Přítomni:
Předsedkyně ČNR VI. volebního období
D. Burešová, předseda ČNR VII. volebního
období M. Uhde, místopředsedové ČNR
VII. volebního období J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka,
P. Tollner a 198 poslanců.
Za vládu České republiky: ministr
vlády J. Šabata.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vážení hosté.
Vítám vás na dnešním, druhém,
jednacím dnu ustavující schůze České
národní rady. Naše jednání, jak
víte, jsme přerušili včera po prvním
kole volby, resp. řekli jsme si, že se bude pouze
v prvním kole volit předseda České
národní rady. Jak víte, předseda České
národní rady nebyl zvolen. Proto se sešly poslanecké
kluby, probíhala další jednání
k přípravě nové volby a před
zahájením dnešního jednání
se ještě sešlo politické grémium.
Proto bych nyní požádala pověřeného
zástupce skupiny poslanců, pana poslance Čermáka,
aby nám přednesl a odůvodnil návrh
na volbu předsedy České národní
rady. Písemný podklad tentokrát nemáte.
Prosím proto pana poslance, aby se ujal své úlohy.
Poslanec Petr Čermák: Vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy a vážení pánové.
Dovolte mi, abych vám přednesl návrh skupiny
poslanců na jméno kandidáta na předsedu
České národní rady. Toto jméno
je prof. Milan Uhde.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Čermákovi. Jsou
nějaké dotazy, připomínky, případně
další návrhy?
(Nikdo se nehlásil).
Zdá se, že tomu tak není.
Budeme postupovat obdobně jako včera, hlasovací
lístky jsou připraveny a mohou se tedy začít
vydávat ihned v reprezentačních místnostech,
ve státních aktech. Doba výdeje hlasovacích
lístků bude 20 minut. A dalších 20 minut
potom ponecháme komisi, aby zpracovala výsledky
hlasování.
Sejdeme se tedy za 45 minut, to jest přesně v 11.00
hodin.
Do této doby přerušuji schůzi.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, zahajuji přerušené jednání
a prosím pověřeného člena komise,
aby nás seznámil s výsledky tajné
volby.
Poslanec Anton Zima: Vážená paní
předsedkyně, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mi přečíst zápis o výsledku
tajného hlasování - druhá volba, 1.
kolo. K volbě bylo členy komise převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
195. Odevzdáno bylo 185 platných lístků,
tedy žádný neplatný. Rozhodnutí
o neplatnosti hlasovacích lístků tedy není.
Počet neodevzdaných hlasovacích lístků
je 10.
Pro navrženého kandidáta pana Milana Uhdeho
bylo odevzdáno 99 platných hlasů, proti 86.
Pan Milan Uhde byl zvolen předsedou České
národní rady.
(Dlouhotrvající potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážený pan předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, právě
jste si zvolili nového předsedu České
národní rady. Dovolte, abych mu z tohoto místa
popřála hodně sil v jeho odpovědné
práci, která nebude lehká, hodně zdaru
a totéž přeji i vám všem. Vám
všem, i všem občanům naší
republiky bych potom přála, aby základním
motivem vašeho uvažování, vašeho
počínání bylo to, co je tak hezky
napsáno na budově našeho sněmu: Salus
rei publicae suprema lex esto, což česky znamená
blaho státu budiž nejvyšším zákonem.
A nyní předávám řízení
schůze našemu nově zvolenému předsedovi.
(Dlouhotrvající potlesk).
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážená
paní předsedkyně, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, dámy a pánové, vážení
hosté. Chci nejdříve poděkovat všem,
kteří mi v tomto dvojdílném hlasovacím
maratonu dali své hlasy a svou důvěru. Budu
hledět ze všech svých sil, abych tuto důvěru
nikdy nezklamal.
Obracím se však i k těm, kteří
mi tak či onak svou důvěru nedali. Jsem přesvědčen,
že každá oponentura je dobrá, dokonce
navíc chci říci, že každá
kritika je dobrá, podtrhuji každá, protože
nejen zrcadlí toho, kdo kritizuje, ale zrcadlí i
toho, kdo je kritizován, a je-li konstruktivní,
může z každé kritiky vyvodit pro sebe
konstruktivní důsledek.
Tolik ke stránce věci, kterou bych nazval, alespoň
z poloviny, stránkou osobní.
A nyní bych se rád věnoval alespoň
stručně pomyšlení na to, co nás
očekává. Není žádným
tajemstvím, že náš společný
stát, který trvá 74 let, je v tuto chvíli
zasahován vážnými pochybnostmi a vážnými
otázkami, týkajícími se jeho existence.
Stojíme, jako už mnohokrát příslušníci
politické reprezentace tohoto národa, v konfliktní
krizové situaci, na kterou musíme dát odpovědnou,
hlubokou a uváženou odpověď.
Při té příležitosti bych rád
připomněl, že v tuto chvíli k nám
promlouvá nejen oněch 74 let našeho společného
státu, ale že myšlenka české státnosti,
tolikrát již abstraktně citovaná, kotví
na větších hlubinách, než je oněch
74 let 20. století.
Český stát je starší. Nedávno
Vyšehradská kapitula pořádala vzpomínku
na smrt prvního českého krále Vratislava,
od kteréžto události uplynulo 900 let.
Rád bych tedy, abychom při pomyšlení
na to, na co teď máme odpovídat, dbali i této
historické dimenze, jejíž duch by měl
pobývat s námi.
Samo hlasování ukázalo, že sněmovna
je tak říkajíc polarizována. Rád
bych k tomu řekl několik slov. Několik optimistických
slov. Neviděl bych do budoucnosti obraz této sněmovny
jako útvaru polarizovaného do nesmiřitelných
poloh. Raději bych mluvil o příměru
klenby, která se také klene od protilehlého
bodu k druhému, ale je souvislá a drží
pohromadě. Říká se, že klenba
je tím pevnější, čím větší
tíha na ní spočine.
Přál bych tedy nám všem, kteří
jsme se stali členy tohoto parlamentu, abychom byli pohromadě
takovou klenbou, klenbou, kde všechny stavební prvky
nesměřují stejně, ale souvisejí.
Tíha, kterou cítíme, ať nám pomůže
dát odpověď, za kterou bychom se nikdy nemuseli
stydět.
Děkuji vám, že jste mne vyslechli.
Nyní bych rád řekl několik slov, jimiž
bych chtěl vyjádřit vděčnost
dosavadní předsedkyni České národní
rady, paní doktorce Dagmar Burešové. Rád
bych jí jménem nás všech a v její
osobě i bývalému předsednictvu a celé
ČNR vyjádřil poděkování
a popřál všechno dobré ve všem,
co budou v budoucnosti dělat.
(Potlesk. Sněmovna povstala. Za stálého potlesku
předal nově zvolený předseda ČNR
dr. Burešové kytici. Kytici předal dr. Burešové
také místopředseda J. Vlach. Rovněž
místopředsedové J. Kalvoda, J. Kasal a Z.
Malík dr. Burešové děkovali.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, dovolte mi nyní, abych přešel k dalšímu
bodu našeho pořadu, kterým je jako devátý
bod programu
Písemný podklad k tomuto návrhu nebylo nutno
vypracovat, proto prosím pověřeného
zástupce poslanecké skupiny, aby návrh ústně
uvedl a zdůvodnil.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, jménem koaličních stran
navrhuji počet místopředsedů stanovit
číslem čtyři a počet ověřovatelů
stanovit číslem devět.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, slyšeli jste návrh přednesený
panem poslancem Hofhanzlem. Jsou k tomuto návrhu nějaké
připomínky? - Není tomu tak. Ale přece
jen je tu faktická poznámka pana poslance Čundrleho.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Čundrle: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
jsem toho názoru, že jsme bod devět přeřadili
za bod dvanáct a že v současném jednání
bychom měli projednávat bod označený
číslem deset - Návrh na zřízení
výborů ČNR - a potom pokračovat dál.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Čundrlemu. Hlásí se pan poslanec
Výborný s technickou poznámkou. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jsem
přesvědčen, že kolega Čundrle
se mýlí, neboť při včerejším
hlasování jsme za bod dvanáct přeřadili
pouze návrh na stanovení počtu členů
předsednictva. (Projevy souhlasu a potlesk.) Je možno
to ověřit v zápise.Předseda ČNR
Milan Uhde: Já se domnívám, že je tomu
tak, jak řekl pan kolega Výborný, čtu
z jednacího pořadu - Návrh na stanovení
počtu místopředsedů ČNR a počtu
ověřovatelů ČNR. Z toho vyplývá,
že skutečně problematika počtu členů
předsednictva byla přeřazena, ale tento bod
s vynětím této své složky byl
ponechán tak, jak bylo přečteno.
Pro pořádek se ptám, zda pan poslanec Čundrle
přijímá toto vysvětlení, anebo
zda k němu chce ještě zaujmout stanovisko?
(Posl. Čundrle: Souhlasím.)
Děkuji, pan poslanec souhlasí.
Doporučuji, abychom hlasovali o počtu každé
skupiny funkcionářů zvlášť.
Ptám se tedy, zda jsou proti tomuto způsobu hlasování
nějaké připomínky? - Není tomu
tak.
Kdo souhlasí s tím, aby počet místopředsedů
ČNR byl čtyři tak, jak bylo navrženo,
ať zvedne ruku! 125.
Pro pořádek se ptám, kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 49.
Děkuji. Z hlasování vyplynulo, že návrh
přednesený panem poslancem Hofhanzlem, aby Česká
národní rada měla čtyři místopředsedy,
byl většinou hlasů přijat.
Nyní se táži, kdo souhlasí s tím,
aby Česká národní rada měla
devět ověřovatelů, ať zvedne
ruku! 174.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Návrh byl většinou hlasů přijat.
Vyplývá z něho, že Česká
národní rada bude mít devět ověřovatelů.
Přistoupíme nyní k desátému
bodu našeho pořadu, kterým je
Písemný návrh skupiny poslanců, členů
politického grémia České národní
rady, máte k dispozici. Připomínám
pouze, že ústavní zákon o čs.
federaci předpokládá existenci mandátového
a imunitního výboru České národní
rady, ten jsme již ustavili a jednací řád
České národní rady pak předpokládá
existenci ústavně právního výboru
České národní rady.
Prosím nyní zástupce skupiny poslanců
pana poslance Tollnera, aby návrh uvedl.
Poslanec Pavel Tollner: Vážený pane
předsedo, vážené dámy a pánové,
po dohodě politického grémia předkládám
návrh na zřízení výborů
ČNR pro VII. volební období. Jedná
se o těchto deset výborů:
Ústavně právní výbor, výbor
pro právní ochranu a bezpečnost, výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti,
rozpočtový výbor, hospodářský
výbor, výbor zemědělský, pro
veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, výbor ČNR
pro sociální politiku a zdravotnictví, výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu a zahraniční výbor.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji vám,
pane poslanče. Přistoupíme k hlasování.
Je zde ještě ale připomínka. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
vážené paní a páni poslanci,
navrhuji, aby ze sedmého výboru byla vyňata
část pro životní prostředí
a aby byl vytvořen samostatný výbor pro životní
prostředí.
Nechci vás obtěžovat dlouhým zdůvodňováním
významu životního prostředí,
ani okolnostmi v jakých dnes jsme. Pouze bych chtěl
připomenout, že v minulosti bylo životní
prostředí podřízeno ministerstvu vnitra
a toto zařazení do sedmého výboru
by mohlo signalizovat podobné podřízení.
Zvažte velice důkladně tento návrh.
Není to kontraverzní návrh. Myslím
si, že životní prostředí by mělo
být jedním z hlavních problémů,
které budeme řešit a mělo by prolínat
všemi problémy. Tento výbor by měl mít
právo na vlastní existenci. Je zde dostatek velice
kvalifikovaných a fundovaných lidí, kteří
by tento výbor jistě obsadili a rozumně by
řešili problémy, které přináší
doba.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji vám,
pane poslanče. Konstatuji, že byl podán návrh,
aby z výboru, který je veden na našem seznamu
jako sedmý, t.j. výbor ČNR pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí, bylo životní prostředí
vyňato a učiněno předmětem
práce nového výboru, jedenáctého
v seznamu, který by měl název výbor
pro životní prostředí.
Konstatuji, že se písemně přihlásil
pan poslanec Bílý. Žádám ho,
aby přednesl svůj příspěvek.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedo, poslankyně a poslanci, vážení
kolegové, jménem klubu HSD-SMS jsem pověřen
tím, abych také podal podnět k výborům
a k jejich kompetencím.
Domnívám se, že kontraverzní je název
sedmého výboru ČNR pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí.
V názvu tohoto výboru se používají
termíny, které nejsou právně technické.
Nelze si představit, co je to veřejnou správou.
Stejně tak by bylo třeba, aby se vymezil pojem regionů
a regionální rozvoj. Myslím, že tento
název je nadbytečný.
Myslím si z hlediska kompetencí je neorganické
zde přiřadit životní prostředí.
Myslím, že bychom souhlasili s tím, aby životní
prostředí bylo vlastním výborem, ale
pokud nechceme rozšiřovat počet výborů,
bylo by vhodné ho přiřadit k výboru
číslo šest - zemědělský
výbor a životní prostředí.
Navrhujeme, aby sedmý výbor měl název
výbor ČNR pro územní správu
- a přidal bych zde - národnosti. Souvisí
to s tím, že Český stát je mnohonárodní
stát, jsou zde národy a národnosti. Myslím,
že to s tím souvisí. Z výboru číslo
tři bych odebral kompetenci, která se týká
národnosti.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bílému. Prosím pana poslance Ortmana.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, připojil
bych se k návrhu, který zde zazněl, návrhu
k samostatnému výboru pro životní prostředí.
Je to otázka velice aktuální a zasluhovala
by si, aby samostatný výbor existoval. Vyjadřuji
tomu to návrhu podporu.
K tomu, co odeznělo v předchozím příspěvku.
Domnívám se, že schůdným řešením
by bylo řešení, že by se tento sedmý
výbor jmenoval výbor ČNR pro územní
správu a regionální rozvoj. Spojení
těchto bodů k sobě patří. Předkládám
to jako pozměňovací návrh.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Ortmanovi. Konstatuji, že tím podal třetí
pozměňovací návrh. Hlásí
se pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, byl jsem v minulém období
členem výboru pro životní prostředí
a jsem svým povoláním také ekolog.
Myslím, že regionální rozvoj má
návaznost na životní prostředí
a myslím, že je to organické sepětí
životního prostředí s regionálním
rozvojem. Dávat dohromady zemědělství
s životním prostředím tam se domnívám,
že zájmy zemědělství jsou často
protikladné zájmům životního
prostředí. Neměli bychom jednat tak jak bylo
jednáno mnohdy v uplynulých čtyřiceti
letech, kdy se dávaly dohromady věci, které
dohromady nešly.
Jsem pro to, aby výbor pro životní prostředí
a regionální rozvoj byl tak jak byl navržen.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Hofhanzlovi. Písemnou přihlášku
do rozpravy podal pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, rád bych se pozastavil
u názvu, který je navrhován ke změně
a sice územní správa. To je termín,
který se za poslední desetiletí zažil.
Rád bych odkázal na některé publikace
první republiky, kde tento obor samosprávy a státní
správy byl nazýván veřejnou správou.
Jsem rád, že se konečně objevil historický
název pro tuto problematiku, ke které máme
v knihovně řadu publikací. Věřím,
že naši kolegové se s těmito publikacemi
také seznámí a nebudou lpět na názvu,
který se za posledních čtyřicet let
sice zažil, ale není zcela přesný.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Paynovi. Do rozpravy se písemně hlásí
pan poslanec Hrazdíra.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, v minulém volebním období
jsem vykonával funkci předsedy výboru pro
územní správu a národnosti. Mám
s činností tohoto výboru určité
zkušenosti.
Pokud se týká vystoupení pana poslance Hofhanzla,
souhlasím, že můžeme spojovat problematiku
regionálního rozvoje a životního prostředí.
Ovšem ve svém vystoupení opomenul velmi závažný
díl toho výboru a to je státní správa.
Předpokládám, že pokud by tento výbor
byl konstituován tak jak byl navržen, státní
správa, regionální rozvoj a životní
prostředí, že skutečně práce
tohoto výboru bude velmi problematická. Díky
velkému množství práce nebude stačit
plnit tyto úkoly a bude je plnit velmi povrchně.
Doporučuji proto zvážit vytvoření
samostatného výboru pro životní prostředí,
případně tuto problematiku připojit
k jinému výboru, ale aby výbor číslo
sedm byl výborem ČNR pro územní správu
a regionální rozvoj.
Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Hrazdírovi. Další přihlášku
do rozpravy podal pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové. Jsem rád, že
tady pan kolega Payne otevřel otázku veřejné
správy. Chci ale konstatovat jednu maličkost. Tehdy
pojem veřejné správy byl zakotven v právních
předpisech od občanského zákoníku
přes další polem veřejnoprávní
korporace apod. Zatím v právních předpisech
tyto pojmy zakotveny nemáme. Jinak s publikacemi, o kterých
mluvil, jsme se seznámili.
K otázkám životního prostředí,
zemědělství, tento výbor. To, že
jsou protichůdné věci, které by tento
výbor měl řešit mám za to, že
by bylo dobré spojení těchto dvou věcí
dohromady do jednoho výboru, protože pro legislativní
úpravy by tento výbor musel dávat stanovisko.
Zatímco tak může dojít k situaci, že
dva výbory budou dávat dvě různá
stanoviska a sněmovna bude potom muset rozhodovat, ke kterému
z těchto názorů se přikloní.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji a
prosím pana poslance Josefa Ježka, který se
přihlásil písemně do rozpravy.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové. Nejprve bych
chtěl uvést na pravou míru jistý záměr,
který se pod názvem "výbor České
národní rady pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí"
skrývá. Domnívám se, že vůbec
tento parlament neudělal chybu, když v názvu
tohoto výboru bude předjímat stav, kterého
chceme ve svém volebním období dosáhnout.
Čili abychom provedli reformu veřejné správy,
abychom vybředli z nekonečných nesmyslných
diskusí o souvislosti mezi samosprávou a státní
správou, abychom pojmem regionální rozvoj,
pojmem používaným v celém Evropě
civilizované a spořádané nahradili
starodávné termíny z dob direktivního
plánování oblastního. Co jiného
by mělo být úkolem samosprávných
orgánů než rozvoj životního prostředí,
co jiného by mělo být úkolem těchto
orgánů, aby nebyly neustálé rozpory
mezi ekology, sociology, ekonomy. Prostě životní
prostředí by mělo být nedílnou
součástí regionálního rozvoje.
To jsou stručné argumenty, které hrály
roli při konstituování tohoto výboru.
Domnívám se, že pro danou problematiku v rámci
tohoto parlamentu je naopak naprosto optimální nebo
dokonce nejlepší, aby tento výbor byl konstituován
tak, jak je navržen.