FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

154
Vládní návrh

Zákon

ze dne prosince 1984
o státním rozpočtu československé federace na rok 1985

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně;

§ 1

(1) Celkové příjmy státního roz-

 

počtu federace se stanoví částkou

190 774 800 000 Kčs

celkové výdaje státního rozpočtu

 

federace se stanoví částkou

190 774 800 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu
československé federace je uveden
v příloze.

 

(2) Z celkových výdajů státního
rozpočtu federace činí;

 

A. Účelové dotace do státních

 

rozpočtů republik

 

- České socialistické republice

33 475 686 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

22 638 916 000 Kčs

z toho:

 

I. dotace a subvence na vybrané

 

investiční akce s dosahem pro
celou federaci a další rozvoj
republik

 

- 2 -

- České socialistické republice

9 067 300 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

5 754 650 000 Kčs

II. dotace na vybrané neinvestiční

 

akce

 

- České socialistické republice

24 408 386 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

16 884 266 000 Kčs

v tom:

 

a) dotace na vybrané úkoly

 

- České socialistické republice

460 900 000 Kčs

b) dotace na družstevní bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

2 982 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

2 278 000 000 Kčs

c) dotace na individuální bytovou

 

výstavbu

 

- České socialistické republice

610 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

370 000 000 Kčs

d) dotace na členské podíly v druž-

 

stevní stabilizační bytové výstavbě

 

- České socialistické republice

100 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

80 000 000 Kčs

e) dotace na státní programy tech-

 

nického rozvoje

 

- české socialistické republice

353 752 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

150 050 000 Kčs

f) vybrané druhy cenových dotací

 

a intervencí

 

- České socialistické republice

1 1 343 700 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

9 201 600 000 Kčs

g) dotace na ekonomické nástroje

 

v zahraničním obchodě

 

- České socialistické republice

7 594 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

4 367 000 000 Kčs


- 3 -

h) dotace na potřeby branné po-
vahy včetně výzkumných a vý-
vojových úkolů

 

- České socialistické republice

769 034 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

402 616 000 Kčs

i) dotace na odbornou přípravu za-
hraničních občanů dočasně za-
městnaných v čs. organizacích

 

- České socialistické republice

195 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

35 000 000 Kčs.

B. Globální dotace
- České socialistické republice

37 649 214 000 Kčs

- Slovenské socialistické republice

30 098 584 000 Kčs.

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.

§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1985.


Příloha k zákonu č. /1984Sb.

Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace

P ř í j m y

(v tisících Kčs)

Příjmy ze socialistického hospodářství

190 397 384

z toho:

 

z hospodářství

172 678 803

z vědy a techniky

242 801

z peněžních a technických služeb

15 215 612

ze společenských služeb a činností

247 020

z obrany a bezpečnosti

2 013 148

Daně od obyvatelstva a poplatky

108 800

Ostatní příjmy

268 616

Úhrnem

190 774 800.

Výdaje

(v tisících Kčs)

Výdaje federálních organizací na

 

hospodářství

33 944 678

vědu a techniku

5 067 788

peněžní a technické služby

2 753 060

společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo

1 297 427

obranu a bezpečnost

21 747 543

správu

2 101 904

Celkem

66 912 400.

Dotace ze státního rozpočtu federace

 

do státních rozpočtů republik celkem

123 862 400.

Úhrnem

190 774 800.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1 965

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o
ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního roz-
počtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová
pravidla).

Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Systém dotací stanovených v návrhu tohoto zákona je stejný jako
v roce 1984.

Vláda ČSSR schválila dne 15. listopadu 1984 návrh státního
rozpočtu federace na rok 1985, rovněž tak jako návrh prováděcího
státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na rok 1985, v ce-
nách roku 1984 a uložila ministru financí předložit vládě v návaznosti
na přepočet státního plánu návrh zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1985 v cenách platných k 1. lednu 1985. Vlivy změn
velkoobchodních cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních
rozpočtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé rozpočtové
soustavě. Zásadu vyrovnanosti státního rozpočtu federace a státních
rozpočtů republik stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu.


- 2 -

Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden obdobně
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány zabez-
pečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací v cenách platných
k 1. lednu 1985.

Úkolem návrhu státního rozpočtu na rok 1985 je přispět co největší
měrou k dosažení cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti sta-
novených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a následu-
jícími zasedáními jejího ústředního výboru. Přednostním záměrem návrhu
státního rozpočtu je vytvořit v roce 1965 podmínky nejen pro neplnění,
ale v řadě směrů i pro překročení ekonomických úkolů stanovených sedmým
pětiletým plánem, a to zejména v tvorbě zdrojů, růstu efektivnosti a hospo-
dárnosti. Schválený rozpočet na rok 1985 se musí stát reálnou výchozí
finanční základnou pro sestavení rozpočtového výhledu ČSSR na osmou
pětiletku.

Přes celkově pozitivní tendence v národním hospodářství se v návrhu
státního rozpočtu stále ještě vyskytují negativní vlivy, které zpomalují
stupňování efektivnosti naší ekonomiky. Jde zejména o nedostatečné pů-
sobení vědy a techniky na hospodářský rozvoj, vysokou finanční nároč-
nost zahraničně ekonomických vztahů a zvýšené požadavky některých
hospodářských odvětví, které odčerpávají vytvořené finanční zdroje,
přetrvávající nedostatky v investiční výstavbě apod. Proto je zapotřebí
věnovat rovnováze finančních zdrojů a potřeb soustavnou pozornost a
klást na dynamický rozvoj hospodaření další zvýšené požadavky odpovída-
jící reálným možnostem naší ekonomiky a zejména strukturální přestavbě
výroby směrem k zabezpečení žádoucího vývoje vnitřního i zahraničního
trhu.

Důležitým úkolem zůstává i v roce 1985 zajistit ve všech oblastech
řízení důslednou realizaci zásad Souboru opatření ke zdokonalení soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980 a ve smyslu dopo-
ručení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů pro plán a rozpočet vytvá-
řet i nadále předpoklady pro realizaci sledovaných záměrů s tím, že sousta-
va plánovitého řízení bude přednostně orientována na rozhodující konečné

národohospodářské prvky efektivnosti a hospodárnosti procesu reprodukce.
Tato cesta klade nové nároky na způsob ekonomického myšlení a rozhodo-
vání a vyžaduje vyšší úroveň řídící a organizátorské práce odpovědných
hospodářských pracovníků.


- 3 -

K § 2:

Proti roku 1984 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.

V Praze dne 6. prosince 1984

o0154_01.jpg

Předseda vlády ČSSR

o0154_02.jpg

Ministr financí ČSSR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP