Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Jako další se přihlásil
do rozpravy pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní
předsedkyně, vážení kolegové,
chtěl bych vás seznámit rovněž
se stanoviskem klubu Levého bloku, přičemž
k případným námitkám předesílám,
že jako člen předsednictva ČNR podle
§ 19 mám právo vyjádřit se ke
všem otázkám, které nesouvisejí
s projednávaným bodem, i když souviset budou.
Podporuji návrh, který zde přednesl kolega
Grulich a domnívám se, že tento text by mohl
být v čl. 1 s tím, že "Česká
národní rada volí místopředsedy
ČNR, předsedy výborů a další
členy předsednictva ČNR podle principu poměrného
zastoupení poslanců jednotlivých klubů
v České národní radě."
Vážení kolegové, jsme na samém
začátku sedmého funkčního období
České národní rady. Dnes zahájené
schůzi České národní rady přísluší
konstituovat orgány ČNR. Významné
místo v nich náleží předsednictvu
České národní rady. Mimo jiné
i proto, že podle stávajícího právního
stavu, který zde nebudu hodnotit v době, kdy Česká
národní rada nezasedá, ať z důvodu,
že je zasedání skončeno, a nebo proto,
že volební období uplynulo, plní působnost
národní rady právě její předsednictvo.
Jde o působnost se všemi oprávněními
sněmovny kromě možnosti přijímat
a měnit ústavní zákony a usnášet
se na státním rozpočtu republiky. I z toho
pohledu je zcela zřejmé, jak důležité
je dodržení poměrného zastoupení
při volbě tohoto ústavního orgánu.
Nerespektování zmíněné zásady
při tvorbě parlamentních orgánů
je popíráním výsledků voleb.
Jde o demokratické omezování parlamentní
opozice.
Složení parlamentu je výsledkem voleb demokratických
a vyjadřuje vůli 6,5 mil. voličů.
Složení parlamentních orgánů
by proto mělo odpovídat složení sněmovny.
Tato zásada je obecně platným demokratickým
principem, který platí v těch státech,
kde je podobným systémem systém poměrného
zastoupení vedoucích stran. Uplatňoval se
po celé období první republiky. Zákon
č. 320 z roku 1920 a 326 z roku 1920 již shodně
v paragrafech 60 a 63 zakotvil jako klíč při
vytváření stálého výboru,
tedy předsednictva parlamentu i výborů parlamentu.
Ostatně ve skončeném šesté funkční
období byla tato zásada plně dodržována.
Vždyť právě argument, aby předsednictvo
ČNR odpovídalo složení sněmovny,
použily pravicové síly při argumentaci
k prosazení rekonstrukce předsednictva ČNR
v roce 1991. Dnes je tento princip opět pravicovými
kluby a často i shodnými poslanci popírán.
Nutno si položit otázku, jak hodnotit politiku, v
níž se argumenty používají podle
krátkodobé účelovosti a nikoliv podle
obecné platnosti.
Snaha zabezpečit si maximální účinnost
v předsednictvu ČNR dělením stran
na demokratické a nedemokratické podle účelových
subjektových hodnocení. To nemůžeme
považovat za projev politické uvážlivosti
a prozíravosti, ale spíše vlastní slabosti.
Naproti tomu je nutno ocenit postoj těch, kteří
považují projevy parlamentní demokracie za
zcela zásadní pro vlastní rozhodování.
Dámy a pánové, klub Levého bloku hodnotí
postoj poslaneckých klubů ODS-KDS, KDU-ČSL
a ODA, majících v tomto parlamentu většinu,
jako nedemokratický.
(Potlesk.)
Jako nedemokratický. Vede k rozdělování
parlamentu v samotném počátku jeho práce,
protože není těmito kroky ctěna zásada
poměrného zastoupení a pokud nebude v čl.
1 navržená úprava kolegou Grulichem či
mnou schválena, mám mandát prohlásit
za náš poslanecký klub, že nemůžeme
navržené kandidáty těchto poslaneckých
klubů podpořit.
Děkuji vám.
(Potlesk levé části sněmovny.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Protože se množí
příspěvky do diskuse, poprosila bych pana
poslance Zimu nebo pana poslance Bendu, aby se posadili ke stolku
a udělali společného zpravodaje. Pozměňovací
návrhy jsem si zapisovala, ale bylo jich více a
mohli bychom se dostat do nesnází.
(Přichází pan poslanec Zima.)
Pan poslanec Zima se toho ujme, děkuji. Možná,
že by bylo dobře, kdyby pan poslanec Řezáč
pomohl panu poslanci Zimovi, vzhledem k tomu, že pan poslanec
Zima je nově zvolen. Nyní se přihlásil
pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, vážení
hosté. Slyšeli jsme zde dva příspěvky,
které hovoří o poměrném zastoupení
při volbě předsednictva. Pan kolega Ortman
má pravdu, že zásada poměrného
zastoupení - nikoliv ovšem při volbě
předsednictva, nýbrž stálého
výboru, což je orgán poněkud kvalitativně
jiného typu než je naše současné
předsednictvo - byla zakotvena v zákonech první
republiky. Nicméně my jsme právě dnes
složili slib, že budeme dodržovat naše zákony.
Rád bych poukázal na § 24 jednacího
řádu, kde v prvé větě se říká,
že k platnému usnesení je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny přítomných
poslanců. To je věta, která znemožňuje
uplatnění poměrného principu při
schvalování volebního řádu
pro volby orgánů v České národní
radě. Pokud tedy některý z kandidátů
nezíská nadpoloviční většinu
hlasů, pak můžeme hovořit o jakýchkoliv
zásadách poměrného zastoupení,
ale bylo by to v rozporu s tímto platným jednacím
řádem, který je zákonem, vyšel
ve Sbírce zákonů a který dnes nemůžeme
žádným usnesením měnit. Jen bych
tedy poprosil pány kolegy a kolegyně, aby se drželi
toho, co právě před chvílí
slíbili, že budeme dodržovat platné zákony
a aby ve volebním řádu nebyla schvalována
žádná změna.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Nyní se do rozpravy přihlásil
poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená
paní předsedkyně, vážené
kolegyně a kolegové, já nemohu souhlasit
s poslancem Payne, že by náš ústavní
a právní řád nezavazoval tuto sněmovnu
k tomu, abychom vycházeli při volbě funkcionářů
a orgánů České národní
rady ze systému poměrného zastoupení.
Naše volební zákony jsou ovládány
tímto systémem jak ve volbách 1990, tak letos
a je naprosto nelogické, proč by mělo být
předsednictvo ČNR tvořeno fakticky latentním
systémem většinovým. Navíc tato
povinnost vyplývá v podstatě přímo
z platných dokumentů o lidských právech,
které naše republika (veselost v pravé části
sálu) - já to budu konkrétně specifikovat,
kolegové, můžete se smát potom - ratifikovala
a vyhlásila. V článku 26 mezinárodního
paktu o občanských a politických právech
z 16. 12. 1966, který naši republiku zavazuje od 23.
3. 1976, je jasně uvedeno, že je zakázána
jakákoliv diskriminace, a to i podle politického
nebo jiného přesvědčení. V
čl. 5, odst 1 téhož paktu je jasně uvedeno,
že tento pakt nemůže být vykládán
tak, aby jakákoliv práva byla omezována nebo
jiným způsobem poškozována. Paragraf
2 ústavního zákona č. 23 z 9. ledna
loňského roku jasně hovoří
o tom, že mezinárodní smlouvy o lidských
právech v naší republice vyhlášené
a ratifikované mají jasnou přednost před
zákonem a jsou obecně závazné. V čl.
23 1 odst. 4 této Listiny základních práv
a svobod je uvedeno, že každý má právo
za rovných podmínek vstupovat do volených
a jiných veřejných funkcí.
V čl. 1 této Listiny je uvedeno, že lidé
jsou si rovni v právech a lidské důstojnosti.
V čl. 2 Listiny je uvedeno, že stát je založen
na demokratických hodnotách a z toho důvodu
také jsme vázáni základními
zásadami parlamentní demokracie. V čl. 3
odst. 1 Listiny je uvedeno, že všichni občané
mají rovná práva a platí ústavní
princip rovnosti. Těm z vás, které jsem tak
pobavil a kteří se zasmáli, mohu říci,
že mne před šesti dny v Římě
přijal předseda italského parlamentu Georgo
Napolitano, se kterým jsem hovořil asi 35 minut.
Zajímal se velice o současné problémy
v Československu, a to jak státoprávního
uspořádání, tak se podivoval nad tím,
že tato zásada se přijímá ve
Federálním shromáždění
i ve Slovenské národní radě a jsou
problémy v politickém grémiu ČNR,
kde by tato zásada neměla platit.
Zvažme, zda poslouží rozvoji demokracie a zachování
článku 2 Listiny, že náš stát
je budován na hodnotách demokracie, když strany,
které zvítězily ve volbách, kde získaly
42% hlasů, budou mít 100% členů předsednictva.
Musíme si položit otázku, zda je stát
formou politické organizace celé občanské
společnosti, nebo zda zůstává pouze
nástrojem vládnoucí strany nebo vládnoucích
stran, jako tomu bylo za totality.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Čermák.
Poslanec Petr Čermák: Vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy, vážení pánové, myslím,
že jsme byli právě svědkem toho, jak
by činnost parlamentu neměla vypadat. My tu jednáme
o volebním řádu a diskutujeme ale úplně
o jiné věci. Bylo-li zde již zahájeno
hovoření o tomto problému, rád bych
uvedl věci na poněkud pravější
míru.
(Veselost.)
Já se domnívám, že vůbec nebylo
cílem koalice obsadit všechna místa v předsednictvu
ČNR. Naopak. Přesný poměrný
počet zastoupení byl nabídnut i sociální
demokracii, HSD SMS a LSU. Oni to zřejmě odmítli
a bojují tedy za komunistickou stranu a republikány,
aby také byli v předsednictvu.
(Veselost, potlesk v levé části sálu.)
To za prvé. Za druhé bych chtěl říci
panu kolegovi Rezáčovi - nikdo vás v ničem
neomezuje, můžete si své kandidáty navrhnout
jak chcete, ale prosím vás, nenuťte nás,
abychom vás volili.
(Veselost, potlesk v pravé části sálu.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pan místopředseda Kalvoda.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
mezi tím, co jsem se přihlásil do rozpravy
a mezi tím, co jsem byl vyzván, abych v ní
vystoupil, mnoho argumentů už odeznělo. Nemyslím
tím, že bych se ztotožnil s vystoupením
pana kolegy Řezáče, ale někteří
jiní řečníci řekli zhruba to,
co jsem měl v úmyslu říci já.
Je samozřejmě nesprávné a logicky
nekorektní vydávat právě vzniklý
problém obsazení předsednictva ČNR
za problém politické diskriminace nebo občanské
nerovnosti, jak uváděl pan kolega Řezáč,
který je právník, a to dobrý právník,
a který tedy ví, že argumentuje logicky nekorektně.
Ale je to půda parlamentu, to je půda politiky,
budiž.
(Veselost.)
Chci jen říci, že není úplně
správné a není obsažnou informací,
že by předsednictvo ČNR mělo být
jakýmsi miniaturizovaným parlamentem. Takový
miniparlament. To není. Předsednictvo ČNR
má některé působnosti v době,
kdy v podstatě jediné je schopno reagovat formou
zákonných opatření, ale podstatné
je, a to, dámy a pánové, nebylo řečeno,
i když to nepochybně víte, že tato opatření
podléhají schválení sněmovny.
Tady předsednictvo ČNR nenahrazuje rozhodovací
roli České národní rady, pouze dočasně
upravuje ty či ony právní poměry,
se sankcí, že sněmovna nebude souhlasit s touto
úpravou a neschválí ji a pak její
účinnost zaniká.
Kromě toho předsednictvo ČNR má své
některé své specifické působnosti
bez ohledu na to, zda schůze sněmovny probíhá,
či neprobíhá, a v tomto směru připomíná
svou výbavou kompetencemi spíše hlavu státu,
a to českého státu. Patrně by nebylo
možno argumentovat proti tomu, aby individuální
hlava státu byla zvolena většinovou koalicí.
Ale přesně to, v případě skupinové
hlavy státu teď činí některé
levicové strany. Prosím, abyste zvážili
bez politických emocí, které tady byly podle
mého soudu celkem cíleně vyvolány,
kompetenční výbavu orgánu, o němž
zde hovoříme a abyste zvážili, nakolik
je možno, aby byl obsazen způsobem, který byl
navržen uvažovanou, dosud ještě nevytvořenou
vládní koalicí. Chtěl jsem, aby můj
příspěvek byl spíše věcný,
doufám, že se mi to podařilo.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi,
už nemám žádnou písemnou přihlášku
do rozpravy. Hlásí se pan poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Já
vás, kolegové, nebudu dlouho zdržovat, ale
je mi líto, že kolega dr. Kalvoda, kterého
já rovněž uznávám za dobrého
advokáta a právníka, se nevyjádřil
k tomu, proč za platnosti stejného právního
řádu, jaký byl 17. ledna 1991, kdy se stal
prvním místopředsedou ČNR, pravicové
strany a mnozí zde přítomní kolegové
z pravicových stran prosazovali totéž poměrné
zastoupení v předsednictvu ČNR a rekonstrukci
předsednictva ČNR podle zásad, které
navrhl dr. Ortman a které také připomněl.
Na to nám ještě nikdo neodpověděl,
jaká nastala ústavní a právní
změna, že dneska to, co bylo hlásáno
před necelým půldruhým rokem, za 18
měsíců už neplatí. Nad tím
bychom se mohli zamyslet. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk v levé části sálu.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Do rozpravy se přihlásil kolega
Vik.
Poslanec ČNR Jan Vik: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, dámy
a pánové, protože, jak vyplynulo z jednání
politického grémia, není budoucí vládnoucí
koalicí respektován princip poměrného
zastoupení v předsednictvu České národní
rady, nebude klub poslanců Sdružení pro republiku
- Republikánská strana Československa do
předsednictva ČNR a na místa místopředsedů
a tajemníků jednotlivých výborů
kandidovat zástupce SPR-RSČ.
Dále mi dovolte, abych vyjádřil názor,
že budoucí vládnoucí koalice nevstoupila
do nového volebního období právě
šťastným způsobem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci. Dále se hlásí
pan poslanec Kraus.
Poslanec ČNR Michal Kraus: Vážené
dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřil
k bodu 12. volebního řádu, ve kterém
se hovoří o tom, že zvoleni jsou ti kandidáti,
kteří obdrželi nadpoloviční většinu
platných hlasů z počtu vydaných hlasovacích
lístků.
Domnívám se, že toto ustanovení je v
rozporu s § 24 jednacího řádu, kde se
říká, že k platnému usnesení
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných poslanců. Domnívám
se totiž, že byl-li vydán hlasovací lístek,
neznamená to, že poslanec byl přítomen
volbě, nebo naopak, přítomný poslanec
nemusel odebrat hlasovací lístek.
Podle mého názoru, je jednoznačným
kritériem přítomnosti poslance u volby, odevzdaný
hlasovací lístek. Podle mne to znamená, že
by měl bod 12. znít: "Zvoleni jsou ti kandidáti,
kteří obdrželi nadpoloviční většinu
platných hlasů z počtu odevzdaných
hlasovacích lístků".
Závěrem mi dovolte ještě jeden argument
pro poměrné zastoupení předsednictva.
Pan místopředseda Kalvoda zde hovořil o nekorektní
argumentaci pana dr. Rezáče. Pane místopředsedo,
já se domnívám, že také Vaše
argumentace o kolektivní hlavě státu je poněkud
nekorektní, neboť v parlamentní demokracii
bývá zvykem, že hlava státu bývá
nadstranická. Jestliže hlava státu je v tomto
případě kolektivní, měla by
podle mého - nemůže-li být nadstranická
- co nejvíce odrážet právě sdružení
orgánů, které zastupuje.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám slovo panu místopředsedovi
Kalvodovi.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Nevím
kde a kdy vyvstal požadavek, aby hlava státu byla
nadstranická. Že tomu tak je v Československu,
je politickým faktem nikoliv ústavním, ale
mohl bych vám přinést mnoho příkladů,
kdy hlava státu nadstranická není. A to je
všechno, co k tomu mohu říci. Prezidenti, hlavy
států, bývají kandidováni za
politické strany i v zemích existujících.
Takže navrhuji, abychom se nezaváděli do různých
temnot politických argumentací, ale tak k tomu nutně
v demokracii být nemusí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dále se přihlásil pan
poslanec Zima.
Poslanec ČNR Anton Zima: Měl bych krátkou
poznámku k panu kolegovi Krausovi. V odst. č. 1/
je napsáno: "Volba je platná, byl-ly hlasovací
lístky vydány v nadpoloviční většině
poslanců České národní rady".
A přítomní poslanci Jsou ti poslanci, kteří
obdrželi hlasovací lístky.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji za vysvětlení a prosím
pana poslance Payna.
Poslanec ČNR Jiří Payne: Paní
předsedkyně, dámy a pánové,
bohužel žijeme v době, kdy stále ještě
platí komunistická Ústava, za kterou svým
způsobem nesou odpovědnost kolegové po mé
levici. Tato Ústava samozřejmě neupravuje
otázky poměrného zastoupení nebo čehokoliv,
ani neupravuje otázky nadstranického prezidenta.
Je to zřejmě požadavek, který po 40
letech, kdy prezident byl přísně stranický
a dokonce velmi často byl i generálním tajemníkem
ústředního výboru, tak teď levici
se velice hodí, aby argumentovala tím, že prezident
má být nadstranický.
Myslím, že tato argumentace je skutečně
velice lichá a i kolega Kalvoda správně podotkl,
že ve většině zemí není
známo, že by prezident byl bez jakékoliv politické
orientace.
Kdyby totiž byl bez politické argumentace, potom by
pravděpodobně nemohl být ani zvolen, protože
by ho nikdo nepodporoval. Proto právě prezident
zřetelně symbolizuje určitý politický
směr a já si myslím, že je to tak správné.
V jiném případě by asi ani naši
voliči nesouhlasili s tím, že bychom my, volební
výsledek, jakkoliv těsný, začali rozdávat
opozici. Mám pocit, že toto rozhodnutí, ke
kterému grémium došlo připomínám,
že jsem se neúčastnil těchto jednání
- že i veřejnost je ochotna takovéto rozhodnutí
přijmout. Necítil bych tedy v této věci
žádný problém.
Pokud kolegové navrhují nějaké změny
ve volebním řádu, chtěl bych připomenout,
že proporční volební systém vypadá
jinak a znamenalo by to navrhnout zcela jiné znění.
Tento volební systém, který je velmi obdobný
volebním řádům, které jsme
použili při volbě orgánů v uplynulých
dvou letech, je zřetelně založen na našem
jednacím řádu a na tom, že každý
kandidát musí získat nadpoloviční
většinu hlasů.
Pokud kdokoliv má názor, že by měli
být navrženi ještě jiní kandidáti,
nechť tak učiní při volbě na
kteroukoli funkci. Nechť tedy kolegové z kterýchkoliv
poslaneckých klubů navrhnou své kandidáty,
uvidíme, zda budou schváleni v souladu s jednacím
řádem České národní
rady. My ovšem nemůžeme poslancům přikazovat,
zda smí nebo nesmí hlasovat pro některého
kandidáta, zřejmě v tajné volbě
by se to dalo těžko uskutečnit a pokud kandidát
získá ve volbách nadpoloviční
většinu, pak my žádným způsobem
nemůžeme ovlivnit tím, že vložíme
do volebního řádu článek 1.
Pokud nebudou další přihlášky do
rozpravy, poprosil bych, abychom hlasovali o pozměňovacích
návrzích, které - znovu připomínám,
že po mém soudu by byly v rozporu s naším
jednacím řádem - a abychom potom přistoupili
k volbě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Do rozpravy se ještě přihlásila
paní poslankyně Buzková.
Poslankyně ČNR Petra Buzková: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte mi položit pozměňující
návrh k volebnímu řádu. Týká
se konkrétně bodu č. 8 tohoto volebního
řádu. Nepřipadá mi jako zcela nejšťastnější
způsob, kdy nesouhlas s navrženým kandidátem
vyjádří hlasující tím
způsobem, že nijak neoznačí jeho jméno
na volebním lístku.
Proto navrhuji následující konkrétní
změnu: věta první, bodu 8 zůstává
v plném znění. Věta druhá se
ruší a místo ní přichází
druhá věta: "Nesouhlas s tímto kandidátem
vyjádří hlasující přeškrtnutím
jeho jména".
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni. Už nemám
žádné přihlášky do diskuse.
Proto rozpravu uzavírám a pokusím se spolu
s panem poslancem Zimou shrnout pozměňovací
návrhy, které odezněly.
První pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Zima.
Hlásí se ještě pan poslanec Vlach.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, rozprava byla ukončena, ale já
bych jen zareagoval na to, co jsem zaslechl v posledním
diskusním příspěvku - je to spíše
faktická poznámka. Právníci by mi
asi pomohli.
Podle mého názoru by bylo dobré uvedený
pozměňovací návrh vylepšit o
zrušení toho kroužkování. V tomto
případě, aby bylo něco platné,
je třeba jedno zakroužkovat a druhé škrtnout
to ale nepovažuji za nejvhodnější. Pak
by bylo třeba vyřešit ten případ,
co bude s hlasovacím lístkem, kde bude škrtnuto
a nebude tam kroužek a naopak.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Vlachovi. Myslím, že
tato připomínka byla na místě, jinak
by to bylo zavádějící a došlo
by k řadě neplatných hlasovacích lístků.
Nyní bychom dali hlasovat o jednotlivých pozměňovacích
návrzích.
První pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Zima v tom směru, že navrhuje změnit
bod 2 tak, že pokud probíhá volba s jedním
kandidátem, uskutečňuje se v jednom kole.
Je to tak přesně? Ano.
Dávám tedy hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. (Hlasuje se). 144.
Děkuji. Kdo je proti? 17.
Děkuji. Pozměňovací návrh byl
přijat.
Jako druhý přednesl pozměňovací
návrh pan poslanec Grulich, který navrhl, aby funkce
do předsednictva ČNR byly voleny podle poměrného
zastoupení.
Dávám hlasovat. Je to tak, pane poslanče?
(Poslanec Grulich: Ano, souhlasím).
Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu pana poslance Grulicha, který navrhl, aby
funkce do předsednictva ČNR byly voleny podle zásady
poměrného zastoupení.
(Poslanec Grulich: Předsednictvo ČNR a samozřejmě
i předsedové výborů).
Ano, to je samozřejmé. Děkuji.
Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať zvedne ruku. (Hlasuje se). 92.
Kdo je proti? 102. Děkuji.
Návrh nebyl přijat.
Nyní se domnívám, že za tohoto stavu
nemá smysl hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Ortmana, protože ten v podstatě
navrhoval, aby byl bod jedna upraven tak, že ČNR volí
místopředsedy, předsedy výborů
a členy předsednictva podle systému poměrného
zastoupení. Je to tak?
Poslanec Jaroslav Ortman: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, nicméně já
se domnívám, že je nutno o tomto návrhu
hlasovat, protože pokud já svůj návrh
nestáhnu, ČNR musí o návrhu hlasovat.