FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

179

Vládní návrh

Zákon

ze dne prosince 1985
o státním rozpočtu československé federace na rok 1986

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního roz-

 

počtu federace se stanoví částkou

200 311 800 000 Kčs

celkové výdaje státního rozpočtu

 

federace se stanoví částkou

200 311 800 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu

československé federace je uveden

 

v příloze.

 

(2) Z celkových výdajů státního

 

rozpočtu federace činí:

 

A. Účelové dotace do státních

 

rozpočtů republik
- České socialistické republice

34 765 846 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

23 715 534 000 Kčs

z toho:

 

I. dotace a subvence na vybrané

-

investiční akce s dosahem pro

 

celou federaci a další rozvoj

 

republik
- České socialistické republice

9 632 900 000 Kčs

-Slovenské socialistické republice

6 706 100 000 Kčs


- 2 -

II. dotace na vybrané neinvestiční

 

akce

 

- České socialistické republice

25 132 946 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

17 009 434 000 Kčs

v tom:

 

a) dotace na družstevní bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

2 465 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

1 840 000 000 Kčs

b) dotace na individuální bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

680 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

440 000 000 Kčs

c) dotace na členské podíly v druž-

 

stevní stabilizační bytové výstavbě

 

- České socialistické republice

35 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

50 000 000 Kčs

d) dotace na státní programy technického

-

rozvoje

 

- České socialistické republice

357 600 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

209 800 000 Kčs

e) vybrané druhy cenových dotací a

 

intervencí

 

- České socialistické republice

10 650 600 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

  8 950 300 000 Kčs

f) dotace na ekonomické nástroje

 

v zahraničním obchodě

 

- České socialistické republice

9 912 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

5 092 100 000 Kčs

g) dotace na potřeby branné povahy

 

včetně výzkumných a vývojových úkolů

 

- české socialistické republice

779 340 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

388 234 000 KČS


- 3 -

h) dotace na odbornou přípravu

 

zahraničních občanů dočasně

 

zaměstnaných v čs. organizacích

 

- České socialistické republice

253 406 000 Kčs

- Slovenská socialistické republice

39 000 000 Kčs

6. Globální dotace

 

- České socialistické republice

41 543 054 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

32 367 066 000 Kčs

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na zákla-
dě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly
a limity státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změ-
nami státního plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpra-
vami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňo-
vání prostředků z vládní rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními
nesmí být dotčena vyrovnanost státního rozpočtu federace.

§ 3

Zákon č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu
československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik
(rozpočtová pravidla), se mění takto:

§ 3 písm. c) zní:

"c) daň z obratu, s výjimkou daně z obratu od národních výborů
a jimi řízených organizací, státních statků a dalších státních
hospodářských organizací zemědělské výroby a zemědělských slu-
žeb a družstevních organizací, nejde-li o státní hospodářské


- 4 -

organizace vojenských lesů a statků a Ústřední radu družstev
a jí řízené podniky, jakož i od společenských organizací, ".

§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1986


Příloha k zákonu č. /1985 Sb.

Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace

Příjmy

(v tisících Kčs

Příjmy ze socialistického hospodářství

199 958 556

z toho:

 

z hospodářství

181 767 289

z vědy a techniky

260 680

z peněžních a technických služeb

16 045 345

ze společenských služeb a činností

400 242

z obrány a bezpečnosti

1 485 000

Daně od obyvatelstva a poplatky

60 700

Ostatní příjmy

292 544

Úhrnem

200 311 800.

Výdaje

(v tisících Kčs

Výdaje federálních organizací na

 

hospodářství

34 004 501

vědu a techniku

5 286 425

peněžní a technické služby

2 809 436

společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo

1 154 625

obranu a bezpečnost

22 535 428

správu

2 129 885

Celkem

67 920 300.

Dotace ze státního rozpočtu federace
do státních rozpočtů republik celkem

132 391 500.

Úhrnem

200 311 800.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1986

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace
se opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. a o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb.,

o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o
zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státničtí roz-
počtů federace a republik (rozpočtová pravidla).

Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle
číselných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním roz-
počtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo
v či. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.

V systému dotací stanovených v návrhu tohoto zákona ne-
pochází proti roku 1985 ke změnám.

Vláda ČSSR schválila dne 31. října 1985 návrh státního

rozpočtu federace na rok 1986, rovněž tak jako návrh prová-
děcího státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR
na rok 1986, v cenách roku 1985 a uložila ministru financí
předložit vládě v návaznosti na přepočet státního plánu návrh
zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986
v cenách platných k 1. lednu 1986. Vlivy změn velkoobchodních
cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních roz-
počtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé roz-
počtové soustavě i jejích jednotlivých článcích.


- 2 -

Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány
zabezpečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací
v cenách platných k 1. lednu 1986.

Návrh státního rozpočtu na rok 1986 vychází ze základních
cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti stanovených
XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a navazujícími
zasedáními jejího ústředního výboru. Zejména 15. zasedání,
konané v červnu 1985, ukázalo nejen záměry, které je nutné
úspěšně splnit, aby se rok 1985 stal dobrou výchozí základnou
pro vstup do 8. pětiletky, ale i záměry, které je třeba uplat-
ňovat při tvorbě ekonomického a sociálního programu strany
na 8. pětiletku. Znovu byly zdůrazněny požadavky dosažení vše-
obecného obratu k intenzifikaci, rychlejšího posílení kvali-
tativních stránek výroby, zvýšení technické úrovně národního
hospodářství a vysoké účinnosti zhodnocovacích procesů.

Uvedené požadavky se odráží v návrhu státního rozpočtu na
rok 1986 především ve směru zvýšení dynamiky tvorby hmotných
a finančních zdrojů a upevňování hospodárnosti, opírající se
o vyšší zhodnocení surovin a materiálů, o účinnější využívání
výrobních fondů, o vyšší přínosy výsledků rozvoje vědy a tech-
niky a další opatření, vyplývající z "Hlavních směrů dalšího
rozvíjení Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství". Jen tímto přístupem bude možné
a reálné zabezpečovat další postup v obnově rovnováhy vnějších
ekonomických vztahů, provádět žádoucí strukturální změny ve vý-
robní základně i výsledcích výroby, realizovat rozsáhlé inte-
grační akce, nezbytné pro zabezpečení dalšího perspektivního
rozvoje naší ekonomiky a tím i pro udržení a odpovídající zvy-
šování a zkvalitňování životní úrovně.

Prvořadá pozornost byla a je i nadále věnována vyrovnanosti
státního rozpočtu a celé rozpočtové soustavy, rovnováze finanční


- 3 -

a měnové vycházející z uplatňování vnější a vnitřní ekonomické
rovnováhy a zabezpečující plynulý rozvoj našeho národního hos-
podářství.

K § 2:

Proti roku 1985 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.

K § 3:

V souvislosti s posilováním plánovaných vlastních příjmů
národních výborů v souladu s "Hlavními směry dalšího rozvíjení
Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství" schválené usnesením vlády ČSSR č. 243
ze dne 13. září 1984 se od 1. ledna 1986 převádí z rozpočtu
československé federace do rozpočtové sféry republik část daně
z obratu od organizací, které odvádějí i ostatní odvody, popř.
daně do rozpočtů národních výborů.

o0179_01.jpg o0179_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP