Jejich prostřednictvím budou zabezpečovány
prioritní akce, především čistírny
odpadních vod a jiné stavby zlepšující
životní prostředí, zdravotní
a školská zařízení a provozovny
služeb. Je třeba lépe využívat
nových, širších možností pro
sdružování prostředků podniků,
organizací a národních výborů.
Při realizaci těchto úkolů spoléhá
vláda i nadále na širokou aktivitu občanů.
Dosažené výsledky nepřeceňujeme.
Ne všude se již naučili efektivně využívat
právních a ekonomických nástrojů.
Do budoucna se nemůžeme smiřovat s velkými
rozdíly v úrovni politicko-organizátorské
práce, v plnění úkolů v ekonomické,
kulturně výchovné i správní
oblasti.
V národních výborech pracují desetitisíce
poslanců a aktivistů, jsou zde početné
aparáty, pravidelně se schůzuje a přijímají
usnesení. Lidé však tuto rozsáhlou činnost
hodnotí oprávněně především
podle toho, co jim to prakticky přináší,
co se skutečně zlepšuje. Ztotožňujeme
se s připomínkami občanů z předvolebních
schůzí, které se ve značné
míře týkaly kritiky placených služeb.
Za poslední roky sice na tomto úseku dochází
k určitému zlepšení zřízením
nových provozoven a zkrácením dodacích
lhůt, ale ke spokojenosti je ještě daleko.
Proto musí národní výbory všech
stupňů s ministerstvem vnitra vyvinout větší
úsilí, projevit více podnikavosti, rozhodnosti,
iniciativy i kontroly. V široké veřejnosti
se očekávají rychlé změny a
tyto naděje nelze zklamat.
To se týká v prvé řadě tak
bolavého a dlouhodobě kritizovaného problému,
jako je údržba bytového fondu. Národní
výbory prostřednictvím podniků bytového
hospodářství spravují více
než milión bytů a vynakládají
na správu a provoz, včetně oprav, údržby
a modernizace bytového fondu, ročně okolo
9 miliard Kčs. Přitom stát doplácí
na 1 byt skoro čtyři tisíce Kčs ročně.
Některá dílčí opatření
přinesla pozitivní výsledky, ale situaci
se výrazněji změnit dosud nepodařilo.
To vyvolává nespokojenost.
Ministerstvo vnitra spolu s krajskými národními
výbory musí provést důkladný
rozbor stavu a do konce letošního roku připravit
do vlády návrhy na postupné zjednání
nápravy. Obdobný přístup budeme vyžadovat
i v takových věcech, jako jsou způsob správy
velkých sídlišť, zejména v Praze,
i zlepšení součinnosti a dělby práce
mezi krajskými, okresními a městskými
národními výbory.
Zkvalitnění práce národních
výborů a jimi řízených a spravovaných
organizací je do značné míry závislé
na zvýšení účinnosti odborného
řízení jednotlivých odvětví
a prohloubení metodické pomoci ze strany příslušných
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy. V tomto
směru musí ministerstvo vnitra důsledně
uplatňovat svou koordinační funkci vůči
centrálním orgánům a účinněji
využívat svých pravomocí.
Významné poslání v celé této
oblasti sehrává aparát národních
výborů, jeho odborná zdatnost a politická
vyspělost. Proto klademe takový důraz na
zvyšování jeho kvality, na věcnou úroveň
rozhodování i na jednání s občany
v duchu gottwaldovské zásady, že úřady
jsou pro lidi a ne lid pro úřady.
V souladu se závěry XVII. sjezdu a v úzké
spolupráci s národními výbory budeme
cílevědomě usměrňovat harmonický
vývoj jednotlivých územních oblastí.
Soustavnou péči přitom hodláme věnovat
Severočeskému a Severomoravskému kraji, středočeské
a hradecko-pardubické aglomeraci, jižní Moravě,
západočeskému a jihočeskému
pohraničí, Krkonoším a zejména
hlavnímu městu Praze. Plány jejich rozvoje
byly nebo v nejbližší době budou projednávány
v české vládě.
Zatímco v severních Čechách, ale i
jinde přinášejí přijaté
programy své ovoce, někde jsme teprve na počátku.
Nejkomplikovanější je situace v Praze. Život
více než miliónového městského
organismu vyžaduje účinnější
slaďování postupu všech orgánů
a institucí. Koncentrace průmyslové základny,
vědeckovýzkumných pracovišť a vysokých
škol vyvolává složitosti v řízení,
ale též zvýšené nároky na
kvalitu celkového sociálního zázemí.
V příštích pěti letech zde má
být postaveno 48 000 bytů a v širším
měřítku provedeny opravy a modernizace. Rozšíří
se metro, zkvalitní komunikační systém,
ozdraví životní prostředí a zlepší
síť obchodu a služeb. Bude se pokračovat
v údržbě památkově chráněných
objektů.
Zabezpečení volebního programu hlavního
města Prahy bude vyžadovat společný
postup federálních a národních orgánů,
státních a hospodářských institucí.
V řídící sféře národních
výborů se soustřeďuje také značná
část dopravy, automobilového opravárenství
a péče o pozemní komunikace. V dopravě
budeme sledovat další snížení přepravní
náročnosti při plynulém a efektivním
zajišťování přepravních
potřeb. V zájmu úspor bude třeba více
využívat energeticky méně náročné
druhy dopravy. Pro plynulost silniční dopravy bude
zapotřebí vytvářet podmínky
v modernizaci ucelených úseků silniční
sítě, včetně zlepšení
stavu silničních mostů. Právě
v dopravě a silničním hospodářství
je třeba dále prohloubit prioritu společenských
zájmů a koordinaci s federálně řízenými
úseky.
Spokojenost, jistota a perspektiva lidí je základem
jejich pracovní a politické aktivity. Nemalou roli
v tom hraje i účinné prosazování
právního řádu. V zájmu upevňování
socialistických společenských vztahů,
sociální spravedlnosti, ochrany společenského
a osobního vlastnictví budeme posilovat socialistickou
zákonnost. Ve spolupráci s Českou národní
radou přistoupíme k dalšímu zdokonalování
právního řádu. Půjde nám
o to, abychom poctivé, iniciativní a tvořivé
práci poskytli plnou podporu, zabezpečili ochranu
práv občanů a jejich právní
jistoty. K tomu chceme ještě rozhodněji využívat
všech nástrojů státní moci, sílu
výchovných ale i donucovacích prostředků
a veřejného mínění. Postupovat
důsledně proti všem, kteří poškozují
zájmy společnosti a práva občanů,
proti projevům neoprávněného obohacování
a šizení spotřebitelů, úplatkářství
a dalším protispolečenským jevům.
K tomu zaměříme i činnost orgánů
lidové kontroly.
Soudružky a soudruzi, známe svou odpovědnost
za úspěšné naplňování
strategie urychlení sociálně ekonomického
rozvoje. V souladu s požadavky řečenými
na adresu vlád na XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa generálním tajemníkem
ÚV KSČ soudruhem Husákem chceme soustředit
úsilí na rozhodující úkoly,
zkvalitnit metody práce, zdokonalovat řízení
a součinnost ústředních orgánů
státní správy, chceme lépe organizovat
svou vlastní práci. Kriticky posuzujeme kvalitu
a množství předkládaných materiálů
a účinnost našich rozhodnutí. Hledáme
cesty, jak posílit postavení vlády jako kolektivního
orgánu, úlohu předsednictva a koordinační
roli jednotlivých místopředsedů.
Od členů vlády budeme vyžadovat větší
osobní odpovědnost za správné rozpracování
a bezpodmínečné plnění linie
strany a Národní fronty na svěřených
úsecích. Ministr je člen vlády, a
to je víc než představitel svého resortu.
V zájmu zvýšení kvality rozhodování
a přijímání konkrétních
usnesení budeme důsledně vyžadovat,
aby ministři předkládali k posouzení
vládě jen záležitosti překračující
jejich pravomoc.
Úroveň řídící činnosti
vlády je podstatnou měrou ovlivňována
kvalitou práce ministerstev a jejich aparátu, který
má značný podíl na dosahovaných
pozitivních výsledcích. Pracují v
něm početné a kvalifikované kádry,
ale efekt jejich činnosti je nutno zvýšit.
Každý ústavní činitel musí
vést, usměrňovat a mobilizovat své
spolupracovníky k tvořivému a důslednému
prosazování politiky strany, k tomu, aby byli schopni
zbavovat se byrokratismu, papírování a setrvačnosti.
Nesmí se stát zajatcem zastaralých představ,
překonaných praktik a resortních přístupů
svých podřízených, ale musí
cílevědomě formovat jejich myšlení
v souladu se současnými potřebami. V dnešní
době vystupuje do popředí nezbytnost plánovitého
omlazování kádrových struktur. Intenzifikace
ekonomiky nevyžaduje rozšiřování,
ale naopak zkvalitňování státního
aparátu profesionálně zdatnými, politicky
vyspělými a morálně pevnými
kádry.
Uvědomujeme si, že pouhé výzvy papírování
neodstraní. Bude nutno učinit konkrétní
závazná opatření. Již před
několika lety jsme přijali na základě
inventarizace výkaznictví usnesení k omezení
této agendy. Podařilo se nám snížit
počet výkazů o více než 20 %.
Ke škodě věci jsme však nedostali potřebnou
podporu od ostatních orgánů. Ve druhém
pololetí tohoto roku připravujeme spolu s ministerstvem
vnitra další prověrku. Jsme rozhodnuti všechno
nepotřebné zrušit a postupovat v duchu výstižné
myšlenky soudruha M. Gorbačova z posledního
zasedání ÚV KSSS, že papírování
není zdaleka otázka technická, ale politická.
Soudružky a soudruzi, víme, že zkvalitňování
plánovací činnosti je jedním ze základních
předpokladů úspěšného
uskutečňování politického programu.
půjdeme cestou respektování základních
principů socialistického plánování,
budeme zvyšovat autoritu plánu po celé ose
řízení.
V plánovací činnosti na všech stupních
řízení budeme koncentrovat síly na
klíčové směry hospodářského
rozvoje, především na urychlování
ekonomického růstu na základě intenzifikace
a zvyšování efektivnosti uplatňováním
výsledků vědy a techniky v praxi. Vláda
bude prosazovat především potřebné
změny ve struktuře ekonomiky a v investiční
politice. Plánem bude mobilizovat rezervy ve využití
společenských zdrojů, zejména výrobních
základních fondů, možností rychlejšího
růstu produktivity práce, zvyšování
kvality výrobků, vyššího zhodnocování
paliv, energie, surovin a materiálů při výrobě
zboží pro vnitřní trh i pro vývoz.
Urychleně bude nutné využívat i rezervy,
vyplývající z rozdílných výsledků
srovnatelných podniků v průmyslu, ve stavebnictví
a zemědělských závodů, pracujících
v obdobných přírodních podmínkách.
Hospodárnost, disciplína, vědecká
organizace práce - to je základ plnění
úkolů uložených státním
plánem a promítnutých do hospodářských
plánů.
Za základní nástroj řízení
národního hospodářství považujeme
pětiletý plán. Soustavně bude nutné
pracovat i s dlouhodobým výhledem. Za zvlášť
důležité považujeme racionální
propojení odvětvového a územního
přístupu a prohlubování způsobu
plánování rozvoje územně výrobních
komplexů. Při zdokonalování řídící
činnosti bude účelné diferencovaným
způsobem řešit stupeň centralizace a
míru samostatnosti, více přihlížet
ke specifice podniků různých velikostí
a k odlišnostem jednotlivých odvětví.
I v našich podmínkách je naléhavost
a neodkladnost intenzifikace ekonomiky všeobecně uznávána,
ale v praxi jejímu uplatňování zůstáváme
stále mnoho dlužni. Česká komise pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj
musí upevnit své postavení v soustavě
řídících orgánů a více
než dosud prohloubit svůj vliv na prosazování
vědeckotechnické politiky v průřezových
ministerstvech. Resortům bylo uloženo vypracovat vlastní
plány technické politiky v návaznosti na
Komplexní program vědeckotechnického pokroku
členských států RVHP do roku 2000.
Chceme účinněji využívat i možností
Československé akademie věd a cílevědomě
rozšiřovat součinnost s jejími pracovišti.
Život nastoluje otázku účinného
řízení vědeckotechnického rozvoje
v celé šíři. Od výzkumné,
vývojové a projekční základny
až po inovační aktivitu výrobních
podniků, od nového přístupu k sestavování
a vyhodnocování plánů, až po
schopnost náročného posuzování
navrhovaných akcí z hlediska kritérií
špičkové vědy a techniky. To se týká
ministerstev, generálních a podnikových ředitelství.
Příprava osmé pětiletky i plánu
na příští rok vyžaduje změny
v podstatně komplexnějším prosazení
požadavků vědeckotechnického pokroku
na všech úrovních. V řízení
této mimořádně důležité
oblasti se musíme dostat na kvalitativně vyšší
úroveň.
Mezi hlavní bariéry překonání
dosavadní praxe patří přežívající
snahy řídit tuto živou věc tvořivé
iniciativy byrokraticky, cestou administrativních příkazů
shora, rozsáhlých směrnic a podrobných
předpisů. Ne podle množství papírové
agendy, rozepsaných plánů a počtu
přijímaných dokumentů, ale jen a jen
na základě dosahovaných, se světem
srovnatelných výsledků lze objektivně
hodnotit přínos kolektivů i jednotlivců.
Lidé, kterým zkušenost dosud neotevřela
oči a chtěli by pokračovat v navyklých
praktikách, nemohou zastávat odpovědné
místo.
Víme, že prosazení těchto zásad
v celém systému řízení bude
v mnohém záviset na schopnosti vlády být
kvalitou a účinností svého rozhodování
příkladem v prosazování vědeckotechnického
pokroku a tím ukazovat cestu nižším článkům.
Ve své řídící činnosti
budeme usilovat o soustavnou a účinnou kontrolu
a soustřeďovat její pozornost na rozhodující
úkoly a rozhodněji z jejich výsledků
vyvozovat závěry.
V kontrolní činnosti se bude vláda opírat
o soustavu orgánů lidové kontroly, která
je součástí rozvíjení socialistické
demokracie, i o další články kontrolního
systému - finanční, kontrolní, revizní
a inspekční orgány. Zvláštní
pozornost budeme věnovat přijetí opatření
k podstatnému zvýšení úrovně
vnitřní kontroly v podnicích, generálních
ředitelstvích a ministerstvech.
V této pětiletce se zvlášť dostává
do popředí prohloubení aktivního vlivu
státního rozpočtu, finančních
plánů a ostatních finančních
nástrojů na využívání
intenzifikačních činitelů a na prohloubení
principů chozrasčotu, zejména zásady
zásluhovosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, program činnosti české
vlády na příští období
opíráme o rozpracování závěrů
XVII. sjezdu v podmínkách jednotlivých ústředních
orgánů státní správy. Při
přípravě zákona o pětiletém
plánu na léta 1986 až 1990 důsledně
vycházíme ze sjezdových direktiv. Úkoly
stanovené v zákoně i v pětiletce budeme
konkretizovat v ročních plánech a důsledně
realizovat.
O dosahovaných výsledcích, získaných
zkušenostech a přístupech k řešení
nově vzniklých otázek budeme orgány
České národní rady pravidelně
informovat. Souhrnná hodnocení budeme v duchu osvědčené
praxe předkládat ve formě kontrolních
zpráv o plnění úkolů programového
prohlášení vlády v průběhu
volebního období.
Otevřeně říkáme, že dosažení
vytyčených cílů bude vyžadovat
větší úsilí než kdykoliv
v minulosti - od vlády, od hospodářských
i společenských orgánů a organizací
České socialistické republiky i od občanů
naší republiky. Při uskutečňování
našich plánů počítáme
s iniciativním podílem poslanců České
národní rady.
Lidé nás nehodnotí podle záměrů,
ale podle praktických výsledků, podle skutečných
změn k lepšímu. Snahy o odsouvání
úkolů, ustupování před těžkostmi,
spoléhání na úpravy plánů
a projevy opatrnického vyčkávání
ze zásady odmítáme. Trváme na tom,
že na každém úseku je nutno zvyšovat
tempo, neztrácet čas a již v letošním
roce bezpodmínečně splnit plánované
úkoly, které jsou předpokladem pro dosažení
cílů osmé pětiletky.
Budeme se opírat o avantgardní úlohu Komunistické
strany Československa, vedoucí síly našich
národů a národností, a pokračovat
v těsné součinnosti s ústředním
výborem Národní fronty. Počítáme
s uvědomělou masovou podporou našich záměrů,
s přispěním společenských a
zájmových organizací, zejména Revolučního
odborového hnutí a Socialistického svazu
mládeže.
Náš program budování České
socialistické republiky jako krásného a bezpečného
domova spokojených lidí je splnitelný jen
v podmínkách míru a přispívá
k jeho posilování. Proto v souladu se zájmy
a tužbami občanů plně podporujeme československou
zahraniční politiku, založenou ve Varšavské
smlouvě a v Radě vzájemné hospodářské
pomoci.
Myšlenky XVII. sjezdu strany o rychlejším postupu
vpřed a důslednějším prosazování
principu sociální spravedlnosti našly v nejširších
vrstvách širokou odezvu.
Vzrostl zájem o zásadní politické
otázky. Stále více občanů nachází
své místo v zápasech za prosazení
potřebných a prospěšných změn
ve společenském životě. Jsou ochotni
napomáhat k překonávání všeho,
co nás brzdí, co zpomaluje a ztěžuje
naši cestu. Lidé chápou, že k dosažení
vysokých cílů - odpovídajících
i jejich vlastním přáním a představám
- musí sami přispět svým umem a svým
úsilím.
Aktivitu, která charakterizovala přípravu
a průběh letošních voleb, nesmíme
promarnit. Proto tolik záleží na včasném
vytyčení správných a konkrétních
cílů i cest, které vedou k jejich dosažení.
Z toho jsme vycházeli při stanovení náročných
úkolů a o to se chceme opírat i při
jejich uvádění do života.
Prosím Českou národní radu o posouzení
a podporu programového prohlášení a
o vyslovení důvěry vládě. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný,
CSc.: Děkuji soudruhu Korčákovi, předsedovi
vlády, za přednesení programového
i prohlášení vlády České
socialistické republiky.
Dávám nyní slovo společné zpravodajce
výborů České národní
rady, místopředsedkyni České národní
rady a předsedkyni výboru pro národní
výbory a národnosti, soudružce Marii Jarošové.
Místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, výbor
České národní rady pro národní
výbory a národnosti byl pověřen naším
předsednictvem, aby zajistil jednotný organizovaný
přístup všech výborů a jejich
členů k projednání tak významného
politického dokumentu, kterým je programové
prohlášení vlády České
socialistické republiky.
Vyslovení důvěry vládě po projednání
jejího programu je ústavní podmínkou
pro její další činnost.
Žijeme v období vysoké aktivizace všech
tvůrčích sil naší společnosti.
Zdrojem této aktivity byly mimořádné
politické události v naší zemi v první
polovině letošního roku. XVII. sjezd Komunistické
strany Československa a všeobecné volby do
zastupitelských orgánů lidu na všech
místech naší vlasti.
Trvalým významným impulsem pro naši
činnost se stalo historické jednání
sovětských komunistů na XXVII. sjezdu Komunistické
strany Sovětského svazu.
V uplynulém období jsme dosáhli některých
dobrých výsledků, na nichž budeme dále
stavět. Jsme si však plně vědomi, že
možnosti našeho společenského řádu
jsou daleko vyšší a že i poměr třídních
sil ve světě vyžaduje urychlení našeho
hospodářského a sociálního
rozvoje. Pro neodkladné řešení nových
náročnějších úkolů
je proto nezbytná atmosféra kritičnosti a
uvědomělé snahy o nové přístupy
a o novou, daleko vyšší, kvalitu veškeré
naší práce.