ČÁST ČTVRTÁ

SÁZKOVÉ HRY V KASINU

§ 32

Povolení sázkových her

(1) Povolení k provozování sázek podle § 2 písm. i) vydává na žádost organizaci určené podle 4 odst. 2 pouze ministerstvo, nejdéle na dobu 10 let.

(2) V povolení se stanoví podrobně podmínky provozu her v kasinu, schválí se herní plán a návštěvní řád a druhy sázkových her provozované v kasinu, dále se stanoví část výtěžku z her podle § 4 odst. 4 s uvedením konkrétního účelu použití.

(3) Ministerstvo muže stanovit další podmínky, vyžaduje-li to řádné provozování sázkových her.

(4) Povolení se provozovateli vydá, pokud prokáže, že disponuje potřebném základním a provozním kapitálem, poskytne jistotu pro pohledávky státu a pro výplaty výher účastníkům

Provozování sázkových her

§ 33

Jinou herní měnu než československou povoluje ministerstvo.

§ 34

(1) Veškeré účetní operace uskutečňované v souvislosti s provozem sázkových her v kasinu musí být vedeny oddělené od případných dalších hospodářských operací provozovatele a výtěžek z jejich provozování tvoří součást zdanitelných příjmu provozovatele.

(2) K úhradám závazků v československých korunách v České a Slovenské Federativní Republice vzniklých v souvislosti s provozem her v kasinu za cizí měnu lze použít pouze československé koruny zakoupené z příslušného devizového účtu vedeného pro hospodářské operace kasina.

§ 35

Hrací žetony

(1) V kasinu používané hrací žetony schvaluje ministerstvo podle vzorů hracích žetonů předložených ve dvojím vyhotovení provozovatelem kasina.

(2) V kasinu musí být zajištěna průkazná evidence o hracích žetonech podle druhá, případně typů.

(3) Je nepřípustné používat hrací žetony na úhradu jakýchkoliv závazků, které nevznikly ze hry.

(4) Každé kasino používá speciálně označené žetony. Pouze v kasinech provozovaných jedním provozovatelem se mohou užívat stejně označené žetony.

(5) Vynášení hracích žetonů z kasina je nepřípustné. O nevrácených nebo ztracených žetonech sepíše vedení kasina protokol. Kopie protokolu budou měsíčně předkládány orgánu státního dozoru.

§ 37

V kasinu nesmí hrát kdo nedovršil 18 let věku a ten, kdo v souladu s herním plánem a návštěvním řádem nebyl připuštěn ke hře. Za účelem prověření uvedené věkové hranice je provozovatel oprávněn požadovat předložení průkazu totožnosti.

§ 37

Sázkové hry v kasinu jsou zakázány:

a) na Velký pátek, 24. prosince a v den prvního vánočního svátku,

b) v den voleb do zastupitelských orgánů,

c) v den státního smutku,

d) mimo herní hodiny stanovené v povolení nebo v návštěvním řádu,

e) v den stanovený v návštěvním řádu.

§ 38

(1) V kasinu se smějí hrát pouze hry uvedené v povolení a ve stanoveném rozsahu.

(2) Osobám zaměstnaným v kasinu je zakázáno zúčastnit se sázkových her v kasinu, kde jsou zaměstnány.

§ 39

Pro provozování sázkových her v kasinu platí ustanovení § 23, § 28, § 29 a § 30 obdobné.

ČÁST PÁTÁ

STÁTNÍ LOTERIE A JINÉ PODOBNÉ HRY

§ 40

(1) Ministerstvo může zalovit zvláštní organizaci pro provozování loterií a jinoch podobných her nebo touto činností pověřit organizaci ve své působnosti. Loterie provozované těmito organizacemi jsou státními loteriemi.

(2) Organizace ustavená jako provozovatel podle odst. 1 může v České republice provozovat jednotlivé státní loterie a jiné podobné hry jen na základě povolení ministerstva vydaného v souladu s tímto zákonem. Organizace si ponechá 10% z výtěžku všech loterií nebo her, které provozuje zbyly výtěžek odvede do státního rozpočtu České republiky.

(3) Povolení podle odstavce 1 může ministerstvo, po předchozím souhlasu ministerstva financí, cen a mezd Slovenské republiky, vydat k provozováni loterií a jinoch podobných her na celém území České a Slovenské Federativní Republiky. V takovém případě výtěžek ze státní loterie a jinoch podobných her připadající na vklady na území Slovenské republiky odvede provozovatel do státního rozpočtu Slovenské republiky po odpočtu 10% z výtěžku, který si ponechá.

§ 41

(1) V den tahu státní loterie nemůže být uskutečněn tah jiné loterie, ani nemohou být prodávány losy jinoch loterií. Výjimku může povolit jen ministerstvo.

(2) Ustanovení § 10 písm. a) a § 11 se nevztahuje na provozování státní loterie.

 

 

ČÁST ŠESTÁ

USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

Ustanovení společná

§ 42

Herní plán loterie a jiných podobných her podrobně určuje podmínky hry, zejména stanoví pravděpodobnost výhry, podmínky dozoru, způsobu kontroly, využití výtěžku, výši vkladu (cenu losu), výši herní jistiny, počet výher a jejich jednotlivou a úhrnnou cenu, způsob provedení slosování nebo zajištění okolnosti jež urguje výhru a způsob zveřejnění výher.

§ 43

(1) Orgán, která loterii nebo jinou podobnou hru povolil, zruší povolení, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné loterii nebe jinou podobnou hru povolit nebo se ukáže dodatečně, že údaje, na jejichž podkladě bylo povolení vydáno, jsou klamné.

(2) Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil může povolení zrušit, popřípadě provozovaní dočasně zastavit, není-li splněna některá z podmínek uložených v povolení nebo nedodržují-li se předpisy o provozování loterií a jinoch podobných her.

(3) Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolení další podrobné podmínky povoluje, může stanovit v povolení další podrobné podmínky, vyžaduje-li to řádné provozování hry nebo veřejný zájem.

(4) Orgán, který povolil provozování loterie nebo jiné podobné hry, může povolení doplnit nebo změnit, vyžaduje-li to řádné provozování loterie nebo jiné podobné hry nebo veřejný zájem.

§ 44

Pro přepočet cizí měny na československé koruny se používá kursovní lístek Státní banky československé platný době hospodářské (pokladní) operace.

§ 45

(1) Pro řízení ve věcech loterii a jinoch podobných neplatí zákon a správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení - správní řád.], pokud tento zákon nestanoví jinak.

(2) Proti rozhodnutí ministerstva nelze podat rozklad.

Kontrola a dozor

§46

Státní dozor a kontrolu nad dodržováním tohoto zákon: vykonává orgán, který je oprávněn vydat povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry nebo orgán jím pověřen kontrolu nad dodržováním tohoto zákona vykonává též ministerstvo.

§ 47

(1) Orgán, který povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry vydal, se může kdykoliv přesvědčit, popřípadě i prostřednictvím pověřeného orgánu zda loterie nebo jiná podobná hra se provádí za podmínek určených v povolení a zda se dodržují příslušné právní předpisy. Zjistí-li nesprávnost, postupuje podle ustanovení 43 a 4.

(2) Provozovatel loterie nebo jiné podobné hry je povinen umožnit orgánu státního dozoru vstup do provozních (obchodních) místností v době provozu, předložit tomuto orgánu účetní doklady, účetní závěrky, výkazy a jiné písemnosti a podat informace a hospodářských operacích a obchodních případech a spolupůsobit při kontrole. Vyžaduje-li to povaha věci, může orgán státního dozoru zajistit podklady a odebrat je na dobu potřebnou k došetření a uzavření případu. O zajištěných písemnostech vydá provozovateli potvrzení.

§ 48

(1) Pokutu do výše

a) 100.000 Kčs uloží místní národní výbor právnické osobě, která v jeho územním obvodu provozuje loterii, tombolu nebo hrací přístroj bez povolení, které by byl oprávněn tento místní národní výbor vydat nebo je provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním plánem nebo s podmínkami, které mu byly v povolení uloženy,

b) 200.000 Kčs uloží okresní národní výbor právnické osobě, která v jeho územním obvodu provozuje loterii nebo tombolu bez povolení, které by byl oprávněn tento o!:nesní národní výbor vydat nebo je provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním plánem nebo podmínkami, které mu byly v povolení uloženy,

c) 300.000 Kčs uloží okresní finanční správa právnické osob, která v jejím územním obvodu provozuje bez povolení loterii, tombolu nebo jinou podobnou hru, které by bylo oprávněna vydat ministerstvo nebo ji provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním plánem nebo s podmínkami, které byly v povolení uloženy, popřípadě použije výtěžku těchto her k jinému než stanovenému účelu,

d) 20.000 Kčs uloží orgán státního dozoru právnická osoba, která porušila povinnosti uvedená v § 47 odst. 2,

e) 5.000 Kčs uloží orgán státního dozoru tomu, kdo ztratí oprávnění vydané podle § 24. Při nesplnění povinnosti oznámit včas ztrátu se pokuta stanoví v maximální výši,

f) 20.000 Kčs uloží orgán státního dozoru fyzické osob, která je k provozovateli v pracovním, členském nebo obdobném poměru a účastníku kursových sázek a sázkových her v kasinu pokud jednali v rozporu s tímto zákonem nebo povolením k provozování nebo herním plánem.

(2) Pokutu do výše 20 000 Kčs lze uložit i fyzické osobě, pokud provozuje loterii nebo jinou podobnou hru. Jde-li a provozování hracího přístroje za československou měnu, uloží pokutu místní národní výbor, v jehož územním obvodu byl přístroj provozován. V ostatních případech uloží pokutu okresní finanční správa, v jejímž územním obvodu byla loterie nebo jiná podobná hra provozována.

(3) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se orgán oprávněný k uložení pokuty a porušení povinnosti nebo ztrátě oprávnění dováděl, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti nebo ztrátě oprávnění došlo.

(4) Pokuta je splatná do jednoho měsíce ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení nabylo právní moci.

(5) Pokuty uložené národními výbory jsou příjmem rozpočtu národního výboru, který je uložil. Pokuty uložené finančními správami jsou příjmem státního rozpočtu České republiky.

(6) Národní výbor, která vydal povolení k provozování loterie, tomboly nebo hracího přístroje a toto povolení podle v § 43 zrušil, může rozhodnout, že výtěžek bude odveden do jeho rozpočtu. Stejné muže postupovat i v případě, že provozovatel provozoval loterii, nebo jinou podobnou hru bez povolení a národní výbor byl tato povolení oprávněn vydat.

(7) Okresní finanční správa může rozhodnout, že výnos loterie nebo jiné podobné hry provozované na jejím územním obvodu bez povolení, které by bylo oprávněno vydat ministerstva, se odvede do státního rozpočtu České republiky.

(8) Ministerstva, které vydalo povolení k provozování loterií nebo jinoch podobných her a toto povolení podle § 43 zruší, múze rozhodnout, že výtěžek z těchto her bude odveden do státního rozpočtu České republiky.

§ 49

(1) Povolení místnímu národnímu výboru jako provozovateli hracích přístrojů, tomboly s herní jistinou do 20.000 Kčs a věcné loterie s herní jistinou do 50.000 Kčs vydá národní výbor vyššího stupně, který je také oprávněn k uložení pokuty podle § 48 odstavec 1 písm. a).

(2) Povolení okresnímu národnímu výboru jako provozovateli tomboly s herní jistinou vyšší než 20.000 Kčs do 50.000 Kčs a věcné loterie s herní jistinou vyšší neb 50.000 Kčs do 200.000 Kčs vydá ministerstvo a orgánem oprávněném k uložení pokuty podle § 48 odstavec 1 písm. b) je orgán státního dozoru.

Zmocňovací ustanovení

§ 50

(1) Ministerstvo může obecné závazném právním předpisem zvýšit nejvyšší vsazenou částku na jednu hru a nejvyšší výhru jedné hře podle § 19 odstavec 4 a případně upravit další podrobnosti týkající se části druhé zákona.

(2) Ministerstvo může povolovat i loterie a jiné podobné hry, které nejsou v zákony v části první a páté upraveny, s tím, že v povolení budou všechny podmínky provozování podobně stanoveny. Použije přitom přiměřeně ustanovení části první až čtvrté zákona.

§ 51

Přechodná ustanovení

(1) Povolení k provozování loterií a hracích přístrojů vydaná pro rok 1990 příp. pro rok 1991 před účinností tohoto zákona zůstávají v platnosti podle podmínek stanovených dřívějšími předpisy.

(2) Povolení k provozování ostatních loterii a sázkových her vydaná před účinností tohoto zákona platí beze změny do 31. prosince 1990. O povoleni dalšího provozování loterií a sázkových her, jejichž platnost končí dnem 31. prosince 1990, musí provozovatel požádat nejpozději do 30. listopadu 1990.

(3) Tento postup se tká i provozovatele státní loterie, podniku SAZKA a Státního závodišti Praha.

§ 52

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se:

a) ustanovení 2, § 10 až 14, 19 odst. 2 a § 20 a část týkající se loterií a jiných podobných her z § 15 až 18 zákona České národní rady č. 37/1973 Sb., o veřejných sbírkách, loteriích a jiných podobných hrách,

b) vyhláška ministerstva financí České socialistické republiky č. 61/1973 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o loteriích a jiných podobných hrách,

c) směrnice ministerstva financí České socialisticky republiky o povolování, evidenci, provozu a kontrola hracích přístrojů č. j. 153/13 700/1973 z 8. června 1973, registrované v částce 32/1973 Sb.

§ 53

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení, s výjimkou § 18 odst. 4, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Současnému zájmu o rozšíření různých druhů sázkových her, a to i v hernách a kasinech a k požadavkům uvolnit provozování některých loterii a jiných podobných her ke komerčnímu využívání brání dosavadní právní úprava. Ukazuje se potřeba urychleně tuto oblast nově upravit, zejména i s ohledem na provozování výherních hracích přístrojů. V posledních měsících je do České republiky dováženo značné množství těchto přístrojů a jejich provozování není v mnoha případech v souladu s platnou právní úpravou a dochází k daňovým (poplatkovým) únikům.

Přitom je třeba zdůraznit, že se nejedná o běžné hospodářské podnikáni, ale speciální činnost, prakticky provozování hazardních her sloužící k uspokojování zájmu občanů o sázení a sázkové hry k získání prostředků, zejména na veřejně prospěšné účely. Je zcela běžné, že u tohoto druhu činnosti má stát, u nás nastoupený ministerstvem financí, cen a mezd ČR a jím pověřené organizace výsadní postavení i když se nejedná o plný monopol státu.

1. Dosavadní právní úprava

Provozování loterií a jiných sázkových her je upraveno zák. č. 37/173 Sb., o veřejných sbírkách a o loteriích a jiných podobných hrách, který platí již od roku 1973. Tato právní úprava je koncipována tak, že provozovat loterie a sázkové hry může pauze organizace a výtěžek slouží k získání prostředků na sociální, osvětové nebo jinak veřejné prospěšné účely a získané prostředky nemohou být provozovatelem použity k úhradě výdajů, které má hradit z vlastních příjmů.

V zákoně a v prováděcím předpise je pouze upravena provozování loterií, v ostatních případech se používá tato úprava přiměřeně. Směrnicí MF ČSR z r. 193 je upraveno provozování a kontrola hracích přístrojů výherního typu. Možnost provozování hracích přístrojů je omezena na organizace, a to pouze je-li vlastníkem těchto hracích přístrojů s tím, že celý výtěžek musí být rovněž v souladu se zákonem použit pro veřejně prospěšné účely. Provozovatel loterie, nebo hry se ani částečně nepodílí na výtěžku z provozu těchto her a není tak motivován na jejich rozšiřování.

Současně se rozvíjejí nové formy provozování her a dosavadní právní úprava není již dostačující. V zájmu podpory právní jistoty provozovatelů je třeba, aby tyto nové formy provozování her, které se častěji vyskytují (např. kasina, hrací přístroje) byly v zákoně zvláště upraveny.

2. Cíle a záměry navrhované právní úpravy

Navrhovaná právní úprava sleduje

a) uvolnit provozování některých her do komerčního využívání (např. hracích přístrojů, kursových sázek),

b) upravit nové formy provozování her (např. kasina, kursové sázky),

c) posílit monopolní postavení organizace pověřené provozováním státní loterie,

d) posílit pravomoc místních národních výborů, případně okresních národních výborů,

e) zpřesnit a zpřísnit postih za provozováni loterii a her v rozporu s tímto zákonem nebo v rozporu se stanovenými podmínkami,

f) vytvořit podmínky k zajištění státního dozoru,

g) motivovat provozovatele loterií a her na jejich provozování,

h) jako provozovatele vyloučit fyzické a zahraniční právnické osoby, s výjimkou mezinárodních organizací.

3. Finanční dosah

Rozšiřování druhů her, umožnění využít některých her ke komerčním účelům a i motivace pořadatele na provozování loterií a her povede k určitému rozšíření tohoto druhu činnosti. Lze očekávat, že se to projeví jednak zvětšením objemu výnosu správních poplatků vybíraných za udělovaná povoleni a jednak zvýšením částek připadajících na veřejně prospěšnou činnost. U některých provozovatelů se zvýší z tohoto titulu i odvody a daně placené podle zvláštních předpisů. Zvýšení těchto příjmů, které je závislé na rozšiřováni uvedených činností, nelze kvalifikovaně odhadnout.

Současně se připravuje novela palašky Sazebníku správních poplatků, podle které se vybírá poplatek za vydávaná povolení k provozování loterií a.Jiných podobných her, a to zejména na povolení vydávaná k provozováni hracích přístrojů. Poplatek by svou výší měl odpovídat změněným ekonomickým podmínkám provozování těchto přístrojů.

Předpokládáme, že rozšíření tohoto druhu činnosti bude vyžadovat vyšší nároky na státní dozor, zejména u specificky provozovaných sázek v kasinech a prostřednictvím sázkových kanceláří, což se projeví u finančních správ, které státní dozor v těchto případech z pověření ministerstva financí, cen a mezd ČR vykonávají. Zákon proto stanoví, jak je tomu ostatně i v jiných zemích, např. v Rakousku, aby náklady spojené s výkonem státního dozoru nesl do určité míry provozovatel těchto druhů sázkových her.

Zvláštní část

K § 1 až § 3

Jedná se o úvodní ustanovení, která vymezují co se rozumí loterii nebo jinou podobnou hrou a co se za tyto hry zejména nepovažuje. Příkladmo jsou uvedeny nejznámější loterie a jiné podobné hry. Upravuje se i předmět výhry u peněžitých, číselných a okamžitých loterií a sázkových her a dále u věcných loterií a tombol. Zakotveno je i zmocnění pro ministerstvo financí, cen a mezd české republiky (dále jen "ministerstvo") povolit výjimky, pokud jde o předmět výher.

K § 4 a 5

Provozování peněžitých a číselných loterií a sázkových her, při nichž je výhra podmíněna uhodnutím sportovního výsledku nebo pořadím ve sportovních soutěžích a závodech a výše výhry je závislá na poměru počtu výherců k celkové výši vkladů (sázek) je vyhrazena organizacím zvláště k tomuto účelu zřízeným. V současné době se jedná a deskou státní spořitelnu, která je pověřena provozováním státní loterie, podnik Sazka a Státní, závodiště. Pokud jde o sázení na dostihy, navrhuje se vzhledem k charakteru těchto sázek, aby organizace pro tento účel určilo ministerstvo v dohodě s ministerstvem zemědělství a výživy ČR.

Provozovat okamžité loterie (obálkové losy a stírací losy) a sázkové hry v kasinu mohou organizace určené ministerstvem na základě výběrového řízení. Sleduje se tím,- aby provozování bylo svěřeno takové organizaci, která má dostatečný kapitál, je u ní předpoklad řádného provozování her a vyššího výnosu do státního rozpočtu republiky nebo pro veřejně prospěšnou činnost.

Povolení k provozování loterií nebo jiných podobných her nelze vydat fyzické osobě, zahraniční právnické osobě (s výjimkou mezinárodních organizací) ani tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí. Záměrem, je, aby fyzické osoby jako provozovatelé této specifické činnosti (provozováni hazardních her) byly vyloučeny a aby výtěžek zůstal v ČSFR. Ministerstvo může udělit výjimku, jedná-li se o, hry provozované v kasinech, které vyžadují speciální odborné znalosti a zařízení. Forma leasingu se obecně připouští. Řada států, např. Rakousko, Polsko, NSR si vyhrazuje na provozování těchto her přímo státní monopol s udělováním koncesí. Např. v Rakousku jsou koncese na Toto, Lotto a hrací banky udělovány jen kapitálovým nebo akciovým společnostem.

Upravuje se i minimální výše podílu na výtěžku z provozování loterií a jiných podobných her pro veřejné prospěšné účely. Pro provozováni hracích přístrojů tento podíl není výslovné stanoven, protože v rámci zjednodušení administrativy u národních výborů bude stanoven pevný roční správní poplatek, jehož výnos u hracích přístrojů provozovaných v čs. korunách poplyne do rozpočtů místních národních výborů, které budou jejich provozování povolovat.

K § 6 až 16

Tato část upravuje otázky související s provozováním loterií a tombol.

Proti současné právní úpravě se navrhuje zvýšit pravomoc při povolování věcných loterií a tombol u místních národních výborů, a ta u tombol do výše herní jistiny 20 tis. Kčs a u věcných loterií do výše herní jistiny do 50 tis. Kčs (dosud byla do výše herní jistiny 10 tis. Kčs). Okresní národní výbory mohou povolovat tombolu do výše herní jistiny 50 tis. Kčs a věcnou loterii do výše herní jistiny 200 tis. Kčs (dosud do výše 50 tis. Kčs herní jistiny).

Losy pro loterie nebo tomboly s herní jistinou nad 50 tis. Kčs (dosud bylo 10 tis. Kčs) by měla tisknout především Státní tiskárna cenin v Praze. Nové je zakotvena zmocnění pro ministerstvo k poskytnutí výjimky v případech, že Státní tiskárna cenin z provozních důvodů nebude moci tisk realizovat a provozovatel loterie zajisti, aby tisk losů byl zabezpečen před zneužitím.

účast notáře při slosování se vyžaduje u loterii s herní jistinou přesahující 50 tis. Kčs (dosud 10 tis. Kčs).

K § 17 až § 20

Nově se v zákoně upravují otázky provozováni hracích přístrojů; jedná se o automaty výherního typu.

Dosud povolení vydával okresní národní výbor, v jehož územním obvodu by hrací přístroj byl provozován. Tento orgán může s ohledem na znalosti místních poměrů nejlépe posoudit vhodnost vydání povolení, umístění přístroje, dobu provozu atd. tak, aby nebyl narušen veřejný pořádek. Výnos správního poplatku (dosud maximálně 2 000 Kčs, bude podstatně zvýšen) za vydání povoleni by byl současně příjmem místního národního výboru, který povolení vydal.

Oproti stávající úpravě se připouští, aby provozovat hrací přístroje mohly i ty čs. právnické osoby, které je získají formou pronájmu. V zákoně se stanoví, že podíl zahraničních firem na příjmech z těchto přístrojů nemůže být vyšší než 50% a bezplatně dodají potřebné náhradní díly a součástky. Toto nájemné u zahraničního subjektu podléhá rovněž důchodové dani.

Lze předpokládat, že dojde k vyššímu nárůstu počtu provozovaných přístrojů v České republice. Jejich počet však budou do určité míry regulovat i ekonomické podmínky, zejména správní poplatek a dále požadavky na stáří přístrojů a technickou kvalitu.

K § 21 až § 31

Zcela nově se upravují kursové sázky (dosud provozované jen Státním závodištěm na dostihy) a připouští se jejich komerční využití.

Provozováni těchto sázek nese pro provozovatele značné riziko. Sázky jsou přijímány ve stanoveném kursu a není zajištěn pádný podíl pro provozovatele a záleží na správnosti jeho odhadu při vyhlašování kursu.

Provozovatel ze sázkových výher odvádí správní poplatek ve výši 10% z příjmů (přijaté sázky - vyplacené výhry) a je povinen dále odvést nejméně 10% z výtěžku na veřejně prospěšné účely, přitom platí odvody a daně podle zvláštních předpisů.

V zájmu ochrany sázejících a zajištění úhrady pohledávek státu je provozovatel povinen složit u peněžního ústavu tav, jistotu, se kterou má omezené dispoziční právo. Její výše je určována povolujícím orgánem, tj. ministerstvem a musí činit nejméně 10% základního a provozního kapitálu. Provozovatel nese určitým dílem náklady státního dozoru a ta tak, že jejich procentuální vyjádření je uvedeno v povolení a nesmí přesáhnout 1% z příjmů ze sázkových her a přihlíží se přitom k provozovanému rozsahu těchto her.

K § 32 a § 39

Jako nový druh sázení se upravuje provozováni sázkových her v kasinu. Provozovatel musí mít k dispozici potřebný kapitál a složit tzv. jistotu. Herní měnou mohou být bud čs. koruny, nebo konvertibilní měna.

Podrobně jsou upraveny podmínky provozování her např. používáni žetonů, účast na hře, zachováni tajemství apod. Provozování jednotlivých her, např. rulety, Black Jacku se řídí schváleným herním plánem.

Řada ustanoveni má úpravu shodnou nebo podobnou jako u kursových sázek.

K § 40 až 41

Navrhovaná ustanovení posilují monopolní postavení organizace pověřené provozováním státní loterie, např. že v den tahu státní loterie nemůže být uskutečněn tah jiné loterie, ani prodávány losy jiných loterii.

K § 42 až § 49

Okruh herního plánu loterie a jiných podobných her a zrušení povolení se v podstatě přejímá z dosavadní úpravy. Orgánu, který loterii nebo podobnou hru povoluje, sedává zmocnění stanovit v povolení další podrobné podmínky, vyžaduje-li to řádné provozování hry nebo veřejný zájem. Např. podrobnosti o manipulaci s hracími žetony, správné vyvěšení herního plánu, opatření k zabezpečení veřejného pořádku.

Pro řízení platí správní řád pokud tento zákon nestanoví jinak. Jedná se např. o možnost změnit nebo doplnit povolení, vylučuje se podání nákladu o rozhodnutí ministerstva.

Prováděni kontroly a státního dozoru je podrobněji vymezeno než v dosavadní úpravě. Dosavadní obecné ustanovení o možnosti uložení pokuty až do 200 tis. Kčs je konkrétněji rozvedeno a upřesněny orgány oprávněné pokuty ukládat, přičemž se zvyšuje horní hranice pokuty až rva 300 tis. Kčs. V zásadě platí, že výnos pokut uložených národními výbory plyne do rozpočtu toho národního výboru, který pokutu uložil a výnos pokut uložených finančními správami plyne do státního rozpočtu ČR.

K § 50

Ministerstvo se zmocňuje upravit vyhláškou podrobnosti týkající se části druhé zákona tj. provozování hracích přístrojů, u kterých dochází k vývoji a změnám po technické stránce a nejsou dosud známy všechny typy a druhy těchto přístrojů, které by se v české republice provozovaly, nelze vyloučit, že se ukáže dodatečně potřeba některé podrobnosti upravit, k čemuž stačí prováděcí předpis.

Dále se ministerstva zmocňuje zvýšit nejvyšší vsazenou částku na jednu hru a nejvyšší výhru v jedné hře v návaznosti na ekonomický vývoj.

Vzhledem k tomu, že zákon neupravuje všechny druhy sázkových her je třeba také zmocnění pro ministerstvo, aby v těchto případech, budou-li povolovány, mohlo všechny podmínky uvést do povolení s tím, že ustanovení části první a čtvrté tohoto zákona platí v těchto případech přiměřeně.

K § 51

Navrhuje se, aby povolení pro provozování loterií a hracích přístrojů vydaná pro rok 1990 nebo 1991 zůstala v platnosti. Ostatní povolení mohou být na žádost do konce roku obnovena.

K § 52

Vzhledem k tomu, že dosavadní právní úprava loterií a jiných podobných her je součástí zákona, který upravuje i veřejné sbírky, navrhuje se zrušit ze zákona č. 37/1973 Sb. ta ustanovení, která se týkají loterii a jiných podobných her úprava této oblasti loterií a her, vzhledem k novému pojetí vyžaduje samostatnou Právní úpravy.

K § 53

Podle paragrafu 14 odst. 4 zákona má být po zaplacení správního poplatku za vydání povolení k provozování hracích přístrojů vydána známka, kterou má být hrací přístroj označen. Z technických důvodů vzhledem ke krátkostí termínu, však nelze do účinnosti zákona zajistit její vydání ještě pro r. 1990. Navrhuje se proto posunout účinnost tohoto ustanovení k 1. 1. 1991.

V Praze dne 24. dubna 1990

v z. František Vlasák v. r.

předseda vlády České republiky

Jiří Nikodým v. r.

ministr financí, cen a mezd České republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP