FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

150

Návrh
Usnesení Sněmovny národů

ke zpravě o plnění úkolů 7. pětiletého plánu ve stavebnictví,
zvyšování jeho výkonnosti a intenzifikace procesu investiční

výstavby

Sněmovna národů vycházejíc z usnesení
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, ze Stanoviska
předsednictva ÚV KSČ k situaci ve stavebnictví a jeho neodklad-
ným úkolům při plnění 7. pětiletého plánu, po vyslechnutí zprá-
vy místopředsedy vlády ČSSR soudruha Ladislava Gerleho a na zá-
kladě dlouhodobé přípravy výborů a poslanců

I. konstatuje, že stavebnictví a průmysl stavebních
hmot se stále významněji podílejí na hospodářském a sociálním
rozvoji ČSSR. Přechod národního hospodářství na intenzivní
rozvoj klade zvýšené požadavky na strukturální změny staveb-
nictví, růst jeho výkonnosti a efektivnosti. Soustřeďování
investiční výstavby na rozvoj palivo energetického komplexu,
zejména jaderných elektráren a do prioritních oblastí soustře-
děné investiční výstavby, vyžaduje od stavebnictví účinněji
koncentrovat stavební kapacity na rozhodující stavby a zabez-
pečovat jejich vysokou mobilnost a adaptabilitu. Tyto náročné
úkoly musí stavebnictví zabezpečovat při nižších vstupech
energetických a materiálových zdrojů. Po překonání počáteč-
ních obtíží při přizpůsobováni stavebnictví novým podmínkám
a úkolům byla v roce 1983 na základě Stanoviska PÚV KSČ obno-
vena dynamika rozvoje stavebnictví a jsou vytvářeny předpokla-
dy pro její udržení i v roce 1981 a 1985. Za dosažené výsledky
patří pracujícím těchto odvětví společenské ocenění a uznání.


- 2 -

- Přes kladné výsledky, kterých bylo dosaženo, přetrváva-
jí některé nedostatky, zejména v pomalém uplatňování
výsledků technického rozvoje, v plném využívání výrob-
ních činitelů, v efektivnosti a kvalitě stavebních pra-
cí. Stále se projevují nedostatky v organizaci práce

a využívání pracovní doby na stavbách;

- přetrvávají nedostatky v místním stavebnictví, které
svoje výrobní kapacity dostatečné nepřizpůsobilo poža-
davkům na údržbu, opravy a modernizaci domovního fondu;

- nedaří se naplňovat plán pracovních sil a účinněji sta-
bilizovat pracovníky ve stavebnictví, zejména dělníky
na stavbách; svůj podíl na tom má i nedostatečné využí-
vání možností hmotné zainteresovanosti v rámci chozras-
čotního systému, řízení a brigádních forem organizace
práce. Rovněž dosavadní systém mzdových a sociálních
opatření k tomu dostatečně nepřispívá;

- stále se projevují některé nedostatky v plánování, orga-
nizaci a řízení investiční výstavby, v investorské, pro-
jektové a výrobní příprav staveb. Rovněž ve snižování
rozestavěnosti nebylo dosaženo stavu, kdy plánovanými ka-
pacitami lze dokončovat rozestavěné stavby v plánovaných
lhůtách;

- na plnění úkolů stavebnictví nepříznivé působí nedosta-
tečné zajištění dodávek z ostatních odvětví v potřebném
množství i struktuře, modernizace a inovace výrobků pro
stavebnictví;

- vytvoření podmínek pro úspěšnou práci stavebnictví vyža-
duje náročnou součinnost nejen mezi resorty a organiza-
cemi, ale ve stále větším rozsahu s národními výbory

a společenskými organizacemi Národní fronty, zejména
s ROH a SSM. To umožní rychleji rozvíjet iniciativu pra-
cujících, orientovat je na uzavírání sdružených socialis-
tických závazků, vytváření chozrasčotních brigád a dalších
pokrokových metod práce, na širší uplatňování zkušeností
sovětských stavbařů.


- 3 -

II. bere se souhlasem na vědomí
zprávu místopředsedy vlády ČSSR soudruha Ladislava
Gerleho o plnění úkolů ve stavebnictví, zvyšování
jeho výkonnosti a intenzifikace procesu investiční
výstavby. Oceňuje systematickou péči o komplex-
ní ředění úkolů rozvoje stavebnictví v 8. pětiletém plánu.

III. v souladu se zprávou místopředsedy vlády ČSSR a jednáním
Sněmovny národů
doporučuje vládě ČSSR

- nadále cílevědomě a důsledně organizovat plnění úkolů
obsažených ve Stanovisku PÚV KSČ k situaci ve staveb-
nictví a jejich další rozpracováni pro 8. pětiletý
plán tak, jak bylo shrnuto v Souboru realizačních
opatření;

- usilovat o rychlejší tempo intenzifikace a růstu efek-
tivnosti celého odvětví stavebnictví a odvětví průmys-
lu stavebních hmot a přizpůsobovat jejich strukturu
plánovaným úkolům investiční výstavby;

- věnovat trvalou pozornost plnění plánovaných úkolů
stavebnictví v investiční výstavbě, a to především na
závazných stavbách státního plánu, zabezpečujících
zvláště palivo energetické potřeby národního hospodář-
ství, v prioritních oblastech soustředěné výstavby

a v komplexní bytové výstavbě;

- zdokonalováním organizace a řízení vytvářet podmínky
pro systematické uplatňování vědeckotechnického rozvo-
je, chozrasčotního systému řízení, vyšší využívání
všech výrobních činitelů, posilování pracovní a techno-
logické kázně, zvyšování ochrany socialistického vlast-
nictví, zabezpečování kvality a hospodárnosti;

- v místním stavebnictví účinněji zabezpečovat jeho orien-
taci na údržbu, opravy a modernizaci bytového fondu

a práce pro obyvatelstvo; zvýšit úroveň jeho řízení
a plánování;


- 4 -

- vytvářet podmínky pro plánovaný nárůst a stabilizaci pra-
covníků v potřebné profesní struktuře a obnovení odpoví-
dajících mzdových relací vůči odvětvím průmyslu. Zvláštní
pozornost věnovat vychová mladých pracovníků v potřebné
profesní struktuře, a to již při plánování a náboru žáků
do odborných učilišť; pro pracovníky ve stavebnictví, zej-
ména na odloučených pracovištích, v souladu s vytvořenými
zdroji zlepšovat ubytování, stravování, kulturní a spole-
čenské vyžití a ochranu zdraví a bezpečnost při práci;

- regulačními opatřeními v plánu u investorů i dodavatelů
a intenzifikací stavebnictví dále zabezpečovat snižování
rozestavěnosti;

- dbát o výrazné zlepšení spolehlivosti a pohotovosti dodá-
vek materiálů a výrobků z ostatních odvětví pro stavebnic-
tví a vytvářet tak podmínky pro plynulou práci na stavbách,
pro spolehlivé uvádění staveb do provozu v plánovaných ter-
mínech a ve vysoké technické úrovni a kvalitě;

- uvážit převedení potřebných projektových kapacit pro zpra-
cování realizačních projektů nevýrobních staveb k dodava-
telským stavebním organizacím, omezit rozsah dokumentace
na nezbytnou míru a tím umožňovat zkrácení času přípravy

i rychlejší uplatňování vědeckotechnického rozvoje;

- racionalizovat vztahy mezi účastníky výstavby v zájmu zjed-
nodušení a zrychlení celého investičního procesu; k tonu
přizpůsobit příslušné předpisy;

- nadále zvyšovat účinnost kontroly na všech stupních řízení
stavebnictví;

- posoudit a podle potřeby využit náměty obsažené v "Souhrn-
né závěrečné zprávě z poslaneckých průzkumů".

IV. oceňuje činnost poslanců Sněmovny národů, kteří ve
spolupráci s poslanci Sněmovny lidu, České národní rady
a Slovenské národní rady, s pracovníky státních orgánů
a společenských organizací Národní fronty dlouhodobě ověřo-
vali stav stavebnictví a investiční výstavby a poskytli k ře-
šení problémů své náměty a podněty.


- 5 -

V. ukládá poslancům Sněmovny národů

- informovat voliče o obsahu jednání schůze Sněmovny
národů;

- aktivně podporovat opatření vlád ČSSR, ČSR a SSR

i národních výborů, zamířená na zvyšování výkonnosti
stavebnictví při plnění úkolů investiční výstavby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP