ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990
V. volební období
223
Vládní návrh
ZÁKON
České národní rady
ze dne 1990
o rozpočtovém určení výnosu a správě daně z příjmů obyvatelstva
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Výnos daně z příjmů obyvatelstva je příjmem místního národního výboru, v jehož územním obvodu má poplatník bydliště. Jde-li o poplatníka, který nemá v České republice bydliště, ale obvykle se zde zdržuje [§ 1 odst. 2 zákona č. /1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva], je výnos daně z příjmů obyvatelstva: příjmem toho místního národního výboru, kde se obvykle zdržuje. Jde-li o poplatníka, který nemá v České republice bydliště, ani se zde obvykle nezdržuje [§ 1 odst. 2 zákona č. /1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva], je výnos daně z příjmů obyvatelstva příjmem Obvodního národního výboru v Praze 1.
(2) Výnos daně z příjmů obyvatelstva z příjmů ze zemědělské výroby [§ 6 zákona č. /1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva] je do 31. 12. 1990 příjmem rozpočtu místního národního výboru, v jehož územním obvodu užívá poplatník pozemky. Užívá-li poplatník pozemky v územních obvodech několika místních národních výborů, je výnos této daně příjmem místního národního výboru, v jehož územním obvodu užívá poplatník největší část pozemků.
(3) Výnos daně z příjmů obyvatelstva od poplatníků, kteří nemají v České republice bydliště, ale obvykle se zde zdržují, je do 31. 12. 1990 příjmem Obvodního národního výboru v Praze 1.
§ 2
Správu daně z příjmů obyvatelstva vykonává místní národní výbor, do jehož rozpočtu plyne výnos této daně.
§ 3
Zrušuje se § 2 odst. 3 písm. b) a § 2 odst. 4 zákona České národní rady č. 208/1988 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě zemědělské daně a daně ze mzdy.
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem
Důvodová zpráva
Cíle a záměry navrhované právní úpravy
V souvislosti s přijetím zákona o dani z příjmů obyvatelstva je třeba upravit zákonem České národní rady rozpočtové určení výnosu a správu této daně. Přitom je třeba přihlédnout k tomu, že zákon o dani z příjmů obyvatelstva nově zahrnuje i zdaňování příjmů občanů ze zemědělské výroby, které dosud podléhaly zemědělské dani.
Finanční dosah:
Přijetí návrhu zákona si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet České republiky, na rozpočty národních výborů ani na plán pracovních sil.
K jednotlivým ustanovením - zvláštní část
K § 1
Navrhuje se, aby výnos daně z příjmů obyvatelstva byl příjmem místního národního výboru, v jehož územním obvodu má poplatník bydliště, jako je tomu dosud. Místním národním výborem se zde rozumí všechny národní výbory základního stupně, tzn. i městské a obvodní národní výbory a bydlištěm se rozumí místo trvalého pobytu poplatníka. U poplatníka, který nemá v České republice bydliště, ale obvykle se zde zdržuje, tj. podle zákona o dani z příjmů obyvatelstva nejméně 183 dnů v kalendářním roce, je daň z příjmů obyvatelstva příjmem toho místního národního výboru, kde se poplatník obvykle zdržuje. Pokud poplatník na území České republiky nebydlí, ani se zde nezdržuje, je výnos daně z příjmy obyvatelstva příjmem Obvodního národního výboru v Praze 1.
Příjmem místního národního výboru, kde má poplatník bydliště nebo kde se obvykle zdržuje, je i daň vybíraná podle § 12 a 21 návrhu zákona o dani z příjmů obyvatelstva srážkou. Organizace, která poplatníkovi vyplácí, poukazuje nebo připisuje úhrady v jeho prospěch, je tedy povinna zasílat sraženou daň místnímu národnímu výboru v místě bydliště nebo místnímu národnímu výboru, kde se poplatník zdržuje, příp. Obvodnímu národnímu výboru v Praze 1, jde-li o poplatníka, který nemá na území České republiky bydliště, ani se zde obvykle nezdržuje.
Pro přechodnou dobu se navrhuje stanovit, že výnos daně z příjmů obyvatelstva z příjmů ze zemědělské výroby plyne do 31. 12. 1990 do rozpočtu místního národního výboru, v jehož územním obvodu užívá poplatník pozemky. Užívá-li poplatník pozemky v územních obvodech několika místních národních výborů, plyne výnos této daně místnímu národnímu výboru, v jehož územním obvodu užívá poplatník největší část pozemků. Děje se tak v návaznosti na dosavadní rozpočtové určení výnosu daně z příjmů občanů ze zemědělské výroby, a to proto, aby místní národní výbory nebyly nuceny převádět po účinnosti tohoto zákona do konce roku 1990 v některých případech uvedený výnos těm místním národním výborům, kde má poplatník trvalé bydliště. Předpokládá se totiž, že podle připravované novely zákona o finančních správách bude správa daně z příjmů obyvatelstva od 1. 1. 1991 vykonávána finančními správami, které budou výnos této daně převádět příslušným národním výborům.
Navrhuje se, aby z důvodů administrativní vhodnosti a účelnosti plynul do konce roku 1990 výnos daně z příjmů obyvatelstva od všech poplatníků, kteří nemají na území České republiky bydliště. Obvodnímu národnímu výboru v Praze 1 tak jako dosud.
K § 2
Ustanovení § 2 o správě daně by s ohledem na uvedenou novelu zákona o finančních správách platilo prakticky pouze do konce letošního roku.
K § 3
Ustanovení § 2 odst. 3 písm. b) a § 2 odst. 4 zákona č. 208/1988 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě zemědělské daně a daně ze mzdy se ruší vzhledem k tomu, že se ruší také daň z příjmů občanů ze zemědělské výroby a příjmy z této činnosti podléhají nově dani z příjmů obyvatelstva.
V Praze dne 24. dubna 1990
v z. František Vlasák v. r.
předseda vlády
České republiky
Jiří Nikodým v. r.
ministr financí, cen a mezd
České republiky