Velkou pozornost věnujeme finančnímu krytí
investičních potřeb. Celkové investice
v hospodářství řízeném
vládou České socialistické republiky
budou v roce 1987 činit 66,4 mld Kčs. Státní
rozpočet se na jejich financování ve sféře
státních organizací podílí
více než třetinou. V souladu s principem chozrasčotní
odpovědnosti bude převážná část
kryta z vlastních zdrojů. Část investic
hospodářských organizací hodláme
zaplatit z prostředků, které budou vytvořeny
nad plán a z těch, jež zůstaly z minulých
let.
Naše vláda soustavně a promyšleně
dbá na to, aby dlouhodobé nedostatky investiční
výstavby, zejména vysoká rozestavěnost
a zvyšování nákladů, byly postupně
a hlavně energicky odstraňovány. Trváme
na tom, aby přínosy nových kapacit byly do
plánu zahrnovány v souladu se schválenými
termíny dokončení, náběhovými
křivkami a projektovanými parametry. Nebudeme lhostejně
přihlížet k ledabylému postoji některých
investorů, k projevům netečnosti a nezájmu
o věc. Nikdo z nich nemůže spoléhat,
že se snad vyhne výraznému postihu, a to jak
organizace, tak i jednotlivec. Zkrátka - tlak na zvýšení
pořádku, disciplíny a organizovanosti bude
i nadále provázet naši řídící,
organizátorskou i kontrolní činnost.
V roce 1987 budeme pokračovat v uskutečňování
programu intenzifikace oprav, údržby a modernizace
základních prostředků. Jde o akce
s rychlou návratností, o akce, které podporují
dynamiku ekonomického rozvoje. Ve státním
rozpočtu na rok 1987 je na tento účel připraveno
800 mil. Kčs. Klademe důraz na to, aby tato částka
byla využita opravdu efektivně, v souladu s aktuálními
úkoly hospodářské politiky, aby akce
byly řádně připraveny a věcně
zajištěny. Máme především
zájem na neustálém zvyšování
podílu kvalitních, technicky dokonalých a
moderních výrobků, tedy o takové zboží,
které vyhovuje rostoucím nárokům domácích
i zahraničních zákazníků.
Zvláště při vývozu zboží
do zahraničí nesmíme pouštět
se zřetele, že jeho kvalita je dokladem naší
technické, ekonomické i kulturní vyspělosti.
Zvyšování efektivního vývozu
vytváří prostor pro prohlubování
našich ekonomických vztahů se socialistickými
státy, zejména se Sovětským svazem
a pro rozšíření výměny
zboží i s ostatními zeměmi. Je v tom
i jedna z reálných cest k využívání
výsledků světového vědeckotechnického
rozvoje ve prospěch naší ekonomiky a společnosti.
Ve státním rozpočtu klademe důraz
na hospodárnost a předvídavé vynakládání
prostředků. Nemůžeme pasivně
přihlížet ke stále se vyskytujícím
případům plýtvání, ztrát,
neuvážlivého zacházení se svěřenými
prostředky. Donekonečna se přece nedají
jenom konstatovat rozdíly vyvolané slabým
řízením či neschopností získat
zájem a probudit iniciativu lidí. Tyto nedostatky
nejednou ke škodě věci i nás samotných
snižují převažující pozitiva.
Ti, kteří tyto vazby nechápou, musí,
jak se říká, na vlastní kůži
pocítit hmotné a morální dopady. Také
v tomto ohledu chceme využít všech možností
platných finančních nástrojů.
Velkou pozornost věnuje vláda České
socialistické republiky vývoji zásob. Státní
rozpočet stanoví proti plánu na rok 1986
zrychlení doby obratu o 1,42 dne, což představuje
relativní úsporu téměř 1 mld
Kčs. Ministerstvu průmyslu České socialistické
republiky byl uložen úkol, aby absolutní stav
i při zvýšení výkonů zůstal
na úrovni plánu roku 1986. Velmi nízký
přírůstek zásob se uvažuje ve
stavebnictví. Růst zásob v zemědělství
je spjat s žádoucím vytvořením
krmivových rezerv. Ve vnitřním obchodě
jej spojujeme s tlakem na zlepšení jejich struktury,
jak to odpovídá principu uspokojování
stále rostoucí a náročnější
poptávky obyvatel.
Soudružky a soudruzi, základním úkolem
hospodářské a sociální politiky
strany je zvyšování životní úrovně
našich lidí. Posilování jejich životních
a sociálních jistot. Vytváření
stále příznivějších podmínek
pro harmonický rozvoj člověka.
V příštím roce vzrostou příjmy
obyvatelstva o 2,2 %. Maloobchodní obrat se zvýší
o 2,3 % a bude činit 213,4 mld Kčs.
Na hlavní odvětví společenské
spotřeby poskytneme ze státního rozpočtu
a z rozpočtů národních výborů
104,1 mld Kčs, a to je o 1,7 % více než letos.
Na jednoho obyvatele připadá tak v průměru
přes 10 tis. Kčs.
Nejvíce prostředků vynakládáme
na sociální zabezpečení skoro 63 mld
Kčs. Vyplácíme téměř
2,9 miliónů důchodů. Na nemocenské
dávky vyčleňujeme 18,3 mld Kčs. Přímá
pomoc rodinám s dětmi a podpora populace si vyžádají
bezmála 12 mld Kčs.
Nejdynamičtější složkou společenské
spotřeby jsou neinvestiční výdaje
na zdravotnictví. Na tyto účely pamatujeme
s téměř 20 miliardami Kčs. Přispíváme
tak k zajištění plánovaných úkolů
rozvoje zdravotní péče, zvláště
ambulantních forem, a k naplňování
celospolečenských zdravotnických programů.
Zároveň vytváříme finanční
předpoklady pro uskutečňování
vládou schváleného generelu rozvoje pražského
zdravotnictví. pro úplnost chci ještě
dodat, že výdaje na léky a zdravotnický
materiál se zvyšují o 8 %.
Na potřeby školství je určeno 17,8 mld
Kčs. Můžeme tak pokračovat v upevňování
materiálních předpokladů komplexního
vzdělávání a výchovy dětí
a mládeže. Na další zavádění
programu elektronizace výchovně vzdělávacího
procesu do praxe počítáme s částkou
přesahující 144 mil. Kčs.
Na rozvoj kultury jsme vyhradili 3,5 mld Kčs. Určeny
jsou k financování provozu kulturních zařízení
a směřují také k zajištění
rekonstrukcí historických a kulturních památek.
Jako příklad mohu uvést přestavbu
Veletržního paláce na Galerii moderního
umění, Trojský zámek, areál
Ungeltu, Národní památník na Žižkově,
Památník Lidice, městské památkové
rezervace Kutná Hora, Tábor, Český
Krumlov, Olomouc. Z divadel rekonstruujeme Tylovo divadlo v Praze,
Hudební divadlo v Karlíně, divadlo Zdeňka
Nejedlého v Ústí nad Labem a další.
V souvislosti s pokračujícím rozvojem naší
socialistické společnosti se dále zvyšuje
objem a kvalita společenské spotřeby. Tento
nárůst přirozeně chápeme jako
významný přínos pro tvorbu socialistického
životního stylu. Zároveň ovšem
požadujeme, aby obrovské prostředky vynaložené
na společenskou spotřebu, byly využívány
účelně a nebylo s nimi plýtváno.
Aby přinášely co nejvíce užitku
jak jednotlivcům, tak i celé společnosti.
Nedílnou součástí úsilí
vlády České socialistické republiky
o růst životní úrovně je péče
o kvalitu životního prostředí. Rozpočtový
výhled na léta 1986 - 1990 předpokládá,
že prostředky na ekologické investice se proti
minulé pětiletce zhruba zdvojnásobí.
Rok 1987 znamená výrazný krok tímto
směrem. Kromě akcí, s nimiž bezprostředně
počítá státní plán,
využijeme možností, které má Státní
fond vodního hospodářství a Fond ochrany
ovzduší. Na zlepšování životního
prostředí orientujeme též akci "Z".
Vláda věnuje soustavnou a řekl bych naléhavou
pozornost rozvoji území při západní
hranici státu a zlepšování životních
podmínek jeho obyvatel. Zvyšují se příspěvky
na individuální bytovou výstavbu a na modernizaci
rodinných domků. Jsou posilovány výdaje
na školství, zdravotnictví, dopravu a jiná
odvětví. Na akci "Z" poskytujeme navíc
60 mil. Kčs. Celkově jsou pro západní
pohraničí ve státním rozpočtu
na rok 1987 vyčleněny dodatečné prostředky
ve výši 385 mil. Kčs.
Vážené soudružky a vážení
soudruzi, při naplňování linie XVII.
sjezdu KSČ zaujímají nezastupitelné
postavení národní výbory. Jejich činnost,
pevně spjatou s velikou pravomocí i rozsáhlými
povinnostmi, vláda všestranně podporuje. Plně
si uvědomujeme náročnost jejich práce.
Doceňujeme také zásadní úlohu,
kterou sehrávají v politickém a hospodářském
rozvoji státu. Vážíme si dobrých
výsledků a také iniciativy, která
zejména v posledních letech prokazatelně
vzrostla. S uznáním přijímáme
odpovědný přístup národních
výborů k růstu jejich pravomoci.
příjmy a výdaje rozpočtů národních
výborů budou v roce 1987 vyrovnané a dosáhnou
objemu 89,0 mld Kčs. Z toho 47,6 % bude kryto jejich vlastními
rozpočtovými příjmy a zbytek bude
hrazen dotacemi a subvencemi ze státního rozpočtu
České socialistické republiky.
V roce 1986 jsme výrazně zvýšili finanční
soběstačnost národních výborů,
zejména převedením části výnosu
daně ze mzdy do jejich příjmů. Rozšířením
vlastní příjmové základny jsme
zvětšili prostor pro všestrannější
aktivitu, pro posílení jejich zájmu o promyšlenější
a rychlejší tvorbu zdrojů, potřebných
k financování hospodářského
a sociálního rozvoje územních celků.
Současně požadujeme jejich uvážlivé
a hospodárné využití. V roce 1987 vytváříme
lepší podmínky pro uskutečňování
volebních programů Národní fronty.
Není sporu o tom, že význačné
místo v této sféře má akce
"Z". Spatřujeme v ní výrazný
doklad vpravdě socialistické iniciativy pracujících
a sepětí národních výborů
s občany. Nutno dodat, že plánovaný
objem její investiční části
činí 2, 5 mld Kčs a její neinvestiční
části dalších 0,5 mld Kčs.
Úkoly zaměřujeme na řešení
nejaktuálnějších místních
problémů. především na budování
ekologických staveb, zejména vodohospodářských,
nových provozoven služeb, školských a
výchovných zařízení, objektů
sloužících obchodu a cestovnímu ruchu
a na rozšiřování a zkvalitňování
materiálně technické základny sociálních
a zdravotnických institucí. Přitom budeme
od národních výborů vyžadovat
podstatné zlepšení přípravy jednotlivých
staveb.
Velký význam při finančním
zabezpečení akce "Z" má sdružování
prostředků. Víme, kolik obtíží
prosazování tohoto principu provázelo. Nechyběly
ani výmluvy, ani projevy pohodlnosti a nezájmu.
I proto přikládáme značnou důležitost
letošní novelizaci příslušného
předpisu, který umožňuje, aby se všechny
organizace v daném územním celku bez ohledu
na organizační podřízenost nyní
daleko více než předtím podílely
na tvorbě životního prostředí
a řešení místních problémů.
Nutno usilovat o to, aby k využití nových možností
byly v příslušných organizacích
vytvářeny i potřebné finanční
zdroje.
Nedílnou součást úsilí vlády
o rozvoj životní úrovně tvoří
bytová výstavba. Státní rozpočet
vychází z toho, že v roce 1987 budou zahájeny
54 692 byty a dokončeno 48 158 bytů.
Na financování komplexní bytové výstavby
poskytneme ze státního rozpočtu 9,4 mld Kčs,
na družstevní bytovou výstavbu 2,7 mld Kčs
a na individuální výstavbu 0,8 mld Kčs.
Finančně budeme podporovat i modernizaci stávajícího
bytového fondu. V řídící a
organizátorské aktivitě klademe důraz
na efektivní využívání vynakládaných
prostředků, důsledné plnění
výstavby objektů technické a občanské
vybavenosti, včasné a rovnoměrné dokončování
bytů v potřebné kvalitě a jejich rychlé
předávání uživatelům.
Úkoly z toho plynoucí vytvářejí
směry dalšího postupu. O jejich správnosti
není pochyb a také z nich nebudeme nikomu nic slevovat.
Státní rozpočet rovněž plně
zabezpečuje plánované záměry
v údržbě, běžných a velkých
opravách silniční sítě. Mohu
odpovědně prohlásit, že prostředky
na tyto účely jsou v souladu se státním
plánem zajištěny.
I když se v práci místních zastupitelských
sborů mnohé zlepšilo a zvýšila
se její cílevědomost a účinnost,
stále ještě přetrvávají
nedostatky. Vidíme je zvláště v organizaci
a řízení placených služeb. Jde
zejména o nízkou kvalitu, dlouhé dodací
lhůty, nevhodnou otevírací dobu provozoven.
Opodstatněné výhrady jsou i k veřejnému
stravování, městské hromadné
dopravě a spokojeni nemůžeme být ani
s veřejně prospěšnými službami.
Letos zvolené národní výbory, jejich
poslanci, aktivisté i pracovníci by měli
činnost na těchto úsecích lépe
organizovat a cílevědoměji kontrolovat. Vždyť
úroveň v těchto oblastech je výmluvnou
vizitkou účinnosti jejich celkového působení.
Soudružky a soudruzi, ve zprávě přednesené
na XVII. sjezdu KSČ kritizoval generální
tajemník ÚV KSČ s. Husák neúměrně
vysokou administrativní náročnost řídícího
procesu Názorných příkladů
vidíme kolem sebe dost. Vláda České
socialistické republiky již přijala některá
opatření ke snížení administrativy
a připravuje další. V současné
době jsou projednávány konkrétní
přístupy ke zjednodušení na úseku
národních výborů.
V přípravě státního rozpočtu
na rok 1987, jak jsem již uvedl, jsme důsledně
vycházeli z pětiletého rozpočtového
výhledu. Proto také nebyly od resortů a krajských
národních výborů v letošním
roce požadovány vlastní návrhy finančních
plánů a rozpočtů.
Usilujeme o zvýšení samostatnosti a posílení
odpovědnosti jednotlivých orgánů řízení
za hospodaření s rozpočtovými prostředky.
Chceme při zachování všech hledisek
hospodárnosti a účelnosti rozpočtový
proces systematicky zjednodušovat. Docílit mimo jiné
toho, aby vzrostla odpovědnost resortů a krajských
národních výborů za maximální
tvorbu rozpočtových zdrojů i účelné
a úsporné vynakládání rozpočtových
výdajů.
V rámci zdokonalování soustavy řízení
hledáme ve spolupráci s federálními
orgány možnosti dalšího zjednodušení
finančně právních předpisů,
a to ještě v této pětiletce.
Snižování administrativní náročnosti
nepovažujeme za jednorázovou akci, ale chápeme
ji jako trvalou součást naší každodenní
práce.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, splnění úkolů roku
1987 vyžaduje na všech úsecích upevnit
kázeň a organizovanost. Počítáme
s rozvojem iniciativy pracujících, zaměřené
na zvládnutí těchto úkolů.
Přípravy k důstojnému uvítání
70. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce budou podněcovat další
rozvoj aktivity v celé společnosti. Tvůrčí
úsilí pracujících je projevem důvěry
politice Komunistické strany Československa, důkazem
odhodlání ji aktivně naplňovat. Je
třeba následovat takový příklad,
jakým je Pražská výzva, orientovaná
na využívání intenzifikačních
faktorů rozvoje a všestranného konkrétního
zhodnocování poznatků vědy a techniky
v praxi. Jít po nových cestách, neformálně,
čestně a s tvůrčím uvědoměním.
Vycházíme vstříc náročným
požadavkům. Jsme si vědomi toho, že jejich
naplnění je spjato s rostoucí efektivností
a kvalitou v řídící praxi všech
orgánů. Náročnost, která z
této zásady vyplývá, vyžaduje
od jednotlivců a kolektivů především
důslednost a rozhodnost při prosazování
celospolečenských zájmů.
Na nedávném 4. zasedání ÚV
KSČ generální tajemník ÚV KSČ
soudruh Husák zdůraznil, cituji: "Zájmy
našeho lid, potřeby naší společnosti,
naše účast v boji za mír a pokrok ve
světě - to vše vyžaduje důsledně
uskutečňovat cíle vytyčené
XVII. sjezdem. Máme politické a sociální,
materiální a intelektuální zdroje
pro jejich plnění.. Rozhodující nyní
je všech možností plně využít
k urychlení sociálně ekonomického
rozvoje. Nevyhnutelným předpokladem k tomu je dosáhnout
zásadního obratu, skutečného přelomu
v myšlení a v přístupu k úkolům
v duchu XVII. sjezdu. Zejména řídící
orgány a vedoucí pracovníci na všech
úsecích si musí s plnou naléhavostí
uvědomit, co od nich doba vyžaduje a podle toho jednat."
Soudružky a soudruzi, záměry, které
obsahuje státní rozpočet a rozpočty
národních výborů na příští
rok, nejsou snadné. Vyžádají si mnoho
úsilí, poctivou a kvalitní práci ve
výrobní i nevýrobní sféře.
Splnění těchto úkolů je spjato
se soustavným získáváním lidí,
s jejich pochopením a pomocí. Vyžaduje jejich
přemýšlivost, odpovědnost, nápaditost,
odvahu a rozvíjení tvořivých přístupů.
Jsem přesvědčen, že v této prověrce
politické vyspělosti, odborné zdatnosti a
zkoušce vlastních schopností čestně
obstojíme.
Vláda České socialistické republiky
očekává, že obdobně jako v minulosti
nalezne v tomto úsilí i u vás - poslanců
nejvyššího zákonodárného
orgánu České socialistické republiky
činorodé porozumění a podporu.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, doporučuji, aby Česká
národní rada předložený návrh
státního rozpočtu České socialistické
republiky na rok 1987 schválila. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru financí soudruhu Nikodýmovi za odůvodnění
návrhu.
Prosím, aby zprávu o výsledku jednání
výborů ČNR k návrhu státního
rozpočtu České socialistické republiky
podal společný zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek.
Zpravodaj poslanec Miroslav Mrázek: Vážené
soudružky poslankyně, vážen soudruzi poslanci,
vážení hosté, dnešním projednáním
vládního návrhu zákona ČNR
o státním rozpočtu ČSR na rok 1987
završujeme proces, během kterého všechny
výbory projednaly v souladu s přikázáním
návrh rozpočtu jednotlivých kapitol státního
rozpočtu na rok 1987 i výsledky finančního
hospodaření v letošním roce. Tím
jsme si vytvořili širokou poznatkovou základnu,
ze které můžeme čerpat při posuzování
předloženého vládního návrhu.
Především je možné konstatovat,
že předložený návrh rozpočtu
vychází ze schváleného státního
plánu, který s výjimkou oblasti investic
finančně zabezpečuje. Má přitom
podle našeho názoru některé rysy, které
ve spojení s celkově značnou náročností
plánu mohou nakonec vést k tomu, že realizace
státního rozpočtu bude probíhat v
podstatně jiné struktuře, než je založeno
v navrhovaném zákoně.
Letošní výsledky finančního hospodaření
ukazují, že se nedaří naplňovat
základní záměr - vytvářet
efektivně v chozrasčotní sféře
dostatečné zdroje na pokrytí všech plánovaných
potřeb. Již v loňském roce se tyto tendence
projevily a státní hospodářské
organizace nevytvořily plánované zdroje.
Mobilizací ostatních nadplánovaných
příjmů se však podařilo zajistit
potřebnou finanční rovnováhu státního
rozpočtu ČSR. Letos je situace ještě
složitější a vytyčené úkoly
pro příští rok o to náročnější.
Chtěl bych. to na některých číslech
dokumentovat.
Letošní rozpočet v souladu se schválenými
úkoly státního plánu stanoví
meziroční úkol v dynamice tvorby zisku ústředně
řízeným státním hospodářským
organizacím ve výši 13 %. Za tři čtvrtletí
t.r. bylo dosaženo pouze 5,4 % a celoroční
úkol nebude zřejmě splněn. Přitom
předložený návrh rozpočtu stanoví
pro příští rok další meziroční
nárůst o 12,8 % na úroveň platného
rozpočtu. V tom je nejvyšší dynamika zakotvena
pro ministerstvo průmyslu, a to 17 %. Tento resort ale
dosáhl proti celoročnímu úkolu v přírůstku
zisku, který pro letošní rok činí
21,2 %, zatím pouze přírůstek 3,7
%. Jenom pro srovnání bych chtěl uvést,
že za léta 1983-85 měl resort průměrný
přírůstek zisku ve výši 10,6
%.