PŘEDSEDNICTVO ČESKÉ NÁRODNÍ RADY
VII. volební období
251
USNESENÍ
předsednictva České národní rady
z 25. schůze 3. prosince 1992
k návrhu společné zprávy výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85)
Předsednictvo České národní rady
I. bere na vědomí návrh společné zprávy výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85);
II. ukládá předsedovi České národní rady zaslat společnou zprávu navrhovatelce.
Milan Uhde v. r.
předseda České národní rady
Josef Pavela v. r.
ověřovatel předsednictva České národní rady
Příloha k usnesení P ČNR č. 251
ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VII. volební období
Návrh
Společná zpráva
výborů České národní rady k vládnímu návrhu zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85)
Výbory České národní rady (s výjimkou mandátového a imunitního výboru) projednaly v listopadu 1992 vládní návrh zásad nového systému odměňování státních funkcionářů (tisk 85).
Hospodářský výbor a výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu nedoporučují návrh zásad a vrací jej k přepracování. Také výbor pro sociální politiku a zdravotnictví vrací předkladateli návrh zásad k dopracování. Zahraniční výbor bere návrh zásad na vědomí.
Souhlas s navrženými zásadami vyslovuje výbor petiční, pro lidská práva a národnosti, rozpočtový výbor, zemědělský výbor a výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Výbory České národní rady (s výjimkou mandátového a imunitního výboru, hospodářského výboru, výboru pro sociální politiku a zdravotnictví) po projednání návrhu zásad doporučují, aby při tvorbě zákona České národní rady o novém systému odměňování státních funkcionářů bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:
Obecně:
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují
- zákon členit na část obecnou, kde by byly stanoveny obecné principy úpravy, a na část zvláštní,
- zákonem by měly být též upraveny náhrady věcných výdajů, diety a požitky.
Obdobná doporučení o náhradách uvádí výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Také rozpočtový výbor doporučuje v zákonu vedle platových poměrů upravit i další náležitosti spojené s výkonem státních funkcí (náhrady věcných výdajů, diety, používání služebního vozidla, zřízení a používání účastnické telefonní stanice apod.) tak, aby právní úprava nároků prezidenta republiky, poslanců a státních funkcionářů byla komplexní.
Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje upravit nezdaňované poslanecké náhrady tak, aby výše odpovídala skutečným nákladům a nárokům na práci poslanců.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu požaduje, aby výše paušální náhrady nákladů spojených s výkonem funkce člena zákonodárného sboru byla upravena a nadále upravována v závislosti na růstu cen (valorizace).
K názvu:
Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje upravit název takto:
"Návrh zásad zákona o odměňování poslanců a státních funkcionářů".
Rozpočtový výbor doporučuje slova "státní funkcionář" v názvu a v příslušných článcích nahradit slovy: "prezident republiky, poslanci a státní funkcionáři".
K zásadě č. I/1
Podle připomínek ústavně právního výboru a výboru pro právní ochranu a bezpečnost nový systém odměňování by se neměl vztahovat na zaměstnance Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a Kanceláře České národní rady. Naopak dále by se měl vztahovat na
- prezidenta České republiky (pokud v době schvalování tohoto zákona bude tato funkce zřízena),
- soudce soudů České republiky, soudce Ústavního soudu České republiky a funkcionáře těchto soudů,
- vedoucí ústředních orgánů státní správy České republiky,
a toto promítnout do dalších ustanovení.
Rozpočtový výbor doporučuje do systému promítnout i funkci prezidenta republiky a pracovníky Kanceláře prezidenta republiky.
Zahraniční výbor doporučuje rozšířit návrh zásad o zásady odměňování soudců.
K zásadě č. I/3
Ústavně právní výbor doporučuje zásadu vypustit.
K zásadě č. II/2
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují zásadu vypustit. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučuje změnu na tento text: "Funkční plat je splatný k 15. dni měsíčního období.".
K zásadě č. II/4
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují dobu "šest měsíců" zkrátit na "tři měsíce".
K zásadě č. II/5
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují tuto problematiku podrobněji dopracovat. Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje tuto zásadu vypustit.
K zásadě č. II/6
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují uvést funkční platy státních funkcionářů do těchto relací:
- funkční plat předsedy zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem předsedy vlády a předsedy Ústavního soudu České republiky,
- funkční plat místopředsedy zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, místopředsedy vlády, předsedy Nejvyššího soudu a generálního prokurátora,
- funkční plat předsedy výboru zákonodárného sboru by měl být v zásadě shodný s platem ministra vlády,
- funkční plat poslance České národní rady by měl být v zásadě dán třemi čtvrtinami platu ministra vlády.
Současně oba tyto výboru doporučují zabezpečit v zákoně odstranění možnosti dvojího platu při souběhu funkcí.
Také výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučuje vyloučení možnosti souběhu příjmů v zákonodárné, výkonné a soudní moci.
Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje uvést do souměřitelných relací funkční platy poslanců a ministrů, předsedy České národní rady a předsedy vlády, generálního prokurátora a předsedy Nejvyššího kontrolního úřadu a platy státních funkcionářů s platy úředníků státní správy i s navrhovanými platy soudců.
Rozpočtový výbor doporučuje, aby:
- plat předsedy České národní rady byl totožný s platem předsedy vlády a aby od této relace byly odvozeny platy níže postavených funkcionářů;
- plat prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu byl totožný s platem ministra vlády a aby od této relace byly odvozeny platy níže postavených funkcionářů.
Výši a vzájemné proporce jednotlivých platů posoudí rozpočtový výbor až při projednávání návrhu paragrafovaného znění návrhu zákona.
Zemědělský výbor připomíná, že předložený návrh odměňování státních funkcionářů nekoresponduje s funkčními platy úředníků státní správy (ministerstva, státní správa, okr. úřad) a doporučuje stanovit výši funkčních platů takto:
a) úroveň funkčního platu předsedy ČNR minimálně na úroveň předsedy vlády, místopředsedy ČNR na úroveň místopředsedy vlády a předsedy výborů ČNR na úroveň ministrů. Platy místopředsedů výborů a tajemníků výborů řešit adekvátně k úrovni platů předsedů výborů,
b) platy poslanců ČNR minimálně na úroveň dosud platných funkčních platů členů prezidiální rady,
c) vyrovnat funkční platy exekutivy ČNR s funkčními platy exekutivy vlády.
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí nesouhlasí s uvedenou tabulkou a doporučuje její zpracování tak, aby z ní byly zřejmé relace navržených platů k platům v září 1990.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu požaduje, aby
a) platy státních funkcionářů v orgánech moci výkonné byly odvozeny od platů členů zákonodárného sboru.
b) plat předsedy vlády ČR odpovídal platu předsedy ČNR a platy předsedů výborů ČNR odpovídaly platům členů vlády ČR.
Zahraniční výbor doporučuje, aby výše platů poslanců byla odvozena z relace k platům náměstků ministrů a ředitelů odborů na ministerstvech a aby výše platu předsedy České národní rady odpovídala platu předsedy vlády.
K zásadě č. II/7
Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje zakotvit zásadu, která by umožňovala zvyšování funkčních platů a náhrad podle vývoje indexu životních nákladů.
Rozpočtový výbor doporučuje tuto zásadu nahradit novou zásadou v tomto duchu: "Úprava platů v r. 1994 a letech dalších se řeší valorizační klauzulí, která stanoví, že úpravy se dějí pro r. 1994 a roky další v závislosti na vývoji cenového indexu.".
K zásadě č. III/1:
Ústavně právní výbor doporučuje stanovit další plat pouze jednou ročně; tuto změnu promítnout také do dalších ustanovení.
K zásadě č. III/4
Ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu a bezpečnost doporučují tuto zásadu podrobněji dopracovat.
Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti doporučuje tuto zásadu vypustit.
V Praze dne ..... listopadu 1992
JUDr. Miloslav Výborný v.r. |
Ing. Vladimír Šuman v.r. |
předseda ústavně právního výboru ČNR |
předseda výboru ČNR pro právní ochranu a bezpečnost |
Ing. Josef Pavela v.r. |
Ing. Tomáš Ježek, CSc. v.r. |
předseda výboru ČNR petičního, pro lidská práva a národnosti |
předseda rozpočtového výboru ČNR |
Ing. Vladimír Budinský v.r. |
MVDr. Jan Černý v.r. |
předseda hospodářského výboru ČNR |
předseda zemědělského výboru ČNR |
Ing. Leopold Zubek v.r. |
MUDr. Martin Syka v.r. |
předseda výboru ČNR pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí |
předseda výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví |
RNDr. Jiří Payne v.r. |
PhDr. František Kozel v.r. |
předseda zahraničního výboru ČNR |
předseda výboru ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu |