FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

158

Zásady zákona
o výsluhovém přídavku ve stavebnictví

Zásada č. 1

Výsluhový přídavek se poskytuje pracovníkům, kteří vy-

končívali vybraná dělnická zaměstnání stavební výroby za dlou-
holetý výkon jejich práce. Výše přídavku, který náleží k dů-
chodům z důchodového zabezpečení uvedeným v zásadách 2 a 3,
činí 200 Kčs měsíčně.

Účelem dávky je ocenit dlouhodobou věrnost
náročnému zaměstnání ve stavebnictví, a tím
působit ke stabilizaci pracovníků, Výsluho-
vý přídavek se bude poskytovat k důchodům,
nahrazujícim výdělek. Jeho výše je stanove-
na stejné jako je tomu u příspěvku poskyto-
vaného organizacemi ve vybraných profesích
v resortech federálního ministerstva dopra-
vy, federálního ministerstva těžkého stro-
jírenství, federálního ministerstva elektro-
technického průmyslu a federálního minister-
stva všeobecného strojírenství.

Zásada č. 2

Výsluhový přídavek se poskytuje poživatelům starobních
důchodů, jestliže do doby přiznání důchodci odpracovali ales-
poň 10 roků ve vybraných, dělnických zaměstnáních stavební
výroby ve stavebních organizacích řízených ministerstvy sta-
vebnictví ČSR a SSR (dále jen "organizace a toto zaměstná-
ní trvalo ke dni přihnání důchodu. Podmínka trvání výkonu
vybraného dělnického zaměstnání ke dni přiznání důchodu
nemusí být splněna, jsou-li pro to vážné důvody (zdravotní,
organizační apod. ).


- 2 -

Přídavek se bude poskytovat především těm
pracovníkům vybraných, profesí v resortech
ministerstev stavebnictví republik, kteří
odpracují v těchto profesích celkom nejmé-
ně. 10 roku a odejdou z nich do důchodu
(tzv. první odchod do starobního důchodu).
Odejde-li pracující, který získal potřeb-
nou dobu do důchodu z jiné organizace, být
i např. jako zedník, přídavek náležet nebu-
de. Délka potřebné doby pro nárok na pří-
davek by měla, působit motivačně k setrvání
ve stavební organizaci. Prováděcí předpisy
stanoví důvody, kdy se nebude vyžadovat
splnění podmínky, aby zaměstnání trvalo
při přiznání důchodu.

Zásada č. 3

Výsluhový přídavek se poskytuje rovněž poživatelům
plného invalidního důchodu za podmínky, že jejich plná
invalidita vznikla v důsledku pracovního úrazu, který
utrpěli při výkonu některého z vybraných, dělnických za-
městnání stavební výroby (zásada č. 2), popřípadě jestli-
že je plná invalidita důsledkem nemoci z povolání, která
vznikla v důsledku výkonu uvedeného zaměstnání, za podmí-
nek stanovených v § 27 zákona 6. 121/1975 Sb., o sociál-
ním zabezpečení, a zaměstnání ve vybraných profesích vy-
konávali aspoň 10 roků.

Přídavek bude poskytován rovněž poživate-
lům invalidního důchodu přiznaného pro pra-
covní úraz nebo nemoc z povolání, které
vznikly výkonem preferovaného zaměstnání.
I zde se bude vyžadovat, aby práce v pre-
ferovaném zaměstnání trvala aspoň 10 roků.

Zásada č. 4

Výsluhový přídavek se poskytuje na žádost, ve které
oprávněný uvede všechny potřebné údaje pro jeho přiznání.


- 3 -

Výsluhový přídavek přizná organizace, u které je oprávněný.
zaměstnán při přiznání starobního důchodu, nebo u níž došlo
k pracovnímu úrazu nebo ke vzniku nemoci z povolání, jde-li
o invalidní důchod.

Organizace je povinna vyřídit žádost do 30 dnů po je-
jím doručení.

Organizace je povinna doručit do vlastních rukou žada-
teli písemné, oznámení o tom, zda mu byl výsluhový přídavek
přiznán či nikoliv. Nebyl-li výsluhový přídavek přiznán
nebo organizace do 30 dnů jeho žádost nevyřídila, může se
oprávněný obrátit na soud, který o věci rozhodne.

O přiznání výsluhového přídavku bude žá-
dat pracovník u organizace, z níž odchá-
zí do starobního důchodu (která s ním
zpravidla sepisuje žádost o důchod a dostá-
vá opis rozhodnutí), popřípadě u níž došlo
k pracovnímu úrazu nebo nemoci z povolání,
které vedly k invalidito pracovníka. Toto
řešení by molo organizace motivovat mj.

i k prevenci pracovním úrazům a nemocem
z povolání. Spory o výsluhový přídavek
budou řešit soudy v občanskoprávním řízení.

Zásada č. 5

Výsluhový přídavek vyplácí organizace v kalendářních
měsících, za které náleží.

Úprava výplaty přídavku je shodná s výpla-
tou obdobného příspěvku vypláceného v pů-
sobnosti výše uvedených federálních mi-
nisterstev.

Zásada č. 6

Jednotlivé splátky výsluhového přídavku budou promlčeny


- 4 -

po uplynutí doby jednoho roku od splatnosti. Nárok na pří-
davek se však nepromlčuje. Do ciziny se výsluhový přídavek
nevyplácí.

Úprava promlčení splátek a nepromlčitel-
nosti nároku na výsluhový přídavek je ře-
šena shodně jako je tomu u důchodů, k nimž
se přídavek bude poskytovat. Do ciziny se
přídavek vyplácet nebude.

Zásada č. 7

Výsluhový přídavek vyplácí organizace uvedená v zása-
dě č. 4 z finančních nákladů. Jestliže organizace zanikne,
přechází povinnost vyplácet výsluhový přídavek na jejího
právního nástupce, popř. na stát.

Výsluhový přídavek bude vyplácet organiza-
ce, která rozhodla o jeho přiznání z fi-
nančních nákladů. Zároveň se upravuje způ-
sob poskytování výsluhového přídavku,
dojde-li k zániku organizace, která přída-
vek přiznala.

Zásada č. 8

Poživatel invalidního důchodu, kterému je vyplácen
výsluhový přídavek, je povinen oznámit organizaci zánik
nároku na tento důchod. V případě, že tuto povinnost ne-
splní a zaviní přeplatek, je povinen neoprávněně vypla-
cenou částku přídavku vrátit.

Jde o zásadu platnou pro důchody, k nimž
bude příspěvek poskytován, která zabrání
neoprávněnému poskytování přídavku způso-
benému opomenutím povinnosti jeho poživa-
tele oznámit změnu v rozhodných skuteč-
nostech.


- 5 -

Zásada č. 9

Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění zákona
o výsluhovém přídavku ve stavebnictví, může odstraňovat mi-
nisterstvo práce a sociálních věcí republiky po projednání
s ministerstvem stavebnictví republiky a příslušným odboro-
vým orgánem.

Při odstraňování tvrdostí zákona půjde
o posuzování jednotlivých případů, kdy bu-
de třeba zjišťovat konkrétní okolnosti,
jenž budou rozhodné pro použití tohoto
způsobu řešení. Je proto vhodné svěřit
toto rozhodování do působnosti minister-
stev práce a sociálních věcí republik,
které budou postupovat při tomto rozhodo-
vání ve spolupráci s ministerstvy staveb-
nictví republik a příslušnými odborovými
orgány.

Zásada č. 10

Přesný okruh zaměstnání, při jejichž výkonu se výslu-
hový přídavek ve stavebnictví poskytuje, vymezí federální
ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě se zúčastně-
nými ústředními orgány a s Ústřední radou odborů.

Přitom stanoví též podrobnosti k provedení zákonné
úpravy poskytování vysluhováno přídavku, zejména pokud
jde o jeho poskytování v některých výjimečných případech,
o vymezení vážných důvodů, kdy se pro nárok na přídavek
nevyžaduje urvání zaměstnání, o úpravu sledování a vyka-
zování jednotlivých dob výkonu preferovaných zaměstnání,
o náležitosti žádosti apod.

Prováděcím předpisem bude především vyme-
zen okruh jednotlivých zvýhodněných děl-
nických zaměstnání stavební výroby a otázky,
související zejména s řešením některých pří-
padů (např. poživatel invalidního důchodu


- 6 -

s výsluhovým přídavkem se pozdě" ji stane po-
živatelem starobního důchodu) a se sledová-
ním a vykazováním jednotlivých preferovaných
profesí organizacemi. Touto úpravou bude za-
jištěno odpovědné posouzení rozsahu zvýhod-
ňovaných profesí i možnost pružnějšího řeše-
ní některých dílčích otázek.

Zásada č. 11

Výsluhový přídavek náleží, jestliže důchod bude přiznán
po dni účinnosti navrhovaného zákona.

Vzhledem k tomu, že navrhovaná úprava má plnit
stabilizační cíle, bude se přídavek poskytovat
k nově přiznávaným starobním a invalidním dů-
chodům, obdobně jako je tomu u příspěvků posky-
tovaných k témuž účelu v jiných resortech.

Zásada č. 12

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1985.

Po projednání a schválení zásad navrhované
úpravy bude předloženo paragrafované znění
zákona. Vzhledem k úkolu stanovenému usnese-
ním vlády ČSSR č. 203/1984 se navrhuje účin-
nost navrhované úpravy k 1. červenci 1985.

V Praze dne 31. ledna 1983

o0158_01.jpg

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR

o0158_02.jpg

Politickoekonomický rozbor k zásadám zákona o výsluhovém

přídavku ve stavebnictví

Předsednictvo vlády Československé socialistické re-
publiky přijalo usnesením č. 203 ze dne 25. října 1984
opatření k zabezpečení stabilizace pracovníků v organiza-
cích stavební výroby v působnosti ministerstev stavebnictví
České socialistické republiky a Slovenské socialistické re-
publiky. Jde o soubor opatřeni, která ve svých důsledcích
přispějí k zabezpečení růstu výkonnosti, kvality a efek-
tivnosti práce ve stavebnictví. K uskutečnění těchto zámě-
rů přispěje prohloubení hmotné zainteresovanosti pracovní-
ků ve stavebnictví i sociální opatření přijatá v jejich
prospěch. Schválená opatření budou rovněž působit k dosa-
žení obratu v nepříznivém vývoji na úseku pracovních sil,
kde v posledních letech pokračuje nežádoucí úbytek pracov-
níků, především pak dělníků na stavebních pracích vybraných
profesí (zednici, tesaři, betonáři, železáři, pomocní sta-
vební dělníci), kteří přecházejí na tytéž práce do nesta-
vebních organizací. Důvodem přitom jsou zejména velmi
obtížné pracovní podmínky ve stavebnictví, jako je nároč-
nost na fyzickou námahu, vystavení povětrnostním vlivům,
navíc pak stále častější přesuny na vzdálené stavby a
do oblasti soustředěné výstavby, a s tím spojené dlouhodo-
bé odloučení pracovníků od jejich rodin.

Vedle pracovněprávních a mzdových opatření, která se
projeví příznivě bezprostředně v době pracovní aktivity
pracovníků, obsahují schválená opatření také některá zlep-
šení v sociální oblasti. Kromě zvýhodnění v bytové výstav-
bě a v závodním stravování jde zejména o přiznání pevně
stanovené finanční částky 200 Kčs výluhového přídavku
dělníkům vybraných profesí k jejich důchodu za podmínky,
že konali celkem aspoň 10 roků vybraná dělnická zaměstná-
ní a do důchodu odcházejí ze stavební organizace v působ-
nosti ministerstev stavebnictví republik. Jde o dávku,


- 2 -

jejímž účelem je zajistit stabilizaci především starších,
a tedy i nejskušenejších pracovníků tak, aby svými odbor-
nými znalostmi a dlouholetou praxí pomáhali zajistit
zvládnutí náročných úkolů ve stavebnictví.

Vzhledem ke stanoveným podmínkám jde o zvláštní so-
ciální dávku, která není zahrnuta do systému dávek důcho-
dového zabezpečení pracujících, i když se bude vyplácet
k těmto dávkám (k důchodu starobnímu a invalidnímu). Spe-
cifický charakter výsluhového přídavku ve stavebnictví
vyplývá nejen z účelu dávky (stabilizace pracovníků), ale
také z podmínek jejího financování (vyplácet bude přída-
vek stavební organizace ze svých prostředků) a řízení.
Nejde ani o mzdovou dávku, neboť nesouvisí s odměňováním
za práci, nýbrž nárok na ni vznikne teprve po skončení
práce, která se pro její přiznání zohledňuje, při přizná-
ní nároku na důchod.

Z uvedeného zvláštního charakteru výsluhového pří-
davku ve stavebnictví vyplývá i řešení jednotlivých práv-
ních otázek souvisejících s jeho zavedením. Vzhledem k to-
mu, že jde o novou nárokovou (obligátorní) sociální dávku
pracujících, je třeba k jejímu zavedení zákona Federálního
shromáždění, a to s ohledem na článek 22 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci, podle kterého
patři do působnosti Československé socialistické republi-
ky stanovení jednotných zásad v oblasti práce, mezd a so-
ciální politiky. Tyto zásady budou, pokud jde o výsluhový
přídavek ve stavebnictví, stanoveny navrhovaným zákonem.

Pokud jde o finanční dopad navrhované právní úpravy,
počítá se, že ročně by byl výsluhový přídavek přiznáván
asi 1 200 dělníkům v resortu ministerstva stavebnictví ČSR
a 1 000 dělníkům v resortu ministerstva stavebnictví SSR.
V prvním roce účinnosti navrhované úpravy by činily fi-
nanční náklady v České socialistické republice 1, 4 mil.
Kčs a ve Slovenské socialistické republice 1, 2 mil. Kčs;


- 3 -

výhledem k průměrnému věku mužů pobírajících důchod by ma-
ximální roční náklad na toto opatření postupně při plném
uplatnění zákona činil v České socialistické republice
40, 3 mil. Kčs a ve Slovenské socialistické republice 33, 6
mil. Kčs ročně.

Výsluhový přídavek ve stavebnictví přitom bude hra-
zen z finančních nákladů organizací úsporou ostatních po-
ložek nákladů s tím, že nebude z tohoto důvodu požadována
úprava státního plánu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP