FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

 Sněmovna lidu 

IV. v. o.

173

Návrh
usnesení Sněmovny lidu

ke zprávě Ministra dopravy ČSSR o vyznánu a úkolech dopravy
při uspokojováni potřeb národního hospodářství a obyvatelstva

Sněmovna lidu na své 5. schůzi dne 8. října
1985 po projednání zprávy ministra dopravy ČSSR Vladimíra Blažka

I. konstatuje, že

za hlavní úkol dopravní soustavy určil XVI. sjezd KSČ včasné,
plynulé, kvalitní a efektivní zajišťování přepravních potřeb
národního hospodářství a obyvatelstva; stanovil zejména snížit
přepravní náročnost společenské produkce, rozvíjet progresivní
přepravní systémy a přednostně železniční dopravu, zlepšovat
kvalitu osobní dopravy a úroveň poskytovaných služeb.

Díky úsilí a obětavosti pracovníků dopravy bylo za trvalé
péče stranických, odborových a mládežnických organizací dosaženo
pozitivních výsledků při zabezpečování výše uvedených úkolů.
Přepravní potřeby národního hospodářství a obyvatelstva jsou
v zásadě zabezpečovány. Byl otevřen nový přechod do SSSR, jsou
plněny úkoly elektrifikace železnice, automatizace třídicích
prací a zavádění autobloku. Dělba přepravní práce se postupně
přesouvá na obory dopravy energeticky méně náročné. Úspěšně
pokračuje výstavba metra v Praze. Stanovený úkol snížení přeprav-
ní náročnosti o 5 % je plněn a očekává se jeho překročení.


- 2 -

Kromě těchto a dalších pozitivních výsledků přetrvávají,
v dopravní soustavě nedostatky, týkající se hlavně dopravního
procesu. Jde zejména o rychlost, včasnost a spolehlivost, sni-
žování nehodovosti, protisměrných přeprav i kultury cestování.
Přepravní náročnost je i přes dosažené výsledky stále vysoká.
Pro její snižování není zatím vytvořen komplexní systém v plánová-
ní a vyhodnocování. Stále je třeba mít na zřeteli, že snižování
přepravní náročnosti je věcí především přepravců a racionalizace
dodavatelsko-odběratelských vztahů.

Rozvoj progresivních přepravních systémů, zejména kontejnero-
vé dopravy a paletizace se nedaří zajišťovat v souladu s plánem
ani se státním cílovým programem č. 13. Značné rezervy existují
v koordinaci a řízení dopravy i ve vyšším využívání vlastní
výzkumně vývojové základny.

Hmotná zainteresovanost v dopravě je správně orientována na
prosazování principů zásluhovosti v odměňování; dosavadní výsled-
ky jsou však rozdílné.

Systematická pozornost je věnována bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci. Soustavně se zlepšuje kvalifikační struktura
kádrů v dopravě, v dopravním školství se uplatňuje obsahová
přestavba a modernizace výuky v zaměření na progresivní techniku
a technologii.

Pro další rozvoj naší dopravní soustavy
Sněmovna lidu

II. doporučuje
a) vládě ČSSR

- věnovat i nadále soustavnou pozornost koordinovanému
rozvoji dopravní soustavy ČSSR; zejména zabezpečit, aby
se na vytváření a realizaci jednotné státní dopravní po-
litiky a na rozdělení přepravní práce mezi jednotlivé
obory dopravy i na koncepci jejich rozvoje účinněji a ve


- 3 -

vzájemné součinnosti podílely ústřední orgány státní správy
federace i republik,

- zabývat se problematikou snižování přepravní náročnosti národ-
ního hospodářství a uložit Státní plánovací komisi péči

o její vyhodnocování,

- již ve státním plánu zajišťovat rozvoj energeticky méně nároč-
ných oborů dopravy, tj. dopravy železniční a vodní. Prodlu-
žovat splavnost vodních toků dále do vnitrozemí a uskuteč-
ňovat širší zapojení čs. vodní dopravy do vodních cest
Evropy. V plánu výhledově zabezpečit výstavbu přístavů

v závodech,

- formou státního cílového programu rychleji zavádět progresiv-
ní přepravní systémy včetně potřebné materiálně-technické
základny,

- při výstavbě dálnic, železničních tratí a jejich elektrifika-
ci a při výstavbě vodních cest uplatňovat plánování na
období 15 - 20 let,

- dořešit otázku komplexního budování dálnic včetně navazují-
cích komunikací a obslužných zařízení podle potřeb přímého
investora i příslušných územních a resortních orgánů a za-
bezpečit je z jednoho plánovacího místa;

b) ministerstvu dopravy ČSSR ve spolupráci s krajskými národními
výbory, národním výborem hlavního města ČSSR Prahy a národním
výborem hlavního města SSR Bratislavy

- důsledně zabezpečovat plnění úkolů vyplývajících pro dopra-
vu ze Základních směrů hospodářského a sociálního rozvoje
ČSSR, zvyšovat účinnost práce řídících pracovníků v dopravě,
mobilizovat všechny síly a prostředky v souladu se závěry
15. zasedání ústředního výboru KSČ, zdokonalovat koordinaci
a kooperaci jednotlivých odvětví dopravy, aby bylo dosaho-
váno vyšší efektivnosti práce,


- 4 -

- cílevědomě uskutečňovat stanovenou koncepci dopravní soustavy,
prostředky a zdroje pro její rozvoj účelně a hospodárně využí-
vat na prioritní dopravní investiční záměry a na uplatňování

a urychlování vědeckotechnického rozvoje,

- vést vedoucí pracovníky dopravy k iniciativnějšímu využívání
vlastních možností k odstranění nepořádku na nádražích,
osvětlení nástupišť, pořádku u příjezdu do stanic, zařízení
čekáren a nástupišť, jakož i ke zlepšení informovanosti
cestujících. Za tím účelem prohlubovat spolupráci s národními
výbory a společenskými organizacemi Národní fronty,

- vytvářet podmínky pro další účinné zvyšování kultury cestová-
ní a úrovně poskytovaných služeb,

- dále zlepšovat péči o pracující v dopravě, zejména důsledným
plněním plánů kádrového, personálního a sociálního rozvoje,

- dobudovat sbory ozbrojené ochrany v dopravě, neustále zkvalit-
ňovat jejich činnost a zlepšovat podmínky pro jejich práci,

- důsledně orientovat hmotnou zainteresovanost v dopravě na
prosazování principů zásluhovosti v odměňování,

- omezit podávání alkoholických nápojů v jídelních vozech,
v nádražních restauracích a bufetech;

c) dodavatelským resortům a přepravcům

- kvalitním a včasným plněním dodávek dopravních, přepravních

a manipulačních prostředků, strojů, zařízení a náhradních dílů
v požadovaných parametrech v potřebném sortimentu, i služeb
pro dopravu vytvářet nezbytné podmínky pro její další rozvoj
a modernizaci, pro zvyšování bezpečnosti, pohotovosti, spolehli-

vosti, hospodárnosti a produktivity práce. Iniciativně přichá-
zet s nabídkami nových progresivních dopravních prostředků,
strojů a zařízení pro zvyšování bezpečnosti a spolehlivosti
dopravy a její zrychlování,


- 5 -

- lepší organizací a plánováním celého přepravního procesu sni-
žovat přepravní náročnost a důsledně ji vyhodnocovat;

III. vyzývá

společenské organizace Národní fronty, cestující veřejnost a ostatní
občany, aby ukázněností, pochopením a pomocí přispívali ke zvyšování
bezpečnosti a kulturnosti přepravy a k ochraně socialistického
vlastnictví;

IV. doporučuje výborům Sněmovny lidu

- kontrolovat, jak ministerstvo dopravy ČSSR a další resorty

plní úkoly vyplývající ze sjezdů Komunistické strany Československa,
pětiletých plánů a z usnesení Sněmovny lidu,

- v legislativní činnosti dbát, aby zákony a jiné právní předpisy
z oblasti dopravy odpovídaly potřebám jejího dalšího rozvoje

a byly v souladu s celospolečenskými zájmy;

V. u k l á d á poslancům Sněmovny lidu

ve svých volebních obvodech věnovat trvalou pozornost realizaci
úkolů a cílů československé dopravní soustavy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP