ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

Pozměňovací návrh

poslanců České národní rady

MUDr. Jaroslavy Moserové, Dr.Sc., MUDr. Josefa Domase, JUDr. Jana Kalvody, JUDr. Stanislava Křečka, MUDr. Petra Loma, CSc., JUDr. Marie Marvanové, Heleny Němcové, JUDr. Jiřího Nováka, JUDr. Ivo Palkosky a JUDr. Anny Röschové

k vydání

zákona České národní rady o advokacii

(tisk č. 201)

Podepsaní na základě výsledků připomínkového řízeni, podrobného projednání návrhu s Ústředím české advokacie v Praze a jeho prostřednictvím též s Ustredím slovenskej advokacie v Bratislavě, ministerstvy spravedlnosti obou republik a zejména na základě výsledků projednáni návrhu v Legislativní radě vlády České republiky dospěli k rozhodnuti doplnit a upřesnit svij návrh zákona o advokacii z 13.3.1990 (tisk č. 201). Uvedený návrh nechť je proto nadále posuzován ve znění vyplývajícím z tohoto pozměňovacího návrhu.

Pro pohodlnější orientaci poslanců připojují navrhovatelé v příloze úplné znění návrhu zákona, tak jak vyplývá z tohoto pozměňovacího návrhu.

Navrhované změny jsou prakticky identické s těmi, které zpracovala Legislativní rada vlády České republiky. Při svých návrzích přitom Legislativní rada vycházela ze závěrů jednání orgánů, které budou novou (v obou republikách připravovanou) právní úpravou dotčeny. tedy především Ústředí české advokacie v Praze a Ústredia slovenskej advokacie v Bratislavě, zástupců legislativních rad obou republikových vlád a představitelů obou ministerstev spravedlnosti. Ekonomické otázky byly konzultovány na ministerstvech financí.

Navrhujeme

V celém textu návrhu nahradit formulaci "výkon povolání" formulací "výkon advokacie"

K § 1

1. V odstavci 1 v první větě slova "pomoci veřejnosti provozované" nahradit slovy "pomoci"

Odůvodnění: Termín "veřejnosti" není právně definován.

2. Doplnit odstavec 3 tohoto znění:

"(3) Poskytování právní pomoci podle zvláštních předpisů není tímto zákonem dotčeno."

Odůvodnění: V řadě připomínek se objevila námitka, že původně navrhované znění § 1. především s ohledem na formulaci odstavce 2, by mohlo být vykládáno jako snaha o vytvořeni monopolního postavení advokacie při poskytování jakékoliv právní pomoci. Nově zařazené ustanovení odstavce 3 má svojí jednoznačnou formulací pochybnosti odstranit. Termín "podle zvláštních předpisů" je nutno vykládat tak, že se vztahuje pouze na pozitivní právní úpravy. Pokud by se použité slovo "podle" nejevilo jednoznačné, bylo by možné celou formulaci upravit takto: "Poskytování právní pomoci upravené ve zvláštních předpisech není tímto zákonem dotčeno.".

Dosavadní dílčí úpravy právní pomoci obsahuje např. zákon č. 95/1963 Sb. v platném znění, § 27 zákona č. 99/1963 Sb. v platném znění; pro budoucnost lze předpokládat vznik předpisů, umožňujících soukromý výkon řady činností v oblasti právní pomoci, kupř. výkon povolání notáře. patentového zástupce, daňového poradce spod.

Upozornění: Do důvodové zprávy je nezbytné doplnit, že nově koncipované ustanovení § 1 odst. 3 předpokládá pozitivní úpravu, nikoliv pouhé umožnění poskytování právní pomoci jiným předpisem.

K § 2

V navrhovaném ustanovení v závěru doplnit slova "vedeném Českou advokátní komorou (dále jen "Komora")".

K § 3

1. Dosavadní znění § 3 označit jako odstavec 1. Uvozovací větu § 3 odst. 1 upravit takto: "Komora zapíše do dvou měsíců od doručení písemné žádosti do seznamu advokátů každého, kdo".

Odůvodnění: Pro posílení právní ochrany uchazeči je nezbytné stanovit procedurální pravidla pro zápis.

2. Ustanovení písmene b) dikčně upravit takto: "získal vysokoškolské vzdělání na právnické fakultě vysoké školy se sídlem v Československé federativní republice,"

3. Písmeno d) označit jako písmeno e) a stávající písmeno e) označit jako písmeno d).

4. V písmenu f) uvozovací větu upravit takto: "po splnění podmínek uvedených v písmenech a) až e) slovil do rukou předsedy Komory tento slib".

Ve znění slibu slova "Ústavu a ostatní zákony" nahradit slovy "Ústavu, ostatní zákony a další obecně závazné právní předpisy" a za slovo "svědomitě" doplnit slova "a čestně"; vypustit větu druhou.

Odůvodnění: Pasáž o advokátní etice byla nahrazena odkazem na čestnost výkonu, neboť pojem "advokátní etika" není v zákoně ani jiných předpisech přesněji vymezen.

5. Do ustanovení § 3 jako odstavec 2 systematicky zařadit obsah § 5 v tomto upraveném znění:

"(2) Komora do seznamu advokátů nezapíše toho,

a) kdo je v pracovním, služebním, členském nebo jiném obdobném poměru, popřípadě vykonává jinou placenou činnost, s výjimkou pracovního poměru vysokoškolského učitele nebo vědecké, umělecké a publicistické činnosti.

b) komu bylo uloženo jako kárné opatření vyškrtnutí ze seznamu advokátů, a to po dobu stanovenou v rozhodnutí o uložení tohoto kárného opatření:

Odůvodnění: Původně použitý nespecifický termín "neslučitelná činnost" byl nahrazen konkrétním výčtem, aby rozhodnutí Komory bylo přezkoumatelné.

K § 4

Navrhované ustanovení legislativně technicky a dikčně upravit takto:

"§ 4

(1) Komora může započítat dobu jiné právní praxe zčásti nebo zcela do doby požadované praxe advokátního koncipienta; Komora rovněž může zkrátit doby uvedené v § 3 odst. 1 písm. c).

(2) Komora může uznat odbornou justiční zkoušku, závěrečnou zkoušku1, arbitrážní zkoušku nebo jinou obdobnou právní zkoušku za zkoušku advokátní.".

V poznámce pod čarou č. 1 uvést: "Zákon č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění pozdějších předpisů.".

K § 5

Místo dosavadního znění § 5 (ten nadále obsažen v § 3) zařadit do návrhu nové ustanovení § 5 tohoto znění:

"§ 5

(1) Pokud Komora neuzná zkoušky uvedené v § 4 odst. 2 za zkoušku advokátní. musí byt k advokátní zkoušce připuštěn každý uchazeč o výkon advokacie, který splňuje podmínky stanovené v § 3 odst. 1 písm. a) až d) advokátní zkoušky se konají minimálně dvakrát ročně.

(2) Komora umožní složení slibu uvedeného v § 3 písm. f) do jednoho měsíce od doručení žádosti uchazeče o výkon advokacie.".

Odůvodnění: S ohledem na navrhovanou úpravu § 3 odst. 1, podle níž při splnění zákonem stanovených podmínek má uchazeč o výkon advokacie právní nárok na zapsání do seznamu advokátů je nezbytné upřesnit způsob jakým se tak má stát.

K § 6

Navrhované ustanovení vypustit a následující paragrafy příslušným způsobem přečíslovat.

K § 7

1. Navrhované znění označit jako Odstavec 1 a uvozovací větu upravit takto: "Ze seznamu advokátů Komora vyškrtne toho.".

2. V písmenu a) na začátku vložit slovo "kdo".

3. Začátek písmene b) upravit takto: "kdo byl zbaven způsobilosti...".

4. Vložit nové ustanovení písmene c) tohoto znění: "kdo byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin v souvislosti s výkonem advokacie,".

5. Dosavadní písmeno c) označit jako písmeno e) a upravit takto: "kdo písemně požádal Komoru o vyškrtnutí ze seznamu advokátů,".

6. Písmeno d) upravit takto: "komu bylo Komorou uloženo kárné opatření vyškrtnutí ze seznamu advokátů,".

7. Do navrhovaného ustanovení vložit nový odstavec 2 tohoto znění:

"(2) Ze seznamu advokátů může Komora vyškrtnout toho, kdo byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin, s výjimkou trestného činu uvedeného v odstavci 1 písm. c).".

Odůvodnění: Možnosti vyškrtnutí ze seznamu se rozšiřuje proti původní verzi o povinnost Komory vyškrtnout advokáta, odsouzeného k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za trestný čin, spáchaný v souvislosti s výkonem advokacie; dále se nově upravuje možnost Komory vyškrtnout advokáta, odsouzeného za jiný úmyslný trestný čin.

K 8 a 9

1. Navrhovaná ustanovení spojit do jednoho paragrafu v tomto upraveném znění:

"§ 7

(1) Komora pozastaví advokátovi výkon advokacie

a) vznikl-li mu pracovní, služební, členský nebo jiný obdobný poměr, popřípadě začal vykonávat jinou placenou činnost, s výjimkou pracovního poměru vysokoškolského učitele nebo vědecké, umělecké a publicistické činnosti,

b) na dobu výkonu trestu odnětí svobody nebo trvání trestu zákazu činnosti vykonávat advokacii.

(2) Komora může pozastavit advokátovi výkon advokacie tehdy,

a) byla-li proti němu podána obžaloba pro úmyslný trestný čin, a to až do vynesení pravomocného rozhodnutí,

b) bylo-li zahájeno řízení o jeho způsobilosti k právním úkonům, a to až do pravomocného rozhodnuti, kterým se toto řízení končí.

(3) Pozastavení výkonu advokacie zapíše Komora do seznamu advokátů; pominou-li důvody uvedené v odstavci 1 a 2. Komora pozastavení výkonu advokacie zruší, neučiní-li opatření podle § 6.".

Odůvodnění: Odstavec 1 písm. a) upraven ve shodě s poznámkou k § 5; naproti tomu byla zmírněna formulace původního § 9 písm. a), když nadále je možnost pozastavení vázána až na okamžik podání obžaloby, tedy okamžik, kdy existuje již více konkrétních podkladů pro závěr o možné vině.

2. Doplnit novým § 8 tohoto znění:

"§ 8

Uchazeč o výkon advokacie, který nebyl Komorou zapsán do seznamu advokátů nebo advokát, který byl Komorou vyškrtnut ze seznamu advokátů. s výjimkou vyškrtnutí podle § 6 odst. 1 písm. d), anebo advokát, jemuž byl výkon advokacie Komorou pozastaven, má právo domáhat se ochrany návrhem u soudu:.

Odůvodnění: Nově se začleňuje i možnost soudního přezkoumání pozastavení výkonu advokacie, neboť se jedná o rozhodnutí s mimořádně závažnými důsledky.

K § 10

Navrhované ustanovení dikčně upravit takto: "Advokáti mohou vykonávat advokacii též společně.".

Odůvodnění: Z původní dikce nebylo zřejmé, že možnost společného výkonu se vztahuje na dva i více společníků.

K § 11

1. V odstavci 2 první větu dikčně upravit takto: "Klientům odpovídá každý advokát samostatně; jde-li však o společného klienta a není-li dohodnuto něco jiného, odpovídají advokáti tomuto klientovi společně a nerozdílně.".

Odůvodnění: Rozšiřuje se smluvní volnost u případu zastoupení klienta více advokáty.

2. Vypustit větu druhou.

Odůvodnění: Úprava pracovněprávních vztahů není v kompetenci orgánů republiky.

K § 12

Závěr upravit takto: "... kteří vykonávají advokacii společně, mohou mít jen jedno sídlo.".

K § 13

1. Změnit text odstavce 2 takto: "Při jednotlivých úkonech může advokáta zastoupit i advokátní koncipient nebo jiný pracovník advokáta."

2. Odstavec 3 dikčně zpřesnit takto: "Nemůže-li advokát vykonávat advokacii, ustanoví bez odkladu v dohodě s jiným advokátem za sebe tohoto advokáta zástupcem; neučiní-li tak, určí zástupce Komora.".

3. Doplnit o odstavec 4 tohoto znění:

"(4) Zastoupení podle odstavců 1 až 3 není možné proti vůli klienta.".

Odůvodnění: Nové začlenění odstavce 4 má za úkol odstranit volnost rozhodování advokáta o substituci v případě, že by advokát měl být nahrazen substitutem proti vůli klienta. Jedná se o opatření ve prospěch klienta, bude však nezbytné přizpůsobit mu praxi justičních orgánů.

K § 14

Slova "ústavou, zákony a předpisy" nahradit slovy "Ústavou, zákony a dalšími obecně závaznými právními předpisy".

K § 15

Ve druhé větě za slovo "tom" vložit slovo "čestně"; třetí větu vypustit.

Odůvodnění: Viz poznámka 4 k § 3.

K § 16

1. V odstavci 1 vypustit slova "zapsaný v seznamu advokátů" a slova "poskytovat právní pomoc" nahradit slovy "vykonávat advokacii".

2. Závěr odstavce 2 upravit takto: "... advokátů Slovenské advokátní komory.".

K § 17

1. V odstavci 1 slova "právní pomoc" v první i druhé větě nahradit slovy "poskytnutí právní pomoci".

Ve druhé větě téhož ustanovení závěr upravit takto: "... poskytnutí ustanoven2 nebo Komorou určen."; v poznámce pod čarou č. 2 uvést: "§ 38 až 40 trestního řádu a § 30 občanského soudního řádu.".

2. V odstavci 2 slova byla právní pomoc odmítnuta" nahradit slovy bylo poskytnutí právní pomoci Odmítnuto" a slova "představenstvo Komory" nahradit slovem "Komoru".

3. Obsah odstavce 3 systematicky zařadit do § 21.

K § 18

1. V uvozovací větě slova "právní pomoc" nahradit slovy "poskytnutí právní pomoci"

2. Závěr písmene b) zpřesnit takto: "... zastupuje advokát, a nímž vykonává advokacii společně.".

3. Slova "zúčastnila osoba, s níž je advokát v příbuzenském nebo obdobném poměru" nahradit slovy "zúčastnila osoba blízká3 advokátovi"; v poznámce pod čarou č. 3 uvést 116 občanského zákoníku.".

K § 19

Zpřesnit navrhované ustanovení takto:

"§ 18

(1) Advokát může odstoupit od smlouvy o poskytnutí právní pomoci tehdy. dojde-li k narušení důvěry mezi ním a klientem, neposkytuje-li klient potřebnou součinnost nebo nesložil-li klient bez vážného důvodu přiměřenou zálohu na odměnu za poskytnutí právní pomoci; advokát tak učiní vždy. ujistí-li dodatečně skutečnosti uvedené v § 17.

(2) Advokát je povinen po dobu patnácti dnů ode dne, kdy oznámil klientovi odstoupení od smlouvu o poskytnutí právní pomoci, učinit všechny neodkladné úkony, pokud klient neučinil jiné opatření.".

Odůvodnění: Doplňující návrh ustupuje od koncepce volnosti advokáta při výpovědi plné moci. Vrací se k dosud platné právní úpravě.

K § 20

1. V odstavci 1 spojit druhou a třetí větu do jednoho ustanovení v tomto znění: "Této povinnosti jej může zprostit pouze klient prohlášením; i v tomto případě je však advokát povinen zachovat mlčenlivost, pokud je to v zajmu klienta.".

2. Odstavec 2 formulačně zpřesnit takto: "Povinnost zachovat mlčenlivost ae nevztahuje na případy, jde-li o zákonem uloženou povinnost překazit spáchání trestného činu.".

3. Odstavec 3 dikčně zpřesnit takto: "Povinnost mlčenlivosti je advokát povinen zachovat i tehdy, byl-li advokát vyškrtnut ze seznamu advokátů nebo mu byl výkon advokacie pozastaven.".

4. Odstavec 4 zpřesnit takto: "Povinnost mlčenlivosti podle odstavců I až 3 se přiměřeně vztahuje i na pracovníky advokáta a pracovníky Komory.".

Odůvodnění: Aby bylo ustanovení v praxi použitelné, stanoví se místo možnosti povinnost zachovat mlčení i po souhlasu klienta, je-li to v jeho zájmu.

K § 21

1. V odstavci 1 tečku za první větou nahradit středníkem a ve druhé větě před slovo "zálohu" doplnit slovo "přiměřenou".

Odůvodnění: Zařazeni slova "přiměřenou" zabraňuje zneužití tohoto ustanovení.

2. Zmocnění ministerstva spravedlnosti České republiky uvést až v závěrečných ustanoveních a za tím účelem odstavec 2 upravit takto: výši odměny a způsob jejího určení stanoví prováděcí předpis.".

3. Odstavec 3 uvést v samostatném ustanovení § 21, do něhož zařadit i obsah § 17 odst. 3. Za tím účelem nový § 21 upravit takto:

"§ 21

(1) Byl-li advokát ustanoveno, hradí jeho odměnu stát.

(2) Za podmínek stanovených zvláštními předpisy mají občané, u nichž je to odůvodněno jejich majetkovými poměry, právo na poskytnutí právní pomoci za sníženou odměnu nebo bezplatně.".

Odůvodnění: Formulace odstavce 2 je v souladu s koncepcí předpisu. podle které právo sociálně potřebných osob na právní pomoc zajišťuje a hradí stát. Ten proto stanoví také pravidla ochrany sociálně potřebných.

4. V poznámce pod čarou č. 4 uvést: "§ 38 až 40 trestního řádu a § 30 občanského soudního řádu.".

K § 22 a § 23

1. Navrhovaná ustanovení upravit takto:

"§ 22

(1) Advokát odpovídá klientovi za škodu, kterou mu způsobil v souvislosti s výkonem advokacie. Advokát odpovídá za škodu, způsobenou klientovi i tehdy, byla-li Škoda způsobena v souvislosti s výkonem advokacie jeho zástupcem nebo jeho pracovníkem; případná odpovědnost těchto osob podle pracovně právních předpisů tím není dotčena.

(2) Advokát se odpovědnosti podle odstavce 1 zprostí, prokáže-li, že škodě nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na něm požadovat.

§ 23

(1) Advokát je před zahájením výkonu advokacie povinen uzavřít smlouvu o pojištěni odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem advokacie; pokud advokát zaměstnává pracovníky, je povinen uzavřít rovněž smlouvu o pojištění své odpovědnosti za škodu vzniklou pracovníkům při plnění pracovních povinností nebo v přímé souvislosti s nimi, za kterou advokát odpovídá podle zákoníku práce.".

(2) Pojištění odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem advokacie, musí trvat po celou dobu, po kterou advokát vykonává advokacii; pojištění odpovědnosti za škodu vzniklou pracovníkům musí trvat po celou dobu, po kterou advokát pracovníky zaměstnává:.

V poznámce pod čarou č. 5 uvést: "§ 421 a násl. občanského zákoníku." a v poznámce pod čarou č. 6 "§ 187 - 205b zákoníku práce.".

Odůvodnění: Stanoví se základní podmínky odpovědnosti za škodu a možnost zproštění se odpovědnosti.

2. Zařadit nové ustanovení § 24 tohoto znění:

"§ 24

Advokát je povinen oznámit Komoře skutečnosti uvedené v § 6 odst. 1 písm. e) a e), § 6 odst. 2 a v § 7 odst. 1 a 2.".

K § 24 až 26

Ustanovení § 24 až 26 zpřesnit takto:

"Kárná opatření a kárné řízení

§ 25

(1) Při závažném nebo opětovném porušení povinností podle tohoto zákona (dále jen "kárné provinění") může být advokátovi uloženo některé z těchto kárných opatření:

a) písemné napomenutí,

b) pokuta až do výše 10 000 Kčs,

c) vyškrtnutí ze seznamu advokátů a na dobu pěti let.

(2) Výnos anket připadá Komoře.

§ 26

Kárné řízení provádí tříčlenný kárný senát.

§ 27

(1) Kárné řízení se zahajuje na návrh předsedy revizní komise.

(2) Návrh může být podán do tří měsíců ode dne, kdy se předseda revizní komise o kárném provinění dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy ke kárnému provinční došlo.

(3) Advokát si může v kárném řízení zvolit obhájce z řad advokátů.

§ 28

(1) Proti rozhodnutí kárného senátu, jímž bylo jako kárné opatření uloženo písemné napomenutí nebo pokuta, mohou advokát nebo předseda revizní komise podat do patnácti dnů ode dne doručení rozhodnutí opravný prostředek.

(2) O opravném prostředku rozhoduje představenstvo Komory (dále jen "představenstvo"), které přezkoumávané rozhodnutí bud potvrdí nebo zruší. Zruší-li představenstvo napadené rozhodnutí, je kárný senát vázán právním názorem představenstva.

(3) Rozhodnutí kárného senátu, jímž bylo jako kárné opatření uloženo vyškrtnutí ze seznamu advokátů, je přezkoumatelné Nejvyšším soudem České republiky podle zvláštních předpisů; návrh je oprávněn podat toliko advokát, jehož se rozhodnutí týká:.

V poznámce pod čarou č. 7 uvést: "§ 244 a nést. občanského soudního řádu.".

Odůvodnění: Je nezbytné rozšířit původně navrhovanou úprav stanovením základních pravidel řízení, lhůt a práva na obhajobu.

K části třetí

Nadpis části upravit takto:

"ADVOKÁTNÍ KONCIPIENT A DALŠÍ PRACOVNÍCI".

K § 27

V závěru doplnit slova "vedeném Komorou.".

K § 28

1. Uvozovací větu upravit takto: "Komora zapíše do dvou měsíců od doručení písemné žádosti do seznamu advokátních koncipientů každého uchazeče, který".

2. Ustanovení písmene b) upravit takto: "získal vysokoškolské vzdělání na právnické fakultě vysoké školy se sídlem v Československé federativní republice,".

3. Písmeno d) upravit takto: "je v pracovním poměru u advokáta.".

Odůvodnění: Změna dikce odpovídá změnám, týkajícím se advokáta.

K § 29

1. Závěr odstavce 1 upravit takto: "... koncipient u advokáta; pracovněprávní vztahy advokátního koncipienta k advokátovi se řídí zvláštními předpisy.

V poznámce pod čarou č. 8 uvést: "Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, a předpisy jej provádějící.".

Odůvodnění: Úprava pracovněprávních vztahů není v kompetenci orgánů republiky. 2. V odstavci 2 slova "představenstvo Komory" nahradit slovem "Komora".

K § 30

1. Navrhované ustanovení § 30 vypustit.

2. Zařadit nové ustanovení § 32 tohoto znění:

"§ 32

(1) Komora vyškrtne ze seznamu advokátních koncipientů toho advokátního koncipienta, který skončil pracovní poměr u advokáta; skončení pracovního poměru je advokátní koncipient povinen oznámit Komoře.

(2) Ustanovení § 6 až 8 a § 24 platí pro advokátního koncipienta přiměřeně.".

Odůvodnění: Původní návrh neobsahoval ustanovení o vyškrtnuti koncipienta ze seznamu.

K části čtvrté

Vypustit označení části čtvrté i nadpis této části.

K § 31

Slova "odborné a jiné pracovníky" nahradit slovy "v pracovním poměru další pracovníky.".

K § 32

Navrhované ustanovení zařadit jako odstavec 2 do § 33 v tomto upraveném znění: "Pracovněprávní vztahy dalších pracovníků k advokátovi se řídí zvláštními předpisy9; v poznámce pod čarou č. 9 uvést: "Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, a předpisy jej provádějící.".

Odůvodnění: Úprava pracovněprávních vztahů není v kompetenci orgánů republiky.

K části páté

S ohledem na větší počet změn i změny systematiky změnit celou navrhovanou část pátou takto:

"Část čtvrtá

ORGANIZACE ADVOKÁTŮ

§ 34

(1) Zřizuje se Komora se sídlem v Praze.

(2) Komora je samosprávnou stavovskou organizací sdružující všechny advokátu zapsané v seznamu advokátů vedeném Komorou.

(3) Komora je právnickou osobou.

 

§ 35

Komora má tyto orgány:

a) celostátní konferenci advokátů,

b) představenstvo,

c) revizní komisi,

d) kárnou komisi.

§ 36

(1) Nejvyšším orgánem Komory je celostátní konference advokátů (dále jen "konference").

(2) Právo účastnit se jednání konference mají všichni advokáti zapsaní v seznamu advokátů vedeném Komorou.

(3) Konferenci svolává představenstvo nejméně jednou za tři roky. Představenstvo je povinno konferenci svolat vždy, požádá-li o to písemně alespoň třetina všech advokátů nebo požádá-li o to revizní komise, a to nejpozději do dvou měsíců.

(4) Advokát může písemně pověřit jiného advokáta, aby ho zastupoval na konferenci; zastoupený advokát se považuje za přítomného na konferenci.

(5) Konference se může platně usnášet jen tehdy, je-li přítomna nadpoloviční většina všech advokátů. K platnosti usnesení je potřebný souhlas nadpoloviční většiny přítomných advokátů.

§ 37

Konference

a) volí přímou a tajnou volbou na dobu tří let z advokátů členy představenstva, revizní komise a kárné komise; členy těchto orgánů také tajným hlasováním odvolává,

b) schvaluje organizační řád, volební řád a kárný řád,

c) zřizuje sociální fond, popřípadě i jiné fondy, a schvaluje pravidla jejich tvorby a používání,

d) schvaluje výši příspěvků na činnost orgánů Komory,

e) schvaluje výši náhrady za ztrátu času výkonem funkcí v orgánech Komory,

f) projednává a schvaluje zprávu o činnosti ostatních orgánů Komory,

g) může zrušit nebo změnit rozhodnutí představenstva,

h) usnáší se o všech dalších věcech, které si vyhradí.

§ 38

(1) Představenstvo rozhoduje o

a) určení zástupce advokáta podle § 12 odst. 3,

b) určení advokáta podle 16 odst. 2,

c) opravných prostředcích podle § 8 odst. 1,

d) všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich nerozhodují jiné orgány Komory.

(2) Představenstvo dále

a) vede seznam advokátů a seznam advokátních koncipientů a provádí v těchto seznamech zápisy,

b) hospodaří se sociálním fondem Komory, popřípadě s jinými fondy Komory,

c) svolává konferenci,

d) schvaluje zkušební řád pro advokátní zkoušky a jmenuje členy zkušební komise z řad advokátů, popřípadě i soudců, prokurátorů, státních arbitrů a dalších odborníků právní praxe,

e) spravuje majetek Komory,

f) chrání a prosazuje zájmy advokátů ve všech oblastech,

g) pravidelně informuje advokáty o činnosti Komory; za tím účelem zajišťuje studijní, publikační, dokumentační a informační činnost,

h) činí veškerá opatření nezbytná k činnosti Komory,

i) provádí další činnosti podle tohoto zákona, pokud nepřísluší jiným orgánům Komory.

(3) Představenstvo volí a odvolává ze svých členů předsedu a místopředsedu Komory. Předseda zastupuje Komoru navenek a jedná jejím jménem ve všech věcech; činí rovněž neodkladná rozhodnutí v době mezi zasedáními představenstva a řídí pracovníky Komory. Místopředseda zastupuje předsedu Komory v rozsahu určeném organizačním řádem.

(4) Představenstvo se schází zpravidla jednou měsíčně; schůze představenstva svolává předseda Komory.

§ 39

Revizní komise

a) kontroluje plněni usnesení konference a kontroluje rovněž činnost představenstva; za tím účelem musí být revizní komisi umocněn přístup ke všem dokladům Komory,

b) dohlíží nad řádným výkonem advokacie.

c) volí ze svých členů předsedu, který řídí činnost komise; předseda revizní komise také podává návrh na zahájení kárného řízení.

§ 40

Kárná komise volí ze svých členů předsedu, který řídí činnost komise: předseda kárné komise také jmenuje z členů komise předsedu a zbývající členy kárného senátu.

§ 41

Funkce v orgánech Komory jsou čestné, za jejich výkon je vyplácena náhrada za ztrátu času a náhrada hotových výdajů.

§ 42

(1) Podrobnosti o organizaci Komory a o počtu členů představenstva, revizní komise a kárné komise stanoví organizační řád Komory.

(2) Podrobnosti o volbách stanoví volební řád Komory.".

Odůvodnění: Kromě dikční a systematické úpravy a drobnějších změn obsahových dochází k zásadnější změně pouze tím, že se ruší institut oblastních konferencí. Pravomoci oblastní konference se přenášejí na konferenci advokátů. Vzhledem k této změně, vzhledem k očekávanému prudkému nárůstu počtu advokátů a vzhledem k tomu, že nelze předpokládat vysokou účast na konferenci je však nezbytné zavést možnost účasti prostřednictvím jiného advokáta.

Upozornění: Změna musí být promítnuta do důvodové zprávy - viz poznámka na konci doplňovacího návrhu.

K části šesté

Část šestou označit jako část pátou.

K § 47

Slova "se zapíší" nahradit slovy "Komora zapíše".

K § 48

V navrhovaném ustanovení slovo "Žadatelům" nahradit slovem "Uchazečům", slova "jednoho roku nahradit slovy "dvou let", slova "se do" nahradit slovy "Komora do", odkaz na § 3 písm. c) nahradit odkazem na 3 odst. 1 písm. c) a závěr upravit takto: "... započte i jinou právní praxi než praxi advokátního koncipienta.".

Odůvodnění: S ohledem na nutnost otevření advokacie zájemcům byla lhůta, v níž dojde k zápočtům dob obligatorně, prodloužena na dva roky.

K § 49

Zkratku "ČNR" vypsat (stejnou úpravu provést i v § 55) a spojku "a" na předposledním řádku nahradit slovem "nebo".

K § 50

V odstavci 1 a 2 za slovo "advokacie" doplnit slova "v Praze" a za slovo "účinnosti" ve druhém odstavci doplnit slovo "tohoto".

K § 51

1. V odstavci 1 slova "své povolání" nahradit slovem "advokacii".

2. Znění odstavce 2 zpřesnit takto: "Pohledávky a závazky, které nebudou převedeny podle odstavce 1, zlikviduje Komora na svůj účet.".

K § 53

1. V odstavci 1 slova "právní pomoci" nahradit slovem "advokacie" a slova "za úplatu Komora především" nahradit slovy "Komora za úplatu přednostně".

2. V odstavci 2 slova "prodeje připadne" nahradit slovy "převodu podle odstavce 1 plyne" a v závěru slovo "advokacie" nahradit slovem "Komory".

K § 54

1. Navrhované ustanovení zpřesnit takto:

"§ 50

(1) Do ustavení představenstva, revizní komise a kárné komise podle tohoto zákona vykonávají jejich funkce příslušné orgány Ústředí české advokacie v Praze.

(2) Ustředí české advokacie v Praze svolá konferenci nejpozději do 31. prosince 1990.".

Odůvodnění: I nadále se jeví jako nezbytné stanovit účinnost zákona ode dne 1.7.1990, především s ohledem na účinnost předpisů o individuálním podnikání, které mají s tímto zákonem souvislost. K ustavení nových orgánů Komory by mělo dojít do 6ti měsíců ode dne účinnosti.

2. Do návrhu vloží zmocňovací ustanovení tohoto znění:

"§ 51

Ministerstvo spravedlnosti České republiky vydá vyhlášku k provedení § 20 odst. 2.".

K důvodové zprávě:

1. Odkazy na paragrafy v důvodové zprávě přizpůsobit přečíslování paragrafů v zákonném textu.

2. Termín "Československá republika" nahradit termínem "Československá federativní republika".

3. Upravit obsah odstavců 3 a 4 výkladu důvodové zprávy k původním §§ 33 - 36, viz výše Odůvodnění změny u původní části páté.

4. Doplnit důvodovou zprávu, jak uvedeno v pozn. k § 1.

V Praze 18.4.1990

 

MUDr. Jaroslava Moserová, Dr.Sc. v. r.

 

MUDr. Josef Domas v. r.

 

JUDr. Jan Kalvoda v. r.

 

JUDr. Stanislav Křeček v. r.

 

MUDr. Petr Lom, CSc. v. r.

 

JUDr. Marie Marvanová v. r.

 

Helena Němcová v. r.

 

JUDr. Jiří Novák v. r.

 

JUDr. Ivo Palkoska v. r.

 

JUDr. Anna Röschová v. r.


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP