Výbor pro obchod, služby a dopravu doporučil,
aby ČNR vyjádřila svůj souhlas formou
ústavního zákona. Několik slov k tomuto
stanovisku.
Podle platné ústavní úpravy by Federální
shromáždění ke zrušení článku
142 odst. 2, první věta ústavního
zákona č. 143 o čs. federaci souhlas národních
rad nepotřebovalo. Federální shromáždění
by tuto změnu ústavního zákona mohlo
provést samostatně ústavním zákonem.
Zájmy republik by v tomto případě
byly zajištěny zákazem majorizace, který
platí ve Sněmovně národů při
změnách ústavních zákonů.
Federální shromáždění
se však obrátilo na národní rady s tímto
návrhem ústavního zákona, aby dříve
než přistoupí ke schválení tohoto
návrhu ústavního zákona, daly k němu
souhlas. A tomu také odpovídá navrhovaná
forma usnesení ČNR.
Výbor pro kulturu a výchovu navrhl v článku
1 vypustit odstavec 3 s odůvodněním, že
nemá normativní, ale pouze informativní význam.
Domnívám se, soudružky a soudruzi, že
bude účelné tento odstavec přesto
v návrhu ponechat, protože odstraňuje jakékoliv
pochybnosti o tom, že nová společná
Ústava má být přijata v národních
radách, ČNR formou ústavního zákona.
To se týká článku 109, který
je v tomto odstavci uveden.
Naším úkolem je vyjádřit se k
návrhu ústavního zákona Federálního
shromáždění, který předpokládá
předložení a přijetí návrhu
společné Ústavy federace a republik. Jak
vyplývá z preambule návrhu tohoto ústavního
zákona, je třeba, aby se Federální
shromáždění na tomto ústavním
zákonu usneslo až po předchozím souhlasném
vyjádření obou národních rad.
Navrhuji tedy v souladu s usneseními výborů,
které návrh projednaly, aby Česká
národní rada přijala usnesení, že
souhlasí s návrhem ústavního zákona
o způsobu přijetí nové Ústavy
ČSSR, ČSR a SSR.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Mečlovi za zpravodajskou zprávu.
Má někdo k předložené zprávě
nějaké připomínky nebo doplňky?
Nikdo.
Nechávám hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby Česká národní
rada přijala usnesení tak, jak je doporučeno
ve společné zprávě výborů
České národní rady podle tisku 134,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (1)
Děkuji. Tím jsme projednali a schválili závěry
ke čtvrtému bodu našeho pořadu.
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním vládního
návrhu zákona ministra kultury Milana Kymličku,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr kultury ČSR Milan Kymlička: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
úkoly přestavby a demokratizace vyplývající
ze závěrů XVII. sjezdu strany a dalších
zasedání ústředního výboru
vyžadují provést i některé změny
v řízení v oblasti divadel a tomu odpovídající
úpravy právních norem.
Dosavadní legislativní předpis, už citovaný
zákon ČNR č. 33 z roku 1978 Sb. o divadelní
činnosti, tzv. divadelní zákon, sehrál
významnou úlohu v procesu konsolidace a v posilování
funkce socialistického státu při uplatňování
celospolečenských zájmů v této
oblasti. Některá jeho ustanovení však
již v plném rozsahu nereagují na potřeby
rozvoje našeho divadelnictví v podmínkách
zavádění nového hospodářského
mechanismu.
V praxi profesionálních divadel ČSR byla
v poslední době realizována některá
opatření vycházející z kulturně
politických úkolů, jež ověřují
v praktické činnosti divadel základní
ustanovení zakotvené v návrhu novely divadelního
zákona. Byla tak např. zrušena instrukce ministerstva
kultury ze dne 1. 6. 1979 pro sestavování, projednávání,
schvalování a kontrolu dramaturgických plánů
divadel a krajských agentur, byl zrušen metodický
pokyn ministerstva kultury k praxi předávacích
představení divadel, uskutečnil se experiment
v oblasti ekonomiky a řízení divadel v sedmi
divadlech ČSR a další.
Schvalování dramaturgických plánů
se ukázalo jako neúčinné, nepostihující
kvalifikované tvůrčí závěry
divadel, pokud bylo prováděno v centru.
Stejně tak metodický pokyn k předávacím
představením snižoval odpovědnost vedení
divadel za výsledky inscenační tvorby.
Vzhledem k tomu, že příprava nové zákonné
normy si vyžádá delší dobu na zpracování
a projednání s tvůrčí divadelní
frontou, přistoupilo ministerstvo kultury ČSR po
dohodě se Svazem českých dramatických
umělců a českým výborem odborového
svazu ke zpracování návrhu novely stávajícího
divadelního zákona, která reaguje na hlavní
problémy vyplývající z aktuálních
potřeb divadelní činnosti v současných
podmínkách. Tento záměr se vzhledem
k závažnosti argumentů promítl i do
plánů práce ČSR, kam byla novelizace
divadelního zákona zařazena ve formě
malé novely přímo v paragrafovaném
znění. Současně s tím požádal
předseda vlády ČSR předsednictvo ČNR
o souhlas s upuštěním od předložení
zásad zákona podle § 70 odst. 2 zákona
ČNR č. 1 z r. 1969/Sb. Jde o zákon o jednacím
řádu ČNR ve znění pozdějších
předpisů.
Předsednictvo ČNR z důvodu naléhavosti
okamžitého řešení této žádosti
vyhovělo a odsouhlasilo předložení novelizace
přímo v paragrafovaném znění.
K právní úpravě formou novely bylo
ministerstvo kultury ČSR vedeno řadou důvodů.
S některými z nich vás seznámím.
Především hlavním záměrem
je umožnit zřízení divadla podstatně
širšímu okruhu subjektů s cílem
zajistit větší možnost uplatnění
mladých talentovaných divadelních umělců,
vytvořit vztahy socialistického soutěžení
mezi jednotlivými divadly, umožnit vznik experimentálních
divadel a rozšířit podmínky k ověřování
novátorských tvůrčích postupů.
Za druhé úvodem k novelizaci divadelního
zákona je rovněž snaha posílit pravomoc
a odpovědnost ředitelů divadel za ideově
umělecké výsledky práce jimi řízených
uměleckých kolektivů. Současně
s tím jde ovšem i odstranění administrativního
způsobu řízení a vytvoření
podmínek pro osobitější profilování
ideově uměleckých programů divadel
i pro širší uspokojování kulturních
potřeb jednotlivých regionů, v nichž
daná divadla působí.
Za třetí významnou součástí
navrhovaných změn je snaha zajistit skutečně
objektivnější hodnocení ředitelů
divadel a výběr kandidátů na tuto
funkci.
Konečně ministerstvo kultury ČSR chce novelou
rovněž řešit narůstající
nepoměr produkce profesionálních divadel
k divadelní produkci některých uměleckých
agentur. Pro vaši informaci v současné době
počet agenturních představení převyšuje
o více než jednu čtvrtinu počet představení
profesionálních divadel. V tomto vývoji je
patrná tendence ke komercionalismu.
Tyto důvody se promítají v konkrétních
úpravách zákona tak, jak jsou uvedeny v návrhu
vám předložené novely. Především
je zvýrazněna úloha uměleckých
svazů včetně Svazu českých
dramatických umělců, a to v souladu s kulturně
politickými závěry 10. zasedání
ÚV KSČ, kde je stanovena zásada, že
umělecké svazy se mají podílet na
řešení otázek kultury a umění.
Dále je formulována možnost vzniku divadel
u národních výborů všech stupňů,
u společenských organizací a kulturních
fondů. Tím se rovněž rozšiřují
možnosti dalšího rozvoje socialistické
divadelní kultury uplatněním palety forem,
žánrů a uměleckého profilu divadel,
využití talentů na bázi socialistické
organizace.
Je zdůrazněna pravomoc, samostatnost a odpovědnost
ředitelů za dramaturgické plánování.
Jde o stěžejní zásadu odpovídající
duchu přestavby a související s odstraňováním
administrativně direktivních metod řízení
v oblasti kultury a umění.
Větší odpovědnost a objektivitu při
výběru ředitelů divadel formuluje
§ 5 odst. 5 vám předložené novely,
kde je stanoven výběr ředitelů na
základě konkursu. Současně je zde
rovněž formulována úloha zřizovatele
nebo provozovatele divadla. Návrh novely zakládá
možnost, aby divadla sama bez prostřednictví
uměleckých agentur i zprostředkovávala
mimodivadelní představení svého souboru
a vystoupení svých umělců.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
to jsou nejdůležitější navrhované
změny zákona č. 33 z roku 1978 Sb. o divadelní
činnosti. Ostatní návrhy, které doplní
rozsah předkládané novely, jsou uvedeny ve
vlastním návrhu a důvodové zprávě.
Rád bych v této souvislosti zdůraznil, že
zvýšení samostatnosti a odpovědnosti
ředitelů a divadel a další demokratické
prvky neznamenají oslabení role socialistického
státu, ministerstva kultury a národních výborů
v oblasti divadla ani ústup od uplatňování
celospolečenských zájmů. Jde o nahrazení
již neúčinných metod řízení
metodami účinnějšími, důsledně
kulturně politickými, odborně fundovanějšími
a objektivnějšími.
Ministerstvo kultury ČSR, krajské národní
výbory a NVP se více budou moci zaměřit
na koncepční otázky, na hodnocení
výsledku divadelní tvorby, na sledování
vývojových trendů a jejich ovlivňování,
na vytváření materiálně technických
a sociálně ekonomických podmínek,
ale také na vedení ředitelů k odpovědnosti
za společenské důsledky práce divadel
i na hodnocení těchto ředitelů a vytváření
hmotné zainteresovanosti pro celé kolektivy. Rovněž
samozřejmě už i na citované naplňování
role zřizovatelů a provozovatelů divadel.
Povinnost ředitelů divadel informovat o přípravě
divadelních scén prostřednictvím dramaturgických
plánů bude zakotveno ve statutech divadel, které
vydávají provozovatelé a zřizovatelé
divadel.
Návrh novelizace divadelního zákona byl zpracován
v součinnosti se Svazem českých dramatických
umělců, byl koordinován s ministerstvem kultury
SSR. V souladu s legislativními pravidly vlády ČSR
byl řádně projednán v připomínkovém
řízení, doporučen legislativní
radou vlády a schválen vládou dne 12. 7.
tohoto roku.
Na základě projednání v jednotlivých
výborech ČNR a ve smyslu stanoviska legislativního
odboru ČNR ministerstvo kultury doplnilo § 36 odst.
4 divadelního zákona tak, že udílení
souhlasu ministerstva kultury ke zřízení
a zrušení divadla je vyjmuto z působnosti právního
řádu. Docílí se tím další
potřebné racionalizace, aniž by došlo
k jakékoliv změně podstaty tohoto rozhodování.
Závěrem mi, soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte zdůraznit, že navrhovanou novelou divadelního
zákona, vycházející z podrobné
analýzy současného divadelnictví,
chápeme jako opatření, které aktuálně
řeší nejpalčivější
problémy divadelní tvorby, umožňuje
ověřit v praxi nová, navrhovaná řešení
tak, aby mohla být zapracována do připravované
komplexní úpravy divadelní činnosti
formou zákona. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministrovi za přednesenou zprávu a prosím
společnou zpravodajku poslankyni Marcelu Černou,
aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka poslankyně Marcela
Černá: Vážená Česká
národní rado, vážení hosté,
vláda ČSR předložila České
národní radě návrh zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 33/78 Sb. o divadelní činnosti,
tzv. divadelní zákon, jehož text máme
k dispozici ve sněmovním tisku č. 123.
Důvody, které vedly k předložení
této novely, způsob jejího projednání
v přípravné etapě i charakteristiku
hlavních změn přednesl ve svém úvodním
vystoupení ministr kultury ČSR. Vzhledem k tomu,
že výbor pro kulturu a výchovu po celou dobu
sledoval práce na přípravě této
zákonné úpravy a při expertních
jednáních měl možnost vyslechnout názory
nejen představitelů Svazu českých
dramatických umělců, Svazu českých
hudebních skladatelů a koncertních umělců,
českého výboru odborového svazu pracovníků
umění, kultury a společenských organizací,
ale i krajských a okresních národních
výborů ČSR a také - a pro nás
velice významné - uměleckých a provozních
pracovníků divadel i voličů v našich
volebních obvodech.
Ztotožňujeme se s tezemi obsaženými v
projevu soudruha ministra Kymličky a plně je spolu
s ostatními výbory ČNR, které návrh
projednaly, podporujeme. Se souhlasem se setkala zejména
ta opatření, která v souladu s principy komplexní
přestavby čs. společnosti a s dalším
prohlubováním socialistické demokracie umožní
rozšířit oprávnění ke
zřizování divadel na národní
výbory všech stupňů, společenské
organizace a kulturní fondy.
Odstranit administrativně direktivní metody při
řízení divadel a při registraci ochotnických
souborů. Zjednodušit postup při povolování
divadelních představení, zrušit dosavadní
monopol agentur na mimodivadelní činnost tím,
že některé agentážní činnosti
budou moci vykonávat i další socialistické
organizace. Spolu se zaváděním demokratizačních
prvků při obsazování funkcí
ředitelů divadel na základě veřejných
konkursů tak předložený návrh
novely divadelního zákona po schválení
vytvoří podmínky pro větší
diferenciaci divadel a jejich uměleckého profilu
s přihlédnutím k územní specifice
jejich působnosti s širším uplatněním
divadelních umělců i k podnícení
zdravé soutěživosti mezi nimi.
Výbory ČNR jsou přesvědčeny,
že všechny uvedené tendence povedou k rozvoji
iniciativy uměleckých kolektivů divadel,
k obohacení forem divadelní činnosti a tím
i všestrannějšímu uspokojování
kulturních potřeb našich občanů
i naší mladé generace.
Soudružky a soudruzi, předložený vládní
návrh zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 33/78 Sb.
o divadelní činnosti, projednalo se souhlasem 5
výborů ČNR. Z jednání výborů
vzešlo jedno společné doporučení
na úpravu vládního návrhu zákona,
a to § 36 odst. 4 zákona, který vylučuje
některé úkony ministerstva kultury ČSR
z působnosti obecných předpisů o správním
řízení tak, jak uvedl soudruh ministr.
Dále se navrhuje doplnit i souhlas ministerstva ke zřízení
nebo zrušení divadla, § 5, odst. 3 návrhu
novely. Tím bude snížena administrativní
náročnost při zřizování
nebo zrušení divadel.
Slovenská národní rada projednala obdobnou
úpravu novely divadelního zákona ve své
15. schůzi dne 17. října letošního
roku.
Závěrem bych chtěla zdůraznit, že
navrhovaná dílčí novela zákona
řeší jen nejnaléhavější
problémy divadelní činnosti. Je třeba
říci, že ministerstvo kultury ČSR i
SSR v těsné spolupráci s tvůrčími
svazy a příslušnými odborovými
orgány musí pracovat na komplexní zákonné
normě a věřím, že budou využity
i poznatky a připomínky z projednávání
předložené novely tak, jak byly uvedeny poslanci
včetně vyhodnocení experimentů divadel
a realizace přestavby hospodářského
mechanismu v nevýrobní sféře.
I přesto jsem přesvědčena, že
návrh je v současné době přínosem
a znamená přizpůsobení právní
úpravy současným potřebám našeho
divadelnictví.
Chtěla bych také ocenit skutečnost, že
zároveň s návrhem novely zákona byl
ČNR předložen i návrh novely prováděcí
vyhlášky k divadelnímu zákonu.
Jménem výborů ČNR proto doporučuji
České národní radě schválit
návrh zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 33/78 Sb. o divadelní činnosti
se změnou, která je uvedena ve společné
zprávě výborů tisk 124. Děkuji
za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společné zpravodajce poslankyni Marcele Černé.
Nyní můžeme přistoupit k rozpravě.
Do rozpravy k tomuto vládnímu návrhu se zatím
přihlásili poslanec Jan Škoda a poslankyně
Amálie Kadlčíková.
prosím poslance Jana Škodu, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Škoda: Soudružky a soudruzi, dovolte
mi několik slov. Především bych chtěl
říci, že až na určité detaily.
nemám připomínek k navrženým
změnám ve znění novelizovaných
článků a paragrafů. Přesto
se však při hlasování zdržím
a chci říci proč.
Nový zákon o jednacím řádu
ČNR jsme přijímali teprve nedávno
a máme jej všichni v dobré paměti. Tímto
zákonem jsme podstatnou měrou zpřísnili
podmínky kladené na vládu pokud jde o předkládání
vládních návrhů zákona.
Jedním ze základních principů zákona
je též zpřísnění podmínek
pro upuštění od projednávání
zásad zákona. Jednoznačně je v §
59 stanoveno v odst. 2, že tak může být
učiněno pouze výjimečně. Už
při jednání v předsednictvu ČNR
jsem po pečlivém zvážení všech
pro a proti nedospěl k názoru, že by z tohoto
zákona byla dána nějaká výjimečnost,
pro kterou by bylo naprosto nezbytné přijímat
novelu přímo v paragrafovaném znění.