkuji. Dovolte mi tedy, abychom hlasovali o
pozměňovacím návrhu kolegy Křížka.
Kdo souhlasí s tím, aby, jako bod 11., byl zařazen
další bod, který by zněl: Návrh
usnesení České národní rady,
která doporučuje České národní
radě, aby se agrárním programem zabývala
6. schůze České národní rady.
Je to tak, pane poslanče? (Posl. Křížek:
Ano.)
Kdo tedy souhlasí s návrhem na rozšíření
programu schůze o tento bod, ať zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? 51.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Tento návrh nebyl přijat.
Nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu
tak, jak byl připraven předsednictvem.
Kdo souhlasí s pořadem 5. schůze České
národní rady podle předloženého
návrhu, ať zvedne ruku. 138.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Pořad 5. schůze České národní
rady jsme schválili a než přistoupíme
k jeho projednávání, chci vás ještě
požádat, abyste se do rozpravy k jednotlivým
bodům pořadu hlásili pokud možno písemně,
za což předem děkuji.
Přistupujeme k prvnímu bodu podle schváleného
programu, kterým jsou
Dovoluji si upozornit, že o těchto návrzích
předsednictva hlasuje Česká národní
rada bez rozpravy.
Doporučuji hlasovat o každém z předložených
návrhů samostatně. Táži se proto,
zda má někdo jiné mínění
nebo jiný návrh na způsob hlasování.
(Nikdo se nehlásil.)
Děkuji. Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady uvedeným ve sněmovním tisku 53, což
je zákon o emisi státních dluhopisů
ČR, ať zvedne ruku. 133.
Kdo je proti? 1.
Dovolte mi konstatovat, že tento návrh byl přijat.
Přistoupíme k dalšímu hlasování.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady uvedeným ve sněmovním tisku 54, což
je zákon o změně státního rozpočtu,
ať zvedne ruku. 110. Děkuji.
Kdo je proto? 16. Konstatuji, že i tento návrh byl
přijat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady, uvedeným ve sněmovním tisku 66, což
je zákon o Tiskové kanceláři České
republiky, ať zvedne ruku. 94. Děkuji. Kdo je proti?
29. Děkuji. I tento návrh byl přijat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady, uvedeným ve sněmovním tisku 67, což
je zákon o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ať zvedne
ruku. 138.
Kdo je proti? Nikdo. Konstatuji, že i tento návrh
byl přijat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady, uvedeným ve sněmovním tisku 68, což
je zákon o pojistném na sociální zabezpečení,
ať zvedne ruku. 139.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji. Konstatuji, že i tento
návrh byl přijat.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
předsednictva České národní
rady, uvedeným ve sněmovním tisku 84, což
je zákon o pozemkových úpravách a
pozemkových úřadech, ať zvedne ruku.
152.
Kdo je proti? 2. Konstatuji, že i tento návrh byl
přijat a dovolím si upozornit na to, že jsme
tímto projednali první bod našeho programu,
za což děkuji.
Dalším bodem, podle schváleného programu
je
Z pověření vlády České
republiky odůvodní předložený
vládní návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 48, místopředseda
vlády a ministr financí České republiky
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážené
poslankyně a poslanci, dovolte mi, abych velmi stručně
odůvodnil návrh zákona o emisi státních
dluhopisů České republiky na krytí
schodku rozpočtu ČR za rok 1991. Jak všichni
víte, rok 1991, rozpočtové hospodaření
roku 1991 v České republice skončilo schodkem
ve výši 13,6 mld. korun. Návrh uvedeného
zákona navrhuje krýt část tohoto schodku,
a to ve výši 9,884 mld. korun, formou emise státních
dluhopisů. Zbytek schodku za rok 1991 ve výši
3,7 mld. korun bude kryt v rámci výdajů rozpočtu
letošního roku neboť do příjmů
letošního roku připlynuly v této výši
i prostředky, které se vztahují k zúčtování
za rok 1991.
Chtěl bych zdůraznit, že do jednoho měsíce
od schválení zákona poskytnou obchodní
banky, kterým je v současné době objem
dluhu upisován, finanční prostředky
v uvedené výši, to je zhruba 9,9 mld. korun.
Do této chvíle je schodek rozpočtu České
republiky kryt úvěrem od Státní banky.
Ministerstvo financí potom z prostředků,
které získá od obchodních bank, splatí
úvěr Státní bance. Připravuje
se současně i tisk listinných státních
dluhopisů. Předpokládá se, že
do šesti měsíců je ministerstvo financí
vymění za vytištěnou listinnou podobu
dluhopisů. Potom začnou obchodní banky tyto
dluhopisy prodávat široké veřejnosti,
neboť dluhopisy jsou určené nejen pro právnické,
ale i fyzické osoby. Tomu odpovídají nominální
hodnoty dluhopisů stanovené ve výši
1, 2, 5, 20, 50, 200 tisíc Kčs a jednoho milionu
korun.
Státní dluhopisy budou znít na doručitele
a budou volně obchodovatelné. Doba splatnosti, jak
je navrženo v zákoně, činí 5
let. Úroková sazba bude činit 14% v souladu
nejen s mírou zúročení se stejně
terminovanými vklady u obchodních bank, ale i v
souladu se současnou situací na finančním
trhu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, navrhuji, aby Česká národní
rada vládní návrh zákona o emisi státních
dluhopisů České republiky na krytí
schodku státního rozpočtu za rok 1991 schválila
tak, jak je obsažen tento zákon v tisku 48, a schválila
ve znění společné zprávy výborů
podle tisku 55. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi české vlády
Ivanu Kočárníkovi a předávám
slovo společnému zpravodaji výborů
panu poslanci Janu Vranému, aby odůvodnil předloženou
společnou zprávu výborů, kterou jste
obdrželi jako sněmovní tisk 55. Prosím.
Poslanec Jan Vraný: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, vážená
vládo, dámy a pánové, dovolte mi,
abych vás seznámil se společnou zprávou
výborů ČNR k vládnímu návrhu
zákona ČNR o emisi státních dluhopisů
České republiky na krytí schodku státního
rozpočtu České republiky za rok 1991.
Všechny výbory ČNR kromě výboru
mandátového a imunitního projednaly na svých
schůzích v říjnu 1992 vládní
návrh zákona ČNR o emisi státních
dluhopisů České republiky ke krytí
schodku státního rozpočtu České
republiky za rok 1991. Výbory doporučují
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s návrhem zákona s touto úpravou,
týkající se § 2: Vypustit slovo "zaknihováním".
Vycházeli jsme z příslušného
§ 19 zákona 530 o dluhopisech, kde se v § 19
uvádí: "Příslušná
ministerstva financí vydají v rozsahu stanoveném
zákonem jednotlivé druhy státních
dluhopisů, určují jejich emisní podmínky
a vyhlašují je uveřejněním plného
znění ve Sbírce zákonů."
Tudíž slovo "zaknihováním"
považujeme za nadbytečné.
Dále mi dovolte, abych vás seznámil s dopisem,
který ve smyslu § 18 již jmenovaného zákona
530/1990 ukládá, že Státní banka
Československá je povinna předložit
příslušnému zákonodárnému
sboru své stanovisko k navrhované emisi státních
dluhopisů. Dopis datovaný 2. října,
adresovaný panu předsedovi ČNR panu dr. Milanu
Uhdemu:
Vážený pane předsedo, ve smyslu zákona
o dluhopisech č. 50/1990 Sb. § 18 určené
povinnosti Státní bance československé
předložit příslušnému zákonodárnému
sboru k navrhované emisi státních dluhopisů
vám sděluji, že k návrhu zákona
ČNR o emisi státních dluhopisů České
republiky na krytí schodku státního rozpočtu
za rok 1991, který je předkládán ministerstvem
financí pro zasedání České
národní rady, nemám závažné
připomínky.
Tolik považuji za podstatné k vyjádření
zprávy výboru ČNR k tomuto návrhu
zákona.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu společnému zpravodaji a dovolte mi, abych otevřel
rozpravu k tomuto tisku, do které se zatím nikdo
nepřihlásil.
Vzhledem k tomu, že se skutečně nikdo nehlásí,
dovolte mi, abych ukončil rozpravu a táži se
pana místopředsedy vlády, zda si přeje
pronést závěrečné slovo.
/Ne./
Děkuji. Společný zpravodaj?
Také ne.
Děkuji.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování
o celém předloženém návrhu.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona ČNR o emisi státních dluhopisů
České republiky ke krytí schodku státního
rozpočtu České republiky za rok 1991 podle
sněmovního tisku 48 ve znění společné
zprávy výborů ČNR podle sněmovního
tisku 55, ať zvedne ruku. 119.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 40.
Děkuji a mohu konstatovat, že vládní
návrh zákona o emisi státních dluhopisů
na krytí schodku státního rozpočtu
České republiky za rok 1991 byl schválen.
Děkuji vám.
Dovolte mi abychom přistoupili k dalšímu bodu
podle schváleného programu dnešní schůze,
s tím, že dalším bodem je
Vláda České republiky nám předložila
písemný podklad, který vám byl rozdán
v měsíci září. Dnes vám
bylo na lavice rozdáno stanovisko prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu ke státnímu
závěrečnému účtu ČR
za rok 1991.
Z pověření vlády ČR nám
předložený písemný podklad, který
obsahuje také vládní návrh usnesení
ČNR, odůvodní opět místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi, abych stručně
odůvodnil státní závěrečný
účet České republiky za rok 1991.
Vláda i Česká národní rada
jsou při projednávání tohoto materiálu
tak trochu ve zvláštní situaci. Vláda
z toho důvodu, že zde odůvodňuje plnění
státního rozpočtu za rok 1991, i když
se na něm tato vláda nepodílela. A rovněž
tak Česká národní rada má zaujmout
stanovisko, i když tento státní rozpočet
na rok 1991 neprojednávala ani neschvalovala.
Dovolte mi nejprve stručnou rekapitulaci vývoje
ekonomiky v roce 1991, na jejímž pozadí se
odvíjelo i rozpočtové hospodaření
českého rozpočtu.
Ekonomický vývoj byl v minulém roce výrazně
ovlivněn jak probíhající tržní
transformací ekonomiky, tak i dramatickou změnou
vnějších podmínek. Strategie hospodářské
politiky směřovala k dosažení makroekonomické
stability v ekonomice, udržení inflace ve zvládnutelných
mezích a podpoře tržní transformace.
Dnes, myslím, s výhodou téměř
desetiměsíčního odstupu lze říci,
že základní záměry hospodářské
politiky se podařilo dodržet, a to i přes to,
že došlo k posunům v některých
makroekonomických charakteristikách od původních
předpokladů. Ekonomický vývoj České
republiky v roce 1991 byl charakteristický zejména
následujícími tendencemi.
Hrubý domácí produkt v reálném
vyjádření poklesl v roce 1991 proti roku
1990 o zhruba 14%. Tento pokles byl způsoben především
vlivem vnějších podmínek, zejména
rozpadem trhu bývalých zemí RVHP, a dále
pak procesem transformace naší ekonomiky.
K druhé rozhodující tendenci patří
skutečnost, že po liberalizaci cen se ve velmi krátké
době podařilo stabilizovat cenovou hladinu, od 2.
čtvrtletí růst cen vykazoval již nevýrazný
pohyb.
Jako třetí tendenci bych označil jistý
nárůst nezaměstnanosti, který souvisel
se zmíněnými transformačními
procesy, jakož i se změnami ve vnějších
vztazích. Koncem roku 1991 dosáhla nezaměstnanost
v České republice 221 tis. osob, což je zhruba
4,1%. Celková úroveň nezaměstnanosti
tak nebyla ve srovnání s vyspělými
ekonomikami nijak dramatická.
Čtvrtou tendencí, která se prosazovala v
průběhu roku 1991 v české ekonomice,
je velmi příznivý vývoj v oblasti
vnějších vztahů charakterizovaný
též zejména přebytkem obchodní
bilance České republiky ve výši zhruba
25 miliard korun, a rovněž charakteristický
stabilitou devizového kurzu.
Jako pátou tendenci bych označil poměrně
dobrý nástup, rychlý nástup, privatizace
v České republice. V roce 1991 bylo privatizováno
více než 14 tisíc provozních jednotek
v celkové vydražené hodnotě téměř
15 miliard korun. Podíl soukromých firem v průmyslu
a ve stavebnictví začal dynamicky narůstat.
Sedmou charakteristickou tendencí vývoje roku 1991
je i určitá změna v chování
obyvatelstva. Zatímco pro rok 1990 byla charakteristická
velmi nízká míra úspor, v roce 1991
dochází ke značnému nárůstu
míry úspor, zhruba z 1,7% na 12,7%.
A konečně - v souladu se záměry ekonomické
politiky další rozhodující tendencí
byl pokles podílu výdajů veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu, který poklesl během roku 1990 zhruba z
56% na 47% v roce 1991.
Lze tedy celkově shrnout, že nástup ekonomické
reformy se podařilo zvládnout bez narušení
makroekonomické rovnováhy a fungování
ekonomiky.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, ze souhrnného hodnocení výsledků
rozpočtového hospodaření vyplývá,
že se nepodařilo dosáhnout rozpočtového
přebytku ve výši 1,1 miliardy korun tak, jak
byl schválen rozpočet České republiky
na rok 1991. Naopak státní rozpočet skončil
schodkem ve výši 13,6 miliardy korun a místní
rozpočty s mírným přebytkem ve výši
něco přes 5 miliard korun. Zhoršení
rozpočtových výsledků bylo způsobené
na jedné straně nesplněním příjmové
stránky rozpočtu, na straně druhé
ztrátou kontroly nad plněním rozpočtových
výdajů v závěru loňského
roku. Celkové příjmy veřejných
rozpočtů České republiky se v roce
1991 proti roku 1990 zvýšily o 13,5% a rozpočtovaná
výše byla splněna na 94%. Nejvíce se
nesplnění rozpočtovaných příjmů
projevilo v oblasti inkasa z odvodů z mezd a odměn,
které bylo oproti rozpočtu nižší
zhruba o 10 miliard korun. Úroveň příjmů
státního rozpočtu byla do značné
míry ovlivněna také použitým
systémem dělení společných
příjmů podle dohod uskutečněných
v rámci federace při schvalování rozpočtu
na rok 1991. Pro Českou republiku v tomto roce ze společných
příjmů šlo o 40% podíl na jejím
skutečném celostátním výnosu.
Chci říci, že na nesplnění inkasa
společných příjmů měla
rovněž vliv i nižší tvorba rozpočtových
zdrojů na území Slovenské republiky,
která přispívala do těchto společných
příjmů.
Výdaje veřejných rozpočtů se
zvýšily proti roku 1990 o 18%, přičemž
přímé výdaje veřejného
sektoru vzrostly o 25%, transferové výdaje podnikům
klesly na 96%, zejména v důsledku poklesu transferu
do podnikové sféry. Transferové výdaje
obyvatelstva vzrostly o více než 20%.
Pokud jde o místní rozpočty, tyto skončily
přebytkem příjmů nad výdaji
ve výši 5,2 miliardy korun. Z tohoto celkového
přebytku připadá na obce 32%, na města
45% a na okresy 23%. Výdaje místních rozpočtů
dosáhly v roce 1991 výše téměř
90 miliard korun a zvýšily se oproti upravenému
rozpočtu o více než 7%.
K nejdynamičtějším výdajovým
položkám v oblasti místních rozpočtů
patřily neinvestiční výdaje na školství
a zdravotnictví. Své výdaje včetně
tvorby fondu rezerv kryly místní orgány ze
14% vlastními příjmy, z 12% doplňkovými
příjmy a ze 74% dotacemi ze státního
rozpočtu republiky.
Ve struktuře i objemu vlastních příjmů
místních rozpočtů došlo proti
roku 1990 k podstatným změnám, které
byly vyvolány probíhajícím procesem
malé privatizace. Dále se nově stala příjmem
místních rozpočtů důchodová
daň fyzických osob a zvýšil se i výnos
daní a poplatků od obyvatelstva.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, jak již jsem uvedl, státní rozpočet
České republiky skončil v roce 1991 schodkem
ve výši 13,6 mld. Kčs. Hlavním faktorem,
který vedl ke zlomu ve výsledcích rozpočtu
zejména v závěru roku bylo zrychlení
výdajů, které neodpovídalo vývoji
příjmů, a na které rozpočtová
politika reagovala nedostatečně účinně.
Kromě přežívajících stereotypů
v rozpočtovém chování organizací
koncem roku a autonomnosti ve vývoji části
výdajů to bylo způsobeno i nízkou
účinností kontrolních a regulačních
mechanismů zabudovaných v celém systému
rozpočtového hospodaření, ale i poklesem
finanční a rozpočtové kázně.
Je to závažné poučení pro letošní
rok, kdy rozpočtové hospodaření je
rovněž napjaté a kdy nemůžeme připustit
opakování loňského vývoje.
Z celkové částky rozpočtového
deficitu bude uhrazeno 3,7 mld. Kčs - jak již jsem
řekl při odůvodnění zákona
o dluhopisech - v rámci výdajů rozpočtu
letošního roku a zbývající částka
bude podle zákona, který jste před chvilkou
schválili ve výši 9,9 mld. Kčs kryta
emisí státních dluhopisů.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych vám závěrem poděkoval
za pozornost, kterou jste věnovali projednání
státního závěrečného
účtu.- Jménem vlády České
republiky navrhuji, aby Česká národní
rada předložený návrh státního
závěrečného účtu České
republiky schválila.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a nyní
prosím společného zpravodaje výborů
České národní rady pana poslance Tomáše
Ježka, aby nám odůvodnil společnou zprávu
výborů České národní
rady ke státnímu závěrečnému
účtu České republiky za rok 1991,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 79.
Prosím.