Úterý 27. října 1987

Domnívám se, že k tomuto porušování často a již dlouhodobě vytváříme, i když nechtěně, předpoklady mj. v tom, že máme řadu zákonů, usnesení vlády a dalších předpisů, které se nedodržují. Je to obecně známo, často se to překrývá výjimkami a nebo se nad tím doslova pouze přimhouří oči. Závažné je, že tyto jevy se již staly jakousi trvalou součástí naší práce. Slovně je odsuzujeme, ale v praxi je nedokážeme důsledně likvidovat. I když nechceme, přece si na ně "zvykáme".

Říká se, že nejlepší školou je sám život. V tomto případě to ovšem dobrá škola není. Konkrétně bych mohl hovořit např. k otázce ochrany socialistického majetku a péči o něj.

Na způsobu realizace mnohých investičních akcí, zejména pak u komplexní bytové výstavby, je možné dokladovat nejen nežádoucí ekonomické dopady, ale i morální škody, které současná praxe působí.

Požadavek na zkrácení lhůty výstavby, na její komplexnost a kvalitu nemá jenom ekonomickou podstatu. Obyvatelé mnoha sídlišť v Praze, ale i na Kladně a jinde musí např. řadu let žít v provizorních a nedostavěných částech měst. Proč? Protože komplexní bytová výstavba neprobíhá především s ohledem na lidi, pro které má být určena a kterým má sloužit. Je výslednicí řady vlivů ze strany investora, projektanta a dodavatele. Jak se zdá, každý z nich má však základní a konečný cíl, tedy spokojenost obyvatel, až na posledním místě. Negativní důsledky takového stavu dokumentoval konkrétně příklad z výstavby Jižního města zde v Praze uveřejněný pod názvem "Čekání na rozhodný krok" v Rudém právu 20. října t. r. Podrobné příklady bych mohl uvést i od nás z Kladna.

Zmiňuji se o tom proto, že si "zvykáme", ať chceme nebo ne, na nepořádek, na to, že stále prodlužovanou stavební činností se zbytečně narušují a někdy i znehodnocují již hotová díla, že existují dlouhodobé stavby, kde se nikdo k péči hospodáře o vybudované dílo nehlásí apod. To negativně působí na vědomí lidí a ve svých důsledcích vede k jejich lhostejnosti. Obyvatel, který má takové jevy každý den před očima, to ovšem změnit nemůže.

Tato situace signalizuje potřebu energičtěji a důsledněji řešit příčiny nežádoucího stavu. Domníváme se, že by se každý tím nejúčinnějším způsobem, odpovídajícím zastávanému postavení, měl snažit o to, aby v naší společnosti jednoznačně v podvědomí lidí převládl názor, že za každé porušení zákona bude vždy následovat trest, bez ohledu na to, o koho jde.

Právě vědomí neodvratnosti je velice důležité a není už potom tak rozhodující výše trestu, i když i ta hraje samozřejmě roli. Proto je naléhavě třeba se vracet k Dopisu ústředního výboru KSČ z roku 1983, netrpět rozpory mezi slovy a činy a praktickými kroky naplňovat jeho obsah. Předpokladem efektivnosti naší snahy ovšem je věcně a pravdivě se dívat na realitu.

Naše společnost není imunní proti negativním jevům. Je však třeba proti nim energicky bojovat. A právě proto, že jde o socialistickou společnost, má objektivní podmínky pro úspěšné řešení těchto problémů. V čele této snahy ovšem musí stát především pracovníci odpovědní za řízení příslušných oblastí našeho života. Ti nesmí zavírat oči před skutečností a dívat se kolem sebe jen z pohledu toho, co by si přáli, nebo co je pro posuzování jejich postavení dobré. V tom je jejich odpovědnost vůči společnosti. Pokud tomu tak není, potom by orgány, jako je např. prokuratura, měly mít možnost účinněji zasahovat k zjednání nápravy nežádoucího stavu.

Soudružky a soudruzi poslanci, proto také jsme ve výboru pro plán a rozpočet podpořili návrhy, které jsou obsaženy v písemné zprávě generálního prokurátora. Mimo jiné i to, aby byla zákonnou formou zakotvena povinnost občana prokazovat při vysokých příjmech jejich zákonný původ.

Sám osobně, protože žiji jenom z toho, co si svou prací vydělám, nevidím v takovém požadavku žádnou složitost. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Františku Hofmanovi. Slovo má ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar, připraví se poslanec Jiří Paslawski.

Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, upevňování zákonnosti, rozvoj demokracie, zdokonalování právního řádu je předmětem soustavné pozornosti vlády ČSR.

Jde o to poskytnout plnou podporu poctivé, iniciativní a tvořivé práci, zabezpečit ochranu práv občanů a jejich právní jistoty. Spokojenost, jistota a perspektiva lidí je základem jejich pracovní a politické aktivity. Proto usilujeme o to, aby se důsledně postupovalo proti všem, kdo poškozují zájmy společnosti a práva občanů, proti projevům neoprávněného obohacování, šizení spotřebitelů, úplatkářství a dalším protispolečenským jevům.

Vláda věnuje soustavnou pozornost zvyšování úrovně právního řádu. Cílem je zkvalitnit přípravu návrhů zákonů tak, aby náš právní řád odpovídal objektivním potřebám společenského vývoje, aby byl přehledný a srozumitelný. Sjezd naší strany upozornil na nezbytnost očistit právní řád od neúměrného počtu různých směrnic a předpisů nižší právní síly, které ho činí nepřehledným a mnohdy působí spíše jako brzda. Vláda uložila všem resortům provést v oboru své působnosti prověrku aktuálnosti a účinnosti resortních právních předpisů a jiných směrnic a instrukcí týkajících se především národních výborů. Hlavním cílem prověrky bylo dosáhnout výrazné redukce předpisů, zpřehlednit právní řád a zjednodušit jeho aplikaci v práci národních výborů.

S výsledky této prověrky zatím spokojeni nejsme, neboť k výraznějšímu omezení resortních předpisů nedošlo. Z prověřených více než 2600 předpisů navrhly centrální orgány ke zrušení, případně k novelizaci pouze 307 předpisů. Lepší je situace u národních výborů, kde ze 4685 obecně závazných nařízení národních výborů bylo dosud určeno ke zrušení nebo k novelizaci zhruba 22 % a z 900 vnitřních normativních aktů jsou navrhovány ke zrušení prakticky 2/3. Proto budeme v prověrkách právních předpisů pokračovat i v dalších letech.

Plnění úkolů politiky KSČ vyžaduje, aby právo jako významný nástroj řízení socialistické společnosti a zejména jeho aplikace výrazněji ovlivňovaly postoje občanů i činnost socialistických organizací a napomáhaly při odstraňování všech překážek, které brání důsledné realizaci společenského rozvoje. Cílem je, aby co nejvíce lidí dobrovolně a uvědoměle dodržovalo zákony a plnilo své povinnosti v duchu jednoty práv a povinností. Proti těm, kteří zákony a předpisy porušují, se musí uplatnit postih v souladu se zásadou, že žádné porušení práva nesmí zůstat nepostižené. Vždy však je třeba vážit míru postihu a pečlivě zkoumat, jaké výchovné opatření použít.

Vláda se stavem socialistické zákonnosti zabývá pravidelně a v současné době od orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudů očekává důsledné prosazování zásady socialistické spravedlnosti. Vyžaduje od nich, aby byly garanty spravedlivého rozhodování, jednotného výkladu a uskutečňování právního řádu na celém území, stejné spravedlnosti v každém kraji, okrese a místě.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat kriminalitě jako nejzávažnější formě porušování zákonnosti. Zpráva generálního prokurátora o stavu zákonnosti ukazuje základní problémy kriminality v naší společnosti a správně orientuje pozornost na odstranění příčin a podmínek trestné činnosti. Zvlášť vyzvedá ochranu ekonomiky a do popředí staví důrazný postih a odčerpání neoprávněného majetkového prospěchu s tím, že boj s těmito jevy musí být věcí celé společnosti, neboť jinak nemá naději na úspěch.

Také v justici naše ministerstvo i Nejvyšší soud ČSR kladou důraz na další upevňování zákonnosti. Pozornost věnují především kvalitě rozhodování, která je nedílnou součástí práce soudů, především rychlosti řízení i preventivně výchovného působení na občany.

V posledních letech byla důsledná pozornost věnována zejména rychlosti vazebního řízení v souladu s požadavkem, aby osobní svoboda obviněného před jeho odsouzením byla omezena jen v odůvodněných případech a na dobu co nejkratší. Můžeme konstatovat, že okresní soudy již pracují bez vazeb dlouhodobějších a zkrátila se i délka vazeb v agendě první stolice krajských soudů, kde jsou nejzávažnější věci a tudíž i nejobtížnější. poznatky odvolacích senátů krajských soudů, Nejvyššího soudu ČSR i kontrolních orgánů ministerstva spravedlnosti svědčí o tom, že rozhodování soudů z hlediska kvality má vzestupnou úroveň. Je zde však řada rezerv. Cestu ke zvyšování kvality práce vidíme i v důslednější vzájemné prověrce postupu v přípravném i soudním řízení. Vedeme soudy k tomu, aby důsledně posuzovaly odůvodněnost postavení obviněného před soud, důvodnost vazeb apod. Stejnou náročnost očekáváme od prokurátorů vůči soudům. Důsledná vzájemná prověrka činnosti orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudu může podstatněji ovlivnit kvalitu práce, přispět k upevnění zákonnosti v trestním řízení.

Důležité úkoly pro soudy i další orgány vyplývají z dopisu PÚV KSČ k prohloubení boje proti porušování zákonnosti, morálky a disciplíny. Vláda ČSR pravidelně hodnotí výsledky plnění přijatého souboru opatření, kterým byly uloženy resortům konkrétní úkoly při postihování případů neoprávněného obohacování a postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů. Přes celou řadu přijatých opatření k upevňování zákonnosti, prohloubení kontroly a zvyšování hospodárnosti se však stále nedaří v celé šíři čelit vzniku a trvání některých negativních jevů. Usnesením vlády ČSSR i usnesením vlády ČSR z letošního roku bylo nutno konstatovat, že v praxi stále přetrvává řada kritizovaných negativních jevů, že v řadě organizací dochází k získávání neoprávněného osobního prospěchu a obohacování na úkor majetku nás všech, nehospodárnostem, porušování zákonnosti, kázně a morálky. Předsednictvo ÚV KSČ na svém zasedání v červenci letošního roku znovu zdůraznilo aktuálnost tohoto dopisu a připravují se opatření, aby úkoly stanovené usnesením vlády byly důsledněji plněny.

Při ukládání trestů je rozhodující pozornost zaměřena na docílení účelu trestu především tresty nespojenými s odnětím svobody. Zhruba 30 % odsouzených osob jsou ukládány tresty odnětí svobody podmíněně odložené a 22 % tvoří podíl uložených trestů nápravného opatření.

Důrazný je postih pachatelů závažných trestných činů, trestných činů rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, násilných trestných činů a všech deliktů spáchaných recidivisty. Orientujeme soudy k tomu, aby svou činností rozhodněji přispívaly k upevňování pořádku, kázně a disciplíny.

Soudy více než v minulosti ukládají tresty majetkové povahy, zejména tresty peněžité, které slouží především k odčerpání neoprávněného majetkového prospěchu. Nesmí jít jen o symbolickou represi, ale o postih, který je v plném souladu se zákonným účelem trestu. Z toho důvodu se také v připravované novele trestně-právních předpisů počítá se zvýšením horní hranice tohoto trestu, a to na dvojnásobek. Ke změně dojde i při vymáhání tohoto trestu tak, že pokud odsouzený nezaplatí, odpyká bez dalšího trest odnětí svobody určený jako trest náhradní. To bude brzdou pro snahy zašantročit získaný neoprávněný prospěch a účel trestu fakticky mařit jeho dlouhodobým splácením.

Dosažený stupeň rozvoje naší společnosti umožňuje, aby část společensky méně závažných jednání byla vyřizována mimosoudně v jednodušším a účinnějším řízení. Návrh připravované novelizace předpokládá, že většina přečinů a několik vybraných trestných činů, jejichž společenská nebezpečnost nevyžaduje soudní postih, budou kvalifikovány jako přestupky a budou o nich rozhodovat komise národních výborů. Celní přestupky budou projednávat celní orgány a trestné činy opilství dopravní inspektoráty VB. Dosavadní přečin proti pracovní kázni bude vyřizován přímo na závodech jako porušení pracovní kázně podle zákoníku práce. K zajištění účinnějšího postihu těchto přestupků se navrhují podstatně citelnější sankce majetkové povahy (pokuta až do výše 20 000 Kčs, propadnutí věci, zákaz činnosti až na 2 roky apod.). Činnost tohoto druhu spáchaná recidivisty bude i nadále před řádnými soudy.

Tyto legislativní záměry jsou součástí přípravy širší novely trestního práva hmotného a procesního. Cílem navrhovaných úprav je přizpůsobit právní stav v této oblasti současným společenským podmínkám a reagovat i na vývoj v nejbližší budoucnosti. Toho se chce dosáhnout jednak stanovením správné míry trestní represe podle rozsahu a intenzity celkové kriminality i jejích jednotlivých druhů tak, aby boj proti ní byl v zájmu ochrany společnosti co nejúčinnější, jednak zjednodušením a zrychlením trestního řízení, aby pachatelé trestné činnosti byli postaveni před soud v co nejkratší době a zvýšil se tak i účinek ukládaných trestů.

Připravovaný návrh předpokládá hlubší diferenciaci trestní represe. Chceme samozřejmě i do budoucna postihovat daleko přísněji případy recidivy a případy závažné kriminality. Na nové společenské podmínky návrh reaguje i vytvářením nových skutkových podstat trestných činů. Jde především o rozšíření postihu toxikomanie a jednání s ní souvisejících, o ochranu životního prostředí před činy, které je narušují nebo poškozují, o zavedení speciálního postihu vandalismu a vytvoření zvláštních skutkových podstat trestných činů v oblasti dopravy, samozřejmě se změnami skutkových podstat hospodářských trestných činů v souladu s přestavbou naší ekonomiky.

Příprava novely trestního řádu sleduje podstatné zjednodušení dnes poměrně složité úpravy tzv. předsoudního stadia trestního řízení, upuštění od některých formálních náležitostí, které nejsou nezbytné z hlediska zjištění skutečného stavu věci a zákonných práv na obhajobu, prohloubení účasti pracujících na trestním řízení, podrobnější stanovení podmínek, za kterých se provádějí důkazy a přesnější úpravu zákonných podmínek vazby. Zrušení kategorie přečinů umožňuje zjednodušit přípravné řízení tak, že bude mít nadále jen dvě formy - vyhledávání nebo vyšetřování, což posílí garance zachování zákonnosti mj. i tím, že dozor prokurátora bude zahrnovat všechny oblasti přípravného řízení.

Soudružky a soudruzi, také v oblasti občanskoprávní, tj. ve vztazích mezi občany navzájem a mezi občany a organizacemi, stále zjišťujeme řadu poruchových jevů. Za poslední léta jsme u soudů zaznamenali dosti výrazný nárůst občanskoprávních sporů (od roku 1980 o 35 %). Jde zejména o spory ze služeb, které představují za rok 1986 39,5 % agendy, spory bytové 18,2 %, spory pracovněprávní 11,8 %. Hlavní příčinou nárůstu je nekázeň a malá disciplinovanost občanů, kteří neplní své závazky, ale také problémy v kvalitě a rychlosti prováděných služeb. Promítají se zde rovněž problémy v práci hospodářských organizací.

Trvajícím nárůstem občanskoprávních sporů a z něho vyplývajícími negativními jevy se zabýval stranický orgán i naše vláda. Bylo zdůrazněno, že růst občanskoprávních sporů je nežádoucí jev, kterému je třeba čelit. Přijatá opatření směřují především k předcházení konfliktům v těchto vztazích, zejména mezi organizacemi a občany, případně k řešení již vzniklých sporů mimosoudní cestou. V plnění těchto usnesení je však řada mezer a předpokládané účinky se dosud výrazně neprojevily.

Občané často vyslovují nespokojenost s rychlostí vyřizování svých soudních sporů a musím konstatovat, že i my s rychlostí řízení v této oblasti spokojeni nejsme. Vedle objektivních příčin, jako je rychlejší nárůst soudní agendy než nárůst počtu pracovníků, spočívá jedna z příčin v tom, že často v soudním řízení řešíme nejen složité, ale i velmi jednoduché věci. Neplacení nájemného, neplacení poplatků ze zapůjčení televizoru, nezaplacení 100+1 Kčs černého pasažéra v hromadné dopravě je vymáháno stejně složitě jako může být řešena náhrada škody až do 5000 Kčs. Proto vedle dalších opatření organizačních uvažujeme i o legislativních námětech na další zjednodušení řízení v těchto vpravdě bagatelních věcech tak, aby pouhé podání u soudu bylo dokladem k provedení srážky ze mzdy. Pochopitelně pouze v případě, že dlužník nevznese námitky k soudu. To by umožnilo rychle řešit věci jednoduché a urychlit vyřízení věcí složitých.

V popředí naší pozornost bude i nadále upevňování rodinných vztahů a péče o výchovu a výživu dětí. XVII. sjezd KSČ postavil problematiku rodiny do popředí s tím, že pevná rodina patří k významným oporám společnosti. Zájem společnosti na upevňování rodiny vyžaduje vedle zabezpečování materiální základny soustředit se na výchovu občanů k manželství a rodičovství. Hlavní úlohu v této oblasti musí sehrát především výchova v rodině, ve škole, ale i ovzduší na pracovištích a ve společnosti.

Upevnění rodiny, zabezpečení řádné výchovy a výživy dětí věnují stálou pozornost i orgány národních výborů. U všech okresních národních výborů jsou ustaveny manželské a předmanželské poradny, které ovlivňují výchovu k manželství a rodičovství. Dosavadní úsilí však nestačí. Jak ukazují údaje, počet návrhů na rozvod manželství se stále zvyšuje. V roce 1986 bylo podáno 41 209 těchto návrhů a jen za I. pololetí letošního roku 21 617 návrhů.

Od soudů požadujeme, aby nedávaly průchod lehkomyslnému vztahu k manželství a rodině a aby manželství rozvedly jen tehdy, jsou-li splněny všechny zákonné podmínky. O odpovědném přístupu k plnění tohoto úkolu svědčí skutečnost, že podíl případů, kdy manželství bylo rozvedeno, se snižuje. V roce 1970 činil 90 %, v roce 1986 již pouze 75 %. To svědčí o daleko citlivějším postupu soudů. Alarmující je však skutečnost, že v 72 % rozvedených manželství byly nezletilé děti. Ročně projednáváme před soudy problémy týkající se téměř 120 000 dětí.

Působení soudu na usmíření manželů bývá málo úspěšné proto, že manželství je již značně rozvráceno. Významnou povinností soudu proto musí být postarat se o dobré podmínky pro výchovu a výživu dětí po rozvodu. Ochrana jejich zájmů vyžaduje, aby soudy v úzké spolupráci s orgány péče o rodinu a děti národních výborů odpovědně rozhodovaly, komu bude dítě dáno do výchovy a aby výrok o výživném vyjadřoval i právo dítěte podílet se na životní úrovni rodičů. A zde se budeme muset vážně zamyslet i nad dosavadní právní úpravou, zda umožňuje skutečně optimální ochranu práv dětí v případě rozvodu jejich rodičů. Vždyť úprava poměrů, jako je otázka majetku, bytu, opakované projednávání výchovy a výživy se prakticky děje až po rozvodu. Chceme tedy, aby tento problém byl řešen nově legislativně tak, aby lidé před rozvodem si řádně upravili své vztahy majetkové, bytové, výchovné atd., abychom tak zabezpečili klidné prostředí pro výchovu a výživu nezletilých dětí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP