FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1984

IV. volební období

147
Vládní návrh

Zákon

ze dne 1984

o změnách zákona o materském příspěvku

Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 107/1971 Sb., o mateřském příspěvku, ve znění
zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění
č. 8/1982 Sb., o zvýšení materského příspěvku a o změnách
v nemocenském zabezpečení, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 včetně nadpisu zní:

"Podmínky nároku

§ 2

(1) Na mateřský příspěvek má nárok žena, která celoden-
ně a řádně pečuje o dítě ve věku do jednoho roku.

(2) Žena, která celodenně a řádně pečuje o dítě ve
veku od jednoho do dvou let, má nárok na mateřský příspěvek,
jestliže

a) řádně pečuje ještě o další dítě do skončení povinné škol-
ní docházky nebo o dítě do 26 let věku, které se sou-


- 2 -

stavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo
předepsaným výcvikem nebo je poživatelem invalidního
důchodu a vyžaduje stálou péči, nebo

b) jde o invalidní dítě, které vyžaduje stálou péči, nebo

c) jde o dítě, které převzala do trvalé péče nahrazující
mateřskou péči, nebo

d) jde o ženu svobodnou, ovdovělou, rozvedenou nebo z ji-
ných vážných důvodů osamělou, která nežije s druhem,
nebo

c) jde o ženu, jejíž manžel se soustavně připravuje na bu-
doucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem anebo
je poživatelem invalidního důchodu a není výdělečné činný.

(3) Dítětem se pro účely tohoto zákona rozumí vlastní
dítě ženy nebo dítě, které žena převzala do trvalé péče na-
hrazující mateřskou péči. Za dítě převzaté do trvalé péče
nahrazující mateřskou péči se považuje dítě osvojené, dítě,
jež bylo převzato do této péče na základě rozhodnutí pří-
slušného orgánu, dítě, jehož matka zemřela, a dítě manžela,
které mu bylo svěřeno do výchovy rozhodnutím soudu.

(4) Mateřský příspěvek náleží, jen jestliže dítě ve
věku do jednoho roku nebo do dvou let je státním občanem
Československé socialistické republiky a jestliže všechny
děti uvedené v předchozích odstavcích žijí na území Česko-
slovenské socialistické republiky. ".

1) § 1 a 2 vyhlášky Ústřední rady odborů č. 95/1968 Sb.,
o poskytováni přídavků na děti v nemocenském pojištěni,
ve znění vyhlášky Ústřední rady odborů č. 78/1984 Sb.


- 3 -

2. V § 3 se vypouští odstavec 2 a označení odstavce 1.

3. V § 4 odst. 1 se vypouštějí slova "do dvou let věku".

4. Nadpis § 5 se vypouští.

5. § 5 odst. 1 zní:

"(1) Jestliže se mateřský příspěvek poskytuje podle
§ 2 odst. 2 písm. a), náleží nejdéle do dne, kdy dítě do-
sáhlo věku dvou let, i když po porodu tohoto dítěte další
dítě zemřelo, ukončilo povinnou školní docházku nebo pří-
pravu na budoucí povolání nebo mu zanikl nárok na invalid-
ní důchod anebo odpadla potřeba stálé péče o ně. ".

6. Za § 13 se vkládá § 13a, který zní:

"§ 13a
Poskytování příspěvku muži

(1) Příspěvek podle tohoto zákona se poskytuje muži,
který celodenně a řádně pečuje aspoň o jedno dítě ve věku
do dvou let, jde-li o muže svobodného, ovdovělého, rozvede-
ného nebo z jiných vážných důvodů osamělého a který nežije
s družkou.

(2) Pečuje-li v rodině celodenně a řádně o dítě ve věku
do dvou let manžel, protože žena z vážných důvodů nemůže

o dítě pečovat, může orgán uvedený v § 14 rozhodnout o po-
skytování příspěvku tomuto muži.


- 4 -

(3) O poskytování příspěvku muži platí jinak ustanovení
o jeho poskytováni ženě obdobně. ".

7. V § 14 se dosavadní ustanovení označuje jako odsta-
vec 1. § 14 se doplňuje odstavcem 2, který zní:

"(2) Proti rozhodnutí podle předchozího odstavce není
přípustné odvolání. ".

Čl. II

Splnění podmínky podrobit se v době těhotenství pra-
videlné péči o těhotné ženy ve zdravotnických zařízeních
(§ 3 zákona o mateřském příspěvku) se nevyžaduje, jestliže
se dítě narodilo před 1. červencem 1985.

Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1985.


- 5 -
Důvodová zpráva

Všeobecná část:

Mateřský příspěvek patří do systému dávek, kterými náš
stát zajišťuje společenskou pomoc rodinám s dětmi. Jeho po-
skytováním se vytvářejí příznivější podmínky pro péči o dě-
ti v období, kdy mladá rodina je odkázána na jeden příjem.
Osobní páče rodiče o dítě v útlém věku vytváří dobrý základ
pro všestranný zdravý vývoj dítěte.

Jako populační dávka byl mateřský příspěvek v ČSSR za-
veden od 1. července 1970 zákonem č. 154/1969 Sb. s cílem
umožnit ekonomicky činným ženám osobně pečovat o děti a čás-
tečně jim nahradit ušlý výdělek po zanechání jejich výděleč-
né činnosti.

Po krátké době působení této úpravy mateřského příspěv-
ku došlo v roce 1971 k jejímu dalšímu zkvalitnění. Zákonem
č. 107/1971 Sb., o mateřském příspěvku, který platí dosud,
se především rozšířil okruh žen, kterým náleží mateřský pří-
spěvek a prodloužila se doba, po kterou je žena zabezpečena
mateřským příspěvkem, a to z jednoho roku do dvou let dítěte.
V roce 1982 se mateřský příspěvek zvýšil z 500 Kčs na 600 Kčs
při péči o Jedno dítě do dvou let věku a při péči o dvě děti
do dvou let z 800 Kčs na 900 Kčs, při péči o více dětí do
dvou let z 1200 Kčs na 1300 Kčs.

Poskytováním mateřského příspěvku se zlepšily podmínky
pro péči o nejmenší děti a mateřský příspěvek účelně doplňu-
je příjmy mladých rodin. V roce 1983 celkové náklady na ma-
teřský příspěvek činily 1, 39 mld. Kčs a využilo jej 80 - 85 %
žen.


- 6 -

Podle dosavadní úpravy nemají matky při prvním dítěti
- kromě výjimečných případů - nárok na mateřský příspěvek.
V mladých manželstvích, ve kterých se narodilo první dítě
a v důsledku péče o ně pracuje jenom otec, jsou příjmy niž-
ší.

Růst životních nákladů způsobuje, že u mladých manželů,
při čerpání další mateřské dovolené ženy v souvislosti
s narozením prvního dítěte, se část těchto rodin dostává
do nepříznivé finanční situace a matka malého dítěte je nu-
cena z finančních důvodů nastoupit do práce. Přitom tyto
rodiny mají - i s přihlédnutím k možnosti výhodných půjček
se státním příspěvkem mladým manželům - značné náklady spo-
jené se zařizováním a pořízením bytu.

Z těchto důvodů se proto navrhuje rozšířit nárok na
mateřský příspěvek při péči jen o jedno dítě, a to do doby,
kdy dítě dovrší jednoho roku věku.

Nárok na poskytováni mateřského příspěvku při péči jen
o Jedno dítě do dvou let věku dosavadní právní úprava umož-
ňuje jen výjimečně, a to osamělým ženám nebo ženám, které
pečuji o invalidní dítě, anebo ženám, které převzaly dítě
do péče nahrazující péči mateřskou. Tento okruh žen se na-
vrhuje rozšířit o ženy, jejichž manžel se soustavně připra-
vuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem,
a o ženy, jejichž manžel je poživatelem invalidního důchodu
a není výdělečně činný. V obou případech jde o malý počet
rodin, jejichž sociální situace se stává obtížnou, odpadne-
li rodině pracovní příjem v souvislosti s péčí ženy o na-
rozené dítě a se zdravotním stavem otce nebo s jeho přípra-
vou na budoucí povolání.


- 7 -

Dosavadní právní úprava neumožňuje poskytovat příspěvek
muži při péči o dítě. V situacích, kdy matka dítěte zemře
nebo se nemůže z vážných důvodů o dítě starat, musí otec
péči o dítě zajistit buď jinou ženou, nebo dítě umístit
v kojeneckém ústavu. Ode sice o výjimečné případy, ale je-
jich řešení je sociálně velmi naléhavé. Navrhuje se proto
v těchto případech poskytovat příspěvek i muži.

Další navrhované zněny a upřesnění úpravy mateřského
příspěvku vyplývají ze zkušenosti s prováděním zákona.

Zvláštní část
K článku I:

V bodě 1 se navrhuje změna a doplnění § 2 zákona, kte-
rá souvisí s rozšířením nároku na mateřský příspěvek. Usta-
novení odst. 1 zavádí nový nárok na mateřský příspěvek již
při péči o jedno dítě, a to do jednoho roku jeho věku, za

podmínky, že žena o toto dítě bude celodenně a řádně pečo-

vat.

Ustanovení odst. 2 obsahuje podmínky, za nichž se ma-
teřský příspěvek poskytuje při péči o dítě do dvou let věku.
Oproti dosavadnímu stavu dochází k rozšíření okruhu dalších
dětí, ke kterým se přihlíží pro účely mateřského příspěvku
(§ 2 odst. 2 písm. a).

Nárok na mateřský příspěvek při péči ženy o jedno dítě
do dvou let věku se zachovává i nadále v případech, kdy toto
dítě je invalidní a vyžaduje stálé péče nebo se jedná o dítě,
které převzala žena do trvalé péče nahrazující mateřskou pé-
či, anebo jde o ženu, která je svobodná, ovdovělá, rozvede-
ná nebo z jiných vážných důvodů osamělá a nežije s druhem.


- 8 -

V praxi se vyskytla potřeba řešit mateřským příspěvkem
i sociální situaci manželek studentů, které na rozdíl od
ostatních žen při péči o dítě nejsou zabezpečeny příjmem
manžela, a obdobnou situaci manželek Invalidů, jejichž pří-
jem z pracovní činnosti částečně kryje invalidní důchod.
Navrhuje se proto v § 2 odst. 2 písm. d) rozšířit nárok na
mateřský příspěvek již při péči o jedno dítě do dvou let
věku na manželky žáků a studentů, kteří se teprve připra-
vují pro budoucí povolání denním studiem nebo předepsaným
výcvikem a o manželky poživatelů invalidních důchodů, kte-
ří nejsou výdělečně činní.

Podmínka účasti ženy na nemocenském pojištění ke dni
porodu pro nárok na mateřský příspěvek při péči o jedno dí-
tě, obsažená v dosavadním § 2 odst. 3 zákona, se vypouští.
Podle navrhované úpravy (v § 2 odst. 1) nárok na mateřský
příspěvek do jednoho roku věku dítěte budou mít všechny
ženy. Nebylo by již odůvodněné požadovat - po dosažení jed-
noho roku věku dítěte - na ženě, které se poskytuje mateř-
ský příspěvek na jedno dítě do dvou let věku (osamělá apod. ),
splnění podmínky účasti na nemocenském pojištění.

Dosavadní § 2 odst. 4 zákona se z důvodů navrhovaných
úprav jako nadbytečný vypouští. V bodech 2 až 5 a 7 se pro-
vádí drobné věcné změny a upřesnění zákona, které jednak
navazují na navrhované úpravy jednak vyplývají z dosavadní
praxe při provádění zákona.

V bodě 6 se navrhuje rozšířit nárok na příspěvek podle
zákona o mateřském příspěvku také muži, který pečuje o dítě
místo matky, a to za obdobných podmínek, jako platí pro ženu.


- 9 -

V případech, kdy muž bude svobodný, ovdovělý, rozvedený
nebo z Jiných důvodů osamělý a nebude žit s družkou, na-
vrhovaná úprava mu zajišťuje nárok na příspěvek při celo-
denní a řádné péči alespoň o jedno dítě do dvou let jeho
věku přímo ze zákona.

V případech, kdy v úplné rodině matka nebude moci
z vážných důvodů pečovat o dítě (např. z důvodů zdravot-
ních), navrhuje se možnost přiznat příspěvek jako dobro-
volnou dávku otci, a to v rozsahu a za podmínek jako u vda-
né ženy.

K článku II:

V tomto ustanovení se řeší případy, které nastanou
po přechodné období po účinnosti navrhovaného zákona.
Splnění dosavadní podmínky podrobit se v době těhotenství
pravidelné péči o těhotné ženy ve zdravotnických zařízeních
se nebude vyžadovat v případech, kdy dítě se narodí před
1. červencem 1985.

Finanční dopad;

Navrhovanou úpravou zákona o mateřském příspěvku se
předpokládá, že dojde ke zvýšení počtu žen s nárokem na
mateřský příspěvek maximálně o 90 tis. žen ročně, což před-
stavuje zvýšení nákladů na tuto dávku cca o 360 mil. Kčs
ročně. Z toho nárůst nákladů v ČSR by činil zhruba 230 mil.
Kčs a v SSR 130 mil. Kčs.


- 10 -

Zavedení materského příspěvku při jednom dítěti do
jednoho roku věku se v úbytku pracovních sil podstatně
neprojeví. Převážná většina matek po skončené placené
mateřské dovolené již dnes do zaměstnání nenastupuje,
ale čerpá další mateřskou dovolenou do jednoho roku,
popř, do dvou let věku dítěte, přestože jí dosavadní
úprava zabezpečení mateřským příspěvkem při péči o jed-
no dítě (kromě výjimečných případů) neumožňuje.

V Praze dne 20. září 1984

o0147_01.jpg

Ministr práce a sociálních věci

o0147_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP