Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Kašparovi, slovo má ministr soudruh
Hojer.
Ministr průmyslu ČSR Petr Hojer: Soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, k dotazu
soudružky Dondové bych chtěl uvést toto:
problematikou ochranných pomůcek se vláda
zabývá a vytvořila k tomu orgán na
úrovni ministrů spolu s vedením Českého
úřadu bezpečnosti práce a vedením
České odborové rady. V současné
době je připravován materiál k projednání
v české, slovenské a federální
vládě o dalším vývoji a výrobě
ochranných pomůcek s cílem zlepšovat
současný stav a zejména se věnovat
vyšší úrovni ochranných pomůcek,
které stimulují ochranu zdraví při
práci. V osobních ochranných pomůckách
se vyskytuje celá řada problémů, včetně
problémů špatného objednávání
a užívání nevhodných ochranných
pomůcek pro určitý druh práce, ale
jsou problémy i s kvalitou ochranných osobních
pomůcek.
V součinnosti s ministerstvem zemědělství,
po jednání vlády s předsednictvem
ústředního výboru Svazu družstevních
rolníků se řeší připomínky
k osobním ochranným pomůckám pracovníků
v zemědělství.
Soudružce poslankyni Dondové na její dotaz
samozřejmě odpovím písemně
a podrobněji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Hojerovi. Přeje si ještě
někdo slovo z členů vlády? Ne. O slovo
se již dříve hlásil předseda
Nejvyššího soudu soudruh Marek. Prosím.
Předseda Nejvyššího soudu ČSR
Josef Marek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
rozprava ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti svým obsahem vyjádřila
jednotu názorů na základní otázky
dodržování socialistické zákonnosti
v ČSR v souladu se zprávou a jejími závěry.
Ve zprávě, ale i v rozpravě ve výborech
ČNR i zde na plénu bylo nejvíce pozornosti
věnováno nejhrubší formě porušování
socialistické zákonnosti - kriminalitě. Diskuse
dostatečně ukázala, že pod jednotné
označení kriminality jsou zahrnována protispolečenská
jednání různé povahy, vyvolaná
různými okolnostmi a příčinami,
s různými důsledky a různé
jsou i společenské postoje a motivy těch,
kteří se jich dopustili. Proto vedle myšlenek
intenzivního preventivního působení,
je v zájmu posilování socialistické
zákonnosti vytváření a upevňování
právního vědomí občanů,
aniž by to znamenalo nedůvodné zeslabování
trestní represe. Z hlediska trestání prostředky
soudního dozoru usilujeme o další prohloubení
diferenciace postihu trestné činnosti.
Porušování socialistické zákonnosti
je minimálně jevem, který deformuje obvyklé,
běžné vztahy mezi lidmi a uvnitř společnosti
a jednání porušovatelů je vždy
v rozporu s principy socialistické morálky a jejich
vyjádřením v zákoně. Zpravidla
bývá i závažným projevem nízké
kázně a odpovědnosti, který negativně
působí i na úroveň právního
vědomí širokých vrstev obyvatelstva.
Proto energický boj proti porušování
socialistické zákonnosti, důsledné
uplatňování právního řádu,
ochrana socialistického společenského zřízení
i práv a svobod občanů patří
k nejvyšším zásadám socialistické
demokracie a je i jednou z podmínek zabezpečování
přestavby v naší společnosti.
Důležitost socialistického právního
vědomí spočívá zejména
v tom, že vedle donucovací moci státu sehrává
stále významnější úlohu
při důsledném uplatňování
zákonů a jiných právních předpisů.
Toto vědomí se však nevytváří
samo od sebe, automaticky. Je výsledkem složitého
společenského procesu, ve kterém se prolínají
a v jeden celek splývají konkrétní
znalosti občanů o právu a jejich zkušenosti
z aplikace práva státními i jinými
orgány, se kterými přišli do styku,
jejich představy o tom, co je nebo co není právo
a jejich aktivní postoje k platnému právu.
Proto především rozhodovací a další
činností státních orgánů
je zapotřebí právní vědomí
občanů cílevědomě formovat,
aby občané právní normy nejen poznávali
a uznávali, ale také, aby se s těmito normami
vnitřně ztotožnili a vědomě je
dodržovali.
Vytvářet takové právní vědomí
není jednoduché ani snadné, je však
důležitým úkolem všech státních,
hospodářských orgánů a společenských
organizací, celého politického a společenského
systému. Jsem přesvědčen, že
projednaná zpráva o stavu socialistické zákonnosti
přispěje ke zvýšení úcty
k právu ve společnosti, ke zvýšení
efektivnosti boje s porušováním zákonnosti,
k vyšší kvalitě práce soudů
i všech dalších orgánů ochrany
práva, a to vše i při vědomí,
že otázka práva, zákonnosti, právního
vědomí a právní výchovy není
ani tak otázkou právní, nebo tím méně
pouze jen právníků, ale hlavně významným
rysem řídící, organizátorské
a kontrolní činnosti každého vedoucího
pracovníka na každém úseku, věcí
všech občanů, nás všech.
Projednání zprávy v plénu ČNR
potvrdilo hluboký význam přísného
dodržování zákonnosti při zabezpečování
komplexní přestavby v naší socialistické
společnosti. V tomto duchu vyzněla i vaše vystoupení,
soudružky a soudruzi, a mohu vás proto ujistit, že
všem námětům a všem vašim
poznatkům, pokud se týkaly práce justice,
bude Nejvyšším soudem České socialistické
republiky věnována pozornost a v praxi na ně
bude brán zřetel v zájmu ještě
důslednějšího upevňování
socialistické zákonnosti a vytváření
právní jednoty a jistoty.
Dovolte, abych vám poděkoval za péči,
kterou jste věnovali projednání zprávy
předložené Nejvyšším soudem.
Hluboce si vážíme pomoci, kterou nám
nejen tímto způsobem, ale i jinak poskytuje Česká
národní rada, její plénum, ale i výbory,
zejména ústavně právní, i jednotliví
poslanci. Společné úsilí o další
upevňování socialistické zákonnosti,
pořádku, kázně a disciplíny
v naší socialistické vlasti je zárukou,
že i do budoucna pod vedením KSČ se bude rozvíjet
proces přestavby a demokratizace života naší
socialistické společnosti a dále upevňovat
náš socialistický stát. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
předsedovi Nejvyššího soudu ČSR
soudruhu Josefu Markovi. Než dám slovo poslanci soudruhu
Mečlovi k závěru a ke zprávě
návrhové komise, dovolte mi jenom několik
málo poznámek k tomu, o čem hovořil
soudruh Šafařík. To není problém,
který nám není neznámý nebo
který nás netrápí. To je problém,
kterým se ve vedení zabýváme velice
často, protože obecně cítíme,
že pokud se týká přípravy nebo
práce na přípravě zákonů,
že je třeba lépe pracovat, že potřebujeme,
aby se poslanci mohli se zásadami poradit se svými
voliči, že potřebujeme, aby se poradili ve
svých pracovních kolektivech, že prostě
potřebujeme daleko více času, protože
čím lépe a více získáme
lidí, podle toho starého hesla - čím
více hlav, tím více rozumu - tak tím
lépe budeme moci zákony připravovat a předkládat
národní radě. Ze se nám to ještě
zdaleka nedaří tak jak bychom chtěli, to
není otázka vycházejí vstříc
vládě apod. Já nepopírám, že
my chceme co nejúžeji spolupracovat s vládou,
protože máme společné cíle a
myslím, že je v zájmu věci, abychom
takto pracovali.
Nejvíce problémů máme v tom, že
se nám nakupila řada zákonů v souvislosti
s přestavbou, především s reformou ekonomickou,
ale platí to daleko komplexněji. My jsme si vědomi,
že v celé řadě případů
jde skutečně o proces hledání, jak
o tom několikrát hovořil soudruh Gorbačov,
že my, abychom připravili dokonaleji zákon,
který bude vyjadřovat všechno to nové,
co chceme reformou dosáhnout, že to by trvalo strašně
dlouho, a my nemáme čas. Ale co je důležité,
my se nesmíme bát třeba po krátké
době vrátit se k přijatému zákonu
a opravit ho tam, kde praxe a život dokázaly, že
to potřebuje něco jiného. Tak to je jedna
taková základní poznámka, kterou jsem
chtěl říci.
My to víme, my se tím zabýváme, ale
jestliže my vážíme, zda odložit fungování
nebo zavedení ekonomické reformy v celé naší
ekonomice, anebo nechat ty dva - řekl bych akompatibilní
systémy fungovat proti sobě a ignorovat usnesení
18. pléna o urychlení zavedení nové
soustavy o jeden rok, pak si myslíme, že je správné
zavést reformu o jeden rok dříve i s tím,
že se po roce, po zkušenostech, které budeme
mít, nesmíme bát zákon novelizovat,
upravit a upřesnit.
Za druhé bych chtěl říci, že
musíme mnohem více než dosud využívat
výborů k tomu, abychom tam věci prodiskutovali,
abychom tam věci probírali, protože já
si myslím, kdo se díval na řadu jednání
třeba zasedání Nejvyššího
sovětu, že to neodpovídá našim
podmínkám.
Aplikace v našich podmínkách nás přece
jen povedou k trochu jiným formám a metodám,
protože jsme jinak pracovali, máme jiné podmínky,
řešíme byť třeba obecně
stejné problémy, nebo cílově stejné
problémy, ale přece jen když dva činí
totéž, není to totéž, abych to
zjednodušil. Ale podtrhuji význam práce výborů.
Podtrhuji ten význam práce výborů
zejména proto, protože celá řada zákonů
jsou zákony České národní rady,
jde o rozhodující zákony, devizový
zákon, zákon o odvodech, daních atd., to
jsou federální zákony a my se k nim vyjadřujeme.
Nevyjadřujeme se k nim na plénu národní
rady, vyjadřujeme se k nim na základě stanovisek
výborů, kterým podle problematiky přikazujeme
předsednictvem tyto návrhy zákonů
posoudit a zaujmout k nim stanovisko. I v tomto směru se
ukazuje, že ta práce výborů nebo ve
výborech má mimořádný význam.
I víc práce i víc času je možno
ve výborech této problematice věnovat. To
je druhá taková poznámka. Třetí
je - my se chceme zabývat v předsednictvu a podle
výsledků jednání předsednictva
bychom se obrátili na Českou národní
radu v práci zejména při zajišťování
nového zákona o jednacím řádu.
Protože ne vždy a všude se nám hned daří
pracovat přesně podle něho a dost často
musíme hledat výjimky a předkládat
je i vám k tomu, aby se schválily. Takže to
k tomu co přímo nesouvisí, řekl bych
s projednáváním situace v dodržování
zákonnosti, ale je to s ní nedílně
spjato, jak o tom hovořil soudruh Šafařík,
to je k otázkám naší legislativní
činnosti, přípravy zákonů i
práce, která s tím souvisí. Těmito
třemi základními poznámkami jsem chtěl
zdůraznit, že jsme si toho vědomi, že
jsme se už několikrát nad těmi věcmi
zamýšleli, budeme se zamýšlet dále
a budeme na nich dále pracovat a také plénum
informovat. Teď bych prosil soudruha poslance Mečla
o závěrečné slovo a návrh usnesení.
Poslanec Josef Mečl: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi, domnívám se, že není zapotřebí
závěrečného slova a rád bych
přešel k některým úpravám
usnesení, které máte před sebou. Návrhová
komise provedla tři věcné úpravy.
Na straně 1 - tam, kde je I. ČNR po projednání
bere na vědomí zprávu Nejvyššího
soudu o stavu socialistické zákonnosti - návrhová
komise doporučuje plénu: a zprávu společného
zpravodaje výborů České národní
rady. To je první návrh na změnu.
Na straně 3 - první řádek: V této
souvislosti ČNR zdůrazňuje plnou platnost
svého usnesení z října 1987 - doporučujeme
použít slova ČNR potvrzuje platnost svého
usnesení z října 1987.
Dále doporučujeme za tento první odstavec
na straně 3 s ohledem na diskusi doplnit toto konstatování
- to je v podstatě konstatační část
- závěr prvního odstavce na straně
3: Zdůrazňuje (myslí se ČNR), že
trvalá péče vlády ČSR a ČNR
o zdokonalování právního řádu
v souladu s přestavbou hospodářského
mechanismu a demokratizací společnosti odpovídá
linii budování socialistického právního
státu. K tomu se bude i nadále soustřeďovat
práce výborů, předsednictva i pléna
České národní rady při náročném
posuzování vládních návrhů
zákona.
To jsou, soudružky a soudruzi, všechny věcné
změny, kromě toho návrhová komise
provedla několik stylistických drobných redakčních
úprav, které v žádném případě
nemění návrh usnesení. Nemyslím,
že by bylo zapotřebí vás s nimi zdržovat.
Jde o tři věcné změny v návrhu
usnesení.
Předseda ČNR Josef Kempný: Buď
tak laskav, ještě tu poslední formulaci.
Poslanec Josef Mečl: Zdůrazňuje, že
trvalá péče vlády ČSR a ČNR
o zdokonalování právního řádu
v souladu s přestavbou hospodářského
mechanismu a demokratizací socialistické společnosti
odpovídá linii budování socialistického
právního státu. K tomu se bude i nadále
soustřeďovat práce výborů, předsednictva
i pléna ČNR v náročném posuzování
vládních návrhů zákonů.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji,
promiň, já jsem to špatně slyšel,
a přeslechl jsem jedno slovo, takže mi to měnilo
obsah. Soudružky a soudruzi poslanci, slyšeli jste zprávu
návrhové komise.
Kdo má k takto navrhovanému usnesení ještě
nějaké připomínky, doplňky
nebo dotazy? Prosím, soudruh místopředseda
Tlapák.
Místopředseda vlády ČSR Jaroslav
Tlapák: Soudružky a soudruzi, mám připomínku
jako poslanec České národní rady.
Já sám nesouhlasím s tím, abychom
formulovali, že jde o budování socialistického
právního státu, ať tam je vyjádřeno,
že jde o zlepšování nebo nevím
jak - ale jak tam dáme slovo budování - copak
doteď jsme nebyli socialistický právní
stát?
Předseda ČNR Josef Kempný: Já
myslím, další upevňování,
to je to, co mě tam také zarazilo, protože
my jsme právní stát, ale budeme ho dále
upevňovat, prohlubovat. Prosím tě, přečti
ještě jednou tu formulaci. Já bych nechtěl,
abychom zpochybnili to, zda jsme nebo nejsme právní
stát. My jsme právní stát, ale chceme
ho dále prohlubovat, chceme ho dále upevňovat.
Poslanec Josef Mečl: Zdůrazňuje, že
trvalá péče vlády ČSR a ČNR
o zdokonalování právního řádu
v souladu s přestavbou hospodářského
mechanismu a demokratizací společnosti odpovídá
linii budování socialistického státu.
Já myslím, že v tom nic není - budování
socialismu, budování státu.
Předseda ČNR Josef Kempný: Doporučuji,
abychom tam dali odpovídá linii zdokonalování
nebo prohlubování - zdokonalování
je lepší. Prohlubování je ještě
lepší.
Poslanec Josef Mečl: ...tam je stát - a k
státu použít výraz prohlubování
není dost dobře možné.
Předseda výboru pro stranickou práci v
ČSR Karel Urbánek: Vzhledem k tomu, že
tam je návrh zdokonalování právního
řádu, domnívám se, že v té
další části vůbec nemusí
být slovo budování - to vypustit a nechat
socialistického státu.
Poslanec Josef Mečl: ...tudíž - odpovídá
linii socialistického právního státu,
myslíš vypustit právního? Ne.
Předseda ČNR Josef Kempný: Právního
vypustit - socialistického státu.
Poslanec Josef Mečl: Pak to ovšem ztrácí
ten význam - pak už tam můžeme: zdůrazňuje,
že trvalá péče vlády atd. o zdokonalování
právního řádu v souladu s přestavbou
hospodářského mechanismu a demokratizací
společnosti odpovídá linii socialistického
státu.
Předseda ČNR Josef Kempný: Ne, odpovídá
linii...
Z pléna: Jestli vám jde o slovo budování,
tak tam dát dalšího budování
socialistického státu.
Předseda ČNR Josef Kempný: Dalšího
budování...
Poslanec Josef Mečl: Souhlasíš soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi, že bychom doplnili:
odpovídá linii dalšího budování
socialistického právního státu?
Předseda ČNR Josef Kempný: Myslím,
že to můžeme přijmout, protože to
nezpochybňuje to, že máme právní
stát, ale podtrhuje to, že je třeba dále
tento právní socialistický stát upevňovat.
Slyšeli jste poslední formulaci soudruha poslance
Mečla. Máte k této formulaci nějaké
námitky nebo připomínky? Tady jsme tvůrčím
způsobem zapracovali, jak jsme to viděli při
jiných vzorech. Nejsou připomínky ani námitky?
Nechávám tedy hlasovat o návrhu usnesení
tak, jak jej formuloval soudruh Mečl ve svém diskusním
vystoupení, včetně upraveného závěru.
Kdo souhlasí s takovýmto návrhem na usnesení?
(Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Ještě zdůrazňuji, že je přítomno
174 poslanců, takže jsme byli schopni právoplatně
usnesení přijmout.
Soudružky a soudruzi, tím jsme projednali poslední
bod pořadu naší schůze. Má ještě
někdo nějaké připomínky nebo
návrhy? Nejsou. Děkuji vám za aktivní
účast na celém našem dvoudenním
jednání a končím 16. schůzi
České národní rady. Čest práci!