FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

186

Zásady zákona,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb.,
o státním zkušebnictví

Zásada č. 1

Certifikace výrobků je činnost, při které se zjišťuje a
vydáním certifikátu potvrzuje shoda vlastností certifikované-
ho typu výrobku se stanovenými technickými normami, popřípadě
dalšími předpisy a potvrzují se předpoklady pro dodržování stá-
lé jakosti. Certifikace výrobků je výkonem státního zkušebnictví.

V certifikátu se stanoví podmínky pro označování výrobků
certifikační značkou, popřípadě pro vydávání dokladu o certifi-
kaci, jimiž výrobce potvrzuje shodnost označeného výrobku s cer-
tifikovaným typem výrobku.

Odůvodnění

Dosavadní výkon státního zkušebnictví se doplňuje o certi-
fikaci výrobků včetně kontroly, což bude obsahově upraveno v no-
vé části zákona (viz zásada č. 2). Zavedení certifikace vyplývá
z nutnosti zahrnout do systému státního zkušebnictví principy
mezinárodních certifikačních systémů, k nimž ČSSR přistoupila
nebo v budoucnu přistoupí. Certifikace výrobků, jako kvalifiko-
vané osvědčování shody výrobku se stanovenými technickými norma-
mi popř. dalšími předpisy, je i nástrojem pro působení na jakost
a bezpečnost výrobků, u kterých není vhodné uplatňovat hodnocení
nebo schvalování.

Pro certifikaci typu výrobku se certifikát vydá formou správ-
ního rozhodnutí. Certifikační značka, která bude umísťována na
výrobku nebo spotřebitelském obalu, je průkazem o shodě vlast-
ností výrobků s příslušnými předpisy. Z důvodů praktických se
umožňuje, aby podle povahy výrobku, byla certifikační značka na-
hrazena písemným dokladem.

Tato zásada se promítne do § 1, 5, 6, 19, 25, 26 a 35 záko-
na o státním zkušebnictví.


- 2 -

Zásada č. 2

Úřad pro normalizaci a měření stanoví po projednání se
zúčastněnými orgány výrobky, které podléhají certifikaci.

Certifikace výrobků, které nebyly stanoveny k certifikaci,
může být provedena pouze DO předchozím souhlasu úřadu pro nor-
malizaci a měření nebo státní zkušebny.

Certifikaci výrobků provádí státní zkušebna na základě
přihlášky podané jejich výrobcem, a to srovnáním vlastností
vzorků výrobků s technickými normami, popřípadě dalšími před-
pisy a posouzením podmínek pro dodržování stálé jakosti výrob-
ků ve výrobě. Má-li výrobek vlastnosti shodné s technickými
normami, popřípadě dalšími předpisy, a jsou-li zajištěny pod-
mínky pro dodržení stálé jakosti výrobků ve výrobě, státní zku-
šebna, a v případech, kdy si to vyhradí Úřad pro normalizaci
a měření, vydá certifikát, jinak přihlášku zamítne.

Certifikace výrobků se provádí za úhradu.

Státní zkušebna provádí namátkově kontrolu, zda certifiko-
vané výrobky mají vlastnosti shodné s technickými normami,
popřípadě dalšími předpisy a zda jsou zajištěny podmínky pro
dodržování stálé jakosti výrobků ve výrobě. Zjistí-li se, Se
výrobky nemají vlastnosti shodné s technickou normou, popřípadě
dalšími předpisy, nebo že nejsou zajištěny podmínky pro dodržo-
vání stálé jakosti výrobků ve výrobě, státní zkušebna, a v pří-
padech, kdy si to vyhradí Úřad pro normalizaci a měření, odejme
certifikát nebo oprávnění z něj vyplývající.

Na certifikaci výrobků se vztahují obecné předpisy o správ-
ním řízení (správní řád) ve stejném rozsahu jako na hodnocení
a schvalování výrobků (podle § 25 a 26, s výjimkou ustanovení
§ 25 odst. 3 věty druhé zákona o státním zkušebnictví).

Úřad pro normalizaci a měření vydá obecně závazný právní
předpis, v němž podrobněji stanoví způsob označování certifi-
kovaných výrobků a podmínky certifikace.


- 3 -

Odůvodnění

Do zákona se zařazuje nová materie - certifikace výrobků.
Zavedením certifikace se rozšíří výkon státního zkušebnictví
i na další obory výrobků.

Certifikace bude působit zejména u výrobků, u nichž hod-
nocení nebo schvalování nejsou efektivními nástroji, t. j. u vý-
robků, které svými vlastnostmi neohrožují zájem chráněný záko-
nem např. na ochraně bezpečnosti a zdraví občanů a u kterých
není zájem na zvyšování jakosti, nýbrž na její stabilitě. Jde
např. o některé výrobky hutní druhovýroby apod. Úpravou certi-
fikace se rozšíří výkon státního zkušebnictví na další obory
výrobků. V oblasti mezinárodní spolupráce bude certifikace vy-
užíváno k odstraňování technických bariér v mezinárodním obcho-
dě odstraněním duplicitních technických zkoušek a vzájemným
uznáváním certifikátů a certifikačních značek v rozsahu, který
vyplyne z dvoustranných, popř. vícestranných mezinárodních do-
hod o certifikaci.

K certifikaci budou stanovovány výrobky obdobně jako k
hodnocení nebo schvalování formou výnosů Úřadu pro normaliza-
ci a měření publikovaných po projednání se zúčastněnými ústřed-
ními orgány ve Věstníku Úřadu pro normalizaci a měření. Ve vý-
nosech bude uveden orgán příslušný k certifikaci. Výrobky se
stanoví k certifikaci podle potřeb národního hospodářství nebo
podle podmínek mezinárodních certifikačních systémů.

Stanovení působnosti Úřadu pro normalizaci a měření prová-
dět certifikaci v případech, ve kterých si to vyhradí, je vy-
voláno požadavky připravovaných mezinárodních certifikačních
systémů a odpovídá i zmocnění, které je obsaženo v § 60 zák.
č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu. Tímto ustanovením byly
zabezpečeny závazky vyplývající z Úmluvy o vzájemném uznávání
zkušebních značek ručních palných zbraní (vyhl. č. 70/1975 Sb. ).

Certifikace výrobků je činnost spočívající ve zjišťování
a potvrzování shody vlastností výrobků s určitým technickým
předpisem, která bude obdobně v obdobném rozsahu jako hodnocení


- 4 -

prováděna podle obecných předpisů o správním řízení. V soula-
du s tím je nutno rozšířit jak oprávnění Úřadu pro normaliza-
ci a měření, tak oprávnění státních zkušeben při rozhodování
ve věcech certifikace.

K zabezpečení certifikace bude nutno vydat prováděcí před-
pis, v němž podmínky certifikace budou stanoveny i v souladu
mezinárodní úpravou certifikačních systémů, bude-li to vyža-
dovat realizace mezinárodní smlouvy, kterou by byla ČSSR vázá-
na. Příprava mezinárodního certifikačního systému probíhá
v současné době např. v rámci RVHP.

Tato zásada se promítne do § 1, 5, 6, 19, 25, 26 a 35 zá-
kona o státním zkušebnictví.

Zásada č. 3

Nově se výrobky hodnotí na základě nejnovějších poznatků
vědy a techniky v příslušném oboru výrobků.

Při hodnocení se posuzují všechny podstatné užitné vlast-
nosti výrobku, které určují jeho jakost, t. j. ty vlastnosti,
které jsou měřítkem způsobilosti výrobku plnit funkce, pro které
je určen, jeho vybavení příslušenstvím, náhradními díly apod.,
jakož i předpoklady, které výrobce vytváří pro poskytování slu-
žeb spojených s užíváním výrobku. V rámci toho se hodnotí tech-
nicko-ekonomické ukazatele odvozené od výrobků předních světových
výrobců a u výrobků určených pro vývoz též ekonomická kriteria
efektivnosti vývozu. Důkazy týkající se ekonomických ukazatelů
je výrobce povinen předložit v rámci dokumentace výrobku před-
kládaného k hodnocení.

Typově obdobné výrobky, které se v rozhodných vlastnostech
neliší, lze hodnotit ve skupinách.

O výsledku hodnocení vydá státní zkušebna rozhodnutí, v němž
zařadí-výrobek do jednoho ze stupňů jakosti.

Do stupně Q se zařazují výrobky vysoké jakosti (technické
a estetické úrovně, funkčních vlastností a výrobního provedení),
které v době vydání rozhodnutí nejen splňují státní zkušebnou


- 5 -

stanovené podmínky hodnocení, ale dosahují úrovní vlastností
srovnatelných špičkových výrobků zahraničních nebo je předčí
a odpovídají nejnovějším poznatkům vědy a techniky v příslušném
oboru výrobků, nebo tradiční výrobky vysoké jakosti, které
jsou na světovém trhu zvláštností. Tyto skutečnosti ověřuje
státní zkušebna na základě dokladů předložených výrobcem.

Do prvního stupně jakosti se zařazují výrobky, které splňu-
jí státní zkušebnou stanovené podmínky hodnocení; do druhého
stupně jakosti se zařazují výrobky, které nesplňují státní zku-
šebnou stanovené podmínky hodnocení.

Státní zkušebna udělí právo používat státní znak jakosti
pouze výrobkům zařazeným do stupně jakosti O, a to jen za před-
pokladu, že u výrobce jsou zajištěny podmínky pro dodržování
stálé jakosti výrobků ve výrobě; státní zkušebna může za stej-
ných podmínek stanovit povinnost používat státní znak jakosti.

U výrobků zařazených do stupně jakosti Q á do prvního
stupně jakosti je výrobce povinen zabezpečit, aby jakost zhod-
nocených výrobků uváděných do oběhu odpovídala jakosti zhodno-
ceného vzorku výrobků.

Odůvodnění

Zvýšení náročnosti a objektivnosti hodnocení se zajišťuje
změnou způsobu stanovení podmínek hodnocení, které se nebudou
stanovovat na základě subjektivních znalostí a zkušeností pra-
covníků státních zkušeben, ale na základě objektivně zjiště-
ných nejnovějších poznatků vědy a techniky v příslušném oboru
výrobků. Tyto skutečnosti musí výrobce objektivně prokázat,
a to například předložením dokumentace nebo vzorku srovnatelného
zahraničního výrobku, které si výrobní organizace obstarává při
plánování inovací buď sama nebo prostřednictvím organizací za-
hraničního obchodu, výzkumných organizací nebo uživatelů.

Rovněž se předpokládá, že státní zkušebny budou plně vy-
užívat informačního systému budovaného federálním ministerstvem
zahraničního obchodu podle usnesení vlády ČSSR č. 322/1984


- 6 -

a při stanovení podmínek pro hodnocení budou vycházet z nutnosti
neustálého zvyšování ochrany životního prostředí. Z toho vyplý-
vá i skutečnost, že státní zkušebny napříště nebudou přihlížet
k výrobním možnostem výrobce a k výjimkám z technických norem
a příslušných právních předpisů, zejména u výrobků vysoké ja-
kosti. Při stanovení podmínek hodnocení budou respektovány i
progresivní parametry příslušných technických norem nebo doporu-
čení mezinárodních normalizačních organizací, zejména technické
normy ISO (Mezinárodní normalizační organizace) a doporučení
IEC (Mezinárodní elektrotechnická komise), které jsou v ČSSR
běžně k dispozici a jejichž centrální archivaci zajišťuje Úřad
pro normalizaci a měření.

Zvýšení náročnosti hodnocení bude při realizaci zabezpeče-
no i tím, že státní zkušebna nebude ekonomické ukazatele výrob-
ku při hodnocení brát pouze v úvahu (jak stanoví dosud zákon
č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví) ale, že vybrané údaje
týkající se ekonomické úrovně výrobků budou zahrnovány do poža-
davků na hodnocený výrobek. Tím se i poznatky charakterizující
ekonomickou úroveň výrobku stanou dalším podkladem pro rozhodo-
vání státní zkušebny o zařazení výrobku do určitého stupně ja-
kosti. Vzhledem k tomuto posunu činnosti státních zkušeben
z oblasti technické do oblasti technicko-ekonomické, se navrhu-
je stanovit odpovídající povinnosti výrobním organizacím, pokud
jde o prokazování ekonomických údajů. Uvedenou úpravou se vy-
tvářejí předpoklady pro odstranění stávajícího kritizovaného
nesouladu mezi hodnocením výrobků, uplatňováním cenové stimula-
ce a ekonomickými výsledky, které jsou při prodeji do zahraničí
reálně dosahovány.

Zároveň se prověří i současné složení hodnotitelských ko-
misí a zvýšení objektivity jejich působení se zabezpečí tím,
že členy hodnotitelských komisí budou i pracovníci navržení
ústředními orgány tuzemských odběratelů (popřípadě uživatelů),
vnitřního a zahraničního obchodu, kteří do činnosti hodnotitel-
ských komisí budou vnášet odborné poznatky a informace navrhují-
cích orgánů. Vázání členství v hodnotitelských komisích i na
pracovníky ústředních orgánů výrobce, odběratele, zahraničního
a vnitřního obchodu je např. použito i v sovětském systému
atestace výrobků.


- 7 -

Oprava hodnocení výrobků ve skupinách má vést ke zvýšení
racionality hodnocení, a to zejména u výrobků, které se svými
vlastnostmi podstatnými a rozhodnými pro hodnocení neliší a
vyrábějí se v mnoha různých provedeních.

Zavádějí se nové stupně jakosti výrobků. Stupeň Q jako
nejvyšší, dále první stupeň a druhý stupeň. Hlavním smyslem
této úpravy je, v souladu s řešením této otázky v socialistic-
kých státech (NDR, SSSR), přizpůsobit klasifikaci stupňů ja-
kosti zahraničním systémům hodnocení výrobků a zajistit tak
srovnatelnost označení tuzemských vysoce jakostních výrobků
s označením jakostních výrobků zahraničních, což je ve svém
důsledku prvkem působícím příznivě na zvyšování efektivnosti
exportu našich výrobků. Tento záměr byl sledován a i přesně
stanoven jednak usnesením vlády ČSSR č. 296/1983 (bod V/3) a
jednak usnesením vlády ČSSR č. 243/1984 (bod E/2. d). Současně
byla upravena i zásada nezařazovat výrobky do stupně jakosti Q
bez předložení průkazné dokumentace nebo vzorku srovnatelného
výrobku obsažená v usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 208/
1984 pod bodem II/2 f a II/3 a.

Druhý stupeň jakosti je pak právní formou pro vyjádření
toho, že výrobek nesplňuje společenské požadavky na něj klade-
né. Změnou se rovněž upravuje oprávnění státní zkušebny stano-
vit výrobci povinnost označovat vysoce jakostní výrobek stát-
ním znakem jakosti. Návrh vychází z toho, že výrobní organizace,
která hodlá vyrábět výrobky vysoké jakosti, musí mít znalosti
o nejnovějších poznatcích vědy a techniky o jakosti výrobků
a musí znát i úroveň srovnatelných zahraničních výrobků. Proto
se výrobní organizaci stanoví povinnost tyto skutečnosti v ří-
zení o hodnocení prokázat.

U výrobků, které jsou v převážné míře určeny pro export,
bude na základě vyjádření federálního ministerstva zahraniční-
ho obchodu přehodnoceno jejich stanovení k výkonu hodnocení;
nehodnocené výrobky budou v případě potřeby certifikovány.
Technologické soubory a investiční celky nebudou i nadále podlé-
hat hodnocení.


- 8 -

Povinnost označit výrobek státním znakem jakosti bude
státními zkušebnami stanovena pro všechny výrobky dodávané
na tuzemský trh. Způsob označení výrobku bude státní zkušeb-
nou stanoven v závislosti na velikosti výrobku, způsobu jeho
použití apod. Označení bude podle povahy výrobku umísťováno
přímo na výrobku, v průvodní dokumentaci, na obalu (nejmen-
ším spotřebitelském balení) apod.

Oprávnění označit výrobek státním znakem jakosti bude
státními zkušebnami stanoveno pro výrobky určené pro export
tak, aby výrobci mohli v tomto směru respektovat požadavky
organizací zahraničního obchodu.

Tato zásada se promítne do § 16 zákona o státním zkušeb-
nictví.

Zásada č. 4

Při zařazení výrobku do jednotlivých stupňů jakosti sta-
noví státní zkušebna dobu, po kterou zařazení trvá, a to s
respektováním předpokládaných trendů vývoje jakosti v přísluš-
ném oboru výrobků o Tato doba nesmí být u výrobků zařazených
do stupně jakosti Q delší než tři roky, do prvního stupně ja-
kosti delší než pět let. Před uplynutím stanovené doby je vý-
robce povinen přihlásit výrobek k novému hodnocení. Při zařaze-
ní výrobku do druhého stupně jakosti určí státní zkušebna lhů-
tu, dokdy je výrobce povinen přihlásit výrobek k opakovanému
hodnocení. Tato lhůta nesmí být delší než jeden rok.

Odůvodnění

Oprava maximální doby platnosti zařazení výrobku do
prvního stupně jakosti je racionalizačním opatřením, které
má odstranit technicky neodůvodněné opakování zařazení vý-
robku do tohoto stupně jakosti v relativně krátkých časových
údobích a umožnit přizpůsobení doby platnosti zařazení výrob-
ku do prvního stupně inovačnímu cyklu jednotlivých oborů vý-
robků. Při tom se vychází z toho, že maximální lhůta 5 let


- 9 -

bude využívána mimořádně jen tam, kde to bude plně odůvodněno
složitostí výrobků, aby nedocházelo k oslabení tlaku státního
zkušebnictví na jakost našich výrobků. U výrobků zařazených do
stupně jakosti Q se předpokládá, že stanovená maximální doba
zařazení výrobku do tohoto stupně jakosti je efektivní a zaruču-
je jak racionalitu hodnocení, tak i dostatečnou náročnost. Při
určování doby platnosti zařazení výrobku do stupně jakosti budou
státní zkušebny využívat i informačního systému budovaného
federálním ministerstvem zahraničního obchodu.

Současně se tím zvyšuje tlak na odstraňování nedostatků
výrobků zařazených do druhého stupně jakosti, a to zkrácením
přihlašovací lhůty k opakovanému hodnocení na polovinu.

Tato zásada se promítne do § 15 a 18 zákona o státním
zkušebnictví.

Zásada č. 5

Státní zkušebna provádí namátkově kontrolu zhodnocených
výrobků dávaných do oběhu. Při kontrole zjišťuje, zda vlast-
nosti zhodnocených výrobků odpovídají vlastnostem zhodnoceného
vzorku výrobku a zda v organizaci trvají předpoklady pro dodržo-
vání stálé jakosti výrobků ve výrobě.

Zjistí-li státní zkušebna zhoršení předpokladů pro dodržo-
vání stálé jakosti výrobků ve výrobě nebo nedostatky výrobků,
které neovlivní jejich zařazení do stupně jakosti, odejme právo
používat státní znak jakosti bez přeřazení výrobku do nižšího
stupně jakosti. Obdobně postupuje státní zkušebna v případech,
kdy stanovila povinnost používat státní znak jakosti.

Odůvodnění

Smyslem návrhu je dosáhnout zvýšení účinnosti kontroly
zhodnocených výrobků rozšířením předmětu kontroly o kontrolu
předpokladů pro dodržování stálé jakosti ve výrobě. Možnost
odejmout právo, resp. zrušit povinnost označovat výrobek stát-
ním znakem jakosti sleduje racionalizaci výkonu státního


- 10 -

zkušebnictví v případech, kdy jsou při kontrole zjištěny ne-
dostatky menšího rozsahu, snadno odstranitelné, které neovlivňu-
jí zařazení výrobku jako typu do stupně jakosti nebo kdy nejsou
zajišťovány předpoklady pro dodržování stálé jakosti výrobku
ve výrobě.

Tato zásada se promítne do § 19 zákona.

Zasada č. 6

Výrobní, obchodní a jiné organizace jsou povinny umožnit
orgánům státního zkušebnictví provádět výkon státního zkušeb-
nictví. Zejména jsou povinny předložit jim dokumentaci týkají-
cí se hodnocených, schvalovaných nebo certifikovaných výrobků,
umožnit jim kontrolu výrobků a podmínek, za kterých bylo při
výkonu státního zkušebnictví rozhodnuto, zejména umožněním
přístupu k výrobním a zkušebním zařízením a do veškerých prosto-
rů organizace, a umožnit jim používání měřicí techniky.

Změny ve výrobě schopné ovlivnit vlastnosti hodnoceného,
schváleného nebo certifikovaného výrobku nebo převedení výroby
tohoto výrobku jiné organizaci je výrobce povinen ohlásit stát-
ní zkušebně neprodleně, nejpozději do dne, kdy ke změně dochází.

Odůvodnění

Pro řádný výkon certifikace je nutno vytvořit stejné obec-
né podmínky, jaké stanoví zákon pro výkon hodnocení a schvalo-
vání výrobků. Proto je nutné rozšířit povinnosti uložené výrob-
ním, popř. dovozním organizacím pro výkon hodnocení a schvalo-
vání výrobků uvedené v § 28 zákona též na certifikaci výrobků.

Tato zásada se promítne do § 28 zákona o státním zkušeb-
nictví.

Zásada č. 7

Rozhodnutí o zařazení výrobků do jednotlivých stupňů ja-
kosti podle dosavadních předpisů pozbývají platnosti dnem


- 11 -

31. 12. 1987; před uplynutím této lhůty musí být výrobky přihlá-
šeny k novému nebo opakovanému hodnocení.

Odůvodnění

Vzhledem k tomu, že změna stupňů jakosti není pouze for-
málního charakteru a např. stupeň jakosti nebude totožný
s dosavadním prvním stupněm jakosti, nelze dosavadní stupně
jakosti převést na nové. Doba souběhu se proto zákonem časově
omezuje.

Protože po schválení těchto zásad návrhu zákona bude stát-
ním zkušebnám dán pokyn k tomu, aby doby platnosti zařazení
výrobků do prvního nebo druhého stupně jakosti nepřesahovaly
konec roku 1987, lze předpokládat, že s pozbytím platnosti roz-
hodnutí o zařazení výrobků do stupně jakosti ze zákona nevznik-
ne žádné mimořádné kapacitní zatížení státních zkušeben.

V Praze dne 19. prosince 1985

Předseda vlády ČSSR
Štrougal v. r.

Místopředseda vlády ČSSR
a předseda Státní komise
pro vědeckotechnický a
investiční rozvoj

O b z i n a  v. r.


Politický a ekonomický rozbor

1. Politická a ekonomická situace. Růst jakosti výrobků
je podstatnou součástí dlouhodobé strategické linie hospodář-
ské politiky strany, orientované XVI. sjezdem KSČ na všestran-
né zvyšování efektivnosti a na intenzifikaci ekonomického roz-
voje ČSSR. Jakost výrobků je přitom chápána jako důležitá oblast
ekonomické efektivnosti společenské výroby. V souladu se závěry
zejména 8. zasedání ÚV KSČ, ale také 10. a 12. zasedání ÚV KSČ
je jednoznačně zřejmé, že otázky jakosti výrobků a jejího trva-
lého zlepšování tvoří význačnou rezervu, jejíž využití musí být
cílevědomými opatřeními systematicky a efektivně řešeno.

Jedním z význačných nástrojů, které má čs. národní hospo-
dářství k dispozici pro efektivní působení na jakost čs. výrob-
ků, je státní zkušebnictví. Jako právní institut bylo státní
zkušebnictví zřízeno zákonem č. 30 z roku 1968. Státní zkušeb-
nictví řídí Úřad pro normalizaci a měření a vykonávají státní
zkušebny. Státní zkušebnictví spočívá v hodnocení, schvalování,
kontrole výrobků a osvědčování výrobků a v poskytování odbor-
ných služeb.

Příprava zákona č. 30/1986 Sb. probíhala v etapě extenzívního
rozvoje národního hospodářství. Uvedený zákon především směřoval
dovnitř čs. ekonomiky s cílem zlepšit jakost výrobků v rámci do-
mácího trhu pro čs. spotřebitele. Nebral dostatečně v úvahu teh-
dejší potřebu čs. ekonomiky uplatnit se svými výrobky vysoké ja-
kosti na zahraničních trzích. Tento problém se trvale vyostřoval
zvláště od sedmdesátých let a let osmdesátých, kdy objektivně
vzrostly požadavky na světovém trhu na jakost výrobků a tento
trend nadále trvá. Pokud jde o náročnost hodnocení čs. výrobků,
racionalitu hodnocení čs. výrobků a účinnost kontrolní


- 2 -

funkce, neplní státní zkušebnictví tyto své funkce s potřeb-
nou efektivitou. Tuto skutečnost konstatovaly jak vlastní
poznatky Úřadu pro normalizaci a měření, tak prověrky Výboru
lidové kontroly ČSSR, poslední z roku 1984, jejíž závěry byly
podkladem pro přijetí usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 208/
1984 o výsledcích prověrky účinnosti práce státního a resortní-
ho zkušebnictví.

Základní úkoly, na které je třeba v oblasti státního zku-
šebnictví zaměřit prvořadou pozornost, jsou konkrétné formulo-
vány v závěrech 8. zasedání ÚV KSČ tak, že se zdůrazňuje poža-
davek na rozšíření a zvýšení úrovně činnosti státních zkušeben,
na zvýšení náročnosti při posuzování technicko-ekonomických
parametrů výrobků, na nekompromisní čelení jakýmkoliv snahám
o snižování objektivity hodnocení a požadavek na budování zku-
šeben a jejich vybavování moderní technikou.

Současně se konstatuje, a to je pro daný úsek státní sprá-
vy mimořádné významné, že jakost výrobků je dnes důležitým
faktorem ideologického vlivu, neboť nekvalitní výrobek negativ-
ně působí na postoje lidí, na jejich angažovanost.

Otázkami zvýšení efektivnosti státního zkušebnictví se
zabývala celá řada usnesení vlády ČSSR, zejména:

- Usnesení vlády ČSSR č. 42/1980, kterým byl schválen "Soubor
opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národní-
ho hospodářství". Z tohoto souboru vyplynul úkol: zvýšit
rozsah hodnocených výrobků tak, že v předvýrobních etapách
budou hodnoceny všechny nové výrobky vyhlášené k povinnému
hodnocení podle zákona č. 30/1968 Sb.

- Usnesení vlády ČSSR č. 190/1981 o opatřeních ke zdokonalení
kontrolního systému (bod III. 2) ukládající zabezpečit racio-
nální uspořádání zkušebnictví a zásadně posílit státní vliv
v této oblasti.

- Usnesení vlády ČSSR č. 296/1983, část V. Náměty k intenzív-
nějšímu využívání zdrojů národního hospodářství a k pro-
hloubení účinnosti jeho řízení, které budou rozpracovány


- 3 -

v dalším období, ve kterém bylo úkolem V/3 uloženo: zvýšit
náročnost na hodnocení úrovně technicko-ekonomických para-
metrů produkce, zjednodušit systém hodnocení výrobků, na-
vrhnout a realizovat jednotný systém hodnocení jakosti čs.
výrobků na principech srovnatelnosti s mezinárodně uznávaný-
mi a platnými systémy, zavést integrovaný státní dozor vyko-
návaný státními zkušebnami.

- Usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 208/1984 o výsledku pro-
věrky účinnosti práce státního a resortního zkušebnictví,
kterým se ukládá: zvýšit požadavky na hodnocení výrobků a zá-
roveň využívat informace organizací zahraničního obchodu; při
určování výrobků nepřihlížet k výrobním možnostem výrobce a

k povoleným výjimkám z právních předpisů a technických norem;
v požadavcích na hodnocení výrobků určovat technicko-ekonomic-
ké ukazatele odvozené od výrobků předních světových výrobců;
přehodnotit složení hodnotitelských komisí a vytvořit podmín-
ky pro zvýšení vlivu zástupců organizací zahraničního obcho-
du a hlavních tuzemských odběratelů; nezařazovat výrobek do
prvního stupně jakosti, pokud organizace nepředloží průkaznou
dokumentaci nebo vzorek srovnatelného výrobku.

- Usnesení vlády ČSSR č. 243/1984, kterým byly schváleny "Hlavní
směry dalšího rozvíjení souboru opatření ke zdokonalení sousta-
vy plánovitého řízení národního hospodářství" (bod E/2 d).

Cit. bodem bylo uloženo přizpůsobit cenovou stimulaci racionál-
ní úpravě systému hodnocení jakosti (u státního znaku jakosti
uplatnit cenové zvýhodnění, u prvního stupně jakosti základní
cenu a u druhého stupně jakosti cenové znevýhodnění). Vzhle-
dem k tomu, že stupně jakosti jsou zákonem o státním zkušeb-
nictví upraveny odlišně, jde ve skutečnosti i o úkol Úřadu
pro normalizaci a měření spočívající v návrhu změny. cit. zá-
kona.

- Usnesení vlády ČSSR č. 322/1984 o zpřísnění způsobu promítání
ztrát z nejakostní práce do hmotné stimulace organizací a je-
jich pracovníků (bod III/3 f v návaznosti na bod III/6), kterým
se ukládá zejména zajistit, aby státní zkušebny využívaly
informačního systému.


- 4 -

2. Současný stav aplikace předpisů o státním zkušebnictví.
V souladu se "Zprávou o poznatcích z kontroly účinnosti zákona
č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, provedené výbory Sně-
movny lidu a Sněmovny národů pro průmysl, dopravu a obchod"
v roce 1984, lze konstatovat, že státní zkušebnictví založené
na působnosti zákona se stalo nedílnou a aktivní součástí stát-
ního systému řízení jakosti výroby. Státní zkušebnictví sehrá-
vá pozitivní roli v tom, že napomáhá ve vybraných oborech výro-
by zvyšovat technickou úroveň a jakost výrobků. Současně se
konstatuje, že jeho základní poslání, kterým je působit na sou-
stavné zvyšování jakosti výrobků celospolečensky důležitých,
chránit spotřebitele a celou společnost před nejakostními vý-
robky a vytvářet účinný tlak k zabezpečení vyšší exportuschop-
nosti čs. výrobků, zůstává nezměněno.

V současné době realizuje cíle státního zkušebnictví
36 státních zkušeben, které zhodnotily v roce 1984 33, 5 %
objemu průmyslové výroby v hodnotovém vyjádření. Vliv státní-
ho zkušebnictví se projevil v postupném nárůstu počtu výrobků
zařazených do prvního stupně jakosti z výrobků stanovených
k povinnému hodnocení a ve snížení počtu nejakostních výrobků.
Dalším pozitivním přínosem je vytvoření sítě státních zkušeben,
které tvoří v ČSSR solidní základnu pro další rozvoj zkušeb-
nictví. Během doby svého působení získaly státní zkušebny znač-
né zkušenosti, vychovaly celou řadu odborně i administrativně
schopných pracovníků a některé státní zkušebny dosáhly i mezi-
národního uznání, což je významné zejména z hlediska jejich
budoucí akreditace v rámci mezinárodních certifikačních systémů.

Z konkrétních údajů jen tolik, že např. v roce 1984 bylo
státními zkušebnami vydáno 9 238 rozhodnutí o hodnocení a
6 137 rozhodnutí o schvalování výrobků. Cenové zvýhodnění za
výrobky zařazené do prvního stupně jakosti činilo 1 720, 5 mil.
Kčs a znevýhodnění výrobků zařazených do třetího stupně jakosti
33, 3 mil. Kčs.


- 5 -

3. Základní rysy navrhované úpravy. Návrhem se jednoznač-
ně zpřísňuje a racionalizuje postup státních zkušeben při hod-
nocení výrobků a zvyšuje se objektivita celého řízení. Zpřís-
nění spočívá zejména v tom, že podmínky hodnocení nebude stano-
vovat státní zkušebna pouze na základě úrovně jakosti srovna-
telných zahraničních výrobků, ale i na základe nejnovějších
poznatků vědy a techniky o jakosti v příslušném oboru výrobků.
V souvislosti s tím dojde i k přehodnocení složení hodnotitel-
ských komisí a zapojení pracovníků navržených odběratelskými
a obchodními ústředními orgány do jejich činnosti. Racionaliza-
ce výkonu hodnocení bude zajištěna jednak zavedením institutu
hodnocení typově obdobných výrobků, což má velký ekonomický
význam i pro výrobce, a současně úpravou doby platnosti zařa-
zení výrobku do prvního stupně jakosti. Prodloužení doby plat-
nosti zařazení výrobku v tomto případu ze tří na pět let má
vést k odstranění zbytečného ekonomicky neodůvodněného dalšího
hodnocení. Naproti tomu zkrácení lhůty pro přihlášení výrobku
zařazeného do nově navrhovaného druhého stupně jakosti k opako-
vanému hodnocení ze dvou na jeden rok má vést výrobce k rychlejší-
mu odstraňování zjištěných závad.

Úprava klasifikace jakosti výrobků do stupňů jakosti má
vést k větší srovnatelnosti nálezů našich státních zkušeben
s obdobnými nálezy zahraničních zkušebních institucí. Při návrhu
se vycházelo z úpravy hodnocení výrobků v SSSR a NDR.

Účinnost kontrolní funkce státních zkušeben se zvýší tím,
že se státní zkušebny budou zabývat nejen vlastnostmi zhodnoce-
ného výrobku, ale i kontrolou podmínek pro dodržování stálé
jakosti výrobků ve výrobě.

Úprava certifikace výrobků má zabezpečit racionální do-
zor nad jakostí výrobků, které není vhodné hodnotit nebo schva-
lovat. U těchto výrobků se předpokládá, že konstatování shody
s technickou normou nebo jiným předpisem, a to na základě objek-
tivních zjištění státních zkušeben o vlastnostech výrobků a
podmínek pro jejich stálé dodržování, je pro potřeby národního
hospodářství a zahraničního obchodu postačující.


- 6 -

4. Navrhovaná úpravo sleduje racionálnější a efektivnější
funkci orgánů státního zkušebnictví a nebude klást vyšší náro-
ky na kádrové a finanční zabezpečení, než budou schváleny v
plánu a rozpočtu rezortu ÚNM na rok 1986.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP