ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

233

Návrh skupiny poslanců České národní rady

JUDr. Čestmíra Adama, Marie Halamové,

Jaroslava Karbaše, Petra Krátkého,

Františka Přibyla a Aleše Slavíka

na vydání zákona o zřízení Českého sněmovního ústavu.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Zřizuje se Český sněmovní ústav jako informační výzkumné, školící a vydavatelské pracoviště.

§ 2

(1) Český sněmovní ústav plní zejména tyto úkoly:

a) zajišťuje poslancům podklady k návrhům zákonů České národní rady a Federálního shromáždění a ke všem ostatním otázkám projednávaným v orgánech České národní rady a jejího předsednictva, a to z hlediska právního, politického, hospodářského a jiných odborností; kromě podkladů poskytuje poslancům rozbory, mezinárodní srovnání, přehledy pramenů, výtahy z pramenů, překlady z pramenů, přehledy nově vydaných pramenů a týdenní expresní přehled politických událostí a novinek právní, politické, hospodářské a odborné literatury;

b) zprostředkovává pro poslance získávání informací z odvětvových, oborových a podnikových středisek vědeckotechnických, ekonomických a odborných informací, z Ústřední vědecko-technických informací a ze zahraničních informačních ústavů i středisek a pracovišť;

c) vydává odborné informační bulletiny, rozborové studie a původní pojednání na úseku českého a mezinárodního práva, zejména ústavního, parlamentarismu a českých politických dějin;

d) provádí výzkum a školení vědeckých pracovníků v oboru parlamentarismu, českých parlamentních dějin;

e) zajišťuje zpracování rozborů a prognóz potřebných pro formulování české státní politiky;

f) obstarává provedení průzkumů veřejného mínění pro jednotlivé orgány České národní rady a jejího předsednictva;

g) obstarává podle požadavků a potřeb odborné posudky.

(2) Při plnění svých úkolů využívá tuzemské, soustavy pracovišť pro vědecké, technické, hospodářské a odborné informace, spolupráce s výzkumnými pracovišti, vysokými školami a jinými odbornými pracovišti a s jednotlivými odborníky, jakož i s institucemi státní správy;

(3) Vede knihovnu, denní čítárnu novin a časopisů a poskytuje poslancům čítárnu pro studium obstaraných podkladů pro zpracování jejich zpravodajských zpráv a vystoupení v České národní radě, jejím předsednictvu, výborech a stálých a dočasných pracovních skupinách;

(4) Stejné služby poskytuje Kanceláři České národní rady pro co nejlepší plnění jejích úkolů.

§ 3

Český sněmovní ústav je účelovým zařízením rozpočtové povahy; jeho statut a ředitele schvaluje předsednictvo České národní rady, které České národní radě předkládá ke schválení rámcové a výhledové plány činnosti a roční zprávy o činnosti.

Správní záležitosti Českého sněmovního ústavu obstarává Kancelář České národní rady. Jeho hospodaření je součástí rozpočtu České národní rady.

§ 4

Český sněmovní ústav obstarává své služby pro poslance a orgány České národní rady stejně pro všechny poslance bez ohledu na jejich stranickou příslušnost.

§ 5

Český sněmovní ústav se zřizuje dnem 1. června 1990. Jeho provedení zajistí podle pokynů předsednictva České národní rady vedoucí Kanceláře České národní rady.

Důvodová zpráva

Česká národní rada je parlamentem České republiky, tedy evropské země střední velikosti (větší než Švédsko, Belgie, Portugalsko, Řecko atd.).

Jestliže do 17. listopadu 1989 uplatňovalo vedení země zájem jen na vnějším dojmu rádoby parlamentní práče zákonodárného sněmu českého státu a ve skutečnosti tuto činnost co nejvíce potlačovalo, postupné nastolování opravdové parlamentní demokracie znamená přechod k plnému uvolnění poslanců České národní rady z jejich výdělečné činnosti obdobně jak to stanovila ústava ČSR z 29. února 1920. Poslanci budou daleko více odpovídat občanské veřejnosti za úroveň své zákonodárné a kontrolní činnosti a navíc budou stát před úkolem dát českému státu po více než 370 letech ústavu.

Protože na rozdíl od jiných parlamentů se poslancům České národní rady neposkytuje sekretářka, bude poslanec potřebovat soustavnou odbornou pomoc při získávání a zpracování podkladů pro svou práci v České národní radě a jejích orgánech.

Navrhovaný český sněmovní ústav má poslancům poskytovat na úseku politiky, práva, hospodářství a dalších odborných otázek informace, rozbory, prognózy a výsledky průzkumů veřejného mínění.

Počítá se s tím, že ústav bude co nejvíce využívat výsledků práce jiných institucí a možností jim potřebné práce jiných institucí a možností jim potřebné práce zadávat. Avšak specifické úkoly na úseku české státní politiky, českého parlamentarismu a ústavního a ostatního práva z hlediska potřeb parlamentní práce bude muset většinou zajišťovat vlastními pracovníky.

Předpokládá se využívání nejmodernější techniky a napojení na tuzemské i zahraniční informační sítě.

Takové sněmovní ústavy jsou v jiných parlamentech dlouhou řadu let obvyklé. Kromě toho členové parlamentů mají často sekretariáty v daleko větším rozsahu než mají například členové české vlády.

Rušení aparátu dřívější Národní fronty umožňuje v těsném sousedství České národní rady získat prostory, které by mohly zajistit plnění úloh Českého sněmovního ústavu podle navrženého zákona.

Ústav bude rozpočtovou organizací a kvůli úspoře rozpočtových výdajů bude správní agendu ústavu obstarávat Kancelář České národní rady.

Přímé řízení ústavu bude náležet předsednictvu České národní rady, která si však ponechá právo řídit ústav schvalováním jeho plánů činnosti a jeho ročních zpráv o činnosti.

S ohledem na to, že nově zvolená Česká národní rada zahájí svou činnosti ještě v červnu 1990, je nutné ústav zřídit dnem 1. června 1990.

Za předpokladu, že česká národní rada v VI. volebním období bude obsazena poslanci zcela uvolněnými s výdělečné činnosti, bude vyžadovat zřízení ústavu asi 18 pracovníků a roční rozpočtový výdaj na provoz (bez rozpočtových výdajů na pořízení knižních a časopiseckých fondů a na nakupované zařízení a výdajů na externí kooperace) bude činit asi 2 100 tisíc korun. Prostorově je třeba vybavit tento ústav velkou čítárnou novin a časopisů a knih, která by současně sloužila poslancům jako studovna a pracovna při zpracovávání návrhů jejich vystoupení v ČNR a jejich orgánech.

Předpokládá se, že písařské práce pro poslance bude obstarávat ze svého aparátu Kancelář České národní rady.

Kdyby k uvolnění poslanců z výdělečné činnosti v příštím volebním období nedošlo, musela by se pomoc poslancům se strany navrhovaného Českého sněmovního ústavu rozšířit. Pracovny ústavu vyplývají z pravděpodobného počtu pracovníků a z místností potřebných pro zařízení včetně příslušné rozmnožovny.

Čestmír Adam v. r.

Petr Krátký v. r.

Marie Halamová v. r.

František Přibyl v. r.

Jaroslav Karbaš v. r.

Aleš Slavík v. r.


V Praze dne 7. května 1990


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP