ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

241

Návrh výboru České národní rady pro průmysl a stavebnictví na zákonodárnou iniciativa České národní rady ve věci úpravy zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)

Česká národní rada se usnesla takto:

1. předložit Federálnímu shromážděni v rámci zákonodárné iniciativy České národní rady návrh na změnu zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) podle přílohy ke sněmovního tisku č. 241,

2. uložit předsedovi České národní rady, aby tento návrh na úpravu horního zákona zaslal předsedovi Federálního shromáždění k dalšímu ústavnímu postupu,

3. požádat vládu České republiky předložit České národní radě vládní návrhy na změnu těch zákonů české národní rady, jejichž změna je podmíněna novelizaci horního zákona.

Václav Anděl v. r.

předseda výboru České národní rady

pro průmysl a stavebnictví

V Praze dne 16. května 1990

Příloha ke sněmovnímu tisku

České národní rady č. 241

Návrh

Zákon

ze dne.......

kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)

Federální shromáždění České a Slovenské federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 44/988 Sb. o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) se mění a doplňuje takto:

1. § 1 zní:

"Účelem tohoto zákona je stanovit zásady ochrany a využiti nerostného bohatství, zejména při vyhledáváni a průzkumu, otvírce, přípravě a dobýváni ložisek nerostů, úpravě a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti s jejich dobýváním, jakož i bezpečnosti provozu a ochranu životního prostředí při těchto činnostech."

2. § 4 zní:

"Ložiskem nerostů podle tohoto zákona je přírodní nahromadění nerostů, jakož i základka v hlubinném dole, opuštěny odval, výsypka nebo odkaliště, které vznikly hornickou činností. [§ 2 zákona České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.; § 2 zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.]"

3. § 5 zní:

"(1) Nerostné bohatství podle tohoto zákona tvoří všechna ložiska vyhrazených nerostů (dále jen "výhradní ložisko").

(2) Nerostné bohatství je státním vlastnictvím.

(3) Vlastnictví k výhradním ložiskům je oddělené od vlastnictví k pozemku."

4. § 6 včetně nadpisu zní:

"§ 6

Výhradní ložisko

(1) Zjistí-li se vyhrazený nerost v rozsahu, který umožňuje důvodně očekávat jeho nahromaděni, vydá ústřední geologický orgán republiky v dohodě s orgánem státní báňské správy republiky osvědčeni o výhradním ložisku, v jehož příloze vyznačí hranice chráněného ložiskového území.

(2) Osvědčení o výhradním ložisku zašle ústřední geologický orgán republiky orgánu státní báňské správy republiky, orgánu územního plánování, stavebnímu úřadu, organizaci na jejíž náklad bylo provedeno vyhledáváni nebo průzkum výhradního ložiska, vlastníku pozemku a orgánu geodézie a kartografie.

(3) Orgán územního plánováni a orgán geodézie a kartografie jsou povinny na základě osvědčeni vyznačit v územně plánovací dokumentaci a v evidenci nemovitosti hranice chráněného ložiskového území.

(4) Vyznačením hranic chráněného ložiskového území v územně plánovací dokumentaci je výhradní ložisko chráněno proti znemožněni nebo ztíženi jeho dobýváni. Povoleni staveb a zařízení v jeho území může vydat příslušný orgán podle zvláštních předpisů [§ 117 až 121 zákona č. 50/1976 Sb. o územním plánováni a stavebním řádu (stavební zákon).] a za podmínek stanovených tímto zákonem."

5. § 7 zní:

"Ložisko nevyhrazeného nerostu je součástí pozemku."

6. Za § 7 se vkládá §7a který včetně nadpisu zní:

"§ 7a

Organizace

Organizací se podle tohoto zákona rozumí právnické a fyzické osoby které v rámci podnikatelské činnosti [Např. zákon č.../1990 Sb. o soukromém podnikání, zákon č. 174/1988 Sb. o podnicích se zahraniční majetkovou účasti.] vykonávají vyhledáváni průzkum nebo dobývání výhradních ložisek nebo jinou hornickou činnost. [§ 2 zákona České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.; § 2 zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.]"

7. Nadpis části druhé zní:

"Právo hospodaření s výhradními ložisky"

8. § 8 včetně nadpisu zní:

"§ 8

Vztah zákona k obecným předpisům

Na hospodaření s výhradními ložisky se vztahuji obecné předpisy o právu hospodařeni s majetkem ve státním vlastnictví [Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb. ve zněni pozdějších předpisů.], pokud tento zákon nestanoví jinak."

9. § 9 se vypouští.

10. Nadpis § 10 zní:

"Povinnosti organizace při využívání výhradního ložiska"

11. V § 10 odst. 1 úvodní věta se slova "Správce výhradního ložiska je povinen" nahrazuji slovy "Organizace je povinna".

12. § 10 odst. 1 písm. a) se vypouští.

13 v § 10 odst. 1 písm. e) se vypouští slova "po převzetí výhradního ložiska k dobývání".

Písmena b) až h) se nahrazuji písmeny a) až g zároveň se zrušuje číslováni odstavců.

14. § 10 odst. 2 a 3 se vypouští.

15. § 11 odst. 1 a 2 se vypouští.

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 1.

16. V § 11 se za odstavec 1 vkládá odstavec 2 a 3, které zní:

"(2) Organizace má právo nakládat s nerosty získanými při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek v rozsahu a za podmínek stanovených v povoleni.

(3) Organizaci, které bylo vydáno povoleni k vyhledávání a průzkumu výhradního ložiska, platí roční dávku z plochy určenou podle rozsahu území pro které ji bylo vydáno povoleni, a to za každý i započatý plošný km; dávka se zvyšuje pro každý následující rok o 20%. Dávka je příjmem státního rozpočtu republiky."

17. § 11 odst. 5 zní:

"(5) Podrobnosti o dávkách za vyhledáváni a průzkum výhradních ložisek upraví obecně závazným právním předpisem ústřední geologický orgán republiky v dohodě s ministerstvem financí, cen a mezd republiky."

18. § 12 a 13 se vypouští.

19. V § 14 odst. 1 se ve druhé větě slova "správce popřípadě trvalý uživatel výhradního ložiska" nahrazuji slovem "organizace" a v odst. 2 písm. b) se slova "kondic" nahrazuji slovy "využitelnosti".

20. V § 14 odst. 3 věta druhá zní:

"V období dobýváni výhradního ložiska zabezpečuje posouzen výpočtu zásob organizace".

21. § 14 odst. 6 zní:

"(6) Vymezeni a klasifikace zásob výhradních ložisek posuzováni a schvalováni jejich vypočtu stanoví vláda České a Slovenské federativní republiky nařízením."

§ 14 odst. 4, 5 a 7 se vypouští.

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstaven 4.

22. V § 15 odst. 1 se vypouští slova "a ústředním orgánem státní správy do jehož působnosti patři podle zvláštních předpisů vyhledávání a průzkum výhradních ložisek."

23. § 16 17 a 18 se vypouští.

24. V § 19 odst. 2 věta druhá zní:

"Žádost o povoleni stavby a zařízení musí žadatel doložit vyjádřením organizace a návrhem podmínek ochrany výhradního ložiska. "

2. Část pátá se vypouští.

26. § 23 odst. 6 zní:

"(6) Kolaudaci důlních děl a staveb uvedených v odstavcích 3 a 4 vykonává organizace."

27. § 24 včetně nadpisu zní:

"§ 21

Oprávnění k dobýváni výhradního ložiska

(1) Dobývat výhradní ložisko může organizace která má k tomu oprávnění.

(2) Oprávnění dobývat výhradní ložisko (dále jen "oprávnění") vydává orgán státní báňské správy republiky na základě žádosti organizace a to za úplatu a na dobu zpravidla 25 let.

(3) V žádosti musí organizace prokázat využitelné zásoby ložiska a svou odbornou i materiální způsobilost k dobýváni.

(4) Podá-li žádost podle odstavce 2 více organizací, provede orgán státní báňské správy republiky řízení o vydáni oprávnění na základě žádosti té organizace která má k tomu přednostní právo.

(5) Přednostní právo má organizace na jejíž náklady byl proveden průzkum výhradního ložiska, a to do 3 měsíců od doručeni osvědčeni o výhradním ložisku (§ 6).

(6) Nebylo-li po provedeném řízení vydáno oprávnění organizaci na jejíž náklady byl proveden průzkum, nebo tato organizace nevyužila přednostní právo podle odstavce má přednostní právo ta organizace která podala žádost o oprávnění dříve.

(7) Organizace, které bylo vydáno oprávnění má právo provádět v určeném prostoru další průzkum výhradního ložiska a je povinna

a) řešit střety zájmů včetně zajištěni majetkových práv k nemovitostem,

b) připravit a podat návrh na stanovení dobývacího prostoru ve lhůtě určené v oprávnění,

c) vypracovat plán otvírky přípravy a dobýváni a předložit jej se žádosti o povoleni hornické činnosti) orgánu státní báňské správy republiky ve lhůtě vrčené v oprávnění.

(8) Orgán státní báňské správy republiky může povolit organizaci které bylo vydáno oprávnění vydobýt ložisko nebo jeho část v rámci průzkumu jestliže se s ohledem na zjištěné množství zásob neuvažuje s výstavbou doluj lomu nebo jiného těžebního provozu. Ustanovení o povinnosti stanovit dobývací prostor (odstavec 7 písm. b se na tento případ nevztahuje.

(9) Organizace má právo nakládat s nerosty vydobytými z výhradního ložiska v rozsahu a za podmínek stanovených v oprávnění.

(10) Nepožádá-li organizace do 3 let od vydáni oprávnění o, povolení hornické činnosti (odstavec 7 písm. c), oprávnění zaniká. Orgán státní báňské správy republiky může na žádost organizace podané nejpozději 1 měsíc před zánikem oprávnění prodloužit v odůvodněných případech lhůtu nejdéle o 1 rok.

(11) Orgán státní báňské správy republiky může oprávnění odejmouti jestliže organizace neplní podmínky určené v oprávnění nebo povinnosti podle tohoto zákona.

(12) Oprávnění zaniká rozhodnutím orgánu státní báňské správy republiky vydaným na návrh organizace po zjištění, že byla řádně provedena likvidace nebo zajištěni hlavních důlních děl a lomů nebo zánikem organizace bez právního nástupce.

(13) Organizace může smluvně převést oprávnění na jinou organizaci s předchozím souhlasem orgánů státní báňské správy republiky. Převod oprávnění je převodce povinen oznámit písemně orgánu státní báňské správy republiky a oznámení doložit stejnopisem smlouvy o převodu oprávnění."

28. Za § 24 se vkládá § 24a, který včetně nadpisu zní:

"§ 24a

Dávka z pole a dávka z těžby

(1) Organizace je povinna uhradit každoročně dávku z pole ve výši 1 000 Kčs za každý i započatý plošný km povrchového vymezeni dobývacího prostoru, počínaje dnem právní moci rozhodnutí o dobývacím prostoru. Dávka se hradí za uplynulý rok, nejpozději však v den, kdy rozhodnutí nabylo právní moci.

(2) Organizace je povinna uhradit každoročně k 31. březnu dávku z těžby ve výši 10% z tržní ceny vydobytých nerostů.

(3) Organizace je povinna dávku z pole a dávku z těžby vypočítat a uhradit ji prostřednictvím orgánu státní finanční správy republiky.

(4) Sníženi nebo prominutí dávky z těžby může v odůvodněných případech povolit orgán státní finanční správy republiky na žádost organizace a s přihlédnutím ke stanovisku orgánu státní báňské správy republiky; pro jednotlivé vyhrazené nerosty může snížení nebo prominutí dávky z těžby stanovit v celospolečensky odůvodněných případech ministerstvo financí cen a mezd republiky s přihlédnutím ke stanovisku ústředního orgánu státní báňské správy republiky.

(5) Podrobnosti o dávce z pole a dávce z těžby, způsobu jejich úhrady snížení nebo prominutí dávky z tržby stanoví obecně závazným právním předpisem ústřední orgán státní báňské správy republiky v dohodě s ministerstvem financí cen a mezd republiky. "

29. v § 25 odst. 4 se vypouští druhá věta.

30. V § 26 odst. 2 se vypouští slova "ústřední" a "správců".

31. § 27 ods t. 1 a 2 zní:

"(1) Dobývací prostor a jeho změny stanoví orgán státní báňské správy republiky po projednáni s orgánem územního plánování a stavebním úřadem na návrh organizace která má ložisko dobývat.

(2) Při stanovení zvláštního dobývacího prostoru musí být návrh na jeho stanovení doložen vyjádřením organizace pro kterou již byl stanoven dobývací prostor. Pokud je to z hlediska dobývání a bezpečnosti provozu nutné stanoví orgán státní báňské správy republiky nezbytná opatřenu zejména pořadí a způsob vydobyti výhradních ložisek."

32. § 27 odst. 4, 5 a 7 se vypouští.

Dosavadní odstavec 6 se označí jako odstavec 4.

33. V § 27 se doplňuje nový odstavec 5, který zní:

"(5) Orgán státní báňské správy republiky zruší dobývací prostor po projednání s orgánem územního plánování a stavebním úřadem, bude-li dobývání výhradního ložiska ukončeno nebo trvale zastaveno."

Dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 6.

34. § 28 odst. 1 zní:

"(1) Řízení o stanovení, změnách a zrušení dobývacího prostoru (dále jen "řízení o stanovení dobývacího prostoru" se zahajuje na návrh organizace. Návrh se doloží osvědčením o výhradním ložisku, oprávněním (§ 24), dokumentaci stanovenou prováděcími předpisy k tomuto zákonu, popřípadě doklady stanovenými zvláštními předpisy [Např. zákon č. 51/196 4 Sb., o drahách.; Vyhláška ministerstva dopravy a Ústředního báňského úřadu č. 28/1967 Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah s hornickou činností.; Zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích. Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu. Zákon č. 138/173 Sb., o vodách (vodní zákon).]. Orgán státní báňské správy republiky může s ohledem na složitost území stanovit, že se k návrhu přiloží další podklady nezbytné pro spolehlivé posouzeni důsledků dobývání výhradniho ložiska. V návrhu se uvede seznam organizaci, které přicházejí v úvahu jako účastníci řízení a jsou navrhovateli známy."

35. V § 28 odst. 3, 4 a 5 se slova "příslušný ústřední orgán" nahrazuji slovy "orgán státní báňské správy republiky".

36. V § 28 odst. 6 se slova "příslušný ústřední orgán" nahrazují slovy "ústřední orgán státní báňské správy republiky" a slovo "rozhodnuti" se nahrazuje slovem "osvědčení".

37. V § 28 odst. 7 a 8 se slova "příslušný ústřední orgán" nahrazují slovy "ústřední orgán státní báňské správy republiky".

38. § 29 včetně nadpisu zní:

"§ 29

Evidence

(1) Evidenci osvědčení o výhradním ložisku vede ústřední geologický orgán republiky.

(2) Evidenci organizací kterým bylo vydáno oprávnění vede orgán státní báňské správy republiky.

(3) Evidenci dobývacích prostorů a jejich změn vede orgán státní báňské správy republiky v knihách dobývacích prostorů. Souhrnnou evidenci dobývacích prostorů vede ústřední orgán státní báňské správy republiky.

(4) Souhrnnou evidenci zásob výhradních ložisek vede ústřední geologický orgán republiky.

(5) Orgány uvedené v odstavcích 1 až 4 umožní nahlédnout do evidence popřípadě poskytnout z této evidence potřebné informace nebo výpisy právnickým a fyzickým osobám které prokáží že je potřebuji k plnění svých povinnosti nebo 1 uplatňováni a ochraně svých práv. Nedotčeny zůstávají předpisy o ochraně státního hospodářského a služebního tajemství."

39. V § 3 odst. 5 se vypouští slova "ústřední" a "po projednání s příslušnými ústředními orgány".

40. V § 31 se vypouští odstavec 1.

V odstavci 2 se vypouští slova "příslušnému ústřednímu orgánu" a v druhé větě se slova "příslušný ústřední orgán" nahrazuji slovy "orgán státní báňské správy republiky". Odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 1 až 3.

41. § 32 odst. 1 se vypouští.

V odstavci 3 se vypouští slova "ústřední" a "v součinnosti s příslušnými ústředními orgány".

Dosavadní odstavce 2 až 5 se označuji jako odstavce 1 až 4.

42. Za § 32 se vkládá § 32a který včetně nadpisu zní:

"§ 32a

Kauce

(1) Organizace která má oprávnění podle § 24 je povinna složit u peněžního ústavu kauci nebo jiné finanční zajištěni (dále jen "kauce") jejíž výše odpovídá předpokládaným nákladům na zajištění nebo likvidaci hlavních důlních děl nebo lomů.

(2) Výši kauce navrhne organizace a určí orgán státní báňské správy republiky který ji oznámí organizaci a peněžnímu ústavu. Vydáni povolení k hornické činnosti podle zvláštního zákona [Zákon České národní rady č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě ve znění zákona České národní rady č. ../.... Sb.; Zákon Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě ve znění zákona Slovenské národní rady č. ../....Sb.] je vázáno též na složeni této kauce.

(3) Doručením souhlasu orgánu státní báňské správy republiky peněžnímu ústavu je tato kauce účelově vázána do doby ukončení dobývání nebo odejmutí oprávnění.

(4) Kauci lze použít na žádost organizace se souhlasem orgánu státní báňské správy republiky pouze k zajištění nebo likvidaci hlavních důlních děl nebo Lomů. Neprovede-li organizace pro svůj zánik nebo z jiných důvodů zajištění nebo likvidaci na vlastni náklady nebo ji neprovede úplně: použije se kauce k úhradě nákladů zajištěni nebo likvidace. O tom rozhodne orgán státní báňské správy republiky který může též pověřit jinou organizaci provedením zajištění nebo likvidace. Případný přebytek hodnoty kauce se vrátí organizaci. Jestliže kauce nebude využita vrátí se finanční prostředky vázané touto kaucí zpět organizaci."

43. V § 33 odst. 1 se nahrazuji slova "správce výhradního ložiska popřípadě trvalý uživatel" slovem "organizace".

44. V § 33 odst. 3 se slova "příslušný ústřední orgán" nahrazují slovy "ústřední orgán státní báňské správy republiky".

45. V § 34 odst. 2 se ve výčtu paragrafů doplní"§ 24 odst. 1 ".

46. § 35 odst. 4 zní:

"(4) Zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich následků které ohrožuji celospolečenský zájem zabezpečuje v nezbytně nutném rozsahu ústřední geologický orgán republiky který též zabezpečí vypořádání případných škod na hmotném majetku způsobených při zajištění nebo likvidaci starých důlních děl."

47. V § 36 odst. 3 první věta se doplní slovy "a případů kdy se poškozený předem vzdal nároku na náhradu důlních škod".

48. V § 37 odst. 5 se vypouští slova "ve vlastnictví občana popřípadě jiných než socialistických organizací".

49. V § 39 odst. 2 se vypouští slova "Příslušný ústřední orgán a jim pověřené organizace" a nahrazují se slovem "organizace".

50. § 39 odst. 3 zní:

"(3) Podrobnosti o důlně měřické dokumentaci stanoví obecně závazným právním předpisem ústřední orgán státní báňské správy republiky. Podrobnosti o geologické dokumentaci stanoví obecně závazným právním předpisem ústřední geologický orgán republiky v dohodě s ústředním orgánem státní báňské správy republiky."

51. § 41 zní:

"Obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).] se nevztahuji na řízení podle § 3 odst. 3 § 6, 14, 24, 32a a § 33 odst. 3."

52. § 42 se vypouští.

Čl. II

Přechodná ustanovení

1. Ložiska nevyhrazených nerostů o nichž bylo rozhodnuto, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství podle dosavadních předpisů, se považuji ode dne nabyti účinnosti tohoto zákona za výhradní ložiska podle tohoto zákona.

2. Správce výhradního ložiska určený podle § 9 odst. 1 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využiti nerostného bohatství (horní zákon se považuje za organizaci, které bylo vydáno povolení podle § 11 odst. 2 tohoto zákona. Správce výhradního ložiska určený podle § 9 odst. 2 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon se považuje za organizaci, které bylo vydáno oprávnění podle § Zly tohoto zákona.

3. Organizaci, které byla povolena hornická činnost podle dosavadních předpisů, je povinna složit kauci podle § 32a odst. 3 k zajištění předpokládaných nákladů k zajištění nebo likvidaci hlavních důlních děl nebo lomů do 3 let ode dne účinnosti tohoto zákona.

4. Dávky z plochy (§ 11 odst. 3), dávky z pole a dávky z těžby (§ 24a) platí organizace s účinností od 1. ledna 1991.

5. Řízení o chráněném ložiskovém území zahájené před dnem účinnosti tohoto zákona podle dosavadních předpisů se zastavuje.

Čl. III

Zrušuje se

§ 75 zákona č. 194/1988 Sb. o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem...............

Důvodová zpráva

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využiti nerostného bohatství (horal zákon)

Přijetím zákona o soukromém podnikání občanů, podle kterého může občan podnikající podle tohoto zákona provozovat i činnost vyhrazenou zvláštními předpisy organizacím a to ve stejném rozsahu a za stejných podmínek s výjimkou činnosti vyhrazené takto státu nebo zvláštním předpisem určené organizaci [§ 2 zákona č.../1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.], vznikla možnost podnikatelské činnosti a to především podle § 24 dosud platného horního zákona..

V souladu s veřejně prospěšným zájmem vytvořit podmínky pro rozvoj podnikatelských vztahů se ukázalo však nezbytným zákonnou úpravou řešit řadu otázek spojených s úpravou nakládání s nerosty výhradních ložisek, které jsou ve státním vlastnictví, změnou pojmu organizace a to s možnosti, aby v budoucnu mohla být výhradní ložiska dobývána i jinými než státními organizacemi. Nadále však zůstává, zachována působnost federálního ministerstva paliv a energetiky jako ústředního orgánu státní správy pro těžbu, úpravu a zušlechťování radioaktivních nerostů, všech druhů uhlí, ropy, hořlavého zemního plynu a bituminosních hornin a federálního ministerstva hutnictví, strojírenství a elektrotechniky pro těžbu nerostů, z nichž lze průmyslově vyrábět kovy a magnezitu [§ 3 odst. 1 písm. a) až d) zákona č. 41/1988 Sb., o ochraně a upažiti nerostného bohatství (horní zákon).].

V souvislosti s odstraněním překážek, které by svou administrativní náročnosti bránily rozvoji podnikání se vypouštějí některá ustanovení (např. kondice § 13) a správní řízení u chráněných ložiskových území (§ 16 a 17). Vypouštějí se i některá další ustanovenu která v praxi pozbyla na významu (oznamování výskytu ložiska vyhrazeného nerostu § 12).

Na druhé straně v souvislosti s přechodem k tržnímu hospodářství je nezbytné přijmout některé ekonomické nástroje které by působily na organizace jejich hmotným zainteresováním na co nejrychlejším a úplném vydobytí výhradních ložisek při využiti jen takového území kterého je k jejich hornické činnosti nezbytně zapotřebí. Navrhuje sej aby příjmy z takových dávek byly příjmem státního rozpočtu té republiky jejíž území je hornickou činnosti dotčeno a jejíž nerosty jsou exploatovány.

Zásadní otázkou je rozsah nerostného bohatství které je státním vlastnictvím. Pokud jde o vyhrazené nerosty (§ 3 dosavadního zákona), jejich výčet zůstává zachován beze změny. Nerostné bohatství však tvoří i ty nevyhrazené nerosty jejichž ložiska podle dosud platné úpravy jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství (§ 5 dosavadního zákona). Toto ustanovení ve svých důsledcích znamenalo že o takové skutečnosti podle dosavadního zákona rozhodoval ústřední geologický orgán republiky pokud šlo o období vyhledávání a průzkumu nebo v dohodě s tímto orgánem ústřední orgán státní správy do jehož působnosti patřila organizace která takové ložisko bude dobývati pokud již šlo o ložisko které bylo převzato k dalšímu využití. Tato dikce dosud platného § 7 ještě s jednou další variantou znamenala ve svých důsledcích nikdy neukončený proces převodu ložisek nevyhrazených nerostů které jsou jinak součásti pozemku. Ve svých důsledcích tato úprava znamenala zásah do majetkových právy který v principu bude jistě i do budoucna nezbytným v některých případech ale mělo by se tak dít na základě zákona a nikoliv rozhodnutím správního orgánu, a to při zachováni vlastnických práv. V přechodných ustanoveních se počítá s tím, aby v takových případech, kde k převodu do státního vlastnictví takového ložiska již došlo, byl tento stav zachován, od účinnosti zákona by k dalšímu zestátněni v tomto směru již nemělo docházet. Úpravu bude obsahovat připravovaná novela zákona České národní rady č. 61/1988 Sb. a zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb., které i v současné době upravují dobývání těchto ložisek.

Návrh novely zákona obsahuje definici organizace, jako subjektu práv a povinnosti v souladu se současnou právní úpravou.

Předpokládaný návrh opouští pojem správy výhradních ložisek rovněž v souvislosti se současným terminologickým i věcným vymezením nového pojetí současné právní úpravy.

U ložiskového průzkumu se nově navrhuje zavedení územně a časově omezeného povoleni organizace k těmto geologickým pracím a to za úhradu, jejíž výše je přímo úměrná, ploše území a má progresivní nárůst. Předlohou zde byl právní institut z platného horního zákona Spolkové republiky Německo, který ekonomicky působí k urychlení geologických prací. Protože vyhledáváni a průzkum jsou finančně vysoce náročnou záležitostí, jejíž ekonomický přínos se projeví pro organizaci až v kladných případech při výtěžku z dobývání ložiska, zaručuje se přednostní právo průzkumné organizace na dobývání, popřípadě její nárok na úhradu nákladů jež vynaložila od těžební organizace. Návrh předpokládá, že alespoň v malé výši budou tak zvýšeny příjmy od státního rozpočtu republiky, i když zdaleka to nepokryje rozpočtové výdaje, které jsou každoročně vkládány do financování těchto prací ze státního rozpočtu.

Návrh novely opouští institut kondic, které stanovil příslušný ústřední orgán státní správy, protože tento institut byl poplatný u řady nerostů dotacím ze státního rozpočtu, limitním cenám atp. Přechodem k tržnímu hospodářství a snížením dotací v některých případech pak jejich úplným odstraněním se těžební organizace dostávají do zcela nové situace ledy ekonomika dobývání se nutně musí odvíjet od jiných skutečností a musí také pružně reagovat na potřeby trhu. S výjimkou úlohy ústředního geologického orgánu republiky se opouští také ingerence jiných ústředních orgánů státní správy při posuzováni a schvalování výpočtu zásob; k tomu přistupuje i skutečnosti že u podnikatelů nelze počítat s ústředním orgánem.

Chráněné ložiskové území se stanoví ze zákona; nově je tato skutečnost oznamována orgánům geodézie a kartografie které vedou evidenci nemovitosti a vlastníku pozemku. Zde se předpokládá úprava opět v zákonech národních rady bez vlivu tato skutečnost nezůstane ani pokud jde o hodnotu takových pozemků.

Oprávnění k dobýváni výhradních ložisek se novelou podrobně upravuje vydáním oprávnění konkrétní organizaci a to za úhradu. I zde jde o časově omezené právo která má odstranit zbytečné průtahy kdy doposud stanovený dobývací prostor organizaci vytvářel monopol a nenutil organizaci která tento prostor získala k neodkladnému dobývání výhradního ložiska. Nová úprava včetně dávky z území kterou by měla těžební organizace hradit i když ložisko nedobývá by měla ekonomickým tlakem působit k tomu aby organizace dobývaly ložiska bez zbytečných průtahů. Dávka z těžby je navrhována v závislosti na tržní ceně nerostu ve výši 10% přičemž ingerence státu zde umožňuje za podmínek stanovených v obecně závazném právním předpisu, který bude vydán k provedení tohoto ustanovení diferencovat tuto výši podle významu jednotlivých nerostů a podle potřeby státu.

Dobývací prostory který se stanoví pro dobývání výhradního ložiska by měl být nově stanovován orgánem státní báňské správy republiky po projednáni s orgánem územního plánováni a stavebním úřadem. Ode dne právní moci rozhodnutí, kterým byl stanoven dobývací prostor se počítá s dávkou z plochy, pro kterou byl dobývací prostor stanoven. Tito dávku by organizace hradila ročně bez ohledu na top zda se v dobývacím prostoru dobývá či nikoliv. Zánik této dávky by byl spojen se zánikem dobývacího prostoru, tedy s jeho zrušením. I tento právní institut by měl ekonomicky stimulovat organizace, aby dobývací prostor trval jen po dobu kdy jej organizace nezbytné potřebuje.

Významným oprávněním orgánů báňské správy v řadě zemi například v Rakousku a Spolkové republice Německou je možnost ověřit si solventnost organizace která provádí hornickou činnost. Významnou roli sehrává, toto oprávnění zejména před zahájením dobýváni. Hrozí totiž nebezpečí že organizace která po dobu dobýváni bude krýt své náklady z výtěžku prodeje nerostu si nemusí vytvořit prostředky pro údobí kdy po ukončení dobýváni je povinna provést zahlazení jeho následků. Novela zákona stanoví organizaci proto povinnost složit kauci nebo jiný druh finančního zajištěnu z něhož v případě zániku organizace nebo její platební neschopnosti by likvidace hlavních důlních děl nebo tomu byla uhrazena. Aby tato povinnost nebránila podnikáni zejména u začínajících podnikatelův stanoví se v přechodném opatření složit tuto kauci do 3 let ode dne účinnosti tohoto zákona.

Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 Sb. o ochraně a využiti nerostného bohatství (horní zákon) předpokládá v důsledku některých změn v něm obsažených novelizaci zákona České národní rady č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti výbušninách a o státní báňské správě a zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. Počítá se i s novelizací zákona České národní rady č. 62/1988 Sb. o geologických pracích a o Českém báňském úřadu a zákona Slovenské národní rady č. 52/1988 Sb. o geologických pracích a o Slovenském geologickém úřadu.

V souvislosti s opuštěním institutů kondic bude nezbytné zrušit některá ustanovení nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 80/988 Sb. o stanovení kondici klasifikaci zásob výhradních ložisek a o posuzování schvalování a státní expertize jejich výpočtů.

Zrušovací ustanovení ruší § 75 zákona č. 1/1988 Sb. o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy a to v souvislosti s tím že pominuly důvody, aby federální Ministerstvo paliv a energetiky u radioaktivních surovin schvalovalo projektováni a financováni geologických prací přezkoumávalo a schvalovalo výpočty jejich zásob a vydávalo obecně závazné právní předpisy o jejich klasifikaci odpisech a evidenci. Návrh zákona tím sleduje stanovená stejných zásad pro radioaktivní suroviny jako pro ostatní vyhrazené nerosty.

Na základě změn či doplnění některých ustanovení zákona bude nutné zrušiti změnit nebo doplnit odpovídající ustanovení obecně závazných právních předpisů vydaných k provedení zákona.

Návrh zákona si po jeho přijetí nevyžádá zvýšení počtu pracovníků ani zvýšeni výdajů ze státního rozpočtu. Naopak se počítá se zvýšením příjmů které bude záviset na výši dávek stanovených na základě tohoto zákona a obecně závazného právního předpisuj který bude vydán k jeho provedeni.

Václav Anděl v. r.

předseda výboru České národní rady

pro průmysl a stavebnictví

 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP