Čtvrtek 21. dubna 1988

Dovolte, soudružky a soudruzi, abych s velikým uznáním ocenil zájem poslanců, který se projevil při projednávání návrhu tohoto zákona ve výborech České národní rady. Svými dotazy, připomínkami a podněty jste umožnili, abychom si navzájem uvědomili zejména rozsah celé problematiky. Ze všeho nejvíce však to umožnilo nám všem dospět ke společnému poznání toho, co je nutné, ale i možné řešit v této etapě realizace přestavby naší společnosti a na co je nutné se zaměřit, na co se nesmí zapomenout při dalších krocích realizace přestavby celé naší společnosti.

Tyto cenné podněty a připomínky budou součástí dalších okamžitých opatření v působnosti vlády, ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy, zejména při delimitaci funkcí, převodu pracovníků, prostředků apod., přípravě úprav statutů ústředních orgánů státní správy, jež bude vláda provádět podle § 28 zákona číslo 2 z roku 1969, a zejména pak při přípravě nových zákonů nebo jejich novel a při úpravách dalších obecně závazných právních norem.

Pro ministry a vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy z toho vyplývá úkol směřující k tomu, aby i po podstatném snížení počtu pracovníků, jež nová právní úprava umožní, pečlivě zvažovali význam a aktuálnost jednotlivých působností, které jsou orgánům státní správy, v jejichž čele stojí, svěřeny.

Na podkladě této pečlivé a odpovědné analýzy rozvážně a s rozmyslem nově rozdělit prostředky a rozmístit pracovníky.

Předložený návrh zákona České národní rady nevyvolá žádné požadavky na státní rozpočet České socialistické republiky ani požadavky na pracovní síly. Jak jsem již řekl, umožní snížení počtu ústředních orgánů a úpravu jejich struktur, náplně, forem a metod práce, a naopak sníží počty pracovníků včetně ministrů a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy, jejich náměstků, dalších řídících pracovníků a dalších pracovníků ústředních orgánů přibližně o 30 %.

Budovy a místnosti, které se v důsledku výše uvedených skutečností uvolní, budou podle jejich původního zaměření vráceny buď do bytového fondu, nebo převedeny do oblasti zdravotnictví, školství a ostatních obecně prospěšných činností.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych poděkoval za součinnost a pozornost a požádal vás, abyste předložený návrh zákona České národní rady schválili. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji místopředsedovi vlády České socialistické republiky soudruhu Zdeňku Horčíkovi za odůvodnění vládního návrhu a prosím společného zpravodaje poslance Josefa Mečla, aby přednesl zprávu výborů České národní rady.

Zpravodaj poslanec Josef Mečl: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky, vážení soudruzi!

Místopředseda vlády České socialistické republiky soudruh Zdeněk Horčík při odůvodňování návrhu zákona České národní rady o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy zdůraznil, že návrh vychází z požadavků komplexní přestavby hospodářského mechanismu a má spolu s dalšími opatřeními vytvářet příznivé předpoklady pro jeho uvádění do života, a to jak ve státní správě, tak i v hospodářsko-podnikové sféře.

K projednání vládního návrhu zákona přistupovaly výbory České národní rady především z hlediska závěrů 7. a 9. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Poslanci České národní rady zkoumali především otázky kompetentnosti nových orgánů, to znamená jejich vybavení dostatečnými pravomocemi pro nové úkoly. Kladně hodnotili, že dochází k určitému zjednodušení soustavy ústředních orgánů, tím i ke zjednodušení vzájemných vztahů, do určité míry k vytvoření větších komplexů činností zabezpečovaných jedním ministerstvem.

Ocenili skutečnost, že vláda hodlá věnovat větší pozornost otázkám mládeže, tělovýchovy a sportu i ochraně životního prostředí.

Společným jmenovatelem navrhovaných změn, které místopředseda vlády soudruh Horčík vyložil též ve výborech České národní rady, je i snaha o větší úspornost a hospodárnost při vynakládání prostředků ze státního rozpočtu na činnost ústřední státní správy.

Výbory České národní rady zdůraznily, že pokrokový charakter navrhovaných změn, které projednáváme, se plně projeví po přijetí zákona o státním podniku, po dopracování zákonné působnosti nových ústředních orgánů, po vypracování a schválení příslušných statutů ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele je člen vlády.

Ze všech změn v postavení a funkci orgánů státní správy je, podle našeho názoru, třeba vyvodit potřebné závěry pro další práci ministerstev. Je třeba si uvědomit, a poslanci o tom hovořili, že v minulých letech prakticky vymizel rozdíl mezi státním aparátem a podnikovými orgány. Tomu odpovídalo i pojetí organizační struktury resortu. Pod pojmem resort se v běžné praxi rozumělo odvětvové ministerstvo, střední článek řízení a podniky.

Pro celý tento systém byly typické vztahy nadřízenosti a podřízenosti, oprávnění vyšších článků řídit články nižší, tedy vysoký stupeň centralizace.

V podmínkách nového hospodářského mechanismu bude nutné přísně rozlišovat státní správu a podnikovou sféru. Z příslušnosti podniku k určitému národohospodářskému odvětví nebude již vyplývat neohraničená podřízenost ministerstvu. Záruky úspěšného fungování nového hospodářského mechanismu spočívají především v takovém vymezení činnosti orgánů státní správy, které zajistí chozrasčotní samostatnost i odpovědnost státních podniků.

V diskusích bylo zdůrazněno, jak jsem již uvedl, že v základních rysech vyplynou tyto záruky ze zákona o státním podniku. Pozornost však bude třeba věnovat i vymezení pravomoci ústředních orgánů státní správy v oblasti plánování a financování. Bude třeba zajistit, aby státní orgán mohl rozhodovat ve vztazích k podnikům jen v rozsahu své působnosti v případech a za podmínek stanovených zákonem.

Reorganizací soustavy ústředních orgánů přestavba naší ústřední státní správy nekončí. Jde spíše, podle našeho názoru, o první krok. Právě v souvislosti s některými novými úkoly a s potřebou jejich náročnějšího zabezpečování výbory České národní rady zdůraznily, že je třeba energicky prosazovat výrazné změny v náplni a metodách práce ministerstev.

Metody a styl práce aparátu ministerstev se musí tedy výrazně odlišovat od dosavadních, převážně operativních a administrativních postupů. Odvětvová ministerstva již nebudou jako dosud spojena s hospodařením jednotlivých podniků. O to více však budou odpovídat za přípravu a realizaci směrů ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti i jednotlivých odvětví národního hospodářství.

V úvodu jsem, soudružky a soudruzi, podtrhl, že výbory České národní rady věnovaly velkou pozornost otázkám kompetentnosti ústředních orgánů státní správy, a výbory se k těmto otázkám také několikrát vracely. Nejvíce diskutovanou otázkou byla kompetence ministerstva vnitra a životního prostředí právě ve věcech životního prostředí.

V diskusích prakticky ve všech výborech České národní rady byly předneseny doporučení a návrhy, aby působnost nového ministerstva byla rozšířena i o otázky územního plánování a stavebního řízení, o inspekci ochrany ovzduší a vodohospodářskou inspekci.

Poslanci upozorňovali na to, že stav životního prostředí, zejména v některých oblastech naší republiky, ale prakticky všeobecně pokud jde například o zdroje pitné vody, je v takovém stavu, že vyžaduje účinná energická, komplexní a systematická opatření.

Po poradě se zástupci vlády i s přizvanými experty výbory České národní rady nenavrhují ve společné zprávě změnit vládní návrh v tomto směru. Vycházeli jsme přitom z těchto skutečností: za prvé z toho, že v nových funkcích ministerstev v podmínkách přestavby hospodářského mechanismu, tak jak jsem o nich již hovořil, musí vystoupit do popředí důsledné uplatňování principů socialistické zákonnosti vůči podnikové sféře, musí se posílit odpovědnost státního centra za prosazování celospolečenských zájmů.

Vycházeli jsme konečně též ze skutečnosti, z respektování logiky vládního návrhu, z jeho systémového charakteru, jež by přesuny působnosti z jednoho ministerstva na druhé značně narušily. Bylo by třeba následně dořešit působnost ministerstva stavebnictví a výstavby i ministerstva lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu i některé další otázky v tomto návrhu.

To nic, podle názorů výborů České národní rady, nemění na tom, že tento problém, to znamená účinná ochrana životního prostředí, trvá i nadále, že je třeba dořešit působnost ministerstva na tomto úseku, posoudit též práce na přípravě zákona o životním prostředí.

Výborům České národní rady jde o komplexní řešení, to znamená nejen o vztah ústředních orgánů státní správy a hospodářsko-podnikové sféry při ochraně životního prostředí, ale i o úkoly národních výborů, které ochraně životního prostředí zůstávají stále dost dlužny. Jde též o úkoly společenských organizací, o výchovu občanů k ochraně životního prostředí, o větší informovanost veřejnosti a další otázky.

Výbory České národní rady pokládají proto v této fázi za správné doplnit působnost ministerstva vnitra a životního prostředí o ustanovení § 12, odstavce 3, a to že k zabezpečení řídící a kontrolní činnosti vlády koordinuje postup ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ve věcech životního prostředí, tak jak máte, soudružky a soudruzi, uvedeno ve společné zprávě.

Směrnice k přestavbě hospodářského mechanismu, schválená na zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa požaduje, aby všechny inspekční orgány pracovaly s větší objektivitou než dosud, aby byla zabezpečena jejich nezávislost ve své inspekční činnosti i na ústředních a místních orgánech státní správy.

Na tuto skutečnost upozorňovali poslanci České národní rady a je třeba, aby inspekční orgány, o kterých již byla řeč a které působí v jednotlivých složkách životního prostředí, důsledně dodržovaly socialistickou zákonnost a nepodléhaly skupinovým zájmům.

Bude, soudružky a soudruzi, jedním z důležitých úkolů výborů ČNR, aby využívaly svou kontrolní pravomoc a prověřovaly, jak se daří ministerstvům a ostatním ústředním orgánům formovat svoji novou působnost, rozvíjet činnost respektující zásady přestavby hospodářského mechanismu, jak se v ministerstvech prosazují nové metody a styl práce.

V této souvislosti mohou výbory ČNR přispět svými zkušenostmi při přípravě nových statutů ústředních orgánů státní správy.

Závěrem mi dovolte, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vyslovit přesvědčení, že nové organizační uspořádání ústředních orgánů, které je prvním krokem při formování jednotného státního centra, přispěje i k odstranění některých duplicit v činnosti ústředních orgánů, vytvoří i lepší předpoklady pro náročnější řízení hospodářského a sociálního rozvoje. Přitom pokládáme za přirozené, že tato soustava ústředních orgánů státní správy bude i nadále zdokonalována.

Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, navrhuji proto jménem všech výborů České národní rady, aby vládní návrh zákona o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, který nám byl předložen k projednání, schválila se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů podle tisku 66. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji společnému zpravodaji poslanci Josefu Mečlovi za zpravodajskou zprávu výborů ČNR.

Nyní zahájíme rozpravu, do níž se dosud přihlásili 4 poslanci: Vladislav Krumer, Bohumír Rosický, Jiří Krátký a Libuše Horáková. Prosíme poslance Vladislava Krumera, aby se ujal slova.

Poslanec Vladislav Krumer: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci!

Naše dnešní jednání k vládnímu návrhu zákona ČNR o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky znovu dokazuje, v jak významné a mimořádné době žijeme. Závěr XVII. sjezdu KSČ o nezbytnosti urychleného sociálně ekonomického rozvoje, konkretizovaný zejména v usneseních 7. a 9. zasedání ÚV KSČ, naplňujeme dnes významným rozhodnutím, které v zákonodárné činnosti Federálního shromáždění ČSSR, Slovenské a České národní rady znamená úpravu struktury centrálních orgánů v duchu revolučních přeměn, které uskutečňujeme v politické a společenské, hospodářské a kulturní oblasti.

Plně se ztotožňuji s argumenty obsaženými v důvodové zprávě vlády ČSR i ve zprávě společného zpravodaje výborů ČNR poslance Josefa Mečla, podle nichž nové organizační uspořádání vytváří předpoklady k posílení jednotného centra, při odstraňování nežádoucího resortismu odvětvových orgánů i úzkého funkcionálního pojetí v činnosti orgánů průřezových

Významným momentem je také snížení celkového počtu ústředních orgánů, připravovaná redukce jejich činnosti a tím i jejich aparátů, ale také neuzavřenost celého procesu. Ta umožní se po čase k celé problematice vrátit a provést nezbytné korekce s jediným cílem: vytvořit optimální systém řízení v centru i v celé společenskopolitické a hospodářské sféře, důsledně směrovaný ke konkrétní realizaci přestavby v praxi, k zavádění socialistické samosprávy v podnicích a k přechodu na nový hospodářský mechanismus.

Tak to předpokládají veřejnou diskusí posouzené právní normy typu zákona o státním podniku, zemědělském a nezemědělském družstevnictví. Z vlastních zkušeností z volebních obvodů by každý z nás mohl uvádět příklady z probíhajícího všelidového posuzování zásad novelizace zákoníku práce.

Přijetí vládního návrhu zákona ČNR bude znamenat zvýšené nároky i na nás, poslance. Dotkne se zaběhlých stereotypů a zvyklostí. Vyžaduje nové myšlení, úsilí hledat a ověřovat novátorská řešení, nezbytné pro dynamický rozvoj společnosti. Bude znamenat změnu praktik i v celé řídící vertikální sféře. Jistě dojde i k obhajobě nutnosti zachovat útvar, pracoviště, nebo referentské místo. Začíná tím etapa náročná na politickou práci, jednání s lidmi, přesvědčování. Je nezbytné ji naplňovat citlivě, ale důsledně. Je úkolem nás, poslanců napomáhat prosazovat nové a být vpředu při plnění úkolů stanovených KSČ. Každý z nás si svými přístupy, vystupováním, svou prací, vytváří kredit nejen svůj, jako poslance, ale i České národní rady.

Jako dlouholetého pracovníka v oblasti tělesné kultury, člena výboru ČNR pro kulturu a výchovu i jeho stálé pracovní skupiny pro otázky mládeže, tělesné výchovy a sportu, mne zaujal návrh svěřit ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy působnost ústředního orgánu státní správy pro sféru péče státu o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport a turistiku. Podle mého názoru jde o významný akt, který může pozitivně ovlivnit a rozvinout péči naší socialistické společnosti o celkovou tělesnou kulturu všech jejich příslušníků.

Při specifikaci obsahu činnosti této nové struktury v oblasti tělesné výchovy totiž nelze přehlížet dosavadní historické zkušenosti. Jejich základní analýzu obsahuje dokument "Zásady rozvoje tělesné výchovy v ČSSR ve smyslu usnesení XIV. sjezdu KSČ", který charakterizuje institucionální zabezpečení tělovýchovy v padesátých a šedesátých letech. Na tomto základě byla také v letech sedmdesátých a osmdesátých, v souladu s celospolečenským vývojem, postupně zpřesňována úloha státu, která měla konkrétní podobu v činnosti republikových výborů pro tělesnou výchovu a sport i v usneseních vlády ČSR č. 101/1981 a 102/1981, týkajících se Zásad pro zřizování a činnost komisí národních výborů pro mládež a tělesnou výchovu i úlohy národních výborů v rozvoji tělesné výchovy a sportu. V souladu s tím bude vhodné využít obsahové zaměření, jež bylo dlouhodobě postupně zpřesňováno, ve spolupráci jednotlivých složek tělovýchovného hnutí, a považovat je za východisko fungování i obsahu činnosti nově konstituovaného ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Proto doporučuji využít úkoly příslušející těmto orgánům jak na úrovni centra, tak i v nižších článcích, zejména v národních výborech pro vyjádření základní programové orientace a charakterizování rámce činnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. To také umožní vyhnout se při koncipování jeho programu zbytečným chybám, duplicitám a možným kolizním situacím.

Hlavní pozitiva nového řešení lze spatřovat v integraci různých linií péče státu o tělesnou výchovu a mládež ve stávajícím rozsahu do odpovědnosti jednoho resortu, ve vyvážení soustředěné péče o tělesnou výchovu a mládež na úrovni republik a možnosti racionálnější dělby úkolů.

Při nově tvořené péči státu o mladou generaci je nezbytné najít takové řídící mechanismy a dělbu práce, která zaručí další posílení představitelské role SSM a jeho pionýrské organizace vůči mladé generaci. Totéž se týká péče státu o tělesnou kulturu a posílení úlohy Československého svazu tělesné výchovy. Tento trend je v souladu s dokumentem předsednictva ÚV KSČ k aktivizaci Národní fronty a organizací v ní sdružených a ke zvýšení jejich účasti na tvorbě, realizaci a kontrole politiky. V naplňování tohoto principu musí docházet pravidelně k úzké partnerské spolupráci mezi nově vzniklým ministerstvem a oběma organizacemi Národní fronty, tj. SSM a ČSTV. Předpokládá se, že při dělbě úkolů přijde řada i na takové otázky, které dlouhodobě nebyly komplexně řešeny a nebyl je schopen z objektivních důvodů řešit ani ČSTV ani SSM. Několikrát byly vyjádřeny při společných jednáních vlády ČSR a ČÚV SSM, i na sjezdech SSM a ČSTV. Náměty na dělbu práce, vzájemné vztahy, zaměření činnosti jsme již před dnešním zasedáním konzultovali společně s předsedkyní ČÚV SSM s ministerstvem školství. Zde bych chtěl vysoce ocenit reálný a konstruktivní přístup ministra školství soudruha Juliše, který má k řešení státní správy tělovýchovy i mládeže.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP