Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Marie Jarošová,
Oldřich Burský a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky místopředsedové vlády Ladislav
Adamec, Zdeněk Krč, Jaroslav Tlapák,
ministr financí Jiří Nikodým,
ministryně práce a sociálních věcí
Nasťa Baumruková, ministr školství
Milan Vondruška, ministr kultury Milan Klusák,
ministr zdravotnictví Jaroslav Prokopec, ministr
spravedlnosti Antonín Kašpar, ministr vnitra
Josef Jung, ministr stavebnictví Karel Polák,
ministr zemědělství a výživy
Ondřej Vaněk, ministr lesního a vodního
hospodářství František Kalina,
ministr obchodu Josef Ráb, ministr-předseda
Výboru lidové kontroly Jan Motl, ministři
Karel Löbl a Vladimír Šimek.
167 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji 3. schůzi České národní
rady a všechny vás srdečně vítám.
Především mi dovolte, abych přivítal
mezi námi všechny členy vlády České
socialistické republiky a zároveň omluvil
jejího předsedu soudruha Josefa Korčáka,
který je na služební cestě v zahraničí.
Srdečně mezi námi vítám člena
předsednictva Slovenské národní rady
a předsedu jejího ústavně právního
výboru soudruha Andreje Bajcuru. (Potlesk.)
Vítám zároveň všechny představitele
ústředních orgánů České
socialistické republiky, všechny hosty, kteří
se účastní našeho jednání.
Můžeme, soudružky a soudruzi, přistoupit
ke schválení pořadu dnešní schůze.
Předsednictvo ČNR se 11. září
1986 usneslo doporučit vám návrh pořadu
tak, jak je uveden na pozvánce. Je to
1. vládní návrh zákona ČNR
o České zemědělské a potravinářské
inspekci /tisk 9 a 20/,
2. vládní návrh zákona ČNR
o České obchodní inspekci /tisk 10 a 21/,
3. vládní návrh zákona ČNR,
kterým se doplňuje zákon č. 40/1956
Sb., o státní ochraně přírody,
ve znění zákona ČNR. č. 96/1977
Sb., o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství
/tisk 11 a 22/,
4. vládní návrh zákona ČNR
o umělém přerušení těhotenství
/tisk 12 a 23/,
5. návrh ústavně právního výboru
ČNR na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce
/tisk 17/,
6. návrh předsednictva ÚV NF ČSR na
volbu některých soudců z povolání
k soudům České socialistické republiky
(tisk 18) a
7. zpráva předsedy ČNR o činnosti
předsednictva ČNR za dobu od 3. 7. do 20. 10. 1986.
Máte, soudružky a soudruzi, k tomuto návrhu
nějaké připomínky, doplňky,
dotazy? /Nebyly./
Konstatuji, že ve schůzi je přítomno
167 poslanců ČNR a Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Kdo, soudružky a soudruzi, souhlasí s předloženým
pořadem našeho jednání, nechť zvedne
ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Tím jsme schválili pořad naší
schůze.
Navrhujeme, soudružky a soudruzi, aby ještě před
jeho projednáváním složil ústavou
předepsaný poslanecký slib poslanec Josef
Marušák, který byl na prvních dvou schůzích
České národní rady omluven.
Soudruhu poslanče, slib složíte podáním
ruky a slovem "slibuji", a to po přečtení
ústavní formule slibu.
Prosím soudružku místopředsedkyni Marii
Jarošovou, aby přečetla formuli slibu. /Shromáždění
povstává./
Místopředsedkyně Marie Jarošová:
Slibuji na svou čest a svědomí, že budu
věren Československé socialistické
republice, České socialistické republice
a věci socialismu. Budu dbát vůle a zájmu
lidu, řídit se Ústavou a ostatními
zákony Československé socialistické
republiky a pracovat k tomu, aby byly uváděny v
život.
Poslanec Josef Marušák: Slibuji.
Soudružky a soudruzi poslanci, můžeme nyní
přistoupit k projednávání prvního
bodu pořadu schůze, kterým je
(vládní návrh zákona tisk 9, společná
zpráva výborů tisk 20).
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním vládního
návrhu zákona ministra zemědělství
a výživy ČSR soudruha Ondřeje Vaňka,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr Ondřej Vaněk: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vláda ČSR vám předkládá
k projednání vládní návrh zákona
ČNR o České zemědělské
a potravinářské inspekci.
Jedním z úkolů vyplývajících
ze závěrů XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa je zabezpečování
soustavného zvyšování úrovně
uspokojování životních potřeb
obyvatelstva jakostními a zdravotně nezávadnými
potravinami a ostatními předměty běžného
užívání.
Realizace tohoto úkolu klade zvýšené
nároky na výrobní sféru, nemalou měrou
však k ní přispívá i kontrola
prováděná specializovanými státními
orgány.
Současná právní úprava kontroly
jakosti zemědělských a potravinářských
výrobků, vycházející ze zákona
122/62 Sb. o Státní zemědělské,
potravinářské a obchodní inspekci,
přestala, v souvislosti s rozvojem společenských
vztahů v této oblasti, plnit v celém rozsahu
své společenské poslání, a
proto bylo přistoupeno k úpravě nové.
Návrh obdobného zákona projednala i Slovenská
národní rada.
Navrhovaná úprava počítá, na
rozdíl od dosavadní, s vytvořením
jedné organizace zaměřené výlučně
na kontrolu jakosti zemědělských a potravinářských
výrobků. V jejím rámci a se zřetelem
k dělbě práce mezi příslušnými
resortními orgány se inspekce bude výhledově
zabývat též zjišťováním
přítomnosti cizorodých látek v poživatinách
rostlinného původu. Zatímco do působnosti
Ústředního kontrolního a zkušebního
ústavu zemědělského bude spadat kontrola
výskytu cizorodých látek v půdě
a do působnosti orgánů Státní
veterinární služby výskytu cizorodých
látek v krmivech a poživatinách živočišného
původu.
Působnost zemědělské a potravinářské
inspekce se cílevědomě rozšiřuje
na zjišťování příčin
nedostatků v jakosti, a to i u orgánů přímo
nadřízených kontrolované organizaci.
Návrh umožňuje inspektorům provádět
potřebná šetření nejenom v kontrolovaných
organizacích a jejich nadřízených
orgánech, ale i v těch, které svou činností
ovlivňují jakost zemědělských
či potravinářských výrobků.
K nim patří např. organizace, které
spadem tuhých a plynných částic zhoršují
jakost rostlinných produktů pěstovaných
na okolních pozemcích. Nebo které vyrábějí
například obaly na zemědělské
a potravinářské výrobky.
Zvyšování technologické úrovně
výroby produktů potravinářského
průmyslu nese s sebou i určitá specifika,
která mohou mít vliv na jakost výrobků.
Při zkoumání jejich působení
v tomto směru je někdy třeba vědomostí
a znalostí, které svou výlučností
přesahují rámec kvalifikačních
požadavků na výkon funkce inspektora, a proto
zákon umožňuje přizvat k účasti
na kontrole jakosti i odborně fundované specialisty
z jiných organizací, jimž návrh zákona
svěřuje při výkonu kontroly stejné
oprávnění jako inspektorům.
Navrhovaným zákonem není dotčena působnost
jiných orgánů či organizací
oprávněných podle zvláštních
předpisů provádět kontrolu jakosti
zemědělských výrobků, tedy
ani orgánů Státní veterinární
služby v oblasti kontroly jakosti jatečních,
chovných a užitkových zvířat,
živé zvěře, zvěřiny a
násadových vajec.
Pokud jde o vztah zemědělské a potravinářské
inspekce k obchodní inspekci, vychází předkládaný
návrh ze zásady, že každá z těchto
dvou organizací vykonává svou působnost
samostatně na vymezeném úseku. Úprava
umožňuje částečné prolínání
působnosti obou kontrolních orgánů,
zejména proto, že to odpovídá dosavadní
praxi a navíc to vede k posílení jejich autority.
V případě nutné potřeby mohou
tedy obě inspekce vzájemně spojit síly
při provádění jednotlivých
kontrolních akcí.
V této spojitosti považuji za vhodné připomenout,
že kontrolu jakosti zemědělských výrobků
prodávaných občany na trzích nebo
v tržnicích provádí zásadně
obchodní inspekce. Tato praxe se osvědčila
a není ze společenského hlediska žádoucí
ji měnit.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, považuji dále za vhodné
upozornit na některé aspekty nově zaváděného
institutu pokut. Dosavadní právní úprava
neumožňovala pracovníkům Státní
inspekce jakosti zemědělských výrobků
a výrobků potravinářského průmyslu
ukládat za zjištěné nedostatky v jakosti
jiné sankce než důtku nebo veřejnou
důtku. Dosavadní praxe ukázala, že tyto
sankce nejsou přiměřené společenskému
významu kontroly jakosti a kvality zemědělských
a potravinářských výrobků a
jejich účinnost je minimální.
Proto předložený návrh zákona
vybavuje inspektory oprávněním ukládat
v taxativně vymezených případech pokuty
jak organizacím, tak i jejich pracovníkům.
Obdobným oprávněním jsou podle současné
i navrhované právní úpravy vybaveni
inspektoři obchodní inspekce. Tyto pokuty jsou nepovinné,
pokud inspektor po zvážení všech skutkových
okolností případu dospěje k závěru,
že nápravu lze zjednat i jiným způsobem,
např. domluvou, může od uložení
pokuty upustit.
K tomu bych chtěl poznamenat, že prioritu řešení
je nutno samozřejmě hledat v opatřeních
bezprostředně se dotýkajících
výroby, popř. ošetření výrobků,
jejich skladování apod. Pokuty samy o sobě
nemohou být cílovým řešením
a smysl jejich zavedení je třeba spatřovat
v jejich výchovné funkci, jako prostředku
směřujícímu k předcházení
nedostatků.
Jak zdůraznil ve svém závěrečném
projevu na XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
její generální tajemník a prezident
republiky Gustáv Husák, jde nyní o to, aby
se "cíle a záměry sjezdu staly zdrojem
širokého proudu konkrétních činů,
které budou v každém článku naší
společnosti znamenat posun kupředu, přinášet
praktické výsledky."
Předložený vládní návrh
zákona má k naplnění tohoto záměru
přispět. Byl projednán ve všech výborech
České národní rady.
Při této příležitosti bych vám
chtěl, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci,
poděkovat za dosavadní obětavou spolupráci
při všech konzultacích k osnově zákona
a vlastního projednávání jeho vládního
návrhu v jednotlivých výborech České
národní rady.
Konkrétní připomínky k jednotlivým
ustanovením bezpochyby přispěly k upřesnění
textu návrhu zákona a další náměty
pak využijeme v naší práci při
jeho uplatňování.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jménem vlády České
socialistické republiky navrhuji, aby Česká
národní rada projednala a schválila předložený
návrh zákona České národní
rady o České zemědělské a potravinářské
inspekci. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministrovi za odůvodnění návrhu
a prosím nyní společnou zpravodajku výborů
ČNR poslankyni Jiřinu Sůvovou, aby přednesla
zprávu výborů ČR o projednání
tohoto návrhu zákona.
Zpravodajka posl. Jiřina Sůvová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vláda České socialistické
republiky předložila České národní
radě návrh nového zákona České
národní rady o České zemědělské
a potravinářské inspekci.
Chtěla bych především konstatovat, že
vládní návrh zásad i návrh
paragrafovaného znění projednaly všechny
výbory České národní rady a
shodně doporučují schválení
zákona.
Při těchto jednáních byla již
k zásadám vznesena řada připomínek,
které byly zapracovány do nynějšího
návrhu zákona. Při jednání
o paragrafovaném znění byly vzneseny další
připomínky. Jejich využití je zřejmé
z předložené společné zprávy,
kterou máme všichni k dispozici.
Jde především o upřesnění,
které vyžaduje vyjádřit lépe
účinnost norem o různé úrovni
platnosti, tj. státních, resortních, případně
podnikových norem.
Současně se ještě navrhuje upřesnit
vyjádření možnosti a způsobu
uplatnění námitek k výsledkům
inspekční činnosti a konečně
posunutí termínu platnosti zákona, které
je nutné, protože došlo k pozdějšímu
projednání zákona oproti původnímu
předpokladu.
Doporučuji, abychom návrh zákona v předloženém
znění, včetně návrhu úprav
uvedených ve společné zprávě,
schválili.
Vycházím z toho, že význam kvality a
racionální výživy se v naší
společnosti neustále zvyšuje. Na tyto otázky,
včetně potřeby lépe zásobovat
trh jakostními potravinářskými výrobky
s delší trvanlivostí a také v dostatečném
sortimentu, znovu kladou důraz závěry XVII.
sjezdu KSČ.
Splnit tyto úkoly a tím také samozřejmě
požadavky našich občanů může
významně napomoci kontrola jakosti těchto
výrobků. Jde však také o to, aby naši
spotřebitelé měli pocit jistoty, že
inspekční činnost bude u výroby potravin
důsledně sledovat zásady racionální
výživy i všechny jejich kvalitativní stránky.
Myslím, že schválením zákona
a zabezpečením jeho realizace vládou ČSR
budou též vytvořeny předpoklady pro
to, aby potraviny byly posuzovány z hlediska výživářských
a zdravotních, které odpovídají posledním
poznatkům vědy v této oblasti.
Mám za to, že lze říci, že do předloženého
vládního návrhu zákona České
národní rady o zemědělské a
potravinářské inspekci jsou promítnuty
sjezdové materiály a že v něm bylo využito
všech poznatků, které jsme jako poslanci shromáždili
ve volebních obvodech a při ověřování
před jeho projednáním v orgánech ČNR.
Jedním z důležitých předpokladů
dalšího růstu životní úrovně
je zásobování našich občanů
potravinami. Způsob projednávání zásad
i návrhu zákona nám umožňuje
konstatovat, že vláda a zejména ministerstvo
zemědělství a výživy věnují
zásobování potravinami všestrannou pozornost.
Myslím, že zákon o inspekci má předpoklady
být jedním z důležitých nástrojů
jak udržovat a dále zlepšovat jakost potravin
jak pro vnitřní, tak i pro zahraniční
trh. Kontrola specializovaným státním orgánem,
který tímto zákonem ustanovujeme a kterému
dáváme potřebné pravomoci, nám
dává v tomto směru odpovídající
záruky.
Zákon vytváří předpoklady pro
to, aby inspekce jako nástroj státního řízení
jakosti měla možnost dostatečně chránit
zájmy občanů i celospolečenské
zájmy v procesu zemědělské i potravinářské
výroby a případně účinně
řešit nápravu nedostatků, pokud se projeví.
Myslím, že též můžeme v souladu
s návrhem zákona souhlasit s ustanovením
jedné inspekce, tj. se sloučením potravinářské
a zemědělské inspekce v jednu organizaci.