PŘEDSEDNICTVO ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

VII. volební období

251

USNESENÍ

předsednictva České národní rady

z 25. schůze 3. prosince 1992

 

k návrhu společné zprávy výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85)

Předsednictvo České národní rady

I. bere na vědomí návrh společné zprávy výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85);

 

II. ukládá předsedovi České národní rady zaslat společnou zprávu navrhovatelce.

 

Milan Uhde v. r.

předseda České národní rady

 

Josef Pavela v. r.

ověřovatel předsednictva České národní rady

 

Příloha k usnesení P ČNR č. 251

 

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VII. volební období

Návrh

Společná zpráva

výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85)

Výbory České národní rady (s výjimkou mandátového a imunitního výboru) projednaly v listopadu 1992 vládní návrh zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85).

Hospodářský výbor a výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu nedoporučují návrh zásad a vrací jej k přepracování. Také výbor pro sociální politiku a zdravotnictví vrací předkladateli návrh zásad k dopracování. Zahraniční výbor bere návrh zásad na vědomí.

Souhlas s navrženými zásadami vyslovuje výbor petiční, pro lidská práva a národnosti, rozpočtový výbor, zemědělský výbor a výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Výbory České národní rady (s výjimkou mandátového a imunitního výboru, hospodářského výboru, výboru pro sociální politiku a zdravotnictví) po projednání návrhu zásad doporučují, aby při tvorbě zákona České národní rady o novém systému odměňování státních funkcionářů bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

 

Obecně:

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují

- zákon členit na část obecnou, kde by byly stanoveny obecné principy úpravy, a na část zvláštní,

- zákonem by měly být též upraveny náhrady věcných výdajů, diety a požitky.

Obdobná doporučení o náhradách uvádí výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Také rozpočtový výbor doporučuje v zákonu vedle platových poměrů upravit i další náležitosti spojené s výkonem státních funkcí (náhrady věcných výdajů, diety, používání služebního vozidla, zřízení a používání účastnické telefonní stanice apod.) tak, aby právní úprava nároků prezidenta republiky, poslanců a státních funkcionářů byla komplexní.

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje upravit nezdaňované poslanecké náhrady tak, aby výše odpovídala skutečným nákladům a nárokům na práci poslanců.

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu požaduje, aby výše paušální náhrady nákladů spojených s výkonem funkce člena zákonodárného sboru byla upravena a nadále upravována v závislosti na růstu cen (valorizace).

 

K názvu:

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje upravit název takto:

"Návrh zásad zákona o odměňování poslanců a státních funkcionářů".

Rozpočtový výbor doporučuje slova "státní funkcionář" v názvu a v příslušných článcích nahradit slovy: "prezident republiky, poslanci a státní funkcionáři".

 

K zásadě č. I/1

Podle připomínek ústavně právního výboru a výboru pro právní ochranu a bezpečnost nový systém odměňování by se neměl vztahovat na zaměstnance Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a Kanceláře České národní rady. Naopak dále by se měl vztahovat na

- prezidenta České republiky (pokud v době schvalování tohoto zákona bude tato funkce zřízena),

- soudce soudů České republiky, soudce Ústavního soudu České republiky a funkcionáře těchto soudů,

- vedoucí ústředních orgánů státní správy České republiky,

a toto promítnout do dalších ustanovení.

Rozpočtový výbor doporučuje do systému promítnout i funkci prezidenta republiky a pracovníky Kanceláře prezidenta republiky.

Zahraniční výbor doporučuje rozšířit návrh zásad o zásady odměňování soudců.

 

K zásadě č. I/3

Ústavně právní výbor doporučuje zásadu vypustit.

 

K zásadě č. II/2

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují zásadu vypustit. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučuje změnu na tento text: "Funkční plat je splatný k 15. dni měsíčního období.".

 

K zásadě č. II/4

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují dobu "šest měsíců" zkrátit na "tři měsíce".

 

K zásadě č. II/5

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují tuto problematiku podrobněji dopracovat. Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje tuto zásadu vypustit.

 

K zásadě č. II/6

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují uvést funkční platy státních funkcionářů do těchto relací:

- funkční plat předsedy zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem předsedy vlády a předsedy Ústavního soudu České republiky,

- funkční plat místopředsedy zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, místopředsedy vlády, předsedy Nejvyššího soudu a generálního prokurátora,

- funkční plat předsedy výboru zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem ministra vlády,

- funkční plat poslance České národní rady by měl být v zásadě dán třemi čtvrtinami platu ministra vlády.

Současně oba tyto výboru doporučují zabezpečit v zákoně odstranění možnosti dvojího platu při souběhu funkcí.

Také výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučuje vyloučení možnosti souběhu příjmů v zákonodárné, výkonné a soudní moci.

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje uvést do souměřitelných relací funkční platy poslanců a ministrů, předsedy České národní rady a předsedy vlády, generálního prokurátora a předsedy Nejvyššího kontrolního úřadu a platy státních funkcionářů s platy úředníků státní správy i s navrhovanými platy soudců.

Rozpočtový výbor doporučuje, aby:

- plat předsedy České národní rady byl totožný s platem předsedy vlády a aby od této relace byly odvozeny platy níže postavených funkcionářů;

- plat prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu byl totožný s platem ministra vlády a aby od této relace byly odvozeny platy níže postavených funkcionářů.

Výši a vzájemné proporce jednotlivých platů posoudí rozpočtový výbor až při projednávání návrhu paragrafovaného znění návrhu zákona.

Zemědělský výbor připomíná, že předložený návrh odměňování státních funkcionářů nekoresponduje s funkčními platy úředníků státní správy (ministerstva, státní správa, okr. úřad) a doporučuje stanovit výši funkčních platů takto:

a) úroveň funkčního platu předsedy ČNR minimálně na úroveň předsedy vlády, místopředsedy ČNR na úroveň místopředsedy vlády a předsedy výborů ČNR na úroveň ministrů. Platy místopředsedů výborů a tajemníků výborů řešit adekvátně k úrovni platů předsedů výborů,

b) platy poslanců ČNR minimálně na úroveň dosud platných funkčních platů členů prezidiální rady,

c) vyrovnat funkční platy exekutivy ČNR s funkčními platy exekutivy vlády.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí nesouhlasí s uvedenou tabulkou a doporučuje její zpracování tak, aby z ní byly zřejmé relace navržených platů k platům v září 1990.

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu požaduje, aby

a) platy státních funkcionářů v orgánech moci výkonné byly odvozeny od platů členů zákonodárného sboru.

b) plat předsedy vlády ČR odpovídal platu předsedy ČNR a platy předsedů výborů ČNR odpovídaly platům členů vlády ČR.

Zahraniční výbor doporučuje, aby výše platů poslanců byla odvozena z relace k platům náměstků ministrů a ředitelů odborů na ministerstvech a aby výše platu předsedy České národní rady odpovídala platu předsedy vlády.

 

K zásadě č. II/7

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje zakotvit zásadu, která by umožňovala zvyšování funkčních platů a náhrad podle vývoje indexu životních nákladů.

Rozpočtový výbor doporučuje tuto zásadu nahradit novou zásadou v tomto duchu: "Úprava platů v r. 1994 a letech dalších se řeší valorizační klauzulí, která stanoví, že úpravy se dějí pro r. 1994 a roky další v závislosti na vývoji cenového indexu.".

 

K zásadě č. III/1:

Ústavně právní výbor doporučuje stanovit další plat pouze jednou ročně; tuto změnu promítnout také do dalších ustanovení.

 

K zásadě č. III/4

Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují tuto zásadu podrobněji dopracovat.

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje tuto zásadu vypustit.

 

V Praze dne ..... listopadu 1992

 

JUDr. Miloslav Výborný v.r.

Ing. Vladimír Šuman v.r.

předseda ústavně právního výboru ČNR

předseda výboru ČNR pro právní ochranu a bezpečnost

   

Ing. Josef Pavela v.r.

Ing. Tomáš Ježek, CSc. v.r.

předseda výboru ČNR petičního, pro lidská práva a národnosti

předseda rozpočtového výboru ČNR

   

Ing. Vladimír Budinský v.r.

MVDr. Jan Černý v.r.

předseda hospodářského výboru ČNR

předseda zemědělského výboru ČNR

   

Ing. Leopold Zubek v.r.

MUDr. Martin Syka v.r.

předseda výboru ČNR pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

předseda výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví

   

RNDr. Jiří Payne v.r.

PhDr. František Kozel v.r.

předseda zahraničního výboru ČNR

předseda výboru ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP